کلمه جو
صفحه اصلی

گرایش های حوا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] گرایش های حوا (قرآن). شیطان از طریق گرایش های آدم و حوا (علیهماالسلام) آنها را فریب داد.
گرایش به جاودانگی در حوا (علیهاالسّلام) وجود داشت.«ویــادم اسکن انت وزوجک الجنة... • فوسوس لهما الشیطـن... وقال ما نهـکما ربکما عن هـذه الشجرة... او تکونا من الخــلدین؛ و ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید! و از هر جا که خواستید، بخورید اما به این درخت نزدیک نشوید، که از ستمکاران خواهید بود• سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشکار سازد؛ و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر بخاطر اینکه (اگر از آن بخورید،) فرشته خواهید شد، یا جاودانه (در بهشت) خواهید ماند».خالدین به معنای کسانی است که نمی میرند و یا همیشه در بهشت می مانند.
گرایش به فرشته شدن
حوا (علیهاالسّلام) برای قرار گرفتن در زمره فرشتگان گرایش داد.«ویــادم اسکن انت وزوجک الجنة... • فوسوس لهما الشیطـن... وقال ما نهـکما ربکما عن هـذه الشجرة الا ان تکونا ملکین...» از این آیه استدلال کرده اند به اینکه فرشتگان نسبت به انبیاء فضیلت دارند.
پوشاندن عورت
حوا و آدم (علیهما السلام)، به پوشاندن عورت خود گرایش داشت.«فقلنا یــادم ان هـذا عدو لک ولزوجک... • فاکلا منها فبدت لهما سوءتهما وطفقا یخصفان علیهما من ورق الجنة...؛ پس گفتیم: «ای آدم! این (ابلیس) دشمن تو و (دشمن) همسر توست! مبادا شما را از بهشت بیرون کند؛ که به زحمت و رنج خواهی افتاد• سرانجام هر دو از آن خوردند، (و لباس بهشتیشان فرو ریخت،) و عورتشان آشکار گشت و برای پوشاندن خود، از برگهای (درختان) بهشتی جامه دوختند! (آری) آدم پروردگارش را نافرمانی کرد، و از پاداش او محروم شد».
گرایش به سلطنت پایدار
...


کلمات دیگر: