کلمه جو
صفحه اصلی

الوحی المحمدی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الوحی المحمدی تألیف محمد رشید رضا متوفی 1354 ه‍- پیرامون بیان حقیقت اسلام و دعوت همگانی قرآن به اسلام مخصوصاً نسبت به اهل کتاب به زبان عربی می باشد. نقد و تحلیلهای زیادی پیرامون این کتاب، مخصوصاً در باب عصمت، مهدویت، حقوق زنان وجود دارد. وی از اسلوب بیانی و اعجاز ادبی و منطقی در بیان وجوه اعجاز قرآن نام برده و به سایر وجوه اعجاز قرآن در موضوعات علمی و... اشاره ای نکرده است.
شامل یک مقدمه از عبدالصبور مرزوق، نائب رئیس مجلس، مقدمه رشید رضا و پنج فصل می باشد که تفصیل آن در فهرست موضوعات آمده است.
مؤلف درصدد اثبات وحی محمدی(ص) و کلام الهی بودن قرآن و مشتمل بودن آن بر جمیع احتیاجات در اطلاعات دینی، اجتماعی، سیاسی، مالی و نظامی هستند و مباحث مفصّلی در مقاصد اصلی و ردّیه هایی در ابطال شبهات منکرین عالم غیب و وحی الهی بودن قرآن ارائه داده اند.
نگارنده در مقدمه پس از بیان ارتقای مادی بشر و پایین آمدن فرهنگ و ادب آنها، حاجت مردم به دین را امری بدیهی و وجود کنیسه، شرایط نامساعد مسلمانان در قرنهای اخیر و سیاست بزرگان اروپایی را عوامل سه گانه محروم ماندن دولتهای عربی از حقیقت اسلام میداند و جهل به مسائل بلاغی قرآن، نارسایی و ضعف ترجمه های قرآن، متفاوت بودن سبک گفتاری قرآن با سایر روشهای کلامی و بی سرپرست بودن امور دینی مسلمانان را از عواملی بر می شمارد که مانع از فهم صحیح غیر مسلمان از قرآن شده است.
نگارنده پس از تعریف لغوی و دینی وحی و نبوت، رسالت و حاجت بشر به اینها، اصول ادیان را متکی بر سه محور ایمان به غیب و خداوند، عقیده به بعثت و جزا و عمل صالح دانسته و معتقد است برای تحقق این حکمت باید قائل به عصمت انبیاء شویم، بخلاف سایر ادیان که کردارهای ناپسندی را به انبیا نسبت میدهند که منافی عصمت آنهاست اگرچه بسیاری از مطالب این کتابها تحریف شده و به طور قطع نمی توان گفت نظر واقعی این ادیان چنین است. پس از بیان اینکه عقل و علم بشری ما را بی نیاز از هدایت پیغمبران نمی کند، تعریف وحی و نبوت و انبیا در فرهنگ مسیحیت، و کلمات مسیحیان در این مباحث را نوعی تحکم و مشتمل بر تعارض فراوانی میداند. سپس به امتیازات نبوت پیامبر(ص) بر سایر انبیاء و تلاش مسیحیان در منع از گسترش قرآن اشاره و بر این باورند که قرآن به خاطر شمول بر علوم هدایتی، اعجاز لفظی و معنوی، خبر از گذشته، حال و آینده و تربیت بشریت به سوی کمال کتابی معجزه و نبوت پیامبر با براهین علمی و عقلی اثبات شده است نه با نشانه ها و عجایب و این مسئله را هر عقلی در هر زمانی درک می کند، از میان نقد و تحلیلهای غربیان و خاورشناسان به راحتی درک می کنیم که آنها هم پیامبر(ص) را شخص سلیم، دارای عقل کامل و سایر صفات و ملکات حسنه و دور از رذایل اخلاقی و مبعوث به رسالت از طرف خداوند می دانند.
در ادامه به شبهه مادیین که وحی را الهام از درون پیامبر(ص) می دانند نه از خارج و علت آن را نفس عالی و سیرت پاک او می دانند پاسخ می دهد. پس از بیان مقدماتی تمام این شبهات را مردود و وحی را بالاتر از هر استنباط و هر احتمال و اکثر مقدمات آنها در نفسانی بودن وحی را نتیجه آرای باطلی می داند که مبتنی بر هیچ قاعده ای نمیباشد.


کلمات دیگر: