[ویکی نور] الملل و النحل کتابی است به زبان عربی، نوشته محمّد بن عبدالکریم شهرستانی (متوفای 548ق.) درباره مقالات(دیدگاه ها و عقائد) ارباب دیانات و ملل و اهل اهواء و نِحَل.
نویسنده از عالمان مشهور قرن ششم هجری است و کتاب یاد شده مهم ترین و مشهورترین اثر اوست و در سال 521ق. هنگامی که در دربار سلطان سنجر به سر می برد و مورد توجه و بزرگداشت نصیر الدین محمود قرار داشت، آن را تألیف کرد.
کتاب حاضر مشتمل بر دو جزء است. جزء اول مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، محمد بدران، مقدمات پنج گانه و یک تمهید به قلم مؤلف و سه باب و هر باب دارای فصولی است.
جزء دوم مشتمل بر چهار باب و هر باب دارای فصولی است.
کتاب شهرستانی اطّلاعات فراوانی در زمینه ملل و نحل به دست می دهد.
نویسنده از عالمان مشهور قرن ششم هجری است و کتاب یاد شده مهم ترین و مشهورترین اثر اوست و در سال 521ق. هنگامی که در دربار سلطان سنجر به سر می برد و مورد توجه و بزرگداشت نصیر الدین محمود قرار داشت، آن را تألیف کرد.
کتاب حاضر مشتمل بر دو جزء است. جزء اول مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، محمد بدران، مقدمات پنج گانه و یک تمهید به قلم مؤلف و سه باب و هر باب دارای فصولی است.
جزء دوم مشتمل بر چهار باب و هر باب دارای فصولی است.
کتاب شهرستانی اطّلاعات فراوانی در زمینه ملل و نحل به دست می دهد.
wikinoor: دین که با سخن درباره اعتقاد فرقه کیسانیه؛ یکی از فرق اسلامی، درباره امامت پس از محمد بن حنفیه آغاز و با بیان دیدگاه مؤلف درباره اهل نجات بودن اهل سنت و جماعت پایان می پذیرد.
مؤلف فرق مختلف اسلامی را در هفت گروه دسته بندی می نماید و فرقه های گوناگون آنها را بدین شرح نام می برد:
برخی چنین پنداشته اند که این نسخه خلاصه کتاب الفرق بین الفرق عبدالقاهر بغدادی است؛ اما محقق این اثر با ذکر دلایلی چند به رد این ادعا می پردازد.
نسخه حاضر در برنامه به تحقیق دکتر البیر نصری نادر، استاد فلسفه در دانشگاه لبنان و با مقدمه و تعلیقات وی در قطع وزیری با جلد شومیز در 182 صفحه به اضافه چکیده ای از کتاب به زبان فرانسه در 15 صفحه برای بار سوم در سال 1992 میلادی توسط انتشارات دارالمشرق، بیروت منتشر شده است.
نسخه ای از این کتاب در کتابخانه اوقاف شهر بغداد به شماره 6819 نگهداری می شود.
مؤلف فرق مختلف اسلامی را در هفت گروه دسته بندی می نماید و فرقه های گوناگون آنها را بدین شرح نام می برد:
برخی چنین پنداشته اند که این نسخه خلاصه کتاب الفرق بین الفرق عبدالقاهر بغدادی است؛ اما محقق این اثر با ذکر دلایلی چند به رد این ادعا می پردازد.
نسخه حاضر در برنامه به تحقیق دکتر البیر نصری نادر، استاد فلسفه در دانشگاه لبنان و با مقدمه و تعلیقات وی در قطع وزیری با جلد شومیز در 182 صفحه به اضافه چکیده ای از کتاب به زبان فرانسه در 15 صفحه برای بار سوم در سال 1992 میلادی توسط انتشارات دارالمشرق، بیروت منتشر شده است.
نسخه ای از این کتاب در کتابخانه اوقاف شهر بغداد به شماره 6819 نگهداری می شود.
wikinoor: مذهب نویسنده را سنی اشعری یا شیعه اسماعیلی دانسته اند.
محمد بن عبدالکریم شهرستانی در ۴۷۹ قمری در یکی از شهرهای خراسان به نام شهرستان که اکنون در جمهوری ترکمنستان قرار دارد به دنیا آمد و در همان شهر آموزش های سنتی را فراگرفت. سپس به نیشابور رفت و نزد شاگردان جوینی به تحصیل پرداخت. در آنجا قاضی ابوالمظفر احمد بن محمد خوافی (متوفی ۵۰۰) که با غزالی دوستی داشت، فقه شافعی را بدو آموخت. ابوالقاسم سلیمان بن ناصر انصاری (متوفی ۵۲۱)، کلام اشعری را به او معرفی کرد. شهرستانی شوق وافری به فراگیری علم تفسیر داشت. در نیشابور صوفی ناشناخته ای که احتمالا شیعه اسماعیلی بود، او را با معانی باطنی قرآن آشنا کرد.
