[ویکی فقه] سوره محمد یکی از سوره های قرآن است که به دلیل ذکر نام مبارک حضرت محمد(ص) در آیه دوم این سوره به این نام خوانده شده است. سوره محمد از نظر حجم از سوره های مثانی می باشد و از جمله مباحثی که در آیات ۹ و ۳۲ این سوره آمده سخن از حبط یا احباط است.
این سوره را محمد می نامند به این مناسبت که نام مبارک حضرت محمد(ص) در آیه دوم این سوره آمده است. نام دیگر آن قتال است زیرا بسیاری از آیات این سوره مربوط به جنگ و قتال است. نام سوم این سوره «الذین کفروا» است زیرا سوره با همین عبارت آغاز می گردد. تعداد آیات آن به نظر قاریان کوفه ۳۸ آیه و به نظر قاریان بصره ۴۰ آیه و به عقیده دیگر قاریان ۳۹ آیه است که نظریه اول مشهور و معمول است. دارای ۵۴۲ کلمه و ۲۴۲۴ حرف است. به ترتیب مصحف چهل و هفتمین و به ترتیب نزول نود و پنجمین سوره قرآن، و مکی است. از نظر حجم از سوره های مثانی و کمتر از یک حزب است.
مفاهیم
از جمله مباحثی که در این سوره آمده سخن از حبط یا احباط است (در آیات ۹ و ۳۲). به این معنا که اعمال ناروا، کارنامه اعمال نیک را تباه می کند که از مسائل مهم کلام اسلامی است. چهار حکم مهم فقهی و نظامی درباره اسیران جنگی، تباه و بی ارزش گشتن اعمال کافرانی است که سدکنندگان راه خدا هستند، دلداری به رسول خدا(ص) در مورد خروج از مکه و وعده بازگشت به او با شکوه و پیروزی، تشویق به انفاق و اجتناب از بخل و امساک از موضوعات این سوره است.
جستارهای وابسته
...
این سوره را محمد می نامند به این مناسبت که نام مبارک حضرت محمد(ص) در آیه دوم این سوره آمده است. نام دیگر آن قتال است زیرا بسیاری از آیات این سوره مربوط به جنگ و قتال است. نام سوم این سوره «الذین کفروا» است زیرا سوره با همین عبارت آغاز می گردد. تعداد آیات آن به نظر قاریان کوفه ۳۸ آیه و به نظر قاریان بصره ۴۰ آیه و به عقیده دیگر قاریان ۳۹ آیه است که نظریه اول مشهور و معمول است. دارای ۵۴۲ کلمه و ۲۴۲۴ حرف است. به ترتیب مصحف چهل و هفتمین و به ترتیب نزول نود و پنجمین سوره قرآن، و مکی است. از نظر حجم از سوره های مثانی و کمتر از یک حزب است.
مفاهیم
از جمله مباحثی که در این سوره آمده سخن از حبط یا احباط است (در آیات ۹ و ۳۲). به این معنا که اعمال ناروا، کارنامه اعمال نیک را تباه می کند که از مسائل مهم کلام اسلامی است. چهار حکم مهم فقهی و نظامی درباره اسیران جنگی، تباه و بی ارزش گشتن اعمال کافرانی است که سدکنندگان راه خدا هستند، دلداری به رسول خدا(ص) در مورد خروج از مکه و وعده بازگشت به او با شکوه و پیروزی، تشویق به انفاق و اجتناب از بخل و امساک از موضوعات این سوره است.
جستارهای وابسته
...
wikifeqh: مدینه نازل شده و موضوع اصلی آن ویژگی های مؤمنین و کفار و عاقبت آنها در آخرت است. در امان بودن از فقر و سیراب شدن از چشمه های بهشتی، از جمله پاداش های قرائت این سوره است که در روایات به آنها اشاره شده است.
wikishia: مکی است و این آیه هنگامی نازل شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله قصد حرکت به سوی مدینه را داشته است و با حالت گریان به خانه کعبه نگاه کرده اندوهناک بوده است که آیه نازل می شود: «وَ کَأَیِّنْ مِنْ قَرْیَةٍ هِیَ أَشَدُّ قُوَّةً مِنْ قَرْیَتِکَ...».(آیه 13)
این سوره در ترتیب مصحف چهل و هفتمین سوره و در ترتیب نزول نود و پنجمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره حدید و پس از آن سوره رعد نازل شده است.
به نظر بصریون چهل آیه، به نظر کوفیون سی و هشت آیه و به نظر بقیه سی و نه آیه است. اختلاف آیات آن در دو آیه است، «اوزارها» آیه است به نظر همه غیر از کوفیان، «للشّاربین» آیه است به نظر بصریین.
ابی بن کعب گوید که: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس سوره محمد صلی الله علیه و آله را بخواند بر خداوند لازم است که از جویبارهای بهشت به او بنوشاند.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند: (هر کس سوره «محمد» را بخواند هیچگاه در دینش شک وارد نخواهد شد و همیشه از شرک و کفر محفوظ خواهد بود تا آنگاه که بمیرد و پس از مرگش خداوند هزار فرشته را مأمور می کند که در قبرش نماز بخوانند و ثواب نمازشان برای او خواهد بود و همراه او هستند تا این که او را در پیشگاه خداوند بجایگاه امنی می برند و در امان خدا و پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله می باشد.
و نیز حضرت صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس می خواهد حال ما و حال دشمنان ما را بداند باید سوره محمد صلی الله علیه و آله را بخواند که در این سوره یک آیه در مورد ما و یک آیه در مورد دشمنان ما خواهد یافت.
این سوره کفار را به اوصاف خبیثه و اعمال زشتی که از خصائص ایشان است توصیف می کند، و مؤمنین را با صفات طیب و اعمال نیکی که دارند می ستاید، آن گاه آثار صفات مؤمنین را که نعمت و کرامت است، و آثار صفات کفار را که نقمت و خواری است، بر می شمارد. و خلاصه در این سوره بین دو طائفه مقایسه شده، هم بین صفات و اعمالی که در دنیا دارند و هم بین آثاری که در آخرت مترتب بر اعمال آنان می شود. و در این میان بعضی از احکام جهاد و قتال را بیان می کند
این سوره در ترتیب مصحف چهل و هفتمین سوره و در ترتیب نزول نود و پنجمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره حدید و پس از آن سوره رعد نازل شده است.
به نظر بصریون چهل آیه، به نظر کوفیون سی و هشت آیه و به نظر بقیه سی و نه آیه است. اختلاف آیات آن در دو آیه است، «اوزارها» آیه است به نظر همه غیر از کوفیان، «للشّاربین» آیه است به نظر بصریین.
ابی بن کعب گوید که: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس سوره محمد صلی الله علیه و آله را بخواند بر خداوند لازم است که از جویبارهای بهشت به او بنوشاند.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند: (هر کس سوره «محمد» را بخواند هیچگاه در دینش شک وارد نخواهد شد و همیشه از شرک و کفر محفوظ خواهد بود تا آنگاه که بمیرد و پس از مرگش خداوند هزار فرشته را مأمور می کند که در قبرش نماز بخوانند و ثواب نمازشان برای او خواهد بود و همراه او هستند تا این که او را در پیشگاه خداوند بجایگاه امنی می برند و در امان خدا و پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله می باشد.
و نیز حضرت صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس می خواهد حال ما و حال دشمنان ما را بداند باید سوره محمد صلی الله علیه و آله را بخواند که در این سوره یک آیه در مورد ما و یک آیه در مورد دشمنان ما خواهد یافت.
این سوره کفار را به اوصاف خبیثه و اعمال زشتی که از خصائص ایشان است توصیف می کند، و مؤمنین را با صفات طیب و اعمال نیکی که دارند می ستاید، آن گاه آثار صفات مؤمنین را که نعمت و کرامت است، و آثار صفات کفار را که نقمت و خواری است، بر می شمارد. و خلاصه در این سوره بین دو طائفه مقایسه شده، هم بین صفات و اعمالی که در دنیا دارند و هم بین آثاری که در آخرت مترتب بر اعمال آنان می شود. و در این میان بعضی از احکام جهاد و قتال را بیان می کند
wikiahlb: سوره_محمد