معماری در جهان اسلام یکی از بزرگترین جلوه های ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی به شمار می رود. از لحاظ تاریخی معماری اولین هنری به شمار می آید که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار نموده، از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد. معماری اسلامی به عنوان یکی از موفق ترین شیوه های معماری در تاریخ معماری جهان قابل بازشناسی است. در یک نگاه جامع نگر می توان پیوستاری ارزشمند و پویا را در بناهای اسلامی بازشناسی کرد که موجب شده تمامی آن ها در قالبی واحد با عنوان معماری اسلامی در کنار یکدیگر قرار گیرند.
مارتن مکاتب شش گانه را در مورد معماری و هنر اسلامی برمی شمرد:
مکتب سوریه شامل سوریه و فلسطین امروزی.
مکتب مغرب شامل تونس، الجزایر، مراکش و اسپانیا.
مکتب عراقی شامل ایران، عراق، آسیای میانه، افغانستان و بخشی از پاکستان.
مکتب عثمانی شامل ترکیه، آناتولی و جنوب شرقی اروپا.
مکتب هند شامل هند، پاکستان و کشورهای اسلامی جنوب غربی آسیا.
مکتب مصر شامل مصر دوره مملوکی.
معماری اسلامی، شیوه ای از معماری است که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی به وجود آمده و دارای چند ویژگی است:معماری جهان اسلام:
گستره زمانی معماری جهان اسلام را می توان از سال های اولیه ظهور اسلام تا پیش از گستردگی عام معماری مدرن دانست. با این حال نمی توان این گسترگی و نقش اثرگذار در معماری را در همه مناطق یکسان دانست. به عنوان نمونه «چنین نقشی در مصر» از سال ۹۲۵ (قمری) به وجود آمد.
معماری در میان اهل سنت و شیعه:کتاب حدود و شرایط شرعی ساخت و ساز تألیف حامد قربان زاده اولین کتابی است که احکام فقهی معماری را در فقه شیعه مورد بررسی قرار داده است و قبل از آن هیچ کتابی به صورت اختصاصی احکام فقهی معماری را به این صورت بیان نکرده است.
مارتن مکاتب شش گانه را در مورد معماری و هنر اسلامی برمی شمرد:
مکتب سوریه شامل سوریه و فلسطین امروزی.
مکتب مغرب شامل تونس، الجزایر، مراکش و اسپانیا.
مکتب عراقی شامل ایران، عراق، آسیای میانه، افغانستان و بخشی از پاکستان.
مکتب عثمانی شامل ترکیه، آناتولی و جنوب شرقی اروپا.
مکتب هند شامل هند، پاکستان و کشورهای اسلامی جنوب غربی آسیا.
مکتب مصر شامل مصر دوره مملوکی.
معماری اسلامی، شیوه ای از معماری است که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی به وجود آمده و دارای چند ویژگی است:معماری جهان اسلام:
گستره زمانی معماری جهان اسلام را می توان از سال های اولیه ظهور اسلام تا پیش از گستردگی عام معماری مدرن دانست. با این حال نمی توان این گسترگی و نقش اثرگذار در معماری را در همه مناطق یکسان دانست. به عنوان نمونه «چنین نقشی در مصر» از سال ۹۲۵ (قمری) به وجود آمد.
معماری در میان اهل سنت و شیعه:کتاب حدود و شرایط شرعی ساخت و ساز تألیف حامد قربان زاده اولین کتابی است که احکام فقهی معماری را در فقه شیعه مورد بررسی قرار داده است و قبل از آن هیچ کتابی به صورت اختصاصی احکام فقهی معماری را به این صورت بیان نکرده است.
wiki: معماری اسلامی