جلال الدین دوانی
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
جلال الدین دوانی . [ ج َ لُدْ د ن ِ دَ ] (اِخ ) محمدبن اسعد یا سعدالدین اسعد یا محمد اسعدبن سعدالدین اسعد کازرونی صدیقی از حکما و متکلمین بزرگ است که درهمه ٔ علوم متداول بخصوص در علوم عقلی تبحر داشت . علامه ٔ دوانی مدتی متصدی قضاوت فارس بود. وی از احفاد محمدبن ابی بکر است . تألیفات بسیاری دارد. او راست :
1 - اثبات الواجب الجدید. 2 - اثبات الواجب القدیم . این کتاب را بنام سلطان محمد فاتح متوفی بسال 886 هَ . ق . تألیف کرد. 3 - اخلاق جلالی . نام این کتاب لوامعالاشراق فی مکارم الاخلاق است . 4 - استکاکات الحروف و طبایعها و اعدادها و مایتعلق باعداد الحروف من المسائل الموسومة بارثماطیقی . 5 - افعال العباد. این کتاب بسال 1315 هَ . ق . در ضمن مجموعه ای بنام کلمات المحققین بچاپ رسید. 6 - افعال اﷲ تعالی . 7 - انموزج العلوم . این کتاب مشتمل بر تحقیقاتی بر بخشی از مسائل علوم حدیث و فقه و اصول فقه و طب و تفسیر و کلام و هیأت و هندسه و منطق و ارثماطیقی و بعضی خلافیات است . 8 - الانوار الشافیة. 9 - تحفه ٔ روحانی در علم حروف و خواص و اسرار آنها. 10 - التصوف و العرفان . 11 - تفسیر آیه ٔ کلوا و اشربوا و لاتسرفوا (قرآن 31/7). 12 - تفسیر سوره ٔ اخلاص . 13 - تفسیر سوره ٔ جعد. 14 - تنویرالمطالع جدید. 15 - تنویرالمطالع قدیم . و این هر دو کتاب حاشیه ای است بر حاشیه ٔ قدیم و جدید میرصدرالدین دشتکی و هر دو حاشیه ٔ دشتکی متعلق بشرح مطالع قطب الدین رازی است . 16 - التوحید. 17 - الجبر و الاختیار. 18 - حاشیه ٔ تحریر القواعد المنطقیة فی شرح الشمسیه . و این کتاب تحریر همان شرح قطب الدین رازی برشمسیه ٔ نجم الدین کاتبی است و با چند حاشیه و شرح دیگر در استانبول چاپ شده است . 19 - حاشیه ٔ تهذیب المنطق یا شرح تهذیب المنطق بنام العجالة. این کتاب در لکنهور با چند رساله ٔ دیگر یکجا چاپ شده است . 20 - حاشیه ٔ اجد بر شرح تجرید قوشچی . 21 - حاشیه ٔ جدید بر شرح تجرید قوشچی . 22 - حاشیه ٔ قدیم بر شرح تجرید قوشچی .الذریعه حاشیه ٔ سوم وی را بر شرح تجرید بنام اجد موسوم گردانده و آرد: هر دو شرح اجد و جدید در کتابخانه ٔ رضویه موجود است . در معجم المطبوعات آمده که حاشیه ٔ شرح قوشچی در استانبول چاپ سنگی شده و معلوم نیست که کدام یک از حواشی اوست . 23 - زوراء در حکمت . این کتاب در قاهره چاپ شده است . 24 - شرح العقاید العضدیه . این کتاب در استانبول و پتربرغ چاپ شده است . 25 - شرح هیاکل النور شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی . 26- نور الهدایة. این کتاب نیز بچاپ رسیده است .
دوانی گاه شعر میسرود. اشعار نغز و طرفه ای دارد که در آنها به فانی تخلص میکرده است . این اشعار در مدح امیرالمؤمنین ازاوست :
ای مصحف آیات الهی رویت
وی سلسله ٔ اهل ولایت مویت
سرچشمه ٔ زندگی لب دلجویت
محراب نماز عارفان ابرویت .
خورشید کمال است نبی ، ماه ولی
اسلام محمد است و ایمان علی
گربینه ای در این سخن میطلبی
بنگر که ز بینات اسماست جلی .
مرا بتجربه معلوم شد در آخر حال
که قدر مرد بعلم است و قدرعلم بمال .
وفات ملا جلال بین سالهای 902، 907، 908،918، 928 هَ . ق . اتفاق افتاد و بنا بنوشته ٔمؤلف ریحانة الادب دو تاریخ دومی و سومی اقرب بصحت است . احمد رفعت تاریخ وفات او را 970 نوشته و این غلط یا اشتباه است . (روضات الجنات ص 162) (قاموس الاعلام ترکی ) (معجم المطبوعات ) (بعضی مجلدات الذریعه ) (ریحانة الادب ج 2 ص 27 و 28) (کشف الظنون حاجی خلیفه ) (شرح احوال ملاجلال الدین دوانی تألیف آقای علی دوانی ).
دانشنامه عمومی
اخلاق جلالی
کتاب شرح عقاید عضدی را که از آثار مهم اوست.
کتاب خلق الاعمال در کلام
رساله زوراء در حکمت
اثبات واجب قدیم
خلق افعال
عرض لشکر
شرح الرباعیات (رباعیات فلسفی و عرفانی وی توسط مهدی دهباشی شرح، تصحیح و در سال ۱۳۶۸ چاپ گردیده است)
شرح یکی از غزل های حافظ
کتاب نور الهدایه فی اثبات الامامه به فارسی که در اواخر عمر نگاشته است و یکی از شواهد تشیع جلال الدین است.
وی در آنجا نزد اساتیدی همچون سیدصفی الدین عبدالرحمن حسینی ایجی علوم حدیث، مظهرالدین محمد کازرونی، علوم معقول و ابوطاهر مجدالدین محمد فیروزآبادی و ابن جزری تفسیر را فراگفت و شهرت فراوانی در فارس به دست آورد؛ به طوری که از همه جای دنیا، از روم و آذربایجان و بغداد و هرمز و کرمان و طبرستان و خراسان، دانش پژوهان رهسپار شیراز می شدند و از محضر درس او استفاده می کردند. دوانی، دوباره در زمان سلطنت پادشاهان آق قوینلو بر فارس، به فارس برگشت و مقام قضا را در منطقه با اختیارات تام برعهده گرفت.
پدرش سعدالدین اسعد، از شاگردان محقق مشهور «میر سید شریف جرجانی» بود و در دوان به تدریس علوم دینی و قضایای شرعیه اشتغال داشت.علامه در زمان صفویان به مذهب شیعه پیوست. در کوه های سربه فلک کشیده شمال دوان، غاری موجود است بنام غار «مُل جلال» (ملاجلال) که وی در این غار مطالعه، خلوت و عبادت می کرده است. آرامگاه وی نیز در دوان قرار دارد که با عنوان شیخ عالی مشهور است.
علوم مقدماتی را نزد پدرش در زادگاهش آموخت و سپس برای تکمیل علوم به دارالعلم شیراز آمد و در رشته های مختلف فلسفه، ریاضی، کلام و منطق از محضر حکما و دانشمندان استفاده نمود و حکمت و فقه و اصول و تفسیر و حدیث و ادبیات عرب و عجم را یادگرفت و بعد به تدریس مشغول شد.
نقل قول ها
•
دانشنامه اسلامی
دوان در دوازده کیلومتری شمال شرقی کازرون ، در استان فارس، با موقعیت ۵۱ درجه و ۵۵ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۲۲ دقیقه عرض شمالی قرار دارد، مساحت آن ۲۴/۱۱ هکتار و جمعیتش در سال ۱۳۶۵ شمسی ۹۸۵ نفر بوده است دوان در جلگه ای به نام درک (دشت) دوو واقع شده است که در انتهای رشته کوهی امتداد یافته از کازرون به سوی دوان قرار دارد آب و هوای این جلگه گرم و خشک است و زمستانی معتدل دارداما از آنجا که دوان در مسیر جریان بادهای مرطوب مدیترانه ای قرار گرفته است، کشاورزی دیم در آنجا عملی است و پوشش گیاهی، به ویژه منابع طبیعی جنگلی، آن از نواحی دیگر زاگرس غنی تر است، اما به لحاظ زیاده روی مردم در بهره برداری این جنگلها بسیار خلوت شده اند
پیشینه تاریخی دوان
تاریخ دوان به پیش از اسلام باز می گردد و از همان زمان به همین نام خوانده می شد این روستا جزو اردشیر خوره، یکی از پنج کورت (کوره) پارس، بود که به گواهی ابن بلخی میان کازرون و نوبنجان بوده است و این نشان می دهد که این شهرک دارای اهمیتی بوده که جدا از کازرون به شمار می آمده است شاید دلیل آن وجود آتشکده باشد اکنون نیز گویش مردم دوان با پهلوی میانه، نزدیکی هایی دارد دوان مانند دیگر روستاهای پیرامون کازرون، تا سده پنجم هجری و پایان فرمانروایی دیالمه از مراکز باقیمانده زرتشتیان پس از اسلام بود و مردم آن زرتشتی بودند در سده پنجم هجری شیخ ابواسحاق توانست در سال ۴۰۷ق اسلام را در کازرون رواج دهد و فرزندانش بسیاری از مردم دوان را به اسلام فراخواندند
خاندان دوانی
مشهور است که جلال الدین از اولاد محمد بن ابی بکر و معروف به صدیقی است از این جهت میان شیعه و سنی محترم می زیست زیرا سنی ها او را از نسب خلیفه اول و شیعه او را از نسل محمد بن ابی بکر می دانستند در همه تذکره ها و کتب تراجم به این نکته اشاره شده است نام پدر وی را هم سعدالدین اسعد ثبت کرده اند سعد الدین از علمای سرشناس کازرون و دوان و از شاگردان محقق مشهور میر سید شریف جرجانی (مؤلف کتب مقدماتی حوزه مثل صرف میر، العوامل فی النحو، کبری و صغری در منطق و) بود سعدالدین اواخر عمر خود را در دوان سپری کرد و به رتق و فتق امور شرعی دوان پرداخت و همان جا وفات کرد و به خاک سپرده شد
ولادت جلال الدین
...
جلال الدین سال 803 هـ ق، در "دوان" که 8 کیلومتری شهر کازرون و 20 فرسخی شیراز، در ایران است متولد شد. نسب اوبه محمدبن ابی بکر، تربیت یافته امیرالمومنین علی علیه السلام می رسد. علوم مقدماتی را نزد پدرش در زادگاهش آموخت و بعد به علوم متداول و معمول زمان (فلسفه، کلام و منطق و دیگر فنون عقلی) روی آورد و اوایل جوانی به جهت هوش و استعداد زیادش به تحقیقات و مطالعات گسترده در این علوم پرداخت تا اینکه در این رشته ها مشهور شد. او برای مطالعاتش بالای کوهی بلند و سر به فلک کشیده و مشرف به دشت ارژن و دریاچه پریشان را انتخاب کرد جائی که دورنمایی بسیار زیبا و دلپذیر داشت. او همانجا در تنهایی به خواندن و از برکردن و یادگیری و تحقیقات پرداخت. هم اکنون آنجا به غار مولی جلال مشهور است. مدتی بعد برای تکمیل علوم به دارالعلم شیراز آمد و در رشته های مختلف فلسفه، ریاضی، کلام و منطق از محضر حکما و دانشمندان استفاده نمود و حکمت و فقه و اصول و تفسیر و حدیث و ادبیات عرب و عجم را یاد گرفت و بعد به تدریس مشغول شد.
مجلس درس او، چون افکار و ابتکارات جدید و دلپذیری داشت خیلی زود خواستاران زیادی پیدا کرد و از همه جا، طالب علم و دانشجو به محضرش آمدند و کم کم به واسطه همین علوم گوناگون و افکارش، آوازه او در همه جا پیچید و مشهورشد. در زمان حکومت امیر حسن بیک و یعقوب میرزا (بایندری) بسیاری از بزرگان، علما و فضلا از تمام نقاط جهان، از روم، آذربایجان، بغداد و کرمان و طبرستان و خراسان به شیراز آمدند و در مجالس درسی او شرکت کردند. او هر روز هفته را به تدریس یک علم اختصاص داد. یک روز تفسیر قرآن، یک روز فقه، یک روز اصول و یک روز حکمت و فلسفه و از این قبیل. اگر چه توجه او به تدریس و شرح و تحقیق و تالیف و تصنیف علوم عقلی و ریاضی بود. علامه دوانی در دوران زندگیش زمان حکومت سلطان یعقوب بایندری مورد احترام سلطان بود و به تبریز دعوت شد و آنجا به سمت قاضی فارس انتخاب و تا آخر عمر در این منصب باقی بود. گذشته از این سلاطین و حکام آن روز ایران، سلطان ابوسعید گورکانی و بایسنقر و سلطان بایزید عثمانی و سلطان مراد او را می شناختند و با او مکاتبه داشته و به او احترام زیاد می گذاشتند. او در برگشت به شیراز از صبح تا ظهر در مدرسه «دارالایتام» مشغول تدریس بود و از ظهر به بعد به قضاوت می نشست.
بعد از تکمیل مراحل علمی اش، مسافرتهای زیادی به تمام نقاط جهان داشت و با وسایل سخت آن روز به کاشان، قزوین، گیلان و بیشتر نقاط آذربایجان، جزیره هرمز و بندر جرون، لار، هرات، عراق رفت و همه جا از طرف دانشمندان و امرای وقت مورد استقبال بود. در کاشان به خواهش یکی از فضلا کتاب «خلق الاعمال» را در کلام نوشت. در گیلان به درخواست عده ای از علما و حاکم آنجا کتاب «شرح عقاید عضدی» را که از آثار مهم اوست، تصنیف کرد. در بین سفرها مدتی نیز به نجف اشرف رفت و به دعوت متولی روضه مبارکه امیرالمومنین (ع) (شرف الدین فتال) که خودش دانشمند بود، حکمت اشراق را تدریس و رساله «زوراء» در حکمت را تصنیف کرد.
در مقام و جایگاه علمی اش باید بدانیم که از زمان او با زمان "صدرالمتالهین شیرازی" حدود 150 مدار درس و بحث های عقلی براساس افکار او استوار بوده است و باید گفت تنها کسی که می توانست با او برابری کند حکیم مشهور "سید صدرالدین دشتکی شیرازی" معروف به "سید سند" بود که قبل از جلال الدین، حوزه درس و بحث و شاگردان زیادی داشت ولی با روی کار آمدن او، بطرز قابل توجهی حوزه درسی و موقعیت سید صدرالدین از رونق افتاد.
در زمانی که اکثر اهالی ایران مخصوصا مردم فارس پیرو مذهب تسنن بودند جلال الدین نیز در یک خانواده مشهور سنی شافعی بدنیا آمد بخصوص که از اولاد خلیفه اول عامه (ابوبکر بن ابی قحافه) بود و همانطور که از تالیفاتش مشخص است مثل عموم مردم فارس، پیرو مذهب شافعی و از نظر اصول عقاید، اشعری بوده است. ولی کم کم به مذهب شیعه اثنی عشری گروید، لیکن به علت موقعیت اجتماعی و نفوذی که در میان مردم ایران که آن زمان اغلب سنی مذهب بودند، داشت عقیده اش را نتوانست اظهار کند. از آنجائی که در اواخر عمر، کتابی فارسی بنام «نورالهدایه فی اثبات الامامه» نوشت و به دلیل بعضی دیگر از تالیفاتش علمای بزرگی چون علامه بحرالعلوم و دیگران، بی چون و چرا، آن را دلیل بر تشیع او می دانند.
1. جمال الدین محمود، از حکمای نامدار بزرگترین شاگرد اوست.
2. کمال الدین حسین میبدی یزدی
جلال الدین محمّدبن اسعدالدین بن محمّدبن عبدالرحیم بن علی الصدیقی الدوانی مشهور به «جلال الدین» به از حکما و متکلّمان بزرگ است که در همه علوم متداول، بخصوص در علوم عقلی تبحر داشته و در میان شیعه و سنّی محترم بوده است. سنّی ها او را از احفاد ابی بکر خلیفه اول و شیعه وی را منتسب به محمّد بن ابی بکر، تربیت یافته حضرت علی(علیه السّلام) می داند. وی در سال۸۳۰ ه.ق در روستای دوان در نزدیکی کازرون به دنیا آمد.
نوربخش، سیما، زندگی، آثار و اندیشه های جلال الدین دوانی، مجله تحقیقات اسلامی، ۱۳۷۸، سال سیزدهم، ش۴۹، ص۲۰۸.
بررسی دیدگاه های اقتصادی جلال الدین دوانی بدین شرح هست:
← تعریف واژه ها با رویکرد اقتصادی
۱. ↑ نوربخش، سیما، زندگی، آثار و اندیشه های جلال الدین دوانی، مجله تحقیقات اسلامی، ۱۳۷۸، سال سیزدهم، ش۴۹، ص۲۰۸.۲. ↑ جلال الدین محمد دوانی و اسماعیل خواجویی اصفهانی، سبع رسائل، ترجمه سیداحمدتویسرکانی، تهران، میراث مکتوب، ۱۳۸۱، ۲۰۰۲ م، ص۴۲۵.۳. ↑ یوسفی راد، مرتضی، اندیشه سیاسی جلال الدین دوانی، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۳۳.۴. ↑ توانایان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، تهران، فرودین، ۱۳۶۱، ص۴۳.۵. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۰۷.۶. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۰۹.۷. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۰۹.۸. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۰۹.۹. ↑ توانایان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، تهران، فرودین، ۱۳۶۱، ص۶۸.۱۰. ↑ دوانی، جلال الدین، لوامع الاشراق فی مکارم الاخلاق (اخلاق جلالی)، بی جا، بی نا، بی تا، ص۲۲۶.۱۱. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۱۰.۱۲. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۱۱.۱۳. ↑ توانایان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، تهران، فرودین، ۱۳۶۱، ص۶۰.۱۴. ↑ توانایان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، تهران، فرودین، ۱۳۶۱، ص۲۱۴.۱۵. ↑ توانایان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، تهران، فرودین، ۱۳۶۱، ص۶۵.۱۶. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۱۴.۱۷. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۱۵.۱۸. ↑ توانایان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، تهران، فرودین، ۱۳۶۱، ص۶۵.۱۹. ↑ هادی غفاری و اصغر ابوالحسنی، تاریخ اندیشه های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۲۱۷.۲۰. ↑ بختیارحسین صدیقی، و دیگران (برگرفته از کتاب تاریخ فلسفه در اسلام)، تهران، نشر دانش، بی تا، جلد دوم، ص۴۳.۲۱. ↑ نوربخش، سیما، زندگی، آثار و اندیشه های جلال الدین دوانی، مجله تحقیقات اسلامی، ۱۳۷۸، سال سیزدهم، ش۴۹، ص۲۱۸-۲۱۹.
منبع
...