از زمانی که به عقیدهٔ شیعیان دوازده امامی حجت بن الحسن از دیده ها پنهان شده و در پس پرده غیبت زندگی خود را شروع کرده است، انبوهی از پرسش ها، پیرامون مسائل غیبت مطرح شده است که بسیاری از آن ها از یک پیشینه دیرینه ای برخوردار است، به گونه ای که بسیاری از این سؤال ها در نوشته های نویسندگان کتاب های مربوط به حجت بن الحسن در قرن چهارم و پنجم اسلامی مطرح گردیده و علما پاسخ های مناسبی به آن داده اند.
غیبت صغرا
غیبت کبرا
به عقیدهٔ شیعیان دوازده امامی اصولاً هر جامعه ای برای خود تشکیلات و سازمانی دارد، و برای بقا و ادامهٔ کار سازمان ها و به منظور تعقیب هدف، وجود رهبری لازم است. هرگاه این رهبر در دل اجتماع باشد، وجود و مداخله اش در رهبری و گردش تشکیلات و سازمان ها لازم و ضروری خواهد بود، ولی هرگاه که رهبر به عللی محبوس، یا تبعید و دور افتاده، یا بیمار باشد، وجود او برای پیگیری امور اجتماع و افراد، کافی خواهد بود؛ زیرا باز مردم به امید آن رهبر، دست به دست هم داده، کارها را ادامه می دهند.به عقیدهٔ برخی شیعیان اگر رهبر یک جنبش در میان مردم هم نباشد، وجود واقعی او می تواند الهام بخش معنوی و مایه امید، تحرّک باشد.
در ادبیات تشیع دو نوع پنهان شدن و غیبت از نظرها وجود دارد:
غیبت صغری در ادبیات شیعی به معنای غایب شدن کوتاه مدت است و بنابر آموزه های شیعی دورانی است که در آن حجت بن الحسن زندگانی مخفی و فقط از طریق نمایندگان چهارگانه خود با شیعیان ارتباط داشته است. این دوره از سال ۲۶۰ ه. ق (۸۷۴ م) آغاز و در ۳۲۹ ه. ق (۱–۹۴۰ م) پایان یافته است.
غیبت صغرا
غیبت کبرا
به عقیدهٔ شیعیان دوازده امامی اصولاً هر جامعه ای برای خود تشکیلات و سازمانی دارد، و برای بقا و ادامهٔ کار سازمان ها و به منظور تعقیب هدف، وجود رهبری لازم است. هرگاه این رهبر در دل اجتماع باشد، وجود و مداخله اش در رهبری و گردش تشکیلات و سازمان ها لازم و ضروری خواهد بود، ولی هرگاه که رهبر به عللی محبوس، یا تبعید و دور افتاده، یا بیمار باشد، وجود او برای پیگیری امور اجتماع و افراد، کافی خواهد بود؛ زیرا باز مردم به امید آن رهبر، دست به دست هم داده، کارها را ادامه می دهند.به عقیدهٔ برخی شیعیان اگر رهبر یک جنبش در میان مردم هم نباشد، وجود واقعی او می تواند الهام بخش معنوی و مایه امید، تحرّک باشد.
در ادبیات تشیع دو نوع پنهان شدن و غیبت از نظرها وجود دارد:
غیبت صغری در ادبیات شیعی به معنای غایب شدن کوتاه مدت است و بنابر آموزه های شیعی دورانی است که در آن حجت بن الحسن زندگانی مخفی و فقط از طریق نمایندگان چهارگانه خود با شیعیان ارتباط داشته است. این دوره از سال ۲۶۰ ه. ق (۸۷۴ م) آغاز و در ۳۲۹ ه. ق (۱–۹۴۰ م) پایان یافته است.
wiki: امام زمان" target="_blank" rel="nofollow noopener">غیبت امام زمان