کلمه جو
صفحه اصلی

زبور ال داود

دانشنامه عمومی

زبور آل داود. زبور آل داود، کتابی تاریخی به زبان فارسی است نوشتهٔ سلطان هاشم میرزا.
تذکره و شرح حال خاندان های امیرکبیر سید قوام الدین صادق - جد سیزدهم مؤلف در سده هشتم هجری - که از اهل طریقت و پیر و مراد مردم و حاکم مازندران بود.
اهمیت تاریخی این کتاب ذکر تاخت و تاز تیمور لنگ به ایران، ثبت رویدادهای ناگوار اواخر روزگار صفویان و آغاز افشاریان و شرح روابط و مناسبات سادات مرعشی با این دودمان ها می باشد.
این کتاب تبارنامه و ذکر فشرده ای از زندگی نیاکان سادات مرعشی (از تبار امام زین العابدین) است.سواد وقف نامه ها و قباله های املاک و اموال غیرمنقول و مستغلات وقفی سادات مرعشی نیز در زبور آل داود آمده است.
دیگر مطالب:

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] زبور آل داود (شرح ارتباط سادات مرعشی با سلاطین صفویه). «زبور آل داود»، اثر سلطان هاشم میرزا، تبارنامه و ذکر فشرده ای از زندگی نیاکان سادات مرعشی و شرح ارتباط آنان با سلاطین صفوی است که به زبان فارسی و در سال 1218ق نوشته شده است.
انگیزه تألیف آن بوده است که این سادات از کیفیت احوال اجداد خود اطلاع یافته، نسبت یکدیگر را بدانند و در املاک این خاندان، به استحقاق و درستی تصرف نمایند.
اهمیت تاریخی کتاب، به خاطر ذکر تاخت و تاز تیمورلنگ به ایران، ثبت سوانح و حوادث ناگوار اواخر عهد صفویه، بیان وقایع و اتفاقات دوران افشاریه و شرح روابط و مناسبات سادات مرعشی با این سلسله ها می باشد.
کتاب با دو مقدمه از مصحح و مؤلف آغاز و مطالب در دو باب، ارائه گردیده است.
مباحث، در بردارنده نسب نامه و ذکر مجملی از احوال اجداد سادات مرعشی، از تبار امام زین العابدین(ع) و سواد وقف نامه ها و قباله های املاک و اموال غیر منقول و مستغلات وقفی ایشان است.


کلمات دیگر: