کلمه جو
صفحه اصلی

پاسه

فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- میل کردن بهر چیز آزمندی تاسه تلواسه . ۲- غم . اندوه و فشردن گلو . توضیح ظاهرا این صورت مصحف ( تاسه ) است .
تلواسه میل کردن به هر چیز

فرهنگ معین

(س ِ ) (اِ. ) ۱ - میل کردن به هر چیزی ، آزمندی . ۲ - غم ، اندوه .

لغت نامه دهخدا

پاسه. [ س َ / س ِ ] ( اِ ) تاسه. تلواسه. میل کردن به هر چیز.( برهان ). آزمندی. || غم و اَندوه و فشردن گلو. ( برهان ). و ظاهراً این صورت مصحف تاسه باشد.

پاسه. [ س ِ ] ( اِخ ) کرسی اُرن از ناحیه آرژانتان. دارای 1307 تن سکنه و صنعت آن آشگری و پیراستن پوست است.

پاسه . [ س َ / س ِ ] (اِ) تاسه . تلواسه . میل کردن به هر چیز.(برهان ). آزمندی . || غم و اَندوه و فشردن گلو. (برهان ). و ظاهراً این صورت مصحف تاسه باشد.


پاسه . [ س ِ ] (اِخ ) کرسی اُرن از ناحیه ٔ آرژانتان . دارای 1307 تن سکنه و صنعت آن آشگری و پیراستن پوست است .


دانشنامه عمومی

پاسه (به آلمانی: Passee) یک شهر در آلمان است که در نوردوست مکلنبورگ واقع شده است. پاسه ۱۹۵ نفر جمعیت دارد.
فهرست شهرهای آلمان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پاسه، یا پاسی، شهر و ناحیه ای کهن در استان آچۀ اندونزی واقع در شمال جزیرۀ سوماترا و نام یکی از کهن ترین حکومت های اسلامی در مجمع الجزایر اندونزی است.
این نام که در منابع پرتغالی پاسم و در مآخذ محلی پاسای آمده است، نام نخستین پادشاهی مسلمان نشین در سواحل شمال جزیرۀ سوماترا است. بنا به روایات محلی این ناحیه از رودخانۀ «جمبوآجی» در شرق تا سواحل رودخانۀ پاسه در غرب وسعت داشته است. پاسه در دوران رونق خود، نخستین لنگرگاه کشتی های بازرگانی بود که از هند و دیگر نواحی از طریق سوماترا راهی چین بودند. از این رو، می توان گفت که پاسه یکی از نخستین مناطق اندونزی بود که اسلام توسط بازرگانان در آن راه یافت. نشانه هایی چند از جمله سنگ مزار ملک صالح به زبان عربی به تاریخ ۶۹۶ق/۱۲۹۷م، حضور اسلام را در سدۀ ۷ق/۱۳م در این منطقه تأیید می کند.
حکایت راجه
بنابر داستان محلی حکایت راجه ـ راجه پاسای (داستان پادشاهان پاسای) که با افسانه درآمیخته است، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده بود که در آینده شهری بزرگ به نام «سامودرا» بنا خواهد شد که اولیایی در خود پرورش خواهد داد. زمانی که از آن خبری شنیدید، به آن جا بروید و مردم آن را به اسلام دعوت کنید. در سدۀ ۷ق شریف مکه هنگامی که از اخبار سامودرا آگاه شد، شیخ اسماعیل نامی را به آن جا گسیل داشت تا به سفارش پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) عمل کند. مقارن این زمان، «مِراه سیلائو»، فرمانروای سامودرا، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) را در خواب دید که شهادتین را به او آموخت و او را ملک صالح نام نهاد. بنابر همین روایت، او پس از بیداری با آن که عربی نمی دانست و هرگز قرآن نیاموخته بود، ۳۰جزء قرآن را حفظ شد. پس از کوتاه زمانی کشتی شیخ اسماعیل به پاسه رسید، و هنگامی که از اسلام آوردن ملک صالح و چگونگی آن آگاه شد، با پوشاندن خلعت اهدایی که از مکه آورده بود، او را تأیید کرد و خود به تبلیغ و ترویج اسلام میان مردم بومی پرداخت. امروزه مزار ملک صالح به همراه چندین سنگ مزار دیگر در کنارۀ چپ رودخانۀ پاسه در نزدیکی کرانه های دریا به دست آمده است. این سنگ مزارها که از منطقۀ گجرات هند به پاسه آورده شده اند، نشان از وجود رابطه میان پاسه و هند در آن دوران دارد.
پادشاهی ملک ظاهر
بنا بر «سالنامۀ مالایو» و «داستان پادشاهان پاسای»، در اوایل سدۀ ۸ق/۱۴م، ملک ظاهر پادشاه پاسه در نبردی از نیروهای سیامی شکست خورد و اسیر شد و چند سال در اسارت ماند و سپس اجازه یافت تا به سرزمین خود بازگردد.
← گزارش ابن بطوطه
...


کلمات دیگر: