[ویکی فقه] آب انگور. آب انگور به معنی عصاره انگور می باشد که از فشردن آن بدست می آید و از آن در باب های طهارت، تجارت، رهن، اطعمه و اشربه، غصب و حدود بحث شده و احکامی وضعی و تکلیفی بر آن مترتّب گشته است.
آب انگور پیش از جوشیدن و نیز پس از آن و
بخار شدن دو سوم آن، پاک است، لیکن در پاک بودن آن پس از جوشیدن و پیش از بخار شدن دو سوم آن و نیز پس از بخار شدن آن به غیر آتش، مانند آفتاب اختلاف است.
طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۱، ص۲۷۳.
به قول مشهور فروش آب انگور به کسی که فروشنده می داند او شراب درست می کند، مکروه است، امّا در صورتی که فروشنده به این قصد بفروشد و یا در متن عقد شرط شده باشد، حرام است.
نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۲، ص۳۰-۳۱.
۱. ↑ طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۱، ص۲۷۳.
...
wikifeqh:
عزیر بوده است.•او کالذی مر علی قریة... فانظر الی طعامک وشرابک لم یتسنه...(یا چون آن کس که به
شهری که بام هایش یکسر فرو ریخته بود، عبور کرد؛ (و با خود مى )گفت : (چگونه
خداوند ، (اهل ) این (ویرانکده ) را پس از مرگشان زنده مى کند؟). پس خداوند، او را (به مدت ) صد
سال میراند. آنگاه او را برانگیخت ، (و به او) گفت : (چقدر درنگ کردى ؟) گفت : (یک روز یا پاره اى از روز را درنگ کردم .) گفت : ((نه ) بلکه صد سال درنگ کردى ، به
خوراک و نوشیدنى خود بنگر (که طعم و رنگ آن ) تغییر نکرده است ، و به درازگوش خود نگاه کن (که چگونه متلاشى شده است . این ماجرا براى آن است که هم به تو پاسخ گوییم ) و هم تو را (در مورد
معاد ) نشانه اى براى مردم قرار دهیم . و به (این ) استخوانها بنگر، چگونه آنها را برداشته به هم پیوند مى دهیم ؛ سپس
گوشت بر آن مى پوشانیم .) پس هنگامى که (چگونگى زنده ساختن مرده ) براى او آشکار شد، گفت : ((اکنون ) مى دانم که خداوند بر هر چیزى تواناست .)
بقره/سوره۲، آیه۲۵۹.
خداوند نوشیدنی هایی از میوه
درخت انگور برای
انسان قرار داده است.• و الله انزل... • ومن ثمرت النخیل والاعنـب تتخذون منه سکرا و رزقا حسنا...(و خدا از
آسمان آبى فرود آورد و با آن
زمین را پس از پژمردنش زنده گردانید قطعا در این (امر) براى مردمى که شنوایى دارند نشانه اى است. • و از میوه درختان
خرما و انگور باده مستى بخش و خوراکى نیکو براى خود مى گیرید قطعا در این(ها) براى مردمى که تعقل مى کنند نشانه اى است.)
نحل/سوره۱۶، آیه۶۵.
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۵۹.
...