[ویکی شیعه] ولایت تکوینی بالاترین مرحله ولایت که به معنای مسلط شدن بر جهان هستی ، سرپرستی موجودات جهان و عهده دار شدن تدبیر امر آنها . این ولایت مخصوص خداوند است . برخی معتقدند: مراتبی از آن از جانب او به انسان کامل نیز داده می شود . این ولایت دارای اقسام، صورت ها، مراتب و ابعادی است.
ولایت تکوینی یعنی مسلط شدن بر جهان هستی و سرپرستی موجودات جهان و عهده گرفتن تدبیر امر آنها ست.
این ولایت مخصوص خداوند متعال است . او هر گونه تصرف و تدبیر درهر موجودی و هر رقمی برایش فراهم و ممکن است در مرتبه بعد، خداوند به هر فرد که بخواهد می بخشد. البته ولایت تکوینی اشخاص، در طول ولایت تکوینی خداوند است و به اذن خداوند در عالم هستی تصرف دارند.
ولایت تکوینی یعنی مسلط شدن بر جهان هستی و سرپرستی موجودات جهان و عهده گرفتن تدبیر امر آنها ست.
این ولایت مخصوص خداوند متعال است . او هر گونه تصرف و تدبیر درهر موجودی و هر رقمی برایش فراهم و ممکن است در مرتبه بعد، خداوند به هر فرد که بخواهد می بخشد. البته ولایت تکوینی اشخاص، در طول ولایت تکوینی خداوند است و به اذن خداوند در عالم هستی تصرف دارند.
wikishia: زبان فارسی و در باره قدرت تصرف در عالم هستی است.
کتاب، متشکل از دو فصل است که به ترتیب دارای سیزده و بیست و یک عنوان مختلف می باشند.
یکی از موضوعات اصیل معارف انسانی و یکی از مسائل مهم عرفانی، مسئله ولایت تکوینی است. انسان، در ترقیات و عروجات خویش، به مرحله ای دست می یازد که عالم، به منزله بدن وی و موجودات به منزله اعضا و جوارح وی قرار می گیرد و همان گونه که نفس مدبر بدن، بدون هیچ اشکال و صعوبتی در بدن خویش تصرف می کند، آدم به کمال رسیده ای که مظهر اسمای حسنای الهی است، در ماده کاینات تصرف کرده و تمام اجزای عالم از وی اطاعت و پیروی می نمایند.
حضرت استاد، حفظه الله تعالی، خود، در ابتدای کتاب یاد شده، نگاشته اند: «حرف عمده ما در پیرامون این موضوع اصیل و قویم معارف انسانی، این است که انسان را قابلیت و لیاقتی است که اگر نهال وجودش را به دست مربیان کامل و مکمل بسپارد و دستور العمل باغبان دین و نهال پرور و انسان ساز را در متن وجود و شئون زندگیش پیاده کند، آن چنان عروج وجودی و اشتداد روحی پیدا می کند که اگر در مقام تمثیل بخواهیم حقیقت آن را بازگو کنیم و نمایش دهیم، شجره طوبای الهی می شود کهأَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا» 12-23 14:24-25.
این اثر، در سال 1371، توسط انتشارات قیام طبع و منتشر شد.
کتاب، متشکل از دو فصل است که به ترتیب دارای سیزده و بیست و یک عنوان مختلف می باشند.
یکی از موضوعات اصیل معارف انسانی و یکی از مسائل مهم عرفانی، مسئله ولایت تکوینی است. انسان، در ترقیات و عروجات خویش، به مرحله ای دست می یازد که عالم، به منزله بدن وی و موجودات به منزله اعضا و جوارح وی قرار می گیرد و همان گونه که نفس مدبر بدن، بدون هیچ اشکال و صعوبتی در بدن خویش تصرف می کند، آدم به کمال رسیده ای که مظهر اسمای حسنای الهی است، در ماده کاینات تصرف کرده و تمام اجزای عالم از وی اطاعت و پیروی می نمایند.
حضرت استاد، حفظه الله تعالی، خود، در ابتدای کتاب یاد شده، نگاشته اند: «حرف عمده ما در پیرامون این موضوع اصیل و قویم معارف انسانی، این است که انسان را قابلیت و لیاقتی است که اگر نهال وجودش را به دست مربیان کامل و مکمل بسپارد و دستور العمل باغبان دین و نهال پرور و انسان ساز را در متن وجود و شئون زندگیش پیاده کند، آن چنان عروج وجودی و اشتداد روحی پیدا می کند که اگر در مقام تمثیل بخواهیم حقیقت آن را بازگو کنیم و نمایش دهیم، شجره طوبای الهی می شود کهأَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِی اَلسَّمٰاءِ تُؤْتِی أُکُلَهٰا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهٰا» 12-23 14:24-25.
این اثر، در سال 1371، توسط انتشارات قیام طبع و منتشر شد.
wikinoor: حسن زاده ، به زبان فارسی و در باره قدرت تصرف در عالم هستی است.
کتاب، متشکل از دو فصل است که به ترتیب دارای سیزده و بیست و یک عنوان مختلف می باشند.
گزارش محتوا
یکی از موضوعات اصیل معارف انسانی و یکی از مسائل مهم عرفانی، مسئله ولایت تکوینی است. انسان ، در ترقیات و عروجات خویش، به مرحله ای دست می یازد که عالم، به منزله بدن وی و موجودات به منزله اعضا و جوارح وی قرار می گیرد و همان گونه که نفس مدبر بدن، بدون هیچ اشکال و صعوبتی در بدن خویش تصرف می کند، آدم به کمال رسیده ای که مظهر اسمای حسنای الهی است، در ماده کاینات تصرف کرده و تمام اجزای عالم از وی اطاعت و پیروی می نمایند. حضرت استاد، حفظه الله تعالی، خود، در ابتدای کتاب یاد شده، نگاشته اند: «حرف عمده ما در پیرامون این موضوع اصیل و قویم معارف انسانی، این است که انسان را قابلیت و لیاقتی است که اگر نهال وجودش را به دست مربیان کامل و مکمل بسپارد و دستور العمل باغبان دین و نهال پرور و انسان ساز را در متن وجود و شئون زندگیش پیاده کند، آن چنان عروج وجودی و اشتداد روحی پیدا می کند که اگر در مقام تمثیل بخواهیم حقیقت آن را بازگو کنیم و نمایش دهیم، شجره طوبای الهی می شود که اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اکلها کل حین باذن ربها»
وضعیت کتاب
این اثر ، در سال ۱۳۷۱، توسط انتشارات قیام طبع و منتشر شد.
کتاب، متشکل از دو فصل است که به ترتیب دارای سیزده و بیست و یک عنوان مختلف می باشند.
گزارش محتوا
یکی از موضوعات اصیل معارف انسانی و یکی از مسائل مهم عرفانی، مسئله ولایت تکوینی است. انسان ، در ترقیات و عروجات خویش، به مرحله ای دست می یازد که عالم، به منزله بدن وی و موجودات به منزله اعضا و جوارح وی قرار می گیرد و همان گونه که نفس مدبر بدن، بدون هیچ اشکال و صعوبتی در بدن خویش تصرف می کند، آدم به کمال رسیده ای که مظهر اسمای حسنای الهی است، در ماده کاینات تصرف کرده و تمام اجزای عالم از وی اطاعت و پیروی می نمایند. حضرت استاد، حفظه الله تعالی، خود، در ابتدای کتاب یاد شده، نگاشته اند: «حرف عمده ما در پیرامون این موضوع اصیل و قویم معارف انسانی، این است که انسان را قابلیت و لیاقتی است که اگر نهال وجودش را به دست مربیان کامل و مکمل بسپارد و دستور العمل باغبان دین و نهال پرور و انسان ساز را در متن وجود و شئون زندگیش پیاده کند، آن چنان عروج وجودی و اشتداد روحی پیدا می کند که اگر در مقام تمثیل بخواهیم حقیقت آن را بازگو کنیم و نمایش دهیم، شجره طوبای الهی می شود که اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اکلها کل حین باذن ربها»
وضعیت کتاب
این اثر ، در سال ۱۳۷۱، توسط انتشارات قیام طبع و منتشر شد.
wikifeqh: ولایت_تکوینی _(کتاب)