[ویکی فقه] سوره حِجْر، پانزدهمین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف است .
به روایت مشهور، حجر پنجاه و چهارمین سوره در ترتیب نزول است.
تعداد آیه
این سوره ۹۹ آیه دارد.
وجه تسمیه
و نام آن از آیه هشتادم سوره، که در آن ترکیب « اَصْحابُ الْحِجْر » به کار رفته، اقتباس شده است.
معنی لغوی حجر
...
به روایت مشهور، حجر پنجاه و چهارمین سوره در ترتیب نزول است.
تعداد آیه
این سوره ۹۹ آیه دارد.
وجه تسمیه
و نام آن از آیه هشتادم سوره، که در آن ترکیب « اَصْحابُ الْحِجْر » به کار رفته، اقتباس شده است.
معنی لغوی حجر
...
wikifeqh: سوره های مکی است، و به مناسبت نام بردن از اصحاب حِجر که قوم حضرت صالح بوده اند، حجر نامیده شده است. این سوره از جمله سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز گردیده و عموم موضوعات مطرح شده در آن در ذیل بحث توحید، نبوت و معاد قرار می گیرد.
این سوره تنها سوره ای است که از قوم صالح به عنوان اصحاب حِجر نام می برد. به همین جهت، این سوره را حِجر نامیده اند.
ترتیب و محل نزول سوره حِجر پانزدهمین سوره قرآن و از سوره های مکی است. برخی معتقدند آیات ۸۷ و ۹۰ در مدینه نازل شده است. برخی از مفسران معتقدند این سوره در ابتدای دعوت علنی پیامبر اسلام در مکه نازل شده است.
این سوره تنها سوره ای است که از قوم صالح به عنوان اصحاب حِجر نام می برد. به همین جهت، این سوره را حِجر نامیده اند.
ترتیب و محل نزول سوره حِجر پانزدهمین سوره قرآن و از سوره های مکی است. برخی معتقدند آیات ۸۷ و ۹۰ در مدینه نازل شده است. برخی از مفسران معتقدند این سوره در ابتدای دعوت علنی پیامبر اسلام در مکه نازل شده است.
wikishia: مدنی است. این سوره به اجماع، 99 آیه است.
این سوره در ترتیب مصحف پانزدهمین سوره و در ترتیب نزول پنجاه و چهارمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره یوسف و پس از آن سوره انعام نازل شده است.
ابی بن کعب، از پیامبر گرامی اسلام روایت کرده است که: «هر کس این سوره را قرائت کند به عدد تمام مهاجرین و انصار و آنهایی که محمد صلی الله علیه و آله را استهزاء کرده اند، خداوند به او ده حسنه خواهد داد.
این سوره پیرامون استهزاء کفار به رسول خدا (ص) سخن می گوید که نسبت جنون به آن جناب داده و قرآن کریم را هذیان دیوانگان خوانده بودند. پس در حقیقت در این سوره رسول خدا (ص) را تسلای خاطر داده، و وی را به صبر و ثبات و گذشت از آنان سفارش می کند و نفس شریفش را خوشحال و مردم را بشارت و انذار می دهد.
در این سوره آیه" فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ ..." قرار دارد که با یک مساله تاریخی در باره شروع دعوت اسلامی قابل انطباق است، و آن مساله این است که رسول خدا (ص) در اول بعثت، دعوت خود را علنی نکرد و تا مدت سه و یا چهار و یا پنج سال پنهانی دعوت می نمود، زیرا اوضاع آن قدر نامساعد بود که اجازه چنین اقدامی نمی داد، لذا در این مدت آحادی از مردم را که احتمال می داد دعوتش را قبول کنند ملاقات می کرد، و دعوت خود را پنهانی با آنان در میان می گذاشت تا آنکه خدای تعالی با آیه مذکور اجازه اش داد تا دعوتش را علنی کند.
و این مطلب تاریخی را روایات وارده از طریق شیعه و سنی نیز تایید می کند که رسول خدا (ص) در اول بعثت تا چند سال دعوت خود را برای عموم مردم علنی نکرد تا آنکه خدای تعالی آیه" فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ" را فرستاد. آن جناب به میان مردم آمد و دعوت خود را عمومی و علنی کرد.
و از جمله آیات برجسته ای که در این سوره واقع شده و حقایق بسیار مهمی از معارف الهی را در بر دارد آیه" وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" و آیه" إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ" است
این سوره در ترتیب مصحف پانزدهمین سوره و در ترتیب نزول پنجاه و چهارمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره یوسف و پس از آن سوره انعام نازل شده است.
ابی بن کعب، از پیامبر گرامی اسلام روایت کرده است که: «هر کس این سوره را قرائت کند به عدد تمام مهاجرین و انصار و آنهایی که محمد صلی الله علیه و آله را استهزاء کرده اند، خداوند به او ده حسنه خواهد داد.
این سوره پیرامون استهزاء کفار به رسول خدا (ص) سخن می گوید که نسبت جنون به آن جناب داده و قرآن کریم را هذیان دیوانگان خوانده بودند. پس در حقیقت در این سوره رسول خدا (ص) را تسلای خاطر داده، و وی را به صبر و ثبات و گذشت از آنان سفارش می کند و نفس شریفش را خوشحال و مردم را بشارت و انذار می دهد.
در این سوره آیه" فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ ..." قرار دارد که با یک مساله تاریخی در باره شروع دعوت اسلامی قابل انطباق است، و آن مساله این است که رسول خدا (ص) در اول بعثت، دعوت خود را علنی نکرد و تا مدت سه و یا چهار و یا پنج سال پنهانی دعوت می نمود، زیرا اوضاع آن قدر نامساعد بود که اجازه چنین اقدامی نمی داد، لذا در این مدت آحادی از مردم را که احتمال می داد دعوتش را قبول کنند ملاقات می کرد، و دعوت خود را پنهانی با آنان در میان می گذاشت تا آنکه خدای تعالی با آیه مذکور اجازه اش داد تا دعوتش را علنی کند.
و این مطلب تاریخی را روایات وارده از طریق شیعه و سنی نیز تایید می کند که رسول خدا (ص) در اول بعثت تا چند سال دعوت خود را برای عموم مردم علنی نکرد تا آنکه خدای تعالی آیه" فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ" را فرستاد. آن جناب به میان مردم آمد و دعوت خود را عمومی و علنی کرد.
و از جمله آیات برجسته ای که در این سوره واقع شده و حقایق بسیار مهمی از معارف الهی را در بر دارد آیه" وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" و آیه" إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ" است
wikiahlb: سوره_حجر