[ویکی فقه] از احکام عزاداری و سوگواری در بابهای
طهارت ،
تجارت ،
وقف و
وصیت سخن گفته اند.
بر پایی مجالس عزا در مصائب
اهل بیت علیهم السّلام؛ بویژه مصائب وارد بر سید الشهداء ، حضرت
امام حسین علیه السلام؛ بخصوص در روز
عاشورا و شرکت در آن مجالس،
مستحب مؤکد است. چنان که گریستن در مصائب آنان و نیز گریاندن دیگران با خواندن اشعار و بازگو کردن مصائب آن بزرگواران، مستحب مؤکد و دارای پاداش بی شمار است. در احادیث متعدد،
ثواب گریستن و گریاندن بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
بهشت دانسته شده است.
← ناشکیبایی در غیر مصائب معصومان
۱. ↑ وسائل الشیعة، ج۱۴، ص۵۰۰.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۵، ص، برگرفته از مقاله«عزاداری».
...
wikifeqh:
معصومان و به ویژه امام حسین (ع) انجام می شود. عزاداری، با انگیزه های دینی مانند ابراز محبت به معصومان و اظهار غم و اندوه در مصیبت آنان و در قالب مجالس و مراسمی مشخص برگزار می شود.
مشروعیت عزاداری، از موارد اختلافی میان علمای
سنی و
شیعه بوده است. برخی علمای اهل سنت، به ویژه حنبلی ها، عزاداری را
بدعت دانسته و آن را
حرام می دانند؛ در مقابل، علمای شیعه، کتاب ها و رساله های متعددی در دفاع از عزاداری و توضیح مشروعیت آن نوشته اند؛ اقناع اللائم علی اقامة المآتم، نوشته
سید محسن امین از این نمونه است.
عالمان شیعی برای اثبات مشروعیت عزاداری به دلایلی مانند موارد زیر اشاره کرده اند: