اجتماع اَمر و نَهی
اصطلاحی در اصول فقه. مسئله اساسی در اجتماع امر و نهی این است که آیا اجتماع امر و نهی در شیء واحد شخصی ممکن است یا نه؟ فی المثل شارع می تواند بگوید فلان نماز را در فلان جا (به طور مشخص) بخوان و در همان حال از خواندن آن نهی کند. البته همه اتفاق نظر دارند که امر به یک عمل و نهی از همان عمل، بدون اختلاف جهت، محال است. لکن اگر جهت و عنوان فرق کند، اختلاف نظر وجود دارد. فی المثل اگر کسی در مکان غصبی نماز بخواند عمل او از این حیث که نماز است، امر دارد و به آن امر می شود و همان عمل از این حیث که غصب است، حرام است و از آن نهی می شود. در این گونه از موارد، که یک عمل دو حیث یا دو عنوان پیدا می کند، اختلاف است که آیا اجتماع امر و نهی ممکن است یا نه؟ برخی گویند ممکن است. چون امر به یک عنوان و نهی به عنوان دیگر تعلق گرفته است و مکلّف با اختیار و انتخاب بد خود موجب این اجتماع شده است. امتناعیون می گویند چنین تکلیفی محال است، چون متعلق تکلیف در خارج یکی است و تعدد عنوان موجب تعدد مُعَنْوَن نمی شود، درنتیجه ارادۀ انجام دادن (امر) و ارادۀ انجام ندادن (نهی) در یک چیز محال است.
اصطلاحی در اصول فقه. مسئله اساسی در اجتماع امر و نهی این است که آیا اجتماع امر و نهی در شیء واحد شخصی ممکن است یا نه؟ فی المثل شارع می تواند بگوید فلان نماز را در فلان جا (به طور مشخص) بخوان و در همان حال از خواندن آن نهی کند. البته همه اتفاق نظر دارند که امر به یک عمل و نهی از همان عمل، بدون اختلاف جهت، محال است. لکن اگر جهت و عنوان فرق کند، اختلاف نظر وجود دارد. فی المثل اگر کسی در مکان غصبی نماز بخواند عمل او از این حیث که نماز است، امر دارد و به آن امر می شود و همان عمل از این حیث که غصب است، حرام است و از آن نهی می شود. در این گونه از موارد، که یک عمل دو حیث یا دو عنوان پیدا می کند، اختلاف است که آیا اجتماع امر و نهی ممکن است یا نه؟ برخی گویند ممکن است. چون امر به یک عنوان و نهی به عنوان دیگر تعلق گرفته است و مکلّف با اختیار و انتخاب بد خود موجب این اجتماع شده است. امتناعیون می گویند چنین تکلیفی محال است، چون متعلق تکلیف در خارج یکی است و تعدد عنوان موجب تعدد مُعَنْوَن نمی شود، درنتیجه ارادۀ انجام دادن (امر) و ارادۀ انجام ندادن (نهی) در یک چیز محال است.
wikijoo: اجتماع_امر_و_نهی