[ویکی اهل البیت] المقنعة. محمد بن محمد بن نعمان ابن معلم ابوعبدالله عکبری بغدادی، معروف به شیخ مفید (م 413 ق).
وی یکی از مشاهیر علما و مراجع بزرگ شیعه در عصر خویش بود و از آغاز زندگی با
قرآن و کتب دینی انس داشت. او از نوجوانی از مکتب ابن قولویه، شیخ صدوق، ابوغالب رازی و ابن جنید سال ها بهره مند بود و در سایه کوشش و تحقیقات خود به مقام علمی و سمت استادی نایل آمد.
در عصر مفید، بغداد مرکز علوم اسلامی بود و در پایگاه خلفای عباسی، فقهِ مذاهب اربعه تدریس می شد و در کنار مکاتیب، مکتب شیخ مفید با جلوه خاصی از رونق بیشتری برخوردار بود. مفید در عصر خودش از مبتکران علم
کلام و فقه استدلالی بشمار می رفت. امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف درباره او ضمن توقیعی خطاب به وی می فرماید: «شیخ السدید و مولی الرشید الاخ الولی الناصر لنا...».
شیخ طوسی درباره او می گوید: «ابوعبدالله مفید معروف به ابن معلم از متکلمان طایفه امامیه است که در فقه و کلام بر همه مقدم، فکرش عالی و حاضر جواب بود. ریاست شیعه در آن زمان به وی منتهی می شد».
این کتاب در دو بخش تدوین شده است: بخش نخست مربوط به اصولی اعتقادی است. در این قسمت مؤلف راجع به
توحید و صفات حق تعالی،
وجوب اعتقاد به
انبیا و رسل، وجوب اعتقاد به امامت،
ولایت اولیاءالله ، وجوب اعتقاد به معاد، وجوب
معرفت و عمل به شرایعت اسلام و وجوب
نماز بحث می کند.
بخش دوم مربوط به فروع فقهی است که از کتاب
طهارت شروع می شود و به کتاب
وکالت خاتمه می یابد. این کتاب فتوایی است.
wikiahlb:
ابن ندیم در فن دوم از مقالۀ پنجم«
الفهرست » که در بارۀ متکلمان شیعه بحث می کند، از او به عنوان«
ابن المعلم » یاد کرده و او را ستایش می نماید. کتاب معروف او در فقه نیز« المقنعة» است.ابو یعلی جعفری که داماد مفید بوده است، می گوید: « مفید شبها مختصری می خوابید و بقیه شب را به نماز یا مطالعه یا تدریس یا تلاوت قرآن مجید می گذرانید.»
wikifeqh: کتب اربعه نوشته شیخ طائفه طوسی است. این شرح مربوط به بخش فقه ی مقنعه است.
این کتاب به کوشش انتشارات جامعه مدرسین قم در سال 1410 ق چاپ و منتشر شده است.
wikiahlb: ائمه معصوم علیهم السلام اخذ شده و علماء و فقها به عبارتها و فتاوای آن، به دید روایت و حدیث می نگرند و این نبوده مگر برای زنده نگاه داشتن سخنان آن امامان بزرگوار و تبرک به الفاظ و کلمات پیشوایان دین.
البته آنچه به عنوان متن این کتاب آمده از حد یک روایت مرسل و یا معمولی بسیار بالاتر است، زیرا اینها روایاتی هستند که مورد تأیید مؤلف بزرگوار آن شیخ مفید واقع شده اند و او حکم به صحت و
اعتبار آنها نموده و بر طبقشان
فتوا داده است.
wikinoor: اصول اعتقادی است. در این قسمت مؤلف راجع به توحید و صفات حق تعالی، وجوب اعتقاد به انبیا و رسل، وجوب اعتقاد به امامت، ولایت اولیاء الله، وجوب اعتقاد به معاد، وجوب معرفت و عمل به شریعت اسلام و وجوب نماز بحث می کند.بخش دوم مربوط به فروع فقهی است که از باب طهارت شروع شده و به باب وکالت خاتمه می یابد.
موضوع کتاب
این کتاب مهمترین اثر شیخ مفید در فقه می باشد.
ارزش و اعتبار
...