کلمه جو
صفحه اصلی

چالش فقهی شبیه سازی انسانی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قرن ۲۱ را قرن زیست شناسی نامیده اند؛ چون تکامل علم و تکنیک محصول مشترکی را به نام مهندسی ژنتیک به وجود آورده است که مبنای بسیاری از تغییرات در حیات فکری و عملی بشر خواهد بود. شبیه سازی انسان که چهره ویژه ای از همان مهندسی ژنتیک می باشد، هرچند علم نوپا و نوبنیادی است، شعاع درایش آن بس گسترده و عمیق است.
در این نوشتار سعی شده است چالش ها و پرسش های احتمالی ای که در این زمینه فراروی دین و فقه قرار می گیرد، بازگو و پاسخ داده شوند. از این روی نخست درباره شبیه سازی انسان از نظر علمی به اجمال سخن به میان آمده است و سپس دو نگره در مورد شکل گیری رفتار و خصوصیات انسان بیان شده است: نظریه ای تنها عامل ژن ها را تعیین کننده می داند و نظریه دیگر به عوامل اجتماعی ـ محیطی و سپس ژنی معطوف است و آن را تعیین کننده می داند. آن گاه چالش ها و پاسخ های آن که کلیدی ترین بخش این جستار است، تبیین تفصیلی می شوند.
دو گونه چالش
در این باب چالش ها عمدتاً به دو گونه نمود پیدا می کنند:۱. چالش هایی که فراروی دین به معنای عام قرار دارند و به سیرت فلسفی و عقلی درمی آیند؛ مانند مسئله آفرینش ، فطرت ، تغییر نوع.۲. چالش هایی که ویژه فقه اند.
انواع چالش فقهی
این گونه چالش ها نیز به دو صورت نمود دارند:الف. چالش هایی که متوجه مبانی فقهی است؛ مثل اصل تکلیف ، عبودیت و فطرت.ب. چالش هایی که به مسائل و اعمال و احکام فقهی ارتباط پیدا می کنند. چالش ها هرکدام به تفصیل بیان گردیده و پاسخ های آن ها به صورت تحلیلی ارائه شده است.
پیش درآمد
...


کلمات دیگر: