[ویکی نور] «تقریب المعارف»، به زبان عربی و در موضوع اصول اعتقادات، نوشته ابو الصلاح حلبی، شیخ تقی الدین بن نجم الدین بن عبید الله بن عبد الله بن محمد حلبی(347 - 447ق) است.
این کتاب، از منابع معتبر کلامی است که بسیار مورد توجه علمای شیعه قرار گرفته است. علامه مجلسی، این کتاب را کتابی مناسب در عقاید و دارای روایاتی جالب توجه می داند و در کتاب بحار الأنوار بسیار به آن استناد کرده است.
شیخ حر عاملی نیز این کتاب را کتابی خوب و ارزش مند می داند و آن را از مصادر کتاب خود، «إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» شمرده است.
علامه شوشتری در کتاب«کشف القناع فی حجیة الإجماع»، به این کتاب استناد کرده و در کتاب«قاموس الرجال»، این کتاب را در نهایت خوبی دانسته است.
کتاب«تقریب المعارف»، کتابی استدلالی و برهانی است که در چهار قسم تنظیم شده و مؤلف شیوه ای منطقی را برای بحث در هر یک از موضوعات کتاب به کار گرفته است.
این کتاب، از منابع معتبر کلامی است که بسیار مورد توجه علمای شیعه قرار گرفته است. علامه مجلسی، این کتاب را کتابی مناسب در عقاید و دارای روایاتی جالب توجه می داند و در کتاب بحار الأنوار بسیار به آن استناد کرده است.
شیخ حر عاملی نیز این کتاب را کتابی خوب و ارزش مند می داند و آن را از مصادر کتاب خود، «إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» شمرده است.
علامه شوشتری در کتاب«کشف القناع فی حجیة الإجماع»، به این کتاب استناد کرده و در کتاب«قاموس الرجال»، این کتاب را در نهایت خوبی دانسته است.
کتاب«تقریب المعارف»، کتابی استدلالی و برهانی است که در چهار قسم تنظیم شده و مؤلف شیوه ای منطقی را برای بحث در هر یک از موضوعات کتاب به کار گرفته است.
wikinoor: بحار الانوار بسیار به آن استناد کرده است.شیخ حر عاملی نیز این کتاب را کتابی خوب و ارزش مند می داند و آن را از مصادر کتاب خود، «اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» شمرده است.علامه شوشتری در کتاب «کشف القناع فی حجیة الاجماع»، به این کتاب استناد کرده و در کتاب «قاموس الرجال»، این کتاب را در نهایت خوبی دانسته است.
ساختار
کتاب «تقریب المعارف»، کتابی استدلالی و برهانی است که در چهار قسم تنظیم شده و مؤلف شیوه ای منطقی را برای بحث در هر یک از موضوعات کتاب به کار گرفته است.
گزارش محتوا
کتاب، شامل مباحث توحید، عدل، نبوت، امامت و بحثی در باره امام زمان عجّل الله فرجه الشریف است.در آغاز مبحث توحید، مسئله لزوم شناخت و معرفت مطرح شده و سپس به حدوث اجسام اشاره شده و صفات خداوند متعال مورد بحث قرار گرفته است.ت در مبحث عدل، به حسن و قبح و قدرت خداوند بر قبیح و انجام ندادن آن، جبر و اختیار، حقیقت تکلیف و صفات مکلف و قاعده لطف اشاره دارد. در مبحث نبوت، مسئله لزوم انتخاب رهبر از طرف خداوند و اینکه پیامبر آگاه ترین مردم نسبت به امور سیاسی است و راه های شناخت پیامبر، عصمت و معجزات پیامبر اسلام، مانند قرآن مطرح شده است. در مبحث امامت، به مسئله عصمت امام، معجزات ائمه علیه السّلام ، نص بر امامت، آیات و نصوص دال بر امامت حضرت علی علیه السّلام ، مخالفت های آن حضرت با خلفای سه گانه، انگیزه بیعت آن حضرت با آنها، علت پذیرفتن شورا و معایب خلفای سه گانه و... اشاره شده است.در بحث مربوط به امام زمان عجّل الله فرجه الشریف با دلیل های عقلی و نقلی بر امامت آن حضرت، انگیزه غیبت و طول عمر آن حضرت، استدلال شده و نمونه هایی از انسان هایی که عمر طولانی داشته اند ذکر شده است.
نکتات مهم
...
ساختار
کتاب «تقریب المعارف»، کتابی استدلالی و برهانی است که در چهار قسم تنظیم شده و مؤلف شیوه ای منطقی را برای بحث در هر یک از موضوعات کتاب به کار گرفته است.
گزارش محتوا
کتاب، شامل مباحث توحید، عدل، نبوت، امامت و بحثی در باره امام زمان عجّل الله فرجه الشریف است.در آغاز مبحث توحید، مسئله لزوم شناخت و معرفت مطرح شده و سپس به حدوث اجسام اشاره شده و صفات خداوند متعال مورد بحث قرار گرفته است.ت در مبحث عدل، به حسن و قبح و قدرت خداوند بر قبیح و انجام ندادن آن، جبر و اختیار، حقیقت تکلیف و صفات مکلف و قاعده لطف اشاره دارد. در مبحث نبوت، مسئله لزوم انتخاب رهبر از طرف خداوند و اینکه پیامبر آگاه ترین مردم نسبت به امور سیاسی است و راه های شناخت پیامبر، عصمت و معجزات پیامبر اسلام، مانند قرآن مطرح شده است. در مبحث امامت، به مسئله عصمت امام، معجزات ائمه علیه السّلام ، نص بر امامت، آیات و نصوص دال بر امامت حضرت علی علیه السّلام ، مخالفت های آن حضرت با خلفای سه گانه، انگیزه بیعت آن حضرت با آنها، علت پذیرفتن شورا و معایب خلفای سه گانه و... اشاره شده است.در بحث مربوط به امام زمان عجّل الله فرجه الشریف با دلیل های عقلی و نقلی بر امامت آن حضرت، انگیزه غیبت و طول عمر آن حضرت، استدلال شده و نمونه هایی از انسان هایی که عمر طولانی داشته اند ذکر شده است.
نکتات مهم
...
wikifeqh: علامه مجلسی بوده و شیخ حر عاملی نیز آن را ستوده است.
شیخ تقی الدین بن نجم الدین بن عبید الله بن عبد الله بن محمد، معروف به ابو الصلاح (۳۷۴-۴۴۷ق)، فقیه و متکلم امامی قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. او از شاگردان سید مرتضی و شیخ طوسی بود. از شاگردان مشهور وی می توان ابن بَرّاج و محمد بن علی کراجکی را نام برد.
این کتاب، از منابع معتبر کلامی است که مورد توجه علمای شیعه قرار گرفته است. علامه مجلسی، این کتاب را کتابی مناسب در عقاید و دارای روایاتی جالب توجه میداند و در کتاب بحارالأنوار بسیار به آن استناد کرده است. شیخ حر عاملی نیز این کتاب را کتابی خوب و ارزشمند دانسته و آن را از مصادر کتاب خود، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات شمرده است. علامه شوشتری در کتاب کشف القناع فی حجیة الإجماع، به این کتاب استناد کرده و در کتاب قاموس الرجال، این کتاب را در نهایت خوبی دانسته است.
شیخ تقی الدین بن نجم الدین بن عبید الله بن عبد الله بن محمد، معروف به ابو الصلاح (۳۷۴-۴۴۷ق)، فقیه و متکلم امامی قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. او از شاگردان سید مرتضی و شیخ طوسی بود. از شاگردان مشهور وی می توان ابن بَرّاج و محمد بن علی کراجکی را نام برد.
این کتاب، از منابع معتبر کلامی است که مورد توجه علمای شیعه قرار گرفته است. علامه مجلسی، این کتاب را کتابی مناسب در عقاید و دارای روایاتی جالب توجه میداند و در کتاب بحارالأنوار بسیار به آن استناد کرده است. شیخ حر عاملی نیز این کتاب را کتابی خوب و ارزشمند دانسته و آن را از مصادر کتاب خود، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات شمرده است. علامه شوشتری در کتاب کشف القناع فی حجیة الإجماع، به این کتاب استناد کرده و در کتاب قاموس الرجال، این کتاب را در نهایت خوبی دانسته است.
wikishia: تقریب_المعارف_(کتاب)