ویلیام کیورتن (متوفی۱۲۸۱/ ۱۸۶۴)، مصحح کتاب الملل، مانند اغلب محققان معاصر خود، زندگینامه شهرستانی در وفیات الاعیان ابن خلّکان را صحیح پنداشته و بر همان اساس، شهرستانی را متکلم اشعری معرفی کرده است. پژوهشگران غربی نخستین بار از طریق ترجمه تئودور هاربروکر از الملل و النحل با شهرستانی آشنا شدند. در ۱۳۴۶ش محمدتقی دانش پژوه معتقد شد که شهرستانی اسماعیلی بوده و از همین رو در کتاب خود با هر دو گروه اشاعره و اسماعیلیه همدلی داشته است.
محمد بن عبدالکریم شهرستانی در ۴۷۹ قمری در یکی از شهرهای خراسان به نام شهرستان که اکنون در جمهوری ترکمنستان قرار دارد به دنیا آمد و در همان شهر آموزش های سنتی را فراگرفت. سپس به نیشابور رفت و نزد شاگردان جوینی به تحصیل پرداخت. در آنجا قاضی ابوالمظفر احمد بن محمد خوافی (متوفی ۵۰۰) که با غزالی دوستی داشت، فقه شافعی را بدو آموخت. ابوالقاسم سلیمان بن ناصر انصاری (متوفی ۵۲۱)، کلام اشعری را به او معرفی کرد. شهرستانی شوق وافری به فراگیری علم تفسیر داشت. در نیشابور صوفی ناشناخته ای که احتمالا شیعه اسماعیلی بود، او را با معانی باطنی قرآن آشنا کرد.
ویلیام کیورتن (متوفی۱۲۸۱/ ۱۸۶۴)، مصحح کتاب الملل، مانند اغلب محققان معاصر خود، زندگینامه شهرستانی در وفیات الاعیان ابن خلّکان را صحیح پنداشته و بر همان اساس، شهرستانی را متکلم اشعری معرفی کرده است. پژوهشگران غربی نخستین بار از طریق ترجمه تئودور هاربروکر از الملل و النحل با شهرستانی آشنا شدند. در ۱۳۴۶ش محمدتقی دانش پژوه معتقد شد که شهرستانی اسماعیلی بوده و از همین رو در کتاب خود با هر دو گروه اشاعره و اسماعیلیه همدلی داشته است.
wikishia: عربی ، نوشته محمد بن عبد الکریم شهرستانی (متوفای ۵۴۸ ق.) درباره مقالات (دیدگاه ها و عقائد) ارباب دیانات و ملل و اهل اهواء و نحل است.
نویسنده از عالمان مشهور قرن ششم هجری است و کتاب یاد شده مهم ترین و مشهورترین اثر اوست و در سال ۵۲۱ ق. هنگامی که در دربار سلطان سنجر به سر می برد و مورد توجه و بزرگداشت نصیرالدین محمود قرار داشت، آن را تالیف کرد.
ساختار کتاب
کتاب حاضر مشتمل بر دو جزء است. جزء اول مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، محمد بدران ، مقدمات پنج گانه و یک تمهید به قلم مولف و سه باب و هر باب دارای فصولی است.جزء دوم مشتمل بر چهار باب و هر باب دارای فصولی است.
گزارش محتوا
کتاب شهرستانی اطلاعات فراوانی در زمینه ملل و نحل به دست می دهد.این کتاب به دو بخش جدا و مشخص از یکدیگر تقسیم می شود:ارباب دیانات و ملل.اهل اهواء و نحل.
← بخش اول
...
نویسنده از عالمان مشهور قرن ششم هجری است و کتاب یاد شده مهم ترین و مشهورترین اثر اوست و در سال ۵۲۱ ق. هنگامی که در دربار سلطان سنجر به سر می برد و مورد توجه و بزرگداشت نصیرالدین محمود قرار داشت، آن را تالیف کرد.
ساختار کتاب
کتاب حاضر مشتمل بر دو جزء است. جزء اول مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق، محمد بدران ، مقدمات پنج گانه و یک تمهید به قلم مولف و سه باب و هر باب دارای فصولی است.جزء دوم مشتمل بر چهار باب و هر باب دارای فصولی است.
گزارش محتوا
کتاب شهرستانی اطلاعات فراوانی در زمینه ملل و نحل به دست می دهد.این کتاب به دو بخش جدا و مشخص از یکدیگر تقسیم می شود:ارباب دیانات و ملل.اهل اهواء و نحل.
← بخش اول
...
wikifeqh: الملل_و_النحل_(کتاب)