[ویکی فقه] ایمان اکراهی (قرآن). در آیه ۹۸ سوره یونس به ایمان اکراهی اشاره شده است.
ایمان از روی اجبار ، هنگام نزول عذاب استیصال نافع نیست.«فلولا کانت قریة ءامنت فنفعهآ ایمـنهآ الا قوم یونس لمآ ءامنوا کشفنا عنهم عذاب الخزی فی الحیوة الدنیا ومتعنـهم الی حین». چرا هیچ یک از شهرها و آبادیها ایمان نیاوردند که (ایمانشان بموقع باشد، و) به حالشان مفید افتد؟! مگر قوم یونس ، هنگامی که آنها ایمان آوردند، عذاب رسوا کننده را در زندگی دنیا از آنان برطرف ساختیم؛ و تا مدّت معیّنی (پایان زندگی و اجلشان ) آنها را بهره مند ساختیم.
تفسیر
کلمه" لولا" به عقیده بعضی از مفسران در اینجا به معنی نفی است، و لذا به وسیله" الا" از آن استثنا شده است.بنا بر این معنی جمله چنین می شود: هیچ قوم و ملتی که در شهرها و آبادیها در گذشته زندگی داشتند، به طور دسته جمعی، در برابر پیامبران الهی ایمان نیاوردند، مگر قوم یونس .اما بعضی دیگر معتقدند که" لو لا" به معنی نفی نیامده، بلکه همواره به معنی" تحضیض " است، (تحضیض سؤال توأم با توبیخ و تحریک را می گویند) ولی لازمه مفهوم آن در چنین مواردی نفی می باشد. و به همین دلیل می توان چیزی را بوسیله" الا" از آن استثنا کرد.به هر حال جای شک نیست که در اقوام دیگر نیز گروه های زیادی ایمان آوردند، آنچه قوم یونس را از دیگر اقوام ممتاز می کند این است که آنها همه به صورت دسته جمعی ایمان آوردند، آن هم پیش از فرا رسیدن مجازات قطعی پروردگار، در حالی که در میان اقوام دیگر گروه زیادی سرسختانه بر مخالفت خود باقی ماندند، تا هنگامی که فرمان مجازات قطعی پروردگار صادر شد، آنها پس از مشاهده این عذاب الهی غالبا اظهار ایمان کردند ولی ایمانشان به دلیلی که سابقا گفتیم فایده ای نداشت.
ایمان از روی اجبار ، هنگام نزول عذاب استیصال نافع نیست.«فلولا کانت قریة ءامنت فنفعهآ ایمـنهآ الا قوم یونس لمآ ءامنوا کشفنا عنهم عذاب الخزی فی الحیوة الدنیا ومتعنـهم الی حین». چرا هیچ یک از شهرها و آبادیها ایمان نیاوردند که (ایمانشان بموقع باشد، و) به حالشان مفید افتد؟! مگر قوم یونس ، هنگامی که آنها ایمان آوردند، عذاب رسوا کننده را در زندگی دنیا از آنان برطرف ساختیم؛ و تا مدّت معیّنی (پایان زندگی و اجلشان ) آنها را بهره مند ساختیم.
تفسیر
کلمه" لولا" به عقیده بعضی از مفسران در اینجا به معنی نفی است، و لذا به وسیله" الا" از آن استثنا شده است.بنا بر این معنی جمله چنین می شود: هیچ قوم و ملتی که در شهرها و آبادیها در گذشته زندگی داشتند، به طور دسته جمعی، در برابر پیامبران الهی ایمان نیاوردند، مگر قوم یونس .اما بعضی دیگر معتقدند که" لو لا" به معنی نفی نیامده، بلکه همواره به معنی" تحضیض " است، (تحضیض سؤال توأم با توبیخ و تحریک را می گویند) ولی لازمه مفهوم آن در چنین مواردی نفی می باشد. و به همین دلیل می توان چیزی را بوسیله" الا" از آن استثنا کرد.به هر حال جای شک نیست که در اقوام دیگر نیز گروه های زیادی ایمان آوردند، آنچه قوم یونس را از دیگر اقوام ممتاز می کند این است که آنها همه به صورت دسته جمعی ایمان آوردند، آن هم پیش از فرا رسیدن مجازات قطعی پروردگار، در حالی که در میان اقوام دیگر گروه زیادی سرسختانه بر مخالفت خود باقی ماندند، تا هنگامی که فرمان مجازات قطعی پروردگار صادر شد، آنها پس از مشاهده این عذاب الهی غالبا اظهار ایمان کردند ولی ایمانشان به دلیلی که سابقا گفتیم فایده ای نداشت.
wikifeqh: ایمان_اکراهی_(قرآن)