[ویکی فقه] سوره عنکبوت بیست و نهمین سوره قرآن کریم می باشد و از آن در باب صلات نام برده اند.
قرائت سوره عنکبوت در شب بیست و سوم ماه رمضان مستحب است.
سوره عنکبوت در روایت
در حدیثی از امام صادق علیه السّلام آمده است: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان تلاوت کند، سوگند به خدا از بهشتیان خواهد بود».
تشبیه عقاید کافران به تار عنکبوت
خداوند در این سوره با تشبیه کافران در عقاید الحادی خودشان به عنکبوت که سست ترین خانه ها را دارد و تار و پودش بوسیله بادها در هم می ریزد، سستی بنای اندیشه های مشرکان و مادی گرایان را بازگو می کند که حباب اندیشه های ایشان بر سرابی خیالی و پوچ استوار است. آیه ۴۱ این حقیقت را بیان نموده و نام سوره از همین آیه گرفته شده است.
بیان درگیری مؤمنین با کافران
...
قرائت سوره عنکبوت در شب بیست و سوم ماه رمضان مستحب است.
سوره عنکبوت در روایت
در حدیثی از امام صادق علیه السّلام آمده است: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان تلاوت کند، سوگند به خدا از بهشتیان خواهد بود».
تشبیه عقاید کافران به تار عنکبوت
خداوند در این سوره با تشبیه کافران در عقاید الحادی خودشان به عنکبوت که سست ترین خانه ها را دارد و تار و پودش بوسیله بادها در هم می ریزد، سستی بنای اندیشه های مشرکان و مادی گرایان را بازگو می کند که حباب اندیشه های ایشان بر سرابی خیالی و پوچ استوار است. آیه ۴۱ این حقیقت را بیان نموده و نام سوره از همین آیه گرفته شده است.
بیان درگیری مؤمنین با کافران
...
wikifeqh: ترتیب نزول قرآن کریم. دارای ۶۹ آیه و از سوره های مکی است.
این سوره سخن از مبداء و معاد، سرگذشت پیامبران پیشین و پیروزی لشکر حق بر باطل دارد. نام گذاری این سوره به دلیل تشبیه به کار رفته در آیهٔ ۴۱ این سوره است که در آن بت پرستانی که بر غیرخدا تکیه می کنند به عنکبوت تشبیه شده اند که خانه شان سست است. یازده آیهٔ آغازین این سوره در مورد منافقین و جهاد است که باعث شده برخی آن ها را مدنی بدانند.
بنابرآنچه در تفسیر نمونه آمده، سوره عنکبوت به چهار بخش کلی تقسیم می شود:
این سوره سخن از مبداء و معاد، سرگذشت پیامبران پیشین و پیروزی لشکر حق بر باطل دارد. نام گذاری این سوره به دلیل تشبیه به کار رفته در آیهٔ ۴۱ این سوره است که در آن بت پرستانی که بر غیرخدا تکیه می کنند به عنکبوت تشبیه شده اند که خانه شان سست است. یازده آیهٔ آغازین این سوره در مورد منافقین و جهاد است که باعث شده برخی آن ها را مدنی بدانند.
بنابرآنچه در تفسیر نمونه آمده، سوره عنکبوت به چهار بخش کلی تقسیم می شود:
wikishia: آیات سوره عنکبوت به گفتار عکرمه و عطا و کلبی در مکه نازل شده و بنا به گفتار قتاده و ابن عباس در یکی از دو قولش نزول آن را در مدینه می دانند و حسن گوید: تمامی آن در مکه بجز ده آیه از اولش که در مدینه آمده و ابن عباس نیز در نظر دیگرش موافق این گفتار بوده و از یحیی بن سلام حکایت می نماید.
این سوره در ترتیب مصحف بیست و نهمین سوره و در ترتیب نزول هشتاد و پنجمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره روم و پس از آن سوره مطففین نازل شده است.
این سوره به اتفاق تمام دانشمندان تفسیر 69 آیه می باشد و قراء کوفه «الم» را یک آیه و قراء حجاز «تَقْطَعُونَ السَّبِیلَ» را یک آیه و قراء بصره و شام «مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» را آیه ای می دانند.
ابی بن کعب از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت کند که حضرت فرمود: هر که سوره عنکبوت را قرائت کند به عدد آنچه را که مؤمن و منافق وجود دارد ده برابرش به او پاداش داده خواهد شد.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کند که هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند به خدا سوگند که از بهشتیان بوده و در این گفتار هرگز استثناء نکنم و از خداوند نترسم که این قسم را بر من گناه بنویسد، چون می دانم این دو سوره نزد پروردگار ارجمند است.
غرض سوره به طوری که از اول و آخرش و سیاق جاری در سراسرش استفاده میشود، این است که: غرض خدای تعالی از ایمان مردم تنها این نیست که به زبان بگویند ایمان آوردیم، بلکه غرض، حقیقت ایمان است، که تندباد فتنه ها آن را تکان نمیدهد، و دگرگونی حوادث، دگرگونش نمیسازد، بلکه هر چه فتنه ها بیشتر فشار بیاورد، پا بر جا و ریشه دارتر میگردد. پس غرض سوره اعلام این معنا است که مردم خیال نکنند به صرف اینکه بگویند ایمان آوردیم دست از سرشان برمیدارند، و در بوته آزمایش قرار نمیگیرند، نه، بلکه حتما امتحان میشوند، تا آنچه در دل نهان دارند ظاهر شود و معلوم شود ایمان است یا کفر،" فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ- پس خدا حتما باید معلوم کند آن کسانی را که در دعوی ایمان راست میگویند، و آنهایی که در این دعوی دروغگویند".
این سوره در ترتیب مصحف بیست و نهمین سوره و در ترتیب نزول هشتاد و پنجمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره روم و پس از آن سوره مطففین نازل شده است.
این سوره به اتفاق تمام دانشمندان تفسیر 69 آیه می باشد و قراء کوفه «الم» را یک آیه و قراء حجاز «تَقْطَعُونَ السَّبِیلَ» را یک آیه و قراء بصره و شام «مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» را آیه ای می دانند.
ابی بن کعب از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت کند که حضرت فرمود: هر که سوره عنکبوت را قرائت کند به عدد آنچه را که مؤمن و منافق وجود دارد ده برابرش به او پاداش داده خواهد شد.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کند که هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند به خدا سوگند که از بهشتیان بوده و در این گفتار هرگز استثناء نکنم و از خداوند نترسم که این قسم را بر من گناه بنویسد، چون می دانم این دو سوره نزد پروردگار ارجمند است.
غرض سوره به طوری که از اول و آخرش و سیاق جاری در سراسرش استفاده میشود، این است که: غرض خدای تعالی از ایمان مردم تنها این نیست که به زبان بگویند ایمان آوردیم، بلکه غرض، حقیقت ایمان است، که تندباد فتنه ها آن را تکان نمیدهد، و دگرگونی حوادث، دگرگونش نمیسازد، بلکه هر چه فتنه ها بیشتر فشار بیاورد، پا بر جا و ریشه دارتر میگردد. پس غرض سوره اعلام این معنا است که مردم خیال نکنند به صرف اینکه بگویند ایمان آوردیم دست از سرشان برمیدارند، و در بوته آزمایش قرار نمیگیرند، نه، بلکه حتما امتحان میشوند، تا آنچه در دل نهان دارند ظاهر شود و معلوم شود ایمان است یا کفر،" فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ- پس خدا حتما باید معلوم کند آن کسانی را که در دعوی ایمان راست میگویند، و آنهایی که در این دعوی دروغگویند".
wikiahlb: سوره_عنکبوت