عزیر (به
عربی: عُزَیر) شخصیتی است که در قرآن، در
آیه ۳۰
سوره توبه ذکر شده است، که بیان می شود او توسط
یهودیان به عنوان «پسرِ خدا» مورد تقدیس قرار گرفته است. عزیر در غالب اوقات با عزرا در
کتاب مقدس همسان دانسته می شود. تاریخ دانان امروزی این ارجاع را ارجاعی «توضیح ناپذیر یا سردرگم کننده» وصف می کنند، از آن جا که چنین دیدگاه هایی در منابع یهودی یافت نشده است. محققان اسلامی ارجاع قرآنی را به طُرُق گوناگونی تفسیر کرده اند، و برخی توجیه می آورند که این ارجاع به گروه بخصوصی از یهودیان اشاره دارد.
عاطف الزین، سمیح، داستان
پیامبران علیهم السلام در قرآن، ترجمه علی چراغی، اول، تهران: ذکر، ۱۳۸۰، ISBN 9643071634
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۳۷۷)، تاریخ انبیاء علیهم السلام (ویراست محمدرضا علی دوست)، تهران: نشر محراب، ص. ۱۳۳
عُزِیر (به معنی «یاری») نام یکی از شخصیت هایی است که در قرآن نامش ذکر شده است. قرآن صراحتاً او را یک پیامبر ندانسته است، ولی بسیاری از
مفسران بر اساس احادیث، او را یکی از پیامبران می دانند. قرآن بیان می دارد که گروهی از یهود عُزیر را پسر خدا دانسته و کافر شدند. برخی مفسرین معتقدند این گروه از یهود که عزیر را پسر خدا می دانسته اند در یمن سکونت داشته اند.
بنا به روایت قرآن، شخصی که برخی آن را عزیر دانسته اند، در زمان ویرانی شهری که برخی مفسرین آن را
بیت المقدس دانسته اند؛ به خواب رفت و پس از صدسال زنده شد، در حالی که رنگ خوراک و نوشیدنی او تغییر نکرده بود. زمانی که عزیر از خواب برخاسته بود، شهر قدس بازسازی شده بود.
بسیاری معتقدند عزیر مأخوذ از کلمه
عبری عزرا می باشد، که یکی از پیامبران یهودیان است. برخی از روایات عزرا را برادر عزیر دانسته اند. برخی از پژوهشگران هم عزیر را نه عزرا(Ezra)، بلکه عزاریا(Azariah) می دانند.