کلمه جو
صفحه اصلی

چشم در قیامت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] چشم در قیامت (قرآن). یکی از نعمتهایی که خداوند در اختیار انسان گذاشته است نعمت چشم می باشد که این چشم با آنکه در اختیار انسان می باشد ولی فردای قیامت بر علیه انسان شهادت می دهد.
در قیامت، درباره انسان از چشم، گوش و قلب ، شهادت خواهی می شود و باید شهادت بدهند.«ولا تقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفؤاد کل اولـئک کان عنه مسـولا.؛ (از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.)«بر این اساس که پرسش از چشم، گوش و قلب، حقیقی و در قیامت باشد.».در پایان آیه، دلیل نهی پیروی از عدم آگاهی را چنین بیان می کند که :(گوش و چشم و دل همگی مسئولند و در برابر کارهائی که انجام داده اند از آنها سؤ ال می شود (ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا).»این مسئولیتها به خاطر آن است که سخنانی را که انسان بدون علم و یقین می گوید یا به این طریق است که از افراد غیر موثق شنیده ، و یا می گوید دیده ام در حالی که ندیده ، و یا در تفکر خود دچار قضاوتهای بی ماخذ و بی پایه ای شده که با واقعیت منطبق نبوده است ، به همین دلیل از چشم و گوش و فکر و عقل او سؤ ال می شود که آیا واقعا شما به این مسائل ایمان داشتید که شهادت دادید، یا قضاوت کردید، یا به آن معتقد شدید و عمل خود را بر آن منطبق نمودید؟!
دیدن خویشان در محشر
اهل محشر خویشان و دوستان صمیمی خویش را کامل می بینند و از آنها استمداد و کمک نمی خواهند.«ولا یسـل حمیم حمیمـا(و هیچ دوست صمیمی سراغ دوستش را نمی گیرد!) • یبصرونهم یود المجرم لویفتدی من عذاب یومئذ ببنیه. (آنها را نشانشان می دهند (ولی هر کس گرفتار کار خویشتن است)، چنان است که گنهکار دوست می دارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا کند.)»
وارونه شدن بعضی چشمها
چشمهای برخی از انسانها، در قیامت وارونه می شود.«ونقلب... وابصـرهم کما لم یؤمنوا به اول مرة....؛ (و ما دلها و چشمهای آنها را واژگونه می سازیم؛ (آری آنها ایمان نمی آورند) همان گونه که در آغاز، به آن ایمان نیاوردند! و آنان را در حال طغیان و سرکشی، به خود وامی گذاریم تا سرگردان شوند!)»«. یخافون یومـا تتقلب فیه القلوب والابصـر.؛ (مردانی که نه تجارت و نه معامله ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و ادای زکات غافل نمی کند؛ آنها از روزی می ترسند که در آن، دلها و چشمها زیر و رو می شود.»
نشانه های وقوع معاد
...


کلمات دیگر: