کلمه جو
صفحه اصلی

زکات


برابر پارسی : هشت یک

فارسی به انگلیسی

poor-rate or alms as prescribed by islam

فرهنگ فارسی

خلاصه وبرگزیده چیزی، قسمتی ازمال درراه خدادادن
۱ - خلاصه چیزی برگزیده شیئی . ۲ - آنچه به حکم شرع درویش و مستحق را دهند و این کار بر مسلمانان فرض است و زکات بر میوه هایی که برای خوردن عمل آورده باشند و بر میوه های دیگر ( نظیر انگور و خرما ) شتر گاو بز گوسفند و حیوانات اهلی و زر و سیم و مال التجاره تعلق میگیرد و زکات هر یک از آنها را نصابی است . مال الزکات به حکم آیه ۶٠ از سوره ۹ قران مخصوص طبقات معینی از مردم است ( بر خلاف فئ و غنیمت زکات شامل حال خاندان رسول نمیشود ) . جمع زکوات . توضیح : رسم الخط صحیح آن در عربی زکاه است و در رسم الخط قرانی زکوه ولی به شیوه نویسندگان ایرانی زکات صحیح است . قیاس کنید با حیات مشکلات .

فرهنگ معین

(زَ ) [ ع . زکاة ] (اِ. ) ۱ - خلاصة چیزی . ۲ - بخشی از مال که به مستمند و درویش دهند.

لغت نامه دهخدا

زکات . [ زَ ] (ع اِ) زکوة.خلاصه ٔ چیزی . برگزیده ٔ چیزی . (فرهنگ فارسی معین ). || (اصطلاح فقه ) آنچه به حکم شرع درویش و مستحق را دهند و این کار بر مسلمانان فرض است و زکات برمیوه هایی که برای خوردن عمل آورده باشند و بر میوه های دیگر (نظیر: انگور و خرما)، شتر، گاو، بز، گوسفندو حیوانات اهلی و زر و سیم و مال التجاره تعلق می گیرد. و زکات هر یک از اینها را نصابی است . مال زکات بحکم آیه ٔ 60 از سوره ٔ 9 (توبه ) قرآن مخصوص طبقات معینی از مردم است . (بر خلاف فی ٔ و غنمیت ، زکات شامل خاندان رسول نمیشود). ج ، زَکَوات . توضیح اینکه رسم الخط صحیح آن در عربی زکاة و در رسم الخط قرآنی زکوة است ، ولی به شیوه ٔ نویسندگان ایرانی زکات صحیح است . قیاس شود با حیات ، مشکات . (فرهنگ فارسی معین ) :
لاجرم دادند بی بیم آشکار
در بهای طبل و دف مال زکات .

ناصرخسرو.


آشکارا دهی از اندک و بی مایه زکات
رشوت حاکم جز در شب و پنهان ندهی .

ناصرخسرو.


زکات مال ، جز قلب و سرب ندهی بدرویشان
نثار میر، عدلیهای چون زهره بری رخشان .

ناصرخسرو.


نالد همی به زاری و گرید همی بدرد
هر کس که یافتی صدقات زکات تو.

مسعودسعد.


زندگانی چو مال میراث است
که نبینی بقاش جز به زکات .

خاقانی .


گر زکاتی به محرّم بدهی
چون خسیسان به صفر بازمگیر.

خاقانی .


جرعه ای کآن به زمین داده زکات سر جام
زو حنوط زمی پی سپر آمیخته اند.

خاقانی .


زکات لعل لبت را بسی طلبکارند
میان این همه خواهندگان بمن چه رسد.

سعدی .


آخر به زکات تندرستی
فریاد دل شکستگان رس .

سعدی .


آخر نگهی بسوی ماکن
کاین دولت حسن را زکات است .

سعدی .


من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند.

حافظ.


نصاب حسن در حد کمال است
زکاتم ده که مسکین و فقیرم .

حافظ.


رجوع به زکوة شود.

زکات. [ زَ ] ( ع اِ ) زکوة.خلاصه چیزی. برگزیده چیزی. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح فقه ) آنچه به حکم شرع درویش و مستحق را دهند و این کار بر مسلمانان فرض است و زکات برمیوه هایی که برای خوردن عمل آورده باشند و بر میوه های دیگر ( نظیر: انگور و خرما )، شتر، گاو، بز، گوسفندو حیوانات اهلی و زر و سیم و مال التجاره تعلق می گیرد. و زکات هر یک از اینها را نصابی است. مال زکات بحکم آیه 60 از سوره 9 ( توبه ) قرآن مخصوص طبقات معینی از مردم است. ( بر خلاف فی و غنمیت ، زکات شامل خاندان رسول نمیشود ). ج ، زَکَوات. توضیح اینکه رسم الخط صحیح آن در عربی زکاة و در رسم الخط قرآنی زکوة است ، ولی به شیوه نویسندگان ایرانی زکات صحیح است. قیاس شود با حیات ، مشکات. ( فرهنگ فارسی معین ) :
لاجرم دادند بی بیم آشکار
در بهای طبل و دف مال زکات.
ناصرخسرو.
آشکارا دهی از اندک و بی مایه زکات
رشوت حاکم جز در شب و پنهان ندهی.
ناصرخسرو.
زکات مال ، جز قلب و سرب ندهی بدرویشان
نثار میر، عدلیهای چون زهره بری رخشان.
ناصرخسرو.
نالد همی به زاری و گرید همی بدرد
هر کس که یافتی صدقات زکات تو.
مسعودسعد.
زندگانی چو مال میراث است
که نبینی بقاش جز به زکات.
خاقانی.
گر زکاتی به محرّم بدهی
چون خسیسان به صفر بازمگیر.
خاقانی.
جرعه ای کآن به زمین داده زکات سر جام
زو حنوط زمی پی سپر آمیخته اند.
خاقانی.
زکات لعل لبت را بسی طلبکارند
میان این همه خواهندگان بمن چه رسد.
سعدی.
آخر به زکات تندرستی
فریاد دل شکستگان رس.
سعدی.
آخر نگهی بسوی ماکن
کاین دولت حسن را زکات است.
سعدی.
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند.
حافظ.
نصاب حسن در حد کمال است
زکاتم ده که مسکین و فقیرم.
حافظ.
رجوع به زکوة شود.

زکاة. [ زَ ] ( ع اِ ) رجوع به زکات و زکوة شود.

فرهنگ عمید

قسمتی از مال که به دستور شرع باید در راه خدا بدهند، مقدار معینی از مال است که باید به فقیران و مستحقان داده شود. &delta، زکات در نه چیز واجب است: گندم، جو، خرما، کشمش(غلات اربعه )، طلا و نقره (نقدین )، شتر، گاو، گوسفند (انعام ثلاثه ).
* زکات بدن: (فقه ) زکات فطر، فطریه یا صدقه که در غروب روز آخر ماه رمضان باید کنار بگذارند و روز بعد به مستمندان بدهند.

قسمتی از مال که به ‌دستور شرع باید در راه خدا بدهند؛ مقدار معینی از مال است که باید به فقیران و مستحقان داده شود. Δ زکات در نه چیز واجب است: گندم، جو، خرما، کشمش(غلات اربعه)، طلا و نقره (نقدین)، شتر، گاو، گوسفند (انعام ثلاثه).
⟨ زکات بدن: (فقه) زکات فطر؛ فطریه یا صدقه که در غروب روز آخر ماه رمضان باید کنار بگذارند و روز بعد به مستمندان بدهند.


دانشنامه عمومی

عامل رشد


زکات از دستورهای اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آن ها را با کمک طبیعت به وجود می آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می دهد و محصول را مفت و رایگان در اختیار انسان می گذارد.نبو
مضاربه • مزارعهقرض الحسنه • جعالهسَلَف خری • مساقاتهِبه • جزیهزکات • خمسصدقه • وقفبیت المالصکوک • رِبابانکداری اسلامی
مثلاً گندم که انسان بوجود می آورد در قسمت کمی، فکر و عمل او دخالت دارد و قسمت بیشتر، فعالیت طبیعت است. از این رو اسلام به انسان می گوید اینجا که از سخاوت طبیعت استفاده می کنی مقداری از آن را باید در راه های دیگر بدهی.البته سؤال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که چرا گندم باید زکات داشته باشد و برنج نداشته باشد؟ این مسئله در سابق هم مطرح بوده است در جواب گفته اند، آن سادگی که در موارد زکات هست در برنج نیست یعنی به آن سادگی که گندم به دست می آید برنج به دست نمی آید و زحمت زیادی می خواهد و زکات در واقع به این علت است که یک مقدار از چیزی را که طبیعت رایگان در اختیار انسان قرار می دهد به دیگران بدهد.
زکات بر نه(۹) چیز واجب است: «گندم» و «جو» و «خرما» و «کشمش» و «طلا» و «نقره» و «گوسفند» و «گاو» و «شتر».

دانشنامه آزاد فارسی

زَکات
(یا: زکاة؛ زکوة، در لغت به معنای رشد و بالندگی و برکت) در اصطلاح، انفاق واجبی است که هر مسلمانی وقتی که مالش به نصاب معین برسد، باید در مصارفی که شارع مشخص کرده است، بپردازد؛ به مقدار معلوم از مالی که بدین منظور پرداخت می شود، زکات گویند. زکات از فروع دین است و در فقه شیعه،بنابر مشهور به ۹ چیز تعلق می گیرد: ۱. انعام ثلاثه: شتر، گاو و گوسفند (زکاةالرؤوس)؛ ۲. غلات اربعه: گندم، جو، خرما و کشمش (زکاة الغلات)؛ ۳. نقدین: طلا و نقره. نوعی دیگر از زکات نیز وجود دارد که به آن زکات فطر یا فطریه گویند که روزه دار برای خود و عیالش تا ظهر روز عید فطر (اول شوال) می پردازد. زکات که در سال هشتم هجری واجب شده است، در اسلام اهمیت بسیار دارد و همپایۀ نماز به آن توصیه شده است. پس از رحلت پیامبر (ص) مهم ترین واکنش اهل ردّه نسبت به خلافت ابوبکر، عدم پرداخت زکات بوده است. امروزه دربارۀ این که زکات بنابر مشهور صرفاً بر ۹ چیز تعلق می گیرد، برخی معتقدند که این انحصار عقلی نیست و می تواند شامل اموال دیگری هم باشد. این ۹ چیز درواقع صرفاً به عنوان نمونۀ بارز اموال در جوامع قدیم ذکر شده است که با تغییر جامعه و نوع معیشت می توان قائل به توسّع شد و دامنۀ اموالی را که زکات به آن ها تعلق می گیرد گسترش داد و مصارف آن را در جامعۀ جدید مشخص کرد.

فرهنگ فارسی ساره

هشت یک


نقل قول ها

این نوشتار یا بخش نیازمند ویکی سازی است. لطفاً با توجه به راهنمای ویرایش و شیوه نامه آن را ویکی سازی کنید و در پایان این الگو را بردارید.
• زکات در لغت و قرآن، به معنای «طهارت، پاکیزگی، رشد و نموّ» به کار رفته است.• «احسان، زکاتِ نعمت ها؛ شفاعت، زکاتِ مقام؛ بیماری ها، زکاتِ بدن ها؛ و بخشش، زکاتِ پیروزی است. آنچه زکاتش داده شود از نابودی در امان است.» تحف العقول -> جعفر صادق
• «کسی که زکات ندهد، نمازش بی حاصل است و کسی که ورع نداشته باشد، زکاتش پذیرفته نیست.»• خدای عزوجل زکات را به منظور قوت تهیدستان و افزایش دارائیهای شما وضع کرده است. -> موسی بن جعفر هفتمین امام شیعیان دوازده امامی(الکافی ۶/۴۹۸/۳)
• زکات دادن، روزی را زیاد می کند.• زکات هرگز از ثروت نکاهد و هر مالی که زکاتش پرداخته شود، در خشکی یا دریا از بین نرود.• دارائیهای خود را با (دادن) زکات حفظ کنید. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان ( البحار ۱۳۸/۶۰/۷۸)
• «هرگاه قائم ما ظهور کند، کسی را که زکات ندهد، دستگیر کند و گردن زند.» -> جعفر بن محمد، ششمین امام شیعیان(البحار ۴۸/۲۱/۹۶)
• تکمیل روزه به پرداخت زکات یعنی فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است.• -> جعفر بن محمد، ششمین امام شیعیان(وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۲۲۱)
• هر که قیراطی از زکات مال خود را نپردازد، نه مومن است و نه مسلمان و نه او را حرمتی است. -> حضرت محمد بن عبدالله (البحار ۳/۵۸/۷۷)
• زکات قدرت انصاف داشتن است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۴۸)
• زکات زیبائی، پاکدامنی است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۴۹)
• زکات، پیروزی، نیکی کردن است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۵۰)
• گذشت، زکات پیروزی است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (نهج البلاغه: الحکمه ۲۱۱)
• زکات توانگری،نیکی کردن به همسایگان و صلهٔ ارحام است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۵۳)
• زکات تندرستی، کوشیدن در طاعت خداست. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۵۴)
• زکات شجاعت، جهاد در راه خداست. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۵۵)
• زکات نعمتها، انجام کارهای خیر است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۵۷)
• «زکات عقل تحمّل نادانان است.!» -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (التوحید، ص ۱۲۷)
• زکات دانش، گذشتن آن در اختیار کسی است که سزاوار آن است و به رنج افکندن نفس در راه عمل به آن . -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۵۴۵۸)
• برکت در مال کسی است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یاری رساند و به خویشاوندان کمک نماید. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (تحف العقول، ص ۱۷۲)
• هر چیزی را زکاتی است و زکات خرد، تحمل مردمان نادان است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (غرر الحکم ۷۳۰۱)
• «بر هر جزیی از اجزای بدن تو و بلکه بر هر تار مویی و حتی بر هر نیم نگاهی زکاتی است واجب برای خدای عزوجل . زکات چشم نگاه غیرت آمیز و فروهشتن آن از شهوات و امثال آن است و زکات گوش شنیدن دانش و حکمت و قرآن است.»• -> *جعفر بن محمد، ششمین امام شیعیان(البحار ۱/۷/۹۶)
• «بر تو باد به روزه گرفتن، که آن زکات بدن است. بیماریها، زکات بدنهاست.» -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (البحار ۱۸۲/۲۶۸/۷۸)
• زکات بدن، جهاد و روزه است. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (الفقیه ۲۰۸۵/۱۸۳/۲)
• هر که زکات فطره بدهد، خداوند به سبب آن زکاتی را که از مالش کم شده است، جبران کند. -> علی بن ابیطالب نخستین امام شیعیان (وسائل الشیعه ۴/۲۲۰/۶)
• زکات علم و دانش، نشر و یاد دادن آن به دیگران و تلاش برای عمل به آن است.زکات زیبایی، حفظ عفت و آلوده نکردن خود به گناه است.• -> میزان الحکمه، باب زکات.
• «وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاهِ فاعِلُونَ». -> سوره مؤمنون، آیه ۴.
• «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ» -> سوره حج، آیه ۴۱.
• «وَ الْمُقِیمِینَ الصَّلاهَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ أُولئِکَ سَنُؤْتِیهِمْ أَجْراً عَظِیماً» -> سوره نساء آیه ۱۶۲.
• لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ• نه تجارت و نه خرید و فروشی آن ها را از یاد الله و برپا داشتن نماز و دادن زکات مشغول نمی سازد -> سوره نور آیه۳۷.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زکات صدقه مقدر به اصل شرع می باشد. زکات عنوان بابی مستقل در فقه است که مباحث و مسائل آن به تفصیل در این باب آمده است.
زکات در لغت به معنای [رشد و پاکی آمده است.
معنای زکات در اصطلاح
زکات در اصطلاح عبارت است از صدقه ای که به اصل شرع- و نه با نذر و قسم- واجب شده است. زکات به حقی واجب در مال که رسیدن آن به حدّ نصاب شرط وجوب آن است؛ صدقه ای که در اصل به نصاب تعلّق گرفته؛ قدر معین ثابت در مال یا در ذمه برای حصول پاکی و رشد آن و اخراج بعض مال برای زیادت و نمو باقی مانده آن نیز تعریف شده است. البته اختلاف در تعبیر ناشی از اختلاف در معنای شرعی زکات نیست؛ بلکه رویکرد همه تعریفهای یاد شده کشف اجمالی معنای شرعی آن است.
اقسام زکات
زکات به دو قسم؛ زکات مال و زکات بدن که از آن به زکات فطره نیز تعبیر کرده اند، تقسیم شده است. کاربرد زکات، بدون قید، نوع نخست آن می باشد که موضوع این مقاله است.
حکم زکات
...

پیشنهاد کاربران

زکات : زکات به معنی پاکی از آلودگی است؛ و در اصطلاح به مقدار و نسبت معینی از اموال نه گانه انسان گفته می شود که به شرط رسیدن به حد نصاب باید در موارد مشخص خود ـ مثل مصرف فقرا و مساکین و در راه ماندگان و فی سبیل الله و . . . . ـ مصرف شود. زکات در نه چیز است: خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا، نقره، گندم و جو.

در دیدگاه درونی و خودشناسی:
یعنی از قسمتی از اموالی که مشغول استفاده هستم و کارهایی که در طول روز انجام میدم، در طول روز زندگی بخش معین و زمان داری را برای رضایت خدا ( برای هیچی:یعنی بدون طلب پاداش ) خود را از استفاده و انجام آن کار پرهیز میدم و صبر بر میل میکنم.
مطلوب از آنچه که شدیداً میل آن دارم است، چون که عدم ارجعیت دارد. اصل بر یاد خدا و مردن است.

زکات ( به انگلیسی: Alms Tax ) از دستورات اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آنها را با کمک طبیعت به وجود می آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می دهد و محصول را مفت و رایگان در اختیار انسان می گذارد.
مثلاً گندم که انسان بوجود می آورد در قسمت کمی، فکر و عمل او دخالت دارد و قسمت بیشتر، فعالیت طبیعت است. ازاینرو اسلام به انسان می گوید اینجا که از سخاوت طبیعت استفاده می کنی مقداری از آن را باید در راههای دیگر بدهی. البته سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که چرا گندم باید زکات داشته باشد و برنج نداشته باشد؟ این مساله در سابق هم مطرح بوده است در جواب گفته اند، آن سادگی که در موارد زکات هست در برنج نیست یعنی به آن سادگی که گندم به دست می آید برنج به دست نمی آید و زحمت زیادی می خواهد و زکات در واقع به این علت است که یک مقدار از چیزی را که طبیعت رایگان در اختیار انسان قرار می دهد به دیگران بدهد.
محتویات [نمایش]
فرق مالیات و زکات [ویرایش]
اما مالیات موضوع دیگری است امری متغیر و از اختیارات حکومتی است. وضع مالیات از اختیارات حاکم شرعی است. او در هر زمانی می تواند برای هر چیزی بر طبق مصلحتی که ایجاب می کند مالیات وضع کند. این ربطی به زکات ندارد. بنابراین نباید زکات و مالیات را با هم مقایسه کرد.
آیات زکات [ویرایش]
در قرآن در اکثر موارد پرداخت زکات در کنار برپایی نماز آمده است، که بیانگر اهمیت این حکم می باشد. آیه ۶۰ سوره توبه مصارف زکات را چنین بیان می کند:
۱. فقیر ( نیازمند )
۲. مسکین ( کسی که در نهایت نیازمندی است )
۳. عاملین ( مامورین جمع آوری زکات )
۴. مولفه قلوب ( برای نزدیک کردن کسانی که احتمالا کدورتی از اسلام دارند )
۵. آزاد سازی بردگان
۶. مقروضین
۷. در راه خدا ( مصارفی که نفع عمومی دارند مانند ساخت مسجد و مدرسه )
۸. در راه ماندگان[۱]
زکات در ادیان پیشین آسمانی [ویرایش]
زکات مخصوص اسلام نیست بلکه در ادیان پیشین نیز بوده است. زکات و نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی است. حضرت عیسی در گهواره به سخن آمد و گفت: «اَوصانی بالصّلوة و الزّکاة» خداوند مرا به نماز و زکات سفارش نموده است. حضرت موسی خطاب به بنی اسرائیل فرمود: «اقیموا الصّلوة و آتوا الزّکاة» نماز به پا دارید و زکات دهید. قرآن درباره حضرت اسماعیل علیه السلام می فرماید: «کان یأمر أهله بالصّلوة و الزّکاة» او خانواده اش را به نماز و زکات فرمان می داد. درباره عموم پیامبران نیز آمده است: «و جعلناهم ائمّة یَهدون بأمرنا و أوحینا الیهم فعل الخَیرات و اقام الصّلوة و اِیتاء الزّکاة» آنان به فرمان ما مردم را هدایت می کردند و ما انجام کارهای نیک و به پا داشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحی کردیم. بر اساسِ آیه «و ما أُمروا الاّ لیعبدوا اللّه. . . و یقیموا الصّلوة و یؤتوا الزّکاة و ذلک دین القیّمة» نیز، در تمام ادیان آسمانی، قرین و همتای نماز، زکات بوده است. علاّمه طباطبایی در مبحثی پیرامون زکات می فرماید: هر چند قوانین اجتماعی به صورت کاملی که اسلام آورده، سابقه نداشته، لکن اصل آن ابتکار اسلام نبوده است. زیرا فطرت بشر به طور اجمال آن را درمی یافت. لذا در آیین های آسمانی قبل از اسلام و قوانین روم قدیم، جسته و گریخته چیزهایی درباره اداره اجتماع دیده می شود و می توان گفت که هیچ قومی در هیچ عصری نبوده، مگر آن که در آن حقوقی مالی برای اداره جامعه رعایت می شده است. زیرا جامعه هر جور که بود در قیام و رشدش نیازمند هزینه مالی بوده است.
انتقادات [ویرایش]
احمد کسروی، معتقد بود که: «زکات و مال امام، مالیات اسلام بوده. اسلام یک حکومتی داشته که سپاه می گرفته و حکم رانان می فرستاده و قاضی می گمارده و شحنه و شرطه برمی گزیده و یک کشور بسیار بزرگی را اداره می کرده و مسلمانان را نگهداری می نموده و در برابر آن از مردم مال امام و زکات می گرفته، اما اکنون که حکومت واحد اسلامی برافتاده و هر توده و نژادی از مسلمانان خود را جدا گردانیده و یک حکومت نژادی بنیاد گزارده اند و مالیات به دولت های خود می پردازند، دیگر نیازی به پرداخت زکات و مال امام به ملاها وجود ندارد». [۲] البته برخلاف تصور کسروی، مراجع تقلید شیعه مدتهاست که پرداخت مستقیم زکات به نیازمندان را با اجازه مجتهد مجاز شمرده اند:
«هرچند زکات یکی از راههای تامین منابع مالی حکومت اسلامی است؛ اما در شرایط کنونی در ایران توسط دولت جمع آوری نمی شود؛ بلکه به صورت مردمی هر کسی می تواند زکات خویش را دریکی از موارد هشتگانه آن که در توضیح المسایل همه مراجع ذکر شده مصرف نماید. »[۳] سید محمد جواد غروی زکوه را منحصر در نه چیز نمی داند، چون قرآن همه تولیدات را ذکر فرموده که صنعتی، کشاورزی و غیر آن ها را شامل می شود[۴].
پانویس [ویرایش]
↑ رساله آیت الله سیستانی مساله ۱۹۳۳
↑ شماره ویژه پرچم، سال یکم فروردین ۱۳۲۲
↑ تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۳۴۲ و ۳۴۳
↑ خورشید معرفت، جلد سوم، نشر جاوید، ۱۳۵۰ و شرح رساله، نشر نگارش، ۱۳۸۲
منبع [ویرایش]
اسلام و مقتضیات زمان؛ مرتضی مطهری
تفسیر المیزان علامه طباطبایی
خمس و زکات محسن قرائتی
جستارهای وابسته [ویرایش]
درگاه اسلام
پیوند به بیرون [ویرایش]
ارباب حکمت
مجموعه ای از گفتاوردهای مربوط به زکات در ویکی گفتاورد موجود است.
[نمایش]
ن • ب • و
موضوعات اسلام
این یک نوشتار خُرد پیرامون اسلام است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
رده ها: اقتصاد اسلامی فروع دین اسلام
قس عربی
الزکاة هی الرکن الثالث من أرکان الإسلام، [1] لقول النبی محمد : "بنی الإسلام على خمس: شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله، وإقام الصلاة، وإیتاء الزکاة، وصوم رمضان، وحج البیت من اس . . .


کلمات دیگر: