کلمه جو
صفحه اصلی

قنوت

فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) فرمانبرداری کردن ۲ - به نماز ایستادن ۳ - تواضع کردن برای خدا ۴ - بازماندن از سخن ۵ - ( اسم ) فرمانبرداری ۶ - قیام به نماز ۷ - تواضع برای خدا ۸ - ( اسم ) دعایی که در رکعت دوم نماز در پایان حمد و سوره ( اخلاص قدر ) خوانند در حالی که کف دستها را به موازات صورت گیرند .

فرهنگ معین

(قُ ) [ ع . ] (اِمص . ) ۱ - تواضع ، فرمان برداری . ۲ - قیام در نماز.

لغت نامه دهخدا

قنوت . [ ق ُ ] (ع مص ) فرمانبرداری کردن . (منتهی الارب ) (از اقرب الموارد). و از این معنی است قول خداوند تعالی : القانتین و القانتات . (منتهی الارب ). || خاموش بودن . (منتهی الارب ) (از اقرب الموارد). سکوت کردن . || بازماندن در سخن . (منتهی الارب ). امساک در کلام . (از اقرب الموارد). || ایستادن در نماز. (منتهی الارب ) (از اقرب الموارد). و بهمین معنی است حدیث : افضل الصلوة طول القنوت .(منتهی الارب ). || دعا کردن . || ذلیل و خوار شدن : قنت له ؛ ذل . (از اقرب الموارد).


قنوت. [ ق ُ ] ( ع مص ) فرمانبرداری کردن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). و از این معنی است قول خداوند تعالی : القانتین و القانتات. ( منتهی الارب ). || خاموش بودن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). سکوت کردن. || بازماندن در سخن. ( منتهی الارب ). امساک در کلام. ( از اقرب الموارد ). || ایستادن در نماز. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). و بهمین معنی است حدیث : افضل الصلوة طول القنوت.( منتهی الارب ). || دعا کردن. || ذلیل و خوار شدن : قنت له ؛ ذل. ( از اقرب الموارد ).

قنوة. [ ق ِن ْ / ق ُن ْ وَ ] ( ع اِمص ) ورزش. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). کسبة. ( اقرب الموارد ). || ( ص ) غنمه قِنوة یا قُنوة؛ گوسپند دوشیدنی و ثابت بر آن. ( منتهی الارب ). خالصة له ثابتة علیه. ( اقرب الموارد ) ( محیط المحیط ). || ( مص ) فراهم کردن گوسپند و جز آن برای خوردن. || ( اِ ) خوشه. ج ، اقناء، قِنوان ، قِنیان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).

قنوة. [ ق ُ ن ُوْ وَ ] ( اِخ ) شهری است به روم. ( منتهی الارب ) ( از معجم البلدان ).

فرهنگ عمید

۱. (فقه ) دعایی که در رکعت دوم نماز پس از حمد و سوره، با دست های رو به صورت خوانده می شود.
۲. [قدیمی] خواندن دعا.

دانشنامه عمومی

قنوت از ریشهٔ «قنو» است که در لغت به معنای به دست آوردن چیزی و خوشهٔ خرما آمده و در اصطلاح قرآنی یعنی طاعت و پرستش همراه با خضوع و فروتنی؛ که در واقع به معنای به دست آوردن حالت خضوع در عبادت به صورت قیام، سجده و رکوع بعد از تحقق ایمان می باشد. البته «قنوت» در اصطلاح فقه دعا و ثنا در پیشگاه خداوند متعال در موضع خاصی از نماز است؛ و کیفیت آن در نزد امامیه، بلند کردن دست ها تا مقابل صورت بوده، به طوریکه کف دست ها رو به آسمان و در حال خواندن دعا باشد.
نمازگزار در قنوت این اجازه را می یابد که خواسته ها و نیازهای معنوی و مادی خود را مطرح کند و استجابت آن ها را از آفریدگارش طلب نماید. به هر حال قنوت در نماز یک مرحله حساس است و طبق احادیث، دعا در آن مستجاب می گردد.
قنوت و دعای در آن، نشانه تواضع و خدا خواهی انسان است. خداوند می فرماید: مرا (با خلوص دل) بخوانید تادعای شما را اجابت کنم. آنان که از دعا و عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود باشد که با ذلت و خواری، داخل جهنم شوند.
در همه نمازهای واجبی و مستحبی در رکعت دوم قنوت قبل از رکوع مستحب است.
در میان فقیهان اهل سنت دربارهٔ قنوت نظر واحدی وجود ندارد در میان آن ها در این مسئله اختلاف است.

دانشنامه آزاد فارسی

قُنوت
(در لغت به معنی اطاعت، خشوع، ورع و دعا) عملی که در رکعت دوم نمازهای یومیه، پس از قرائت حمد و سوره، نمازگزار دست هایش را به محاذات صورت بالا می برد و دعا می خواند. مستحب است انگشتان، جز انگشت ابهام، بسته باشند. در قنوت دعاهای مخصوصی نیز وارد شده است. ابن ابی عقیل عقیده داشت که قنوت در نماز واجب است و اگر کسی آن را عمداً ترک کند نماز او باطل خواهد بود. شیخ صدوق معتقد بود که قنوت را می توان به فارسی نیز خواند. اکثر فقها قنوت را از مستحبات نماز می دانند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قنوت از ماده­ی "قنو" است که در لغت به معنای به دست آوردن چیزی و خوشه ­ی خرما آمده و در اصطلاح قرآنی یعنی طاعت و پرستش همراه با خضوع و فروتنی؛ که در واقع به معنای به دست آوردن حالت خضوع در عبادت به صورت قیام، سجده و رکوع بعد از تحقق ایمان می­باشد. البته "قنوت" در اصطلاح فقه دعا و ثنا در پیشگاه خداوند متعال در موضع خاصی از نماز است؛ و کیفیت آن در نزد امامیه، بلند کردن دست­ها تا مقابل صورت بوده، به­ طوری­که کف دست­ها رو به آسمان و در حال خواندن دعا باشد.
۱. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ المفردات فی غریب القرآن‏، بیروت، دارالمعرفة، ۱۴۲۶ق، چاپ چهارم، ص۶۸۴.۲. ↑ مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ش، ج۹،ص۳۶۰.۳. ↑ شریفی اشکوری، الیاس؛ فقرات فقهیه، قم، آل ایوب، ۱۳۸۱ش، چاپ اول، ج۱، ص۵۸۱.۴. ↑ روح الله، موسوی(امام خمینی)؛ آداب الصلاة، قم، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۰ش، چاپ اول، ص۳۷۳-۳۷۴.

سایت پژوهه
...

پیشنهاد کاربران

دست پیش رو

به گفته قدیمی ها
دست پیش رو

هوالعلیم

قنوت : عاشقانه ترین لحظه نماز ؛ بی پرده با خدا راز ونیاز کردن ؛ قنوت عروج نماز گزار است تا عرش پروردگار و لحظه های ناب دلدادگی عاشقانه است در ژرفای عارفانه . . . .


کلمات دیگر: