کلمه جو
صفحه اصلی

چهار کتاب اصلی علم رجال

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آیت الله خامنه ای، سید علی مؤلف کتاب رجالی، با عنوان چهار کتاب اصلی علم رجال می باشند.
خاندان خامنه ای از سادات اصیل حسینی و از نسل پاک امام سجاد (علیه السّلام) هستند. ایشان دوران کودکی خویش را در همان دیار و در دامان خانواده ای اهل علم و زهد و تقوی سپری کرد، و به مراحل بالائی از علم و فضل نائل گردید. از جمله کلام بزرگان درباره ایشان سخن آیت الله مشکینی است که می فرمایند: حضرت مستطاب آیت الله حاج سید علی خامنه ای (مدظله العالی) واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرعیه، و لیاقت تصدی مقام معظم رهبری می باشد. ایشان دارای کتابی رجالی، با عنوان چهار کتاب اصلی علم رجال می باشند. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۴ ش، ص۶۲، دوم. ترجمه عربی: الاصول الاربعة فی علم الرجال. ترجمه: ماجد الغریاوی، مقدمه: محمد علی تسخیری، ۱۴۱۴ ق، ص۶۴.
معرفی کتاب
این کتاب، مشتمل بر مطالب زیر است: تعریف علم رجال، ضرورت آن و بررسی موضوع علم رجال.سپس دو کتاب اختیار معرفة الرجال و الفهرست شیخ طوسی بررسی شده اند، به این ترتیب که روش شیخ طوسی در این دو کتاب، مورد بحث قرار گرفته است و مصادر و منابع این دو کتاب، معرفی شده اند.

[ویکی نور] چهار کتاب اصلی علم رجال اثر رهبر معظم، آیةالله سید علی خامنه ای، رساله ای فارسی در معرفی و بررسی دو کتاب «اختیار معرفة الرجال» و «الفهرست» شیخ طوسی است.
کتاب فاقد مقدمه و تبویب و فصل بندی است. هرچند از نام کتاب چنین برمی آید که نویسنده به معرفی چهار کتاب خواهد پرداخت ولی در این اثر، تنها دو کتاب مذکور معرفی شده و معرفی دو دیگر که «الرجال یا الأبواب» شیخ طوسی و رجال نجاشی می باشند، به تتمه کتاب موکول گردیده است .
نویسنده پیش از معرفی و ارزیابی کتاب های رجالی، به اجمال، به معرفی، تاریخچه و فایده علم رجال پرداخته است.
منظور وی در این کتاب از «فن رجال»، علم رجال به معنای عام بوده و آن را چنین تعریف کرده است: «دانش شناسایی گروهی از مردم که در جهت خاصی مشترکند و اطلاع از احوال یا انساب یا تألیفات یا برخی از خصوصیات ایشان». بنابراین به نظر وی، تعریف علم رجال به معنای خاص فهرست، تراجم، انساب و مشیخه را شامل می شود؛ چون در اصطلاح خاص، «علم رجال» آن است که در شناسایی راویان حدیث، از لحاظ نام یا اوصافی که در قبول یا رد گفته و روایت آنان دخالت دارد، بحث می کند .
«فهرست» مجموعه ای است که در آن، نام مؤلفان و مصنفان گردآوری شده است؛ «تراجم» به طور عام، شرح حال علما یا راویان است بدون اشاره به جهاتی که در رد و قبول روایت مؤثرند و «مشیخه» نشان دهنده سلسه اساتید حدیث است .


کلمات دیگر: