نام قبیله از عرب و آن اولاد عبدالمطلب است ٠ وجه تسمیه آن که موی سرش در وقت ولادت سپید بود و بعضی گویند در آنوقت یک موی سپید بود و بعضی بر سر داشته ٠
بنی شیبه
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
بنی شیبه. [ ب َ ش َ ب َ ]( اِخ ) نام قبیله ای از عرب و آن اولاد عبدالمطلب است.وجه تسمیه آن که موی سرش در وقت ولادت سپید بود و بعضی گویند در آن وقت یک موی سپید بر سر داشته. ( آنندراج ). نام طایفه ای از اعراب که کلیدداری کعبه به امرپیغمبر با ایشان بوده است. ( جهانگیری ) :
زآن کلیدی که نبی نزد بنی شیبه سپرد
بانگ پرّ ملک و زیور حورا بیند.
زآن کلیدی که نبی نزد بنی شیبه سپرد
بانگ پرّ ملک و زیور حورا بیند.
خاقانی.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] پرده داران و کلیدداران کعبه از صدر اسلام تا کنون می باشند.
بنی شیبه فرزندان شیبة بن عثمان (اوقص ) بن عبدالله (ابی طلحه) از زیرمجموعه های بنی عبدالدار، از تیره های قریش ، بودند. آن ها را به سبب انتساب به پدرشان شیبه، شَیِِِبی و جد اعلایشان عبدالدار، عبدری و به سبب منصب حجابت (پرده داری)، حَجَبی می گویند. بنی شیبه در جد چهارمشان قصی بن کلاب ، با پیامبر صلی الله علیه وآله و در عبدالعزی با حضرت خدیجه سلام الله علیها نسب مشترک دارند. فرزندان شیبة بن عثمان، عبدالرزاق، جبیر، عبدالله اکبر، عبدالله اصغر (الأعجم)، عبیدالله، عبدالرحمن، مصعب، مسافع ، ام جمیل، صفیه و ام حجر/حُجیر هستند که بنی شیبه را تشکیل می دهند.گروهی از بنی شیبه که ساکن عراق بودند، به کلیدداری حرم امام جواد و امام کاظم علیه السلام به دست سلطان سلیم عثمانی در ۹۷۸ق. رسیدند و این مقام در خاندانشان ادامه یافت.
جایگاه معنوی و اجتماعی
بنی شیبه در همسایگی کعبه می زیستند. از این رو، یکی از باب های مسجد الحرام به نام بنی شیبه شهرت یافت. این نشانگر جایگاه معنوی و اجتماعی آن ها از دوران پیش از اسلام است. آن ها به مناطق پیرامون جزیرة العرب مهاجرت کردند و از میان آن ها تیره هایی پدید آمد که از مشهور ترین آن ها در عراق می توان به بنی جبیر ، آل حمزه ، آل عجینه، آل شقافی، آل مؤذن، آل ساعجی، آل عبداللطیف، آل أبوالرک و آل حاج محمد صالح اشاره کرد. برخی نیز در مصر ساکن شدند. بر پایه دیدگاه مشهور نسب شناسان، نسل بنی شیبه هیچ گاه در مکه گسسته نشده است.
بنی شیبه و اسلام
به موجب گزارشی، پس از ظهور اسلام، شیبه و فرزندانش همانند بسیاری از تیره های قریش در برابر پیامبر صلی الله علیه وآله و مسلمانان ایستادند. آن ها که از دوران جاهلیت منصب لواء و پرچم داری قریش را در اختیار داشتند، با حمل پرچم مشرکان نقشی مهم را در نبرد های بدر و احد عهده دار بودند؛ چنان که پرچم مسلمانان در بدر را نیز مصعب بن عمیر از بنی عبدالدار بر دوش کشید. شیبه با مسلمانان سخت گیر بود و تا فتح مکه (۸ق.) مسلمان نشد. او در همان سال همراه دیگر تازه مسلمانان قریش در غزوه حنین شرکت کرد. از نقش شیبه و فرزندانش در دوران مدنی پیامبر صلی الله علیه وآله و همراهی آن ها با قریش در نبردهای این دوره گزارشی در دست نیست. اما بر پایه گزارش هایی، پدر و برخی از برادرانش در احد کشته شدند.
بنی شیبه و مقام پرده داری
...
بنی شیبه فرزندان شیبة بن عثمان (اوقص ) بن عبدالله (ابی طلحه) از زیرمجموعه های بنی عبدالدار، از تیره های قریش ، بودند. آن ها را به سبب انتساب به پدرشان شیبه، شَیِِِبی و جد اعلایشان عبدالدار، عبدری و به سبب منصب حجابت (پرده داری)، حَجَبی می گویند. بنی شیبه در جد چهارمشان قصی بن کلاب ، با پیامبر صلی الله علیه وآله و در عبدالعزی با حضرت خدیجه سلام الله علیها نسب مشترک دارند. فرزندان شیبة بن عثمان، عبدالرزاق، جبیر، عبدالله اکبر، عبدالله اصغر (الأعجم)، عبیدالله، عبدالرحمن، مصعب، مسافع ، ام جمیل، صفیه و ام حجر/حُجیر هستند که بنی شیبه را تشکیل می دهند.گروهی از بنی شیبه که ساکن عراق بودند، به کلیدداری حرم امام جواد و امام کاظم علیه السلام به دست سلطان سلیم عثمانی در ۹۷۸ق. رسیدند و این مقام در خاندانشان ادامه یافت.
جایگاه معنوی و اجتماعی
بنی شیبه در همسایگی کعبه می زیستند. از این رو، یکی از باب های مسجد الحرام به نام بنی شیبه شهرت یافت. این نشانگر جایگاه معنوی و اجتماعی آن ها از دوران پیش از اسلام است. آن ها به مناطق پیرامون جزیرة العرب مهاجرت کردند و از میان آن ها تیره هایی پدید آمد که از مشهور ترین آن ها در عراق می توان به بنی جبیر ، آل حمزه ، آل عجینه، آل شقافی، آل مؤذن، آل ساعجی، آل عبداللطیف، آل أبوالرک و آل حاج محمد صالح اشاره کرد. برخی نیز در مصر ساکن شدند. بر پایه دیدگاه مشهور نسب شناسان، نسل بنی شیبه هیچ گاه در مکه گسسته نشده است.
بنی شیبه و اسلام
به موجب گزارشی، پس از ظهور اسلام، شیبه و فرزندانش همانند بسیاری از تیره های قریش در برابر پیامبر صلی الله علیه وآله و مسلمانان ایستادند. آن ها که از دوران جاهلیت منصب لواء و پرچم داری قریش را در اختیار داشتند، با حمل پرچم مشرکان نقشی مهم را در نبرد های بدر و احد عهده دار بودند؛ چنان که پرچم مسلمانان در بدر را نیز مصعب بن عمیر از بنی عبدالدار بر دوش کشید. شیبه با مسلمانان سخت گیر بود و تا فتح مکه (۸ق.) مسلمان نشد. او در همان سال همراه دیگر تازه مسلمانان قریش در غزوه حنین شرکت کرد. از نقش شیبه و فرزندانش در دوران مدنی پیامبر صلی الله علیه وآله و همراهی آن ها با قریش در نبردهای این دوره گزارشی در دست نیست. اما بر پایه گزارش هایی، پدر و برخی از برادرانش در احد کشته شدند.
بنی شیبه و مقام پرده داری
...
wikifeqh: شرک و بت پرستی پاک کرد، و بعد از نزول آیه 58 سوره نساء که مضمون آن فرمان خداوند به بازگرداندن امانت ها به صاحبانشان است، کلید کعبه را به عثمان بن طلحه و شیبة بن عثمان داد، برهمین اساس بنی شیبه اعتقاد دارند که آنها تا قیامت کلیددار کعبه هستند، و از همین رو جایگاه معنوی بالایی برای خود قائل هستند و در طول تاریخ، موقعیت اجتماعی و دینی بالا و نیز ثروت فراوان کسب کرده اند.
wikihaj: بنی_شیبه
پیشنهاد کاربران
نام قبیله ای از قوم عرب است که ورقه و گلشاه به آن منسوب بودند. عیوقی در داستان عاشقانه ی ورقه و گلشاه در قرن پنجم به این نکته اشاره کرده است. ( ورقه و گلشاه:۱۰ )
کلمات دیگر: