کلمه جو
صفحه اصلی

حوا


برابر پارسی : مَشیانه

فارسی به انگلیسی

eve, feminine proper name

Eve


فارسی به عربی

عشیة

فرهنگ اسم ها

اسم: حوا (دختر) (عربی، عبری) (طبیعت، مذهبی و قرآنی، کهکشانی) (تلفظ: havā) (فارسی: حوا) (انگلیسی: hava)
معنی: زن گندمگون، نخستین زنی که خدا آفرید، همسر حضرت آدم ( ع )، نام یکی از صورت های فلکی، نخستین انسان ماده در مذاهب سامی، ( در نجوم ) ( = ماراَفسای ) صورت فلکی بزرگی در آسمان نیمکره ی جنوبی، که آن را به صورت مارگیری مجسم می کنند که ماری را با دو دست گرفته است، ( اَعلام ) به روایت تورات و قرآن، ( در نجوم ) مارافسا ( صورت فلکی )، ( در اعلام ) نام همسر حضرت آدم ( ع )، حیات، نام همسر آدