کلمه جو
صفحه اصلی

کارل گوستاو یونگ

دانشنامه عمومی

کارل گوستاو یونگ (آلمانی: Carl Gustav Jung; زاده ۱۸۷۵ - درگذشته ۱۹۶۱) فیلسوف و روانپزشکی اهل سوئیس بود که با فعالیت اش در روانشناسی و ارائهٔ نظریاتی تحت عنوان روان شناسی تحلیلی شناخته می شود. به تعبیر «فریدا فوردهام» پژوهشگر آثار یونگ:«هرچه فروید ناگفته گذاشته، یونگ تکمیل کرده است.»
سطح ناخودآگاه در دسترس.
سطح ناخودآگاه که با اندیشه قابل دسترس است.
سطح ناخودآگاه هسته که غیرقابل دسترس است.
او در ۲۶ ژوئیه ۱۸۷۵م. در کسویل سوییس متولد شد. او تنها پسر یک کشیش پروتستان انجیلی اصلاح طلب سوییسی بود و خانواده او غرق مذهب بود. هشت عمو و پدربزرگ مادری یونگ همگی کشیش بودند. او در جایی خود را نسبتاً سوئیسی می داند زیرا قدمت ملیت سوئیسی خانواده اش به صد سال نمی رسد. اولین زمین بازی یونگ گورستان کلیسا بود.
یونگ در دوازده سالگی به دلیل بیماری صرع که دوره هایی از حالت غش را منجر می شد به نحوی از رفتن به مدرسه شانه خالی می کرد، اما بعدتر از این سرگیجه و غش و ضعف خلاص شد. او به تدریج به مردی خوش صورت و ورزشکاری نیرومند تبدیل شد که این صفات همراه با قهقهه های شادمانه و عشق به زندگی به او حضور فیزیکی قابل توجه و جذبه ای بسیار، به ویژه در ارتباط با زنان، داد.
از مفاهیم بدیع و منحصر به فرد روان شناسی که توسط وی معرفی شد می توان به کهن الگوهای روان شناسی،تیپ های شخصیتی و عقده های انسانی اشاره کرد.

نقل قول ها

کارل گوستاو یونگ، روانشناس و روانکاو سوییسی، (۱۸۷۵–۱۹۶۱)
• «بدون آزادی، اخلاق نمی تواند وجود داشته باشد.» -> رابطه بین من و ضمیر ناخودآگاه
• «بردگی و طغیان، دو عنصر هم بستهٔ جدایی ناپذیرند.» -> یونگ و سیاست، (۱۳۷۹)ISBN 964-312-47-5
• «حقایقی وجود دارند که درآینده به حقیقت می پیوندند، حقایقی نیز درگذشته حقیقت داشته اند و دیگر حقایقی که در هیچ دوره ای حقیقت نداشته و نخواهند داشت.» -> رابطه بین من و ضمیر ناخودآگاه
• «روانشناسی ما باید در زندگی راه یابد، در غیر این صورت در قرون وسطا ماندگاریم.» -> مجموعه آثار، جلد ۶
• «ما رنگها را می بینیم ولی قادر به دیدن طول امواج نیستیم.» -> مجموعه آثار، جلد ۶
• «مسیحیت با مسدود کردن سایر جهات احتمالی، راه مشخصی را نشان داده است.» -> مجموعه آثار، جلد ۶
• «یک عقیده واقعأ علمی باید فاقد پیش شرط باشد.» -> رابطه بین من و ضمیر ناخودآگاه
• «شخص با تجسم اشکال نورانی به روشنایی دست نمی یابد، بلکه با آگاه شدن به تاریکی به روشنایی می رسد.» -> نبمه تاریک وجود، دبی فورد، فرناز فرود،انتشارات حمیدا، چاپ دوازدهم(۸۸)،ISBN 964-6576-43-2
• «آنچه را که از دیگران نمی پسندیم می تواند ما را به سوی خودشناسی رهنمون گردد.»• «تا چیزی را نپذیریم نمی توانیم تغییرش دهیم»• «جایی که عشق فرمان می دهد، قدرت هیچ اختیاری ندارد، و جایی که قدرت برتری دارد، عشق وجود ندارد. یکی سایهٔ دیگری است.»• «اگر انسانی بیش از دیگران بداند تنها می شود.»

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کارل گوستاو یونگ (Carl Gustav Jung , ۱۸۷۵-۱۹۶۱) روان شناس، روان پزشک و فیلسوف بزرگ سوئیسی است.یونگ را باید مبتکر یک مکتب خاص در روان کاوی دانست که خود او نامش را روان شناسی تحلیلی (Analytical Psychology) نهاد. مکتبی که پس از جدایی او از فروید توسط او اعلام شد و «به کلی با نظریه فروید تفاوت داشت.»اندیشه های یونگ در زمینه های گوناگونی مانند مذهب، تاریخ، هنر و ادبیات تاثیر گذاشت. بسیاری از مورخان، دانشمندان علوم دینی و نویسندگان از او به عنوان منبع الهام قدردانی کرده اند.
کارل گوستاو یونگ، در سال ۱۸۷۵ میلادی در دهکده ای واقع در شمال سوئیس نزدیک آبشار معروف راین به دنیا آمد. دوره کودکی اش با تنهایی، جدایی، و ناخرسندی همراه بود. پدرش کشیشی بود که آشکارا ایمانش را از دست داده و اغلب تندمزاج بود. مادرش از اختلال های هیجانی رنج می برد و رفتاری غیرقابل پیش بینی داشت.یونگ در سال های اولیه زندگی یاد گرفت که به پدر و مادرش اعتماد یا اطمینان نکند، و این را به دنیای خارج نیز گسترش داد. او متوجه به دنیای درون شد؛ دنیای رؤیاها، پنداره ها و خیال ها، یعنی دنیای ناهشیارش. رؤیاها و ناهشیاری - نه دنیای منطق و هشیاری- راهنمای دوران کودکی اش شد و همچنان در دوران بزرگسالی نیز همراه وی بود.
شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روان شناسی نوین، علی اکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۱-۴۹۰.
شاید این مساله عجیب باشد اما حقیقت این است که یونگ از طریق رویاهایش هدایت علمی می شده است. وقتی که خود را برای تحصیل در دانشگاه آماده می کرد، موضوع رشته تحصیلی اش در یک رؤیا به وی الهام شد. او در خواب دید که برای یافتن استخوان های جانوران ما قبل تاریخ مشغول حفاری است.او این خواب را چینن تعبیر کرد که باید در زمینه طبیعت و علوم تحصیل کند. رؤیای کندن سطح زمین به علاوه رؤیای سه سالگی اش که خود را در یک غار زیرزمینی دیده بود، جهت مطالعه آینده اش درباره شخصیت را تعیین کرد: مطالعه نیروهای ناهشیاری که زیر سطح ذهن قرار دارند.جالب اینجاست که رؤیای مربوط به حفاری در ادامه زندگی او تبلور عینی تری یافت و او به مطالعات اساطیر باستانی روی آورد تا اندیشه روان کاوی خود را عمق و گسترش بخشد.
شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روان شناسی نوین، علی اکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۳-۴۹۱.
نظریات یونگ در حوزه روان کاوی و روان شناسی شخصیت و روان کاوی و روان شناسی دین مطرح است.اندیشه های یونگ در زمینه های گوناگونی مانند مذهب، تاریخ، هنر و ادبیات تاثیر گذاشت. بسیاری از مورخان، دانشمندان علوم دینی و نویسندگان از او به عنوان منبع الهام قدردانی کرده اند.با وجود این، روان شناسی علمی از بسیاری جهات روان شناسی تحلیلی را نادیده گرفته است. بسیاری از کتاب های یونگ تا سال های دهه ۱۹۶۰ به انگلیسی ترجمه نشده بودند و سبک نسبتاً پیچیده نوشته هایش فهم آن ها را دشوار می سازد.
شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن، تاریخ روان شناسی نوین، علی اکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۸، چاپ هشتم، ص۴۹۸.
...


کلمات دیگر: