درآمد. درآمد مقدار
پولی است که تولیدکنندگان با
فروش محصولات یا
خدمات خود به دست می آورند. هنگامی که یک
موسسه خدماتی برای دیگران انجام دهد یا کالایی به آنان تحویل دهد، در ازای آن مبلغی از ایشان دریافت می نماید یا معادل آن مبلغ از ایشان طلب کار می شود، یا از ایشان سند (چک،
سفته و ...) دریافت می کند. تمام این موارد موجب افزایش دارایی
شرکت می گردد و چنین افزایش در دارایی، درآمد خوانده می شود.
دریافت وام
نقدی از یک
بانک کسب درآمد نیست، زیرا معادل دریافت این مبلغ شرکت به بانک بدهکار می گردد و در
ترازنامه دارایی و بدهی افزایش میابد.
وصول مطالبات از بدهکاران درآمد محسوب نمی گردد زیرا در اثر این موضوع نوعی از دارایی (حساب بدهکاران) به نوع دیگری از دارایی (حساب صندوق) تغییر شکل میابد.
هر گونه افزایش در صندوق موسسه درآمد محسوب نمی گردد، به عنوان مثال:
به زبان دیگر، لازمه تحصیل درآمد افزایش
سرمایه می باشد.
درآمد حاصل از خرید و فروش کالا یا خدمات غالباً فروش خوانده می شود. برای شناسایی سایر منابع درآمد اصطلاحات دیگری مانند حق الزحمه خدمت حرفه ای، کارمزد، کرایه و درآمد بهره به کار می رود.
wiki:
دستگاه ها و آوازها معمولاً با
گوشه ای به نام «درآمد» آغاز می شوند که در آن مُدِ اصلی آن دستگاه یا آواز معرفی می شود. اگر چه ادامهٔ اجرای آن دستگاه یا آواز می تواند با
پرده گردانی به دستگاه های دیگر همراه باشد اما معمولاً بیشتر گوشه ها به
نت پایه دستگاه (یا به بیان دیگر، به درآمد)
فرود می کنند و اجرای آن دستگاه یا آواز در همان فضای درآمد به پایان می رسد.
پیش درآمد
تا پیش از
تحول مقام به دستگاه اصطلاح «درآمد» در متون و رساله های موسیقی به کار نرفته است. احتمالاً استفاده از این اصطلاح پس از رایج شدن مفهوم دستگاه کاربرد یافته است. در متون قدیم اصطلاحات دیگری برای اشاره به سرآغاز آهنگ به کار مررفته (نظیر «سربند» در آثار عبدالقادر مراغه ای، «سرخانه» در آثار کوکبی بخارایی، «سراخبار» که در موسیقی تاجیکستان به کار گرفته می شود، و اصطلاحات «برداشت» و «مایه» که در موسیقی جمهوری آذربایجان رواج دارد)، اگر چه برخی از این ها ممکن است به پیش درآمد اشاره داشته باشند.
تقریباً در تمام ردیف ها برای هر یک از دستگاه ها یک یا چند گوشه به اسم درآمد تعریف می شود. این گوشه معمولاً در ابتدای اجرای دستگاه یا در انتهای اجرای گوشه های دیگر نواخته می شود و نقش آن تأکید بر فضای تونالنت پایه دستگاه است. تنها استثنای مهم این قاعده، در آواز دشتی است که در برخی ردیف ها درآمد ندارد و با گوشه ای به نام «حاجیانی» آغاز می شود. درآمد نقش برجسته ای در شناخت دستگاه دارد چرا که مُدِ مَبنا را معرفی می کند (یعنی مدی که در سراسر اجرای دستگاه از طریق انگاره های ملودیکی به نام فرود به آن برگشت داده می شود). گوشه های آغازین (درآمد) و پایانی (فرود)، مبنای شناسایی و تعیین نام دستگاه ها هستند. گوشه های دیگر که پس از درآمد می آیند معمولاً در یک مد جدید هستند اما در پایان به زمینهٔ درآمد فرود می کنند. از همین رو، درآمد بیشتر از آن که معرف دستگاه باشد، معرف مد مبنای دستگاه دانسته می شود.
گوشه های یک دستگاه را در می توان در قالب دو بخش کلی تقسیم کرد: درآمد و اوج. به بیان دیگر، گوشه هایی که پس از درآمد اجرا می شوند معمولاً در
درجات بالاتری اجرا می شوند، و به گوشه هایی که در بالاترین درجات اجرا می شوند «اوج» گفته می شود. گوشه های اوج معمولاً مهم ترین گوشه های دستگاه تلقی می شوند و با بیشترین تکاپو و پرحرارت اجرا می شوند. در آوازها هم همین وضع جاری است. برخی دستگاه ها چند گوشه در اوج دارند، مثلاً در ردیف کریمی، برای دستگاه
شور چهار گوشه در اوج ذکر شده (شهناز، قرچه، رضوی و بزرگ) و در ردیف میرزاعبدالله برای آواز ابوعطا سه گوشه در اوج ذکر گردیده (سَیَخی، حجاز و بسته نگار). همچنین برای بیشتر دستگاه ها و آوازها بیشتر از یک درآمد ذکر شده است (مثلاً در ردیف های مختلف گاهی ۲ یا ۳ درآمد برای آواز بیات ترک ذکر شده است).