مترادف پژوهش : بازجست، بازرسی، تتبع، تحقیق، تدقیق، تفحص، جست وجو، مطالعه، استیناف، تمیز، رسیدگی
پژوهش
مترادف پژوهش : بازجست، بازرسی، تتبع، تحقیق، تدقیق، تفحص، جست وجو، مطالعه، استیناف، تمیز، رسیدگی
فارسی به انگلیسی
search, investigation, appeal
inquiry, probation, quest, research, search, study
فارسی به عربی
بحث
مترادف و متضاد
کاوش، تحقیق، تفحص، جستجو، تجسس، پژوهش، تتبع
بازجست، بازرسی، تتبع، تحقیق، تدقیق، تفحص، جستجو، مطالعه
استیناف، تمیز، رسیدگی
۱. بازجست، بازرسی، تتبع، تحقیق، تدقیق، تفحص، جستجو، مطالعه
۲. استیناف، تمیز، رسیدگی
فرهنگ فارسی
پژوهیدن
( اسم.پژوهیدن ) ۱- جستجو بازجویی باز جست رسیدگی تفحص تحقیق استفسار تعرف . ۲- بررسیها و جستجوهای علمی ۳- استیناف ۴- باز پرسی مواخذه عقاب . ۵- خبر چینی جاسوسی . ۶- سر پرستی تیمار . یا پژوهش حال . احوالپرسی .
( اسم.پژوهیدن ) ۱- جستجو بازجویی باز جست رسیدگی تفحص تحقیق استفسار تعرف . ۲- بررسیها و جستجوهای علمی ۳- استیناف ۴- باز پرسی مواخذه عقاب . ۵- خبر چینی جاسوسی . ۶- سر پرستی تیمار . یا پژوهش حال . احوالپرسی .
فرهنگ معین
(پِ یا پَ هِ )(اِمص . ) ۱ - جست و جو، تحقیق . ۲ - تحقیقات علمی و بازخواست . ۳ - مؤاخذه . ۴ - خبر، خبر داشتن .
لغت نامه دهخدا
پژوهش. [ پ ِ / پ َ هَِ ] ( اِمص ) اسم مصدر پژوهیدن. عمل پژوهیدن. پژهش . پی جوئی. جویائی. بازجستن. جستجو. بازجوئی. بازجست. فحص. تفحص. بحث. تجسس. رسیدگی. بررسیدن. تحقیق. استفسار. تتبع. تنقیب. تَفقه. تَعرّف. تَفقد :
اگر روزی از تو پژوهش کنند
همه مردمانت نکوهش کنند.
پژوهش نجویند مردان مرد.
نه شرم از یلان چون پژوهش بود.
ترا این ستایش نکوهش بود.
چرا دل نه اندر پژوهش نهی.
سخن هرچه باشد بژرفی ببین.
بدی دیگرش را پژوهش [ کذا ] نبود.
چنین گفت کای شه پژوهش مجوی [ کذا ].
چه مردی ، بدو گفت ، سال تو چند؟.
به هر کجا که پژوهش رود به اصل و نژاد .
بدین بندگان نیز کوشش نبود
هم از شاه ما را پژوهش نبود.
بدین گیتی اندر نکوهش بود
بروز شمارت پژوهش بود.
- پژوهش حال ؛ استفسار حال. احوالپرسی. استعلام حال.
اگر روزی از تو پژوهش کنند
همه مردمانت نکوهش کنند.
ابوشکور.
دو دیگر که در جای ننگ و نبردپژوهش نجویند مردان مرد.
فردوسی.
نه از پاک یزدان نکوهش بودنه شرم از یلان چون پژوهش بود.
فردوسی.
ز کردار خوب ار پژوهش بودترا این ستایش نکوهش بود.
فردوسی.
همی جان من در نکوهش نهی چرا دل نه اندر پژوهش نهی.
فردوسی.
پژوهش نمای و بترس از کمین سخن هرچه باشد بژرفی ببین.
فردوسی.
جز از موی بر وی نکوهش نبودبدی دیگرش را پژوهش [ کذا ] نبود.
فردوسی.
بپرسید کار سپه شاه ازوی چنین گفت کای شه پژوهش مجوی [ کذا ].
اسدی ( گرشاسب نامه ص 219 ).
پژوهش کنان پهلوان بلندچه مردی ، بدو گفت ، سال تو چند؟.
اسدی ( گرشاسب نامه ص 233 ).
بجز بخدمت تو بنده التجا نکند به هر کجا که پژوهش رود به اصل و نژاد .
کمال اسماعیل.
|| سرپرستی. تیمار : بدین بندگان نیز کوشش نبود
هم از شاه ما را پژوهش نبود.
فردوسی.
|| بازپرسی. مؤاخذه. عِقاب : بدین گیتی اندر نکوهش بود
بروز شمارت پژوهش بود.
فردوسی.
|| جاسوسی. خبرچینی.- پژوهش حال ؛ استفسار حال. احوالپرسی. استعلام حال.
فرهنگ عمید
۱. تحقیق علمی.
۲. جستجو.
۳. (حقوق ) رسیدگی مجدد به حکمی که در دادگاه بدوی صادر شده به جهت اعتراض محکوم، رسیدگی استینافی.
۴. [قدیمی] مؤاخذه، بازخواست.
۲. جستجو.
۳. (حقوق ) رسیدگی مجدد به حکمی که در دادگاه بدوی صادر شده به جهت اعتراض محکوم، رسیدگی استینافی.
۴. [قدیمی] مؤاخذه، بازخواست.
دانشنامه عمومی
پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته ها است.پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده های موجود در جهت دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری ها به کار می رود. به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله های علمی ارائه می دهد. پژوهش در دو بعد، یکی «یافتن پرسش پژوهش» و دیگری «پاسخ دادن به آن» انجام می گیرد.
صفحات بخش بندی شده – از اینکه تحقیقات در یک صفحه گسترده که نیاز به پایین رفتن مداوم داشته باشد، پرهیز کنید. به عنوان یک ضرورت، صفحات بخش بخش شده ارائه کنید. در عین حال از اینکه تنها یک سؤال در هر صفحه داشته باشید نیز دوری کنید. زیرا این مورد باعث زیاد شدن مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل تحقیق شده و احتمال ترک کردن تحقیق را بالا می برد.
پریدن منطقی – به منظور هوشمند کردن تحقیقتان از پریدن منطقی استفاده کنید. از جملاتی نظیر «اگر به سؤال اول پاسخ منفی دادید، آنگاه به سؤال چهارم جواب دهید» پرهیز کنید. این کار باعث دلزدگی پاسخ دهنده شده و نرخ ترک را بالا می برد. تحقیق را طوری طراحی کنید که از منطق صفحه استفاده می کند؛ بدین ترتیب، مسیر سؤالات درست به صورت خودکار بر اساس پاسخ های پیشین تعیین می شوند.
پژوهش پایه ای می تواند زمینهٔ «پژوهش کاربردی» را فراهم آورد، اما در وهلهٔ اول متوجه کاربرد آن در زندگی انسان ها نیست. در حالی که پژوهش های کاربردی دارای جنبهٔ عملی و مستقیماً متوجه حل مشکلات جامعه و بشریت می باشد. در ضرورت انجام این دو دسته از مطالعات شکی نیست. به عنوان مثال تصمیم گیرندگان سیاسی هر کشور به جهت کسب توانایی در ادارهٔ عملی جامعه، نیازمند پژوهش های کاربردی می باشند و این دسته از پژوهش ها خود متکی بر پژوهش های پایه ای هستند.
مطالعهٔ اکتشافی و مطالعهٔ تفصیلی (مطالعهٔ اصلی)
مطالعهٔ اکتشافی، مطالعه ای مقدماتی است؛ که بنا بر نوع تحقیق عمدتاً از طریق مطالعات کتابخانه ای، مشاهده، یا مصاحبه شکل می گیرد. علت انجام مطالعات اکتشافی عبارتند از:
صفحات بخش بندی شده – از اینکه تحقیقات در یک صفحه گسترده که نیاز به پایین رفتن مداوم داشته باشد، پرهیز کنید. به عنوان یک ضرورت، صفحات بخش بخش شده ارائه کنید. در عین حال از اینکه تنها یک سؤال در هر صفحه داشته باشید نیز دوری کنید. زیرا این مورد باعث زیاد شدن مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل تحقیق شده و احتمال ترک کردن تحقیق را بالا می برد.
پریدن منطقی – به منظور هوشمند کردن تحقیقتان از پریدن منطقی استفاده کنید. از جملاتی نظیر «اگر به سؤال اول پاسخ منفی دادید، آنگاه به سؤال چهارم جواب دهید» پرهیز کنید. این کار باعث دلزدگی پاسخ دهنده شده و نرخ ترک را بالا می برد. تحقیق را طوری طراحی کنید که از منطق صفحه استفاده می کند؛ بدین ترتیب، مسیر سؤالات درست به صورت خودکار بر اساس پاسخ های پیشین تعیین می شوند.
پژوهش پایه ای می تواند زمینهٔ «پژوهش کاربردی» را فراهم آورد، اما در وهلهٔ اول متوجه کاربرد آن در زندگی انسان ها نیست. در حالی که پژوهش های کاربردی دارای جنبهٔ عملی و مستقیماً متوجه حل مشکلات جامعه و بشریت می باشد. در ضرورت انجام این دو دسته از مطالعات شکی نیست. به عنوان مثال تصمیم گیرندگان سیاسی هر کشور به جهت کسب توانایی در ادارهٔ عملی جامعه، نیازمند پژوهش های کاربردی می باشند و این دسته از پژوهش ها خود متکی بر پژوهش های پایه ای هستند.
مطالعهٔ اکتشافی و مطالعهٔ تفصیلی (مطالعهٔ اصلی)
مطالعهٔ اکتشافی، مطالعه ای مقدماتی است؛ که بنا بر نوع تحقیق عمدتاً از طریق مطالعات کتابخانه ای، مشاهده، یا مصاحبه شکل می گیرد. علت انجام مطالعات اکتشافی عبارتند از:
wiki: پژوهش
دانشنامه آزاد فارسی
پژوهش (research)
فعالیت اساسی در زمینۀ علم و آمیزه ای از نظریه و آزمایش، با جهت گیری برای یافتن شرح علمی پدیده ها. پژوهش را معمولاً به دو نوع تقسیم می کنند: پژوهش نظریکه بررسی نظریه هایی را دربر می گیرد که ربط ظاهری آن ها با روابط انسانی ناچیز است، و پژوهش کاربردی که به یافتن پاسخ مسائل پُراهمیت اجتماعی یا تجاری، از جمله در پزشکی و مهندسی، می پردازد. هر دو نوع پژوهش با یکدیگر پیوند دارند، به نحوی که نظریه های برآمده از پژوهش های نظری ممکن است سرانجام برای اجتماع بسیار مفید واقع شوند.
تأمین بودجۀ پژوهش. هزینۀ پژوهش علمی معمولاً از طرف دولت و بخش صنعت تأمین می شود، به نحوی که ثروت و اولویّت های ملّی تأثیری بسیار بر نوع پژوهش می گذارند. در ۱۹۸۹، شورای جامعۀ اروپا، اتحادیۀ اروپا، برنامۀ اصلاح شدۀ پژوهش و توسعۀ فناوری را برای دورۀ ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ تصویب کرد که مستلزم تأمین بودجۀ ۵,۷۰۰میلیون یورویی جامعه اروپا بود. این بودجه به این ترتیب تخصیص یافته بود: برای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات صنعتی ۲.۲۲۱میلیون؛ برای فناوری های صنعتی و مواد ۸۸۸میلیون؛ برای علوم و فناوری های زیستی ۷۴۱میلیون؛ برای انرژی ۸۱۴میلیون؛ برای جابه جایی و افزایش نیروی انسانی ۵۱۸میلیون؛ و برای محیط زیست ۵۱۸میلیون.
فعالیت اساسی در زمینۀ علم و آمیزه ای از نظریه و آزمایش، با جهت گیری برای یافتن شرح علمی پدیده ها. پژوهش را معمولاً به دو نوع تقسیم می کنند: پژوهش نظریکه بررسی نظریه هایی را دربر می گیرد که ربط ظاهری آن ها با روابط انسانی ناچیز است، و پژوهش کاربردی که به یافتن پاسخ مسائل پُراهمیت اجتماعی یا تجاری، از جمله در پزشکی و مهندسی، می پردازد. هر دو نوع پژوهش با یکدیگر پیوند دارند، به نحوی که نظریه های برآمده از پژوهش های نظری ممکن است سرانجام برای اجتماع بسیار مفید واقع شوند.
تأمین بودجۀ پژوهش. هزینۀ پژوهش علمی معمولاً از طرف دولت و بخش صنعت تأمین می شود، به نحوی که ثروت و اولویّت های ملّی تأثیری بسیار بر نوع پژوهش می گذارند. در ۱۹۸۹، شورای جامعۀ اروپا، اتحادیۀ اروپا، برنامۀ اصلاح شدۀ پژوهش و توسعۀ فناوری را برای دورۀ ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ تصویب کرد که مستلزم تأمین بودجۀ ۵,۷۰۰میلیون یورویی جامعه اروپا بود. این بودجه به این ترتیب تخصیص یافته بود: برای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات صنعتی ۲.۲۲۱میلیون؛ برای فناوری های صنعتی و مواد ۸۸۸میلیون؛ برای علوم و فناوری های زیستی ۷۴۱میلیون؛ برای انرژی ۸۱۴میلیون؛ برای جابه جایی و افزایش نیروی انسانی ۵۱۸میلیون؛ و برای محیط زیست ۵۱۸میلیون.
wikijoo: پژوهش
نقل قول ها
پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته ها است.
• «پژوهش و علم بر ایده، تخیل و خلاقیت بنا گذاشته می شود. ایده، خلاقیت و تخیل اساسی هستند ولی باید با پیگیری جدی همراه شوند تا صورت واقعیت بخود بگیرند.» -> فابیولا جیانوتی
• «پژوهش و علم بر ایده، تخیل و خلاقیت بنا گذاشته می شود. ایده، خلاقیت و تخیل اساسی هستند ولی باید با پیگیری جدی همراه شوند تا صورت واقعیت بخود بگیرند.» -> فابیولا جیانوتی
wikiquote: پژوهش
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] بیش از ربع قرن از پیروزی بزرگ ترین انقلاب دوران معاصر می گذرد. انقلابی که در اوج حاکمیت الگوهای برخاسته از اندیشه ها و ایدئولوژی های غربی و شرقی و استیلای بلامنازع مدل حکومتی دموکراسی لیبرال در یک سوی جهان و مدل حکومتی سوسیالیسم در دیگر سوی آن، راه سومی را پیش پای جهانیان نهاد و الگوی دیگری را برای اداره جامعه و حکومت در عصر حاضر مطرح کرد.
انقلاب اسلامی ایران همه مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان را به نقد کشید و همه روابطی را که منهای خدا در دنیای مدرن شکل گرفته بود، به جدال طلبید.شاید هیچ بیانی به اندازه بیان (میشل فوکو)، فیلسوف، متفکر و مورخ فقید فرانسوی (۱۹۸۴ـ۱۹۲۶م)، نتواند عمق و گستره انقلاب اسلامی و آرمانی را که این انقلاب در پی تحقق آن بود، به تصویر کشد. او در مصاحبه ای درباره فلسفه قیام و انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷ می گوید:(ایرانیان در این خیزش قبل از هر چیز به خودشان گفتند ـ و شاید خود روح این قیام است ـ که (قطعاً باید این رژیم را عوض کنیم و از شر این مرد خلاص شویم، باید این تشکیلات فاسد را در هم بریزیم، باید کل کشور را متحول سازیم، سازمان سیاسی، نظام اقتصادی و سیاست خارجی مملکت خود را باید دگرگون سازیم، ولی مهم تر از همه، نخست باید خودمان را متحول سازیم. نحوه زندگی مان، روابطمان با دیگران، با تمامی امور، با ابدیت، با خدا و با هر چیز دیگر باید کاملاً متحول شوند. تنها در صورتی که چنین تحول ژرفی در زندگی ما رخ دهد، یک انقلاب حقیقی و راستین خواهیم داشت). به اعتقاد من در این جاست که اسلام نقش خود را ایفا نمود. شاید فلان یا بهمان تعهدات، فلان یا بهمان قواعد اسلامی است که این همه شیفتگی و افسون ایجاد کرده است. اما مهم تر از همه، مذهب در ارتباط با روش زندگی خاص آنان، برایشان همانند یک موعود، و تضمین گر دست یافتن به چیزی بود که می توانست ذهنیت آنان را به گونه ای رادیکال متحول سازد. تشیع دقیقاً شکلی از اسلام است که با آموزه ها و محتوای باطنی خود بین صرف اطاعت از قوانین و زندگی عمیق معنوی تمییز قائل می شود. وقتی می گویم آنان در تعالیم و آموزه های اسلام در پی ایجاد تحولی در ذهنیت خود بودند، این نظر با واقعیت وجود کاربست های سنتی اسلامی که در عین حال تعیین کننده هویت آنان بود، مغایرتی ندارد. آنان با این نحوه زندگی مطابق با دین اسلام به عنوان یک نیروی انقلابی، خواهان چیزی غیر از صرف اطاعت کورکورانه از قوانین هستند. آنان از طریق بازگشت به تجربه معنوی که معتقدند می توانند در اسلام تشیع آن را پیدا کنند، خواهان تجدید بنای کلی هستی (حیات) خود هستند. خیلی ها همواره به مارکس و عبارت معروفش (افیون توده ها) استناد می کنند، ولی هیچ گاه نشده که به جمله ای که درست بلافاصله پیش از این عبارت آورده و می گوید: (مذهب روح دنیای فاقد روح است) کمترین اشاره ای بکنند. پس با این توصیف اجازه بدهید صراحتاً بگویم که اسلام در سال ۱۹۷۸، (سال پیروزی انقلاب اسلامی) هرگز افیون توده ها نبود؛ دقیقاً به این خاطر که روح جهان فاقد روح به شمار می آمد).
عرضه مدل حکومت اسلامی
انقلاب اسلامی، چنان که در اظهارات میشل فوکو نیز آمده است، آغازگر گفتمانی جدید در عرصه حیات فردی و اجتماعی انسان ها بود و پس از چند قرن حاکمیت گفتمان سکولاریسم و دین گریزی بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد جهان، موضوع اداره جامعه و حکومت را بر اساس تعالیم دینی و آموزه های وحیانی مطرح ساخت. در حقیقت می توان گفت انقلاب اسلامی ایران، طلایه دار رنسانس دیگری در جهان بود، با این تفاوت که در رنسانس قرن شانزده و هفده اروپا، بشر با روی گرداندن از آسمان تلاش کرد که همه مناسبات فردی و اجتماعی خود را بر اساس آموزه های عقلی و تجربی سامان دهد، اما در رنسانس قرن بیستم ایران، انسان با رویکرد دوباره به آسمان، تلاش بزرگی را برای سامان دادن همه مناسبات خود بر مبنای کتاب خدا و سنت معصومان (علیهم السلام) آغاز کرد.حضرت امام به عنوان معمار بزرگ انقلاب اسلامی و نظریه پرداز حکومت اسلامی ، از سال ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با تأکید بر توانمندی دین و آموزه های وحیانی برای اداره حکومت و پاسخ گویی به شئون مختلف حیات بشر، خواهان تشکیل حکومت اسلامی و تدوین قوانین بر اساس احکام اسلامی شد و همواره بر این آرمان پای می فشرد؛ تا سرانجام موفق به تشکیل نخستین حکومت دینی در عصر حاضر گردید. با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران، گام بزرگی درتحقق آرمان بزرگ انقلاب اسلامی و رهبر آن برداشته شد و در طول سه دهه گذشته تلاش های فراوانی برای به ثمر نشستن بیش تر این آرمان و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن برداشته شد، اما باید اذعان داشت که تا تحقق کامل آن راهی بس دراز در پیش است؛ چرا که هنوز نظام اسلامی با چالش های گوناگونی در زمینه چگونگی اداره جامعه و حکومت بر اساس آموزه های اسلامی، ارائه پاسخ های مبتنی بر شرع و متناسب با مقتضیات زمان برای نیازهای نوشونده دستگاه های تقنینی، قضایی و اجرایی و ساختن جامعه ای رشدیافته و بهره مند از امکانات رفاهی شایسته و در عین حال منطبق با ارزش های معنوی و اخلاقی اسلام روبه روست.اکنون در سومین دهه استقرار نظام اسلامی در ایران ، ضروری است که با هدف به ثمر نشاندن گفتمان جدیدی که انقلاب اسلامی در عرصه حیات فردی و اجتماعی انسان ها مطرح کرد و همچنین تکمیل نظریه ارزشمند امام راحل (قدّس سرّه) در زمینه تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، آسیب ها و چالش هایی که نظام جمهوری اسلامی در زمینه قانون گذاری و اداره جامعه بر اساس موازین اسلامی با آن ها روبه روست، بررسی و برای حل آن ها چاره جویی شود.با توجه به آنچه گفته شد در طرح تحقیقاتی (قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی؛ آسیب ها و چالش ها)، سیر تحول و تطوّر روند قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی، مسائل و مشکلات نظری و عملی موجود در این زمینه و همچنین دیدگاه های متفاوتی که درباره چگونگی قانونگذاری بر مبنای فقه اسلامی وجود داشته، بررسی و تلاش شده است که در حد امکان، راه حل هایی برای آسیب ها و چالش های موجود در این زمینه ارائه گردد.
قانون گذاری در نظام اسلامی؛ از تصور تا واقعیت
در این بخش بر اساس پژوهش های کتابخانه ای و همچنین نتایج به دست آمده از گفت وگوهای انجام گرفته با صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی ـ که تفصیل آن در بخش دوم همین کتاب آمده است ـ سیر تحول اندیشه قانون گذاری بر اساس احکام اسلام و مهم ترین آسیب ها و چالش های موجود در زمینه قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی در چهار فصل، به شرح زیر، بحث و بررسی شده است:
← مفاهیم و کلیات
...
انقلاب اسلامی ایران همه مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان را به نقد کشید و همه روابطی را که منهای خدا در دنیای مدرن شکل گرفته بود، به جدال طلبید.شاید هیچ بیانی به اندازه بیان (میشل فوکو)، فیلسوف، متفکر و مورخ فقید فرانسوی (۱۹۸۴ـ۱۹۲۶م)، نتواند عمق و گستره انقلاب اسلامی و آرمانی را که این انقلاب در پی تحقق آن بود، به تصویر کشد. او در مصاحبه ای درباره فلسفه قیام و انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷ می گوید:(ایرانیان در این خیزش قبل از هر چیز به خودشان گفتند ـ و شاید خود روح این قیام است ـ که (قطعاً باید این رژیم را عوض کنیم و از شر این مرد خلاص شویم، باید این تشکیلات فاسد را در هم بریزیم، باید کل کشور را متحول سازیم، سازمان سیاسی، نظام اقتصادی و سیاست خارجی مملکت خود را باید دگرگون سازیم، ولی مهم تر از همه، نخست باید خودمان را متحول سازیم. نحوه زندگی مان، روابطمان با دیگران، با تمامی امور، با ابدیت، با خدا و با هر چیز دیگر باید کاملاً متحول شوند. تنها در صورتی که چنین تحول ژرفی در زندگی ما رخ دهد، یک انقلاب حقیقی و راستین خواهیم داشت). به اعتقاد من در این جاست که اسلام نقش خود را ایفا نمود. شاید فلان یا بهمان تعهدات، فلان یا بهمان قواعد اسلامی است که این همه شیفتگی و افسون ایجاد کرده است. اما مهم تر از همه، مذهب در ارتباط با روش زندگی خاص آنان، برایشان همانند یک موعود، و تضمین گر دست یافتن به چیزی بود که می توانست ذهنیت آنان را به گونه ای رادیکال متحول سازد. تشیع دقیقاً شکلی از اسلام است که با آموزه ها و محتوای باطنی خود بین صرف اطاعت از قوانین و زندگی عمیق معنوی تمییز قائل می شود. وقتی می گویم آنان در تعالیم و آموزه های اسلام در پی ایجاد تحولی در ذهنیت خود بودند، این نظر با واقعیت وجود کاربست های سنتی اسلامی که در عین حال تعیین کننده هویت آنان بود، مغایرتی ندارد. آنان با این نحوه زندگی مطابق با دین اسلام به عنوان یک نیروی انقلابی، خواهان چیزی غیر از صرف اطاعت کورکورانه از قوانین هستند. آنان از طریق بازگشت به تجربه معنوی که معتقدند می توانند در اسلام تشیع آن را پیدا کنند، خواهان تجدید بنای کلی هستی (حیات) خود هستند. خیلی ها همواره به مارکس و عبارت معروفش (افیون توده ها) استناد می کنند، ولی هیچ گاه نشده که به جمله ای که درست بلافاصله پیش از این عبارت آورده و می گوید: (مذهب روح دنیای فاقد روح است) کمترین اشاره ای بکنند. پس با این توصیف اجازه بدهید صراحتاً بگویم که اسلام در سال ۱۹۷۸، (سال پیروزی انقلاب اسلامی) هرگز افیون توده ها نبود؛ دقیقاً به این خاطر که روح جهان فاقد روح به شمار می آمد).
عرضه مدل حکومت اسلامی
انقلاب اسلامی، چنان که در اظهارات میشل فوکو نیز آمده است، آغازگر گفتمانی جدید در عرصه حیات فردی و اجتماعی انسان ها بود و پس از چند قرن حاکمیت گفتمان سکولاریسم و دین گریزی بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد جهان، موضوع اداره جامعه و حکومت را بر اساس تعالیم دینی و آموزه های وحیانی مطرح ساخت. در حقیقت می توان گفت انقلاب اسلامی ایران، طلایه دار رنسانس دیگری در جهان بود، با این تفاوت که در رنسانس قرن شانزده و هفده اروپا، بشر با روی گرداندن از آسمان تلاش کرد که همه مناسبات فردی و اجتماعی خود را بر اساس آموزه های عقلی و تجربی سامان دهد، اما در رنسانس قرن بیستم ایران، انسان با رویکرد دوباره به آسمان، تلاش بزرگی را برای سامان دادن همه مناسبات خود بر مبنای کتاب خدا و سنت معصومان (علیهم السلام) آغاز کرد.حضرت امام به عنوان معمار بزرگ انقلاب اسلامی و نظریه پرداز حکومت اسلامی ، از سال ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با تأکید بر توانمندی دین و آموزه های وحیانی برای اداره حکومت و پاسخ گویی به شئون مختلف حیات بشر، خواهان تشکیل حکومت اسلامی و تدوین قوانین بر اساس احکام اسلامی شد و همواره بر این آرمان پای می فشرد؛ تا سرانجام موفق به تشکیل نخستین حکومت دینی در عصر حاضر گردید. با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران، گام بزرگی درتحقق آرمان بزرگ انقلاب اسلامی و رهبر آن برداشته شد و در طول سه دهه گذشته تلاش های فراوانی برای به ثمر نشستن بیش تر این آرمان و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن برداشته شد، اما باید اذعان داشت که تا تحقق کامل آن راهی بس دراز در پیش است؛ چرا که هنوز نظام اسلامی با چالش های گوناگونی در زمینه چگونگی اداره جامعه و حکومت بر اساس آموزه های اسلامی، ارائه پاسخ های مبتنی بر شرع و متناسب با مقتضیات زمان برای نیازهای نوشونده دستگاه های تقنینی، قضایی و اجرایی و ساختن جامعه ای رشدیافته و بهره مند از امکانات رفاهی شایسته و در عین حال منطبق با ارزش های معنوی و اخلاقی اسلام روبه روست.اکنون در سومین دهه استقرار نظام اسلامی در ایران ، ضروری است که با هدف به ثمر نشاندن گفتمان جدیدی که انقلاب اسلامی در عرصه حیات فردی و اجتماعی انسان ها مطرح کرد و همچنین تکمیل نظریه ارزشمند امام راحل (قدّس سرّه) در زمینه تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، آسیب ها و چالش هایی که نظام جمهوری اسلامی در زمینه قانون گذاری و اداره جامعه بر اساس موازین اسلامی با آن ها روبه روست، بررسی و برای حل آن ها چاره جویی شود.با توجه به آنچه گفته شد در طرح تحقیقاتی (قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی؛ آسیب ها و چالش ها)، سیر تحول و تطوّر روند قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی، مسائل و مشکلات نظری و عملی موجود در این زمینه و همچنین دیدگاه های متفاوتی که درباره چگونگی قانونگذاری بر مبنای فقه اسلامی وجود داشته، بررسی و تلاش شده است که در حد امکان، راه حل هایی برای آسیب ها و چالش های موجود در این زمینه ارائه گردد.
قانون گذاری در نظام اسلامی؛ از تصور تا واقعیت
در این بخش بر اساس پژوهش های کتابخانه ای و همچنین نتایج به دست آمده از گفت وگوهای انجام گرفته با صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی ـ که تفصیل آن در بخش دوم همین کتاب آمده است ـ سیر تحول اندیشه قانون گذاری بر اساس احکام اسلام و مهم ترین آسیب ها و چالش های موجود در زمینه قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی در چهار فصل، به شرح زیر، بحث و بررسی شده است:
← مفاهیم و کلیات
...
wikifeqh: پژوهش
جدول کلمات
بررسی
پیشنهاد کاربران
یافته های پژوهش
بازرسی
پژوهش : ( Reaserch ) [ اصطلاح فنی حرفه ای] پژوهش یکی از محور های اساسی فعالیت سازمان می باشد. که چالش های اصلی بین آموزش و بازار کار را مورد بررسی قرار می دهد و عموما در زمینه های شناسایی مشاغل و صنایع و فن آوری های نو به همراه گردآوری اطلاعات مورد نیاز تهیه استانداردهای مهارت و آموزشی و تهیه نرم افزارها و سخت افزارها و وسایل کمک آموزشی به همراه مطالعه و بررسی روش ها و سیستم های آموزشی موجود در داخل و خارج کشور مطالعه می کند. پشتیبانی از تشکل های مربیان فنی و حرفه ای و تشکیل همایش ها و برگزاری مناسبت های علمی مربوط به سازمان در این حیطه پیگیری می شود.
تحقیق ، تجسس ، و . . .
بررسی، بازجست، بازرسی، تتبع، تحقیق، تدقیق، تفحص، جست وجو، مطالعه، استیناف، تمیز، رسیدگی
کلمات دیگر: