کلمه جو
صفحه اصلی

ابراهیم بن هاشم قمی

دانشنامه عمومی

ابو اسحاق، ابراهیم بن هاشم قمی از علما و محدثان شیعه در اواخر قرن دوم هجری و هم عصر با موسی بن جعفر، امام هفتم شیعیان است. وی در شهر کوفه متولد شد. فرزند او علی ابن ابراهیم قمی نیز از محدثان و عالمان شناخته شده شیعه است. ابراهیم بن هاشم، نقش مهمی در ارتباط و اتصال حوزه های علمیه قم و کوفه داشته است.
ابراهیم بن هاشم قمی، از راویانی است که در روایتش از ائمه شیعه تشتت آرای بسیاری وجود دارد. بیشتر رجال شناسان شیعه، ابراهیم را از زمره اصحاب و روایتگران امام صادق نمی دانند؛ البته برخی از ایشان همانند شهید ثانی؛ و سید داماد (میرداماد) با استناد به روایتی از کتاب کافی و نیز فاصله اندک زمانی میان عصر جعفر صادق تا کشته شدن =ترجمه+ !! پیوندها از en به fa (-) ]]، چنین موضوعی را بعید ندانسته اند.
تاریخ وفات ابراهیم بن هاشم، چونان ولادت او، به طور دقیقی مشخص نیست؛ اما از آن رو که وی از شاگردان محمد تقی، علی النقی و حسن عسکری روایت دارد، چنانچه ولادت او در ایام امامت موسی کاظم باشد، می توان وفاتش را در حدود اواخر نیمه اول و اوایل نیمه دوم قرن سوم (مثلاً سال ۲۶۰ هـ. ق) دانست. مدفن وی نیز، به قرینه ورود وی به شهر قم و واقع بودن مقبره پسر او، علی بن ابراهیم در این شهر، در قم می باشد؛ لکن امروزه نشانی از قبر او موجود نیست.

دانشنامه آزاد فارسی

ابراهیم بن هاشِم قُمی (کوفه قرن ۳ق)
ابواسحاق، محدّث ثقه، فقیه و سیره نویس شیعی. از امام جواد (ع) حدیث گرفته و محضر امام رضا (ع) را نیز درک کرده است. اولین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم روایت کرد. احادیث بسیاری از او در جوامع مهم حدیث نقل شده است. تقریباً همۀ کسانی که از او حدیث نقل کرده اند به ثقه بودن او اشاره کرده اند. فرزندش علی بن ابراهیم صاحب تفسیر معروفی است، آثاری در سیره نیز تألیف کرده بوده که به جا نمانده؛ امّا کسانی چون شیخ مفید بدان ها استناد کرده اند؛ از آن شمار است: قضایا امیرالمؤمنین؛ النوادر.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابو اسحاق، ابراهیم بن هاشم کوفی قُمی، از زمره پاکان و عالمان روش ضمیر و راویان سخت کوشی است که همّت خویش را در راه ترویج دین حق، مصروف داشت. او از محدّثان خبیر و فقیهان بصیر و دانشمندان زمانه شناسی است که علم و ایمان، و عقل و دین را با هم پیوندی ناگسستنی زد و در جاده های ظلمانی جهل و نادانی، اهل بیت (علیه السّلام) را به عنوان راهبران امین و هدایتگران ونورافشانان مسیر، برگزید. در کتب رجالی و تاریخی، تاریخ ولادت او مشخّص نشده؛ امّا آنچه از قراین و شواهد به دست می آید و با توجّه به نظر بسیاری از عالمان علم رجال که او را از اصحاب و یا معاصران امام رضا (علیه السّلام) دانسته اند، می توان ولادت او را در اواخر قرن دون هجری، در ایّام امامت امام کاظم (علیه السّلام) و در شهر کوفه دانست.
از مهاجرت ابراهیم بن هاشم به قم، اطّلاعات زیادی در دست نیست؛ ولی با توجه به رشد و نموّ او در کوفه ـ که مرکز تشیّع بوده است ـ، می توان به سلوک تربیتی و علمی او پی برد. کشّی، نجاشی
نجاشی، رجال نجاشی، ص۱۶.
از آن جهت که ابراهیم بن هاشم، نقش مهمّی در برقراری ارتباط بین حوزه های قم و کوفه داشته است، لازم است توضیح مختصری درباره وضعیت این حوزه ها و نوع برخورد و تلقّی آنها از یکدیگر داده شود.با انتقال مرکز خلافت جهان اسلام به کوفه و ورود علی (علیه السّلام) بدین شهر، کوفه به تدریج، چهره ای شیعی به خود گرفت، به گونه ای که هرگاه می خواستند به کسی نسبت شیعی دهند، او را کوفی و یا کوفی مذهب می نامیدند. با بازشدن فضای سیاسی در اواخر عهد بنی امیه و اوایل حکومت بنی عباس و دوران امامت صادقین (علیه السّلام)، کوفه به عنوان مرکز تشیّع، تکاپوی علمی خود را آغاز نمود. نخستین گروه از شاگردان امام باقر (علیه السّلام) از کوفه بودند که در راس آنها، خاندان پُربرکت شیعی «اَعْیَن» هستند. نجاشی در کتاب خود می نویسد که حسین بن علی بن زیاد وشّاء، موفّق شد نهصد تن از شاگردان امام صادق (علیه السّلام) را در مسجد کوفه درک نماید. بدین گونه، کوفه به عنوان نزدیک ترین پایگاه شیعه به چشمه فیّاض اهل بیت (علیه السّلام) شناخته می شود و پرچمدار نشر حقایق دینی و علمی می گردد.قم نیز اوّلین مرکز تشیّع در ایران است که در قرن های سوم و چهارم، یکی از مهم ترین حوزه های شیعه در تدریس فقه و حدیث به شمار می رفته است. سابقه حدیثی قم به نیمه اوّل قرن دوم هجری باز می گردد که برای نخستین بار، عمران بن عبداللّه قمی و برادرش عیسی بن عبداللّه به خدمت امام صادق (علیه السّلام) رسیدند و امام (علیه السّلام) از آنان با عنوان اهل بیتِ خود، یاد فرمود.امّا از اوایل قرن سوم به بعد، به تدریج، شاهد منازعات و اختلافات علمی حوزه ها با یکدیگر و بویژه قم با عراق (و مشخّصاً کوفه) هستیم. عوامل چندی در این اختلافات، مؤثّر بوده است که مهم ترین آنها دو عامل: اختلاف عقاید و نحوه برداشت از احادیث، و نیز اقدامات غُلات و تفرقه افکنی و حدیث سازی آنهاست، به گونه ای که حوزه قم برای مصون ماندن از آسیب های این جریان، به سختگیری در معیارهای پذیرش روایات و اصول جرح و تعدیلْ روی آورد. سختگیری و شدّت عمل ابن ولید و احمد بن محمد بن عیسی اشعری در این باره، مشهور است که روایت از یونس بن عبدالرحمان و حسن بن محبوب را تحریم کرده بودند؛ چرا که یونس، سماع را در نقل احادیث، شرط نمی دانست. مشایخ قم، احمد بن محمد بن خالد برقی را به اتّهام غلو، از قم بیرون راندند.
برگرفته از کتاب تاریخ حدیث، مجید معارف با (تلخیص و تصرّف).
ابراهیم بن هاشم قمی، از جمله راویانی است که در روایتش از ائمه (علیه السّلام)، پراکندگیِ نظر فراوانی وجود دارد. اوّلین بحث در این زمینه، روایت او از امام صادق (علیه السّلام) است. در التهذیب شیخ طوسی و الکافی مرحوم کلینی، روایتی از علی بن ابراهیم، از ابراهیم بن هاشم آمده است که او از امام صادق (علیه السّلام) درباره صدقات اهل ذمّه سؤال می کند. شهید ثانی (رحمة الله علیه) در حواشی خود، این روایت را می پذیرد، به این دلیل که ابراهیم از اصحاب امام رضا (علیه السّلام) و از شاگردان یونس است. بنابراین، روایت او از امام صادق (علیه السّلام) بعید نیست. میرداماد (رحمة الله علیه) نیز در الرواشح، بر همین نظر است، با این تعلیل که امام صادق (علیه السّلام) در سال ۱۴۸ ق، به شهادت رسیده است و این سال، سال ولادت امام رضا (علیه السّلام) است. امام رضا (علیه السّلام) نیز در سال ۲۰۳ ق، به شهادت رسیده است، که در آن زمان، امام جواد (علیه السّلام)، نُه ساله بوده است. از این رو، دور نیست که ابراهیم، زمان امام صادق (علیه السّلام) را درک کرده باشد.همان گونه که پیداست، کلام این دو عالم بزرگوار در این باره، مضطرب (همراه با تردید) است؛ در حالی که بسیاری از محقّقان و بزرگان رجالی، همچون علامه بحرالعلوم (رحمة الله علیه)، این حدیث را غریب دانسته اند
الفوائد الرجالیه، سیدبحرالعلوم، ج۱، ص۴۴۶.
...


کلمات دیگر: