حبیب نجّار، شخصیتی مسیحی که در منابع اسلامی به مؤمن آل یس ملقب شده است. نام وی در
در ضمن نقل ماجرای اصحاب القریه، پس از اینکه اصحاب قریه دو رسولی را که برای دعوت آنان به
آمده بودند، تکذیب می کنند، مردی شتابان از دور دست شهر می آید و مردم را به پیروی از رسولان فرا می خواند و
خود را به پروردگار آشکار می سازد. پس از مرگ وی، قوم او با صیحه ای هلاک می گردند. در منابع اسلامی، این مرد مؤمن حبیب نجّار دانسته شده است.
در منابع تفسیری و روایی، از حبیب نجّار و ایمان وی تجلیل شده است. و محل دفن او در بازار انطاکیه در کشور
است.
نسب او را، به اختلاف، حبیب بن اَبریا، حبیب بن مری و حبیب بن اسرائیل ضبط کرده اند.
شغل های گوناگونی چون ریسمان بافی و کفاشی برای او ذکر شده، گرچه حرفه وی در بیشتر منابع نجّاری و لقبش نجّار است و گفته اند چون پیش از ایمان آوردن بت تراش بوده است او را با این لقب خوانده اند.درباره زندگی زاهدانه و رفتارهای عابدانه وی مطالب اندکی در منابع آمده است.
wikishia:
اسلام است
شخصیتی مسیحی که در منابع اسلامی به مؤمن آل یس ملقب است.
نسب حبیب نجار را به اختلاف، حبیب بن اَبریا، حبیب بن مری و حبیب بن اسرائیل ضبط کرده اند. شغلهای گوناگونی چون ریسمان بافی و کفاشی برای او ذکر شده، گرچه حرفه وی در بیشتر منابع نجاری و لقبش نجار است و گفته اند چون پیش از ایمان آوردن بت تراش بوده است. او را با این لقب خوانده اند. درباره زندگی زاهدانه و رفتارهای عابدانه وی مطالب اندکی در منابع آمده است.
نام حبیب نجار صریحاً در قرآن نیامده اما در منابع اسلامی، ضمن نقل ماجرای «اصحاب القریة» به نام وی تصریح شده است. بنابراین آیات پس از این که اصحاب قریه دو رسولی را که برای دعوت آنان به توحید آمده بودند، تکذیب می کنند. مردی شتابان از دوردست شهر می آید و مردم را به پیروی از رسولان فرامی خواند و ایمان خود را به پروردگار آشکار می سازد. پس از مرگ وی قوم او با صیحه ای هلاک می گردند. در منابع اسلامی، این مرد مؤمن حبیب نجّار دانسته شده است.
در تفاسیر و تواریخ اسلامی این داستان با تفصیل بیشتر و گاه با اختلافاتی نقل شده است. بر این اساس عیسی علیه السلام دو تن از
حواریون خود را به انطاکیه (که در قرآن «القَرْیة» خوانده شده است) می فرستد. فرستادگان عیسی در حوالی شهر با چوپان پیری روبرو می شوند و او را به پرستش خدا و دین عیسی علیه السلام دعوت می کنند. چوپان از آنان درخواست
معجزه می کند و ایشان پسر بیمار او را شفا می دهند و پیرمرد (که همان حبیب نجّار است) به گفته های آنان ایمان می آورد.
دلایل دیگری نیز برای ایمان آوردن حبیب نقل شده است، از جمله این که رسولان، پسر او را که هفت روز از مرگش می گذشت زنده کردند و دیگر این که خودِ حبیب را که به جذام مبتلا بود شفا دادند. فرستادگان پس از ورود به انطاکیه به دستور پادشاه زندانی می شوند. عیسی رسول سومی را به یاریشان می فرستد و آنان در حضور پادشاه معجزاتی از خود نشان می دهند اما پادشاه و اطرافیان او (بنابه قولی) تصمیم به قتل رسولان می گیرند. حبیب نجّار هنگامی که از این خبر آگاه می شود، شتابان خود را به منکران می رساند و آنان را به پذیرش یگانه پرستی و
معاد دعوت می کند، اما مردم به او حمله می کنند و او را به طرز فجیعی به قتل می رسانند.
در منابع تفسیری و روایی، از حبیب نجّار و ایمان وی تجلیل شده است. اگر چه به نوشته برخی منابع، وی پیش از ایمان به رسولان،
مشرک بوده است و حتی گفته اند هفتاد سال بت می پرستیده است، ولی عده ای وی را در زمره کسانی چون ورقة بن نوفل،
بحیرا و قس بن ساعده شمرده اند که پیش از
بعثت پیامبر اکرم به او ایمان داشته اند، چنان که تصریح شده حبیب نجار ششصد سال پیش از ظهور اسلام به
حضرت محمد صلی اللّه علیه و آله و سلم مؤمن بوده است.
بر اساس حدیثی نبوی، حبیب نجّار (که از او با لقب مؤمن آل یس یاد شده است) به همراه
حزقیل (ملقب به مؤمن آل فرعون) و حضرت علی علیه السلام کسانی اند که حتی لحظه ای به خدا
کافر نشدند. در احادیث دیگری از پیامبر اکرم، حبیب نجّار از صدیقان، مقربان الهی و اهل
بهشت و یکی از مصادیق «ثُلَّةٌ من الاَوَّلین» معرفی شده است.