[ویکی فقه] دومین پیمان یثربیان با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در عقبه منا به سال ۱۳ بعثت صورت گرفت که به بیعت عقبه دوم نام گرفت.
اسلام آوردن تعدادی از یثربیان در موسم حج، تبلیغ اسلام و مسلمان شدن گروهی از مردم یثرب که منجر به انعقاد پیمان عقبه اول در سال دوازدهم بعثت در مکه شد، زمینه را برای فعالیت هرچه بیشتر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در یثرب فراهم ساخت. متعاقب این پیمان، ایشان "مصعب" را به عنوان نماینده خویش برای امر تبلیغ دین به همراه بیعت کنندگان عقبه اول به یثرب اعزام داشتند که اسلام آوردن اکثر مردم یثرب نشان دهنده موفقیت آمیز بودن دعوت در این سرزمین می باشد.
توضیح اجمالی
با فرا رسیدن موسم حج در سال سیزدهم بعثت، مصعب به همراه تعدادی از اهل یثرب که گروهی از آن را مسلمانان که بزرگان قوم همچون "کعب" و "براء ابن معرور" نیز در بین آنها دیده می شدند، رهسپار سرزمین وحی شدند. پس از انجام ملاقات هایی با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و انجام مناسک حج، مقرر گردید، مسلمانان یثرب در روز میانی ایام تشریق، (سه روز پس از ایام عید قربان (روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ذی حجة) ایام تشریق گفته می شود) ملاقاتی جمعی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مکان عقبه کنار جمره عقبه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) برگزار نمایند. یثربیان مسلمان همراه حدود ۵۰۰ تن از مشرکان، برای شرکت در مراسم حج راهی مکه شدند. مسلمانان که شمار آن ها را۹۰، ۷۰ یا ۷۵ تن (سه زن و ۷۲ مرد) به منظور مخفی ماندن این دیدار از دید مشرکان، افراد به صورت جداگانه و شبانه خود را به میعادگاه رسانیدند. نتیجه این گردهمایی، بیعت یثربیان با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود که با نام بیعت عقبه دوم یا بیعة الحرب (از آن رو که مفاد بیعت بر دفاع از جان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مبتنی بود)، مشهور گشت. برخی مورخان با احتساب دیدار شش نفر از خزرجیان در سال یازدهم بعثت، این پیمان را بیعت عقبه سوم می داند.
دفاع از پیامبر
در این دیدار، نخست عباس بن عبدالمطلب که مسلمان نبود، از آن جا که می خواست کار پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را استحکام بخشد، ضمن آگاه ساختن یثربیان از جایگاه رسول خدا میان مردم خویش، به آن ها یادآور شدکه او قصد هجرت به شهر آن ها را دارد. از این رو، اگر توان حمایت از او را ندارند، وی را به حال خود رها سازند. پس از سخنان عباس، براء بن معرور یثربیان را راستگویان و وفادارانی خواند که جان خود را در راه رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فدا می کنند. سپس پیامبر با خواندن آیاتی از قرآن، آن ها را به خدا و اسلام فراخواند. براء، ایمان و تصدیق انصار را به آگاهی پیامبر رساند و همراه بیعت با وی، سوگند یاد کرد که از جان پیامبر، همانند جان زنان و فرزندان خود دفاع کند.
← آمادگی دفاع ابو هیثم از پیامبر
...
اسلام آوردن تعدادی از یثربیان در موسم حج، تبلیغ اسلام و مسلمان شدن گروهی از مردم یثرب که منجر به انعقاد پیمان عقبه اول در سال دوازدهم بعثت در مکه شد، زمینه را برای فعالیت هرچه بیشتر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در یثرب فراهم ساخت. متعاقب این پیمان، ایشان "مصعب" را به عنوان نماینده خویش برای امر تبلیغ دین به همراه بیعت کنندگان عقبه اول به یثرب اعزام داشتند که اسلام آوردن اکثر مردم یثرب نشان دهنده موفقیت آمیز بودن دعوت در این سرزمین می باشد.
توضیح اجمالی
با فرا رسیدن موسم حج در سال سیزدهم بعثت، مصعب به همراه تعدادی از اهل یثرب که گروهی از آن را مسلمانان که بزرگان قوم همچون "کعب" و "براء ابن معرور" نیز در بین آنها دیده می شدند، رهسپار سرزمین وحی شدند. پس از انجام ملاقات هایی با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و انجام مناسک حج، مقرر گردید، مسلمانان یثرب در روز میانی ایام تشریق، (سه روز پس از ایام عید قربان (روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ذی حجة) ایام تشریق گفته می شود) ملاقاتی جمعی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مکان عقبه کنار جمره عقبه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) برگزار نمایند. یثربیان مسلمان همراه حدود ۵۰۰ تن از مشرکان، برای شرکت در مراسم حج راهی مکه شدند. مسلمانان که شمار آن ها را۹۰، ۷۰ یا ۷۵ تن (سه زن و ۷۲ مرد) به منظور مخفی ماندن این دیدار از دید مشرکان، افراد به صورت جداگانه و شبانه خود را به میعادگاه رسانیدند. نتیجه این گردهمایی، بیعت یثربیان با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود که با نام بیعت عقبه دوم یا بیعة الحرب (از آن رو که مفاد بیعت بر دفاع از جان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مبتنی بود)، مشهور گشت. برخی مورخان با احتساب دیدار شش نفر از خزرجیان در سال یازدهم بعثت، این پیمان را بیعت عقبه سوم می داند.
دفاع از پیامبر
در این دیدار، نخست عباس بن عبدالمطلب که مسلمان نبود، از آن جا که می خواست کار پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را استحکام بخشد، ضمن آگاه ساختن یثربیان از جایگاه رسول خدا میان مردم خویش، به آن ها یادآور شدکه او قصد هجرت به شهر آن ها را دارد. از این رو، اگر توان حمایت از او را ندارند، وی را به حال خود رها سازند. پس از سخنان عباس، براء بن معرور یثربیان را راستگویان و وفادارانی خواند که جان خود را در راه رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فدا می کنند. سپس پیامبر با خواندن آیاتی از قرآن، آن ها را به خدا و اسلام فراخواند. براء، ایمان و تصدیق انصار را به آگاهی پیامبر رساند و همراه بیعت با وی، سوگند یاد کرد که از جان پیامبر، همانند جان زنان و فرزندان خود دفاع کند.
← آمادگی دفاع ابو هیثم از پیامبر
...
wikifeqh: بیعت عقبه اول که در سال دوازده بعثت انجام شد، مصعب بن عمیر توسط پیامبر(ص) به یثرب اعزام شده و اسلام را تبلیغ کرد و به موجب آن، سال سیزدهم بعثت برخی یثربیان مسلمان همراه عده ای از مشرکان، برای شرکت در مراسم حج راهی مکه شدند و طبق قرار پیشین با گذشتن پاسی از شب، دور از دید مشرکان کنار جمره عقبه با رسول خدا(ص) دیدار کرده و بیعت بسته و وفاداری خود را اعلام نمودند.
از این بیعت با نام های بیعة الحرب، عقبة الآخره و عَقَبیّون نیز یاد کرده اند و برخی از مفسران شماری از آیات قرآن را به این بیعت تطبیق کرده اند.
از این بیعت با نام های بیعة الحرب، عقبة الآخره و عَقَبیّون نیز یاد کرده اند و برخی از مفسران شماری از آیات قرآن را به این بیعت تطبیق کرده اند.
wikihaj: بیعت_عقبه_دوم