کلمه جو
صفحه اصلی

یوستین گردر

دانشنامه عمومی

یوستین گردر (به نروژی: Jostein Gaarder; تلفظ نروژی: [ˈju:stæin ˈɡɔ:rdər]؛ زادهٔ ۸ اوت ۱۹۵۲) نویسنده نروژی و معلم فلسفه است. عمده شهرت او به خاطر نگارش کتاب آموزش فلسفه در قالب داستان با عنوان دنیای سوفی است.
۱۹۹۰ - منتقدان نروژی جایزه سال منتقدان ادبیات نروژی برای بهترین اثر ادبیات کودکان و نوجوانان، برای Kabalmysteriet (رمز و راز بازی یک نفره)
۱۹۹۳ جایزه کتابفروشان نروژی برای من و همکاران speil، من EN گیت (از طریق شیشه، تیره) -.
۱۹۹۴ - جایزه ادبیات نسل جوان آلمان برای دنیای سوفی.
۱۹۹۵ - PREMIO Bancarella برای ترجمه ایتالیایی از دنیای سوفی
۱۹۹۷ - بوکستهوده گاو برای Durch einen اشپیگل، در einem dunklen مخمر آبجو، ترجمه آلمانی از من و همکاران speil، من EN دروازه
۲۰۰۴ - جایزه ویلی-برانت در اسلو.
۲۰۰۵ - فرمانده، رویال نروژی سفارش از خیابان اولاو.
۲۰۰۵ - یک مدرک افتخاری در کالج ترینیتی، دوبلین
او رمان نویس و خالق داستان های کوتاه است که بیش تر دارای اطلاعات فلسفی برای مخاطبین جوانش می باشد. یوستین گردر در رشته فلسفه، الهیات، و ادبیات از دانشگاه اسلو فارغ التحصیل شد و سپس به مدت ده سال به تدریس «تاریخ عقاید» در دبیرستان ها پرداخت. او در حال حاضر به عنوان نویسندهٔ آزاد درکنارِ همسر و دو پسرش در اسلو زندگی می کند. رمان معروفش به نام دنیای سوفی که در سال (۱۹۹۱ میلادی) منتشر شد او را به شهرت رساند. این کتاب تاکنون به ۵۴زبان مختلف برگردانده شده و میلیون ها جلدِ آن به فروش رفته است. از روی کتاب دنیای سوفی فیلمی نیز به همین نام ساخته اند.
او سال ۱۹۹۷ به همراه همسرش سیری دانویگ جایزه سوفی را بنیان نهاد. این جایزه که نامش را از رمان دنیای سوفی گرفته، جایزه بین المللی برای پاسداشت حامیان طبیعت و توسعه، جایزه ای به مبلغ ۷۷هزار پوند است.
یوستین گردر در مقاله ای در روزنامه نروژی آفتن پوستن در اوائل ماه اوت (۲۰۰۶ میلادی) سیاست های دولت اسرائیل و نیز برخی سویه های یهودیت را به پرسش کشید. این مقاله در پاسخ به جنگ اسرائیل در سال ۲۰۰۶ میلادی انتشار یافت. گردر خواهان عدم به رسمیت شناخته شدن حکومت اسرائیل در شکل کنونیش شد. این مقاله یهودیت را «یک دین کهنه ملی و ستیزه جو»، توصیف کرد و آن را در تضاد با این ایدهٔ مسیحی که «پادشاهی خدا رحم و گذشت است» قرار داد. نظرات یوستین گردر با موافقت و مخالفت بسیاری از مردم و سازمان ها روبرو شده است که انعکاس آن را در نشریات می توان مشاهده کرد. برخی وی را یهودستیز خواندند. گردر اتهامات یهودستیزی را به چالش گرفت و تلاش کرد روشن کند که قصد نداشته کسی را برنجاند. او گفت که این نوشته در حالتی از خشم اخلاقی نسبت به میزان تلفات در لبنان نوشته شده است.

نقل قول ها

یوستین گردر، نویسنده نروژی. زادروز: (۸ اوت ۱۹۵۲) در اسلو.
• «اگر ساختمان مغز ما به همین سادگی باشد که فکر می کنیم، پس باید بسیار نادان باشیم که تاکنون به شناخت آن پی نبرده ایم.» -> دنیای سوفی، Carl Hanser Verlag, München 2000, ISBN 3-446-17347-1
• «اگر فکر نکردی، پس با مشکل بزرگی روبرو هستی، چون انسان حیوانی است متفکر، و انسانی که نیندیشد، به راستی آدم نیست.» -> دنیای سوفی، Carl Hanser Verlag, München 2000, ISBN 3-446-17347-1
• «اگر ندانیم که می میریم طعم زنده بودن را نمی توانیم بچشیم؛ و بدون دریافت شگفتی های شگرف زندگی، به مرگ نتوان اندیشید.» -> دنیای سوفی، Carl Hanser Verlag, München 2000, ISBN 3-446-17347-1
• «با آرزوی سعادت و نیک روزی برای ملت اسرائیل، این حق را برای خود قائل هستیم که تا زمانی که پرتقال های «جافا» فاسد و زهرآگین هستند از مصرف آن ها خودداری کنیم. انگورهای نژادپرستی را هم چند سالی نخوردیم و نمردیم.» -> ‏Aftenposten, روزنامه ۵ اوت ۲۰۰۶
• «پانزده میلیارد سال پس از وقوع «سحابی اولیه»، تازه کف زدن ها شروع شده است.» -> مایا، معجزه زندگی، Carl Hanser Verlag, München 2000, ISBN 3-446-19898-9
• «دانشمندان فکر می کنند به کمک چند میکروسکوپ و تلسکوب پرده از اسرار طبیعت برگیرند. آن ها فقط به آنچه قابل توزین است و دارای طول و عرض، اعتقاد دارند و بس. بااین وجود، شناخت آن ها ناچیز است.» -> نگاه به کلمه ای تاریک درآیینه، Carl Hanser Verlag, München 1996, ISBN 3-423-12917-4
• «دوهزار سال سپری شد تا سرانجام یک خاخام یهودی، دکترین «چشم برای چشم…» را به نقد کشید.» -> ‏Aftenposten, روزنامه ۵ اوت ۲۰۰۶
• «شما فکر می کنید در مراسم تدفین شرکت کرده اید، اما در حقیقت به جشن زایمان آمده اید.» -> مایا، معجزه زندگی، Carl Hanser Verlag, München 2000, ISBN 3-446-19898-9
• «میلیاردها سال وقت لازم است تا انسانی خلق شود، اما مرگ را ثانیه ای بس است.» -> مایا، معجزه زندگی، Carl Hanser Verlag, München 2000, ISBN 3-446-19898-9
• «ما، این لفاظی حکومت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم. ما مخالف با تسلسل انتقام جوئی و خون را با خون شستن، چشم برای چشم، دندان برای دندان، هستیم.» -> ‏Aftenposten, روزنامه ۵ اوت ۲۰۰۶
• «ما، گروگان گیری سربازان را محکوم می کنیم، همان طور که دستگیری و انتقال دستجمعی مردم و به گروگان گرفتن نماینده گان منتخب مردم را.» -> ‏Aftenposten, روزنامه ۵ اوت ۲۰۰۶
• «مقدم بر هرچیز، ما انسان هستیم، آنگاه مسیحی و مسلمان و یهودی…» -> ‏Aftenposten, روزنامه ۵ اوت ۲۰۰۶
• «ننگ بر نژادپرستی، ننگ بر پاکسازی اقلیت های قومی، ننگ بر کسانی که شهروندان عادی کشوری را ترور می کنند، خواه از جانب سازمان حماس، حزب الله یا حکومت اسرائیل اعمال شود.» -> ‏Aftenposten, روزنامه ۵ اوت ۲۰۰۶
• «فیلسوف کسی است که تصدیق می کند، دانش زیادی ندارد و این موضوع او را آزار می دهد. با این حال او داناتر از همه کسانی است که در مورد دانستنی ها و مهارت خودشان، در زمینه هایی که هیچ اطلاعی از آنها ندارند، سر و صدا می کنند. من می گویم که دانا کسی است که می داند که نمی داند. سقراط خودش اعتراف می کرد که فقط یک چیز می داند و آن اینکه هیچ چیز نمی داند. این گفته را آویزه گوش کن، چون این اعتراف حتی بین فیلسوفها خیلی کمیاب است. یادت باشد که این اعتراف بین مردم، می تواند به قیمت از دست دادن جان آدم تمام شود. همیشه خطرناکترین آدمها کسانی هستند که می پرسند. جواب دادن تا این اندازه خطرناک نیست. در یک سؤال می تواند بیش از هزاران جواب، باروت خشک وجود داشته باشد.»• «سقراط در یک نقطه مهم خودش را از سوفسطایی ها متمایز می کرد. او خودش را «سوفسطایی» یعنی «فرد خردمند و دانا» نمی دانست. برای همین برخلاف سوفسطایی ها برای آموزش هایش چیزی نمی گرفت. سقراط خودش را فیلسوف می نامید. فیلسوف به معنای واقعی آن. «فیلسوف» به کسی گفته می شود که «دوستدار دانایی» باشد.»• «اگر انسانها این قدر وقتشان را صرف نکرده بودند تا به این دنیا عادت کنند، هرگز آن را باور نمی کردند. این موضوع را بسادگی می شود در بچه ها دید. آنها از هر چیزی که در اطرافشان می بینند چنان متعجب می شوند، انگار به چشمانشان اطمینان ندارند. به همین دلیل است که مرتب به اطراف اشاره می کنند و چشمشان به هرچیزی که می افتد دربارهٔ آن سووال می کنند. اما این موضوع دربارهٔ بزرگترها فرق می کند. ما پدیده های اطرافمان را آن قدر دیده ایم که کم کم تمامی واقعیتها را چیزی طبیعی می دانیم.»• «فکر کردم همه مان در داستانی عجیب زندگی می کنیم. با وجود این اکثر آدمها معتقدند که این دنیا کاملاً طبیعی است و یکسره دنبال چیزهایی هستند که غیرطبیعی باشد، مثل فرشته و آدم فضایی؛ تنها به این دلیل که نمی توانند ببینند دنیا خودش یک معمای بزرگ است. احساس می کردم با بقیه فرق دارم. فکر می کردم دنیا خودش یک رؤیای عجیب است. … به نظر من این موضوع هم خودش معمای بزرگی است که آدمها صبح تا شب این طرف و آن طرف می دوند و فعالیت می کنند. بدون اینکه فکر کنند از کجا آمده اند. چگونه می شود چشم بر زندگی روی این کره خاکی بست و آن را کاملاً طبیعی دانست ؟»• «اسپینوزا از جامعه یهودی آمستردام بود ولی به علت کجروی و دگراندیشی تکفیر شد. در دوران نسبتأ جدید کمتر فیلسوفی چون او به خاطر اندیشه هایش مورد توهین و تعقیب قرار گرفته است.» -> باروخ اسپینوزا
• «اگر من یک سلول پوستی از بدن خود بیرون آورم، در هسته درونی آن سلول تنها ویژگی های پوست من نیست، بلکه همچنین نشان خواهد داد که من چگونه چشمانی دارم، رنگ مویم چیست و تعداد و نوع انگشتانم را و غیره و غیره. در هر سلول بدن ما اطلاعات مربوط به ساختار تمامی سلول های دیگر بدن ما محفوظ است.» -> فیلسوفان طبیعی
• «این آرزو و حسرت چیزی دوردست و نایافتنی خصلت ویژه رومانتیک ها بود. آن ها حسرت دوران های گذشته، مثلأ قرون وسطی را می خوردند، که پس از نکوهش های عصر روشنگری، حال، با شور و شوق از نو ارزشیابی می شد؛ و همچنین آرزومند فرهنگ های دوردست مانند فرهنگ خاورزمین و عرفان آن بودند.» -> رومانتیسیسم
• «برای نخستین بار احساس کرد آدم ها نه تنها در مدرسه بلکه همه جا تنها در فکر چیزهای پیش پا افتاده اند. حال آن که مسائل مهم که بایست جواب داد زیاد است.» -> کلاه شعبده باز
• «درست در همین ایام بود که سقراط در خیابان ها و میدان های آتن قدم می زد و با آتنی ها به بحث می پرداخت؛ بنابراین او تولد دوباره آکروپولیس و سربرافراشتن این بناهای پرشکوه پیرامون را به چشم خود دید.» -> آتن
• «رواقیان، فزون براین، تأکید ورزیدند که تمام فرایندهای طبیعی، مثل بیماری و مرگ، تابع قوانین بی چون و چرای طبیعت اند. انسان بنابراین باید سرنوشت خود را بپذیرد. هیچ چیز تصادفی روی نمی دهد. همه چیز از روی ضرورت است.» -> یونانیگری
• «محاکمه عیسی و محاکمه سقراط نیز شباهت های آشکار داشت. هر دو بی شک می توانستند با درخواست عفو، خود را نجات بخشند، ولی هر دو احساس کردند رسالتی برعهده دارند و اگر راه خود را تا پایان دردناکش نروند به عهد خود خیانت کرده اند.» -> سقراط
• «مقصود ما از فلسفه شیوه اندیشیدن کاملأ جدیدی است که حدود ششصدسال پیش از میلاد مسیح در یونان آغاز شد. پیش از آن، مردم پاسخ همه پرسش های خود را در مذهب های گوناگون می یافتند.» -> اساطیر
• «نزدیک پانزده سال از عمر سوفی گذشته بود، و در این عمر کوتاه، دست کم در عید میلاد و همچنین تولد خود، نامه فراوان دریافت کرده بود؛ ولی این عجیب ترین نامه ای بود که تاکنون به دستش رسیده بود. تمبر پست نداشت. حتی در صندوق پست هم نیفتاده بود. یک راست آمده بود به مخفی گاهِ بسیار محرمانهٔ سوفی در قعر پرچین کهن.» -> سقراط
• «یورون عقیده داشت مغز انسان مانند کامپیوتری پیشرفته است. سوفی خیلی مطمئن نبود. آدمی زاد خیلی بیش از یک قطعه افزار است؟» -> باغ عدن
• «ما سیاره ای زنده ایم، ما کشتی بزرگی هستیم که در جهان کائنات بر گرد خورشیدی سوزان بادبان کشیده است؛ ولی هر کدام ما در عین حال نوعی کشتی حامل ژن بر پهنه گسترده زندگی هستیم. چنانچه این محموله را ایمن به بندر بعدی برسانیم، بیهوده نزیسته ایم.» -> سوفی
• «اگر ندانیم که می میریم طعم زنده بودن را نمی توانیم بچشیم؛ و بدون دریافت شگفتی شگرف زندگی، توصر مرگ نیز ناممکن است.» -> باغ عدن
• «یادش آمد روزی که پزشک به مادربزرگش خبر داد که بیماری اش لاعلاج است چیزی بدین مضمون بر زبان آورد، گفت:((تا این لحظه نفهمیده بودم که زندگی چقدر زیباست))» -> باغ عدن


کلمات دیگر: