کلمه جو
صفحه اصلی

صحیفه المهدی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صحیفة المهدی (کتاب). صحیفه امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف اثر جواد قیومی اصفهانی می باشد. اثر، مجموعه دعاها، زیارات و سخنان امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف است.
نویسنده هدف خود از جمع آوری و ترجمه دعاها، زیارات و سخنان را، تلاش هر چند ناچیز در جهت شناساندن هر چه بیشتر آن حضرت ذکر و آرزو می کند که تحفه ای باشد، درویشانه به پیشگاه سلیمان زمانه. نویسنده در مقدمه خود تاریخ اثر را یکم تیرماه ۱۳۷۳ ش رقم زده است.
[ویکی نور] صحیفه المهدی(علیه السلام). صحیفة المهدی متن عربی و ترجمه فارسی مجموعه ادعیه و زیارات مهدویه است که به کوشش عیسی اهری، در سال 1406ق گردآوری شده است.
کتاب با متن اجازه روائی آیت الله مرعشی به مؤلف و مقدمه وی در بیان چند نکته پیرامون دعا، آغاز شده و مطالب دربردارنده چهل و دو دعا و زیارت وارده از ناحیه مقدسه است.
نویسنده با استناد به منابع روایی و کتب ادعیه، به ذکر دعاهای امام زمان(عج) از جمله دعای فرج، معرفت، رجبیه، توحید، افتتاح، استخاره، ندبه، قنوت، علوی مصری، حکمت، القائم، نیایش آن حضرت در روز هجدهم هر ماه، دعا برای رهایی از بیماری ها، گشایش گره غصه ها و اندوه ها، نیایش پس از زیارت ناحیه مقدسه، دعای آن حضرت و راهنمایی ورود به سرداب، دعاء العبرات، نیایش آن حضرت در هنگام تولدش، دعای ایشان در تعقیب نمازها و... پرداخته و ذیل هر دعا، منابع آن را نیز برشمرده است.
فهرست موضوعات، آیات، احادیث، اسماء، القاب و صفات خداوند، مقام ولایت، اسماء و القاب امام مهدی(عج)، مقام امام مهدی(عج)، اهداف و برنامه های امام مهدی(عج)، درخواست های ویژه مهدویت، مضامین و محتوا، اعلام، اماکن، منابع و مصادر مورد استفاده مؤلف، در انتهای کتاب آمده است.
پاورقی ها به ذکر منابع پرداخته است.


کلمات دیگر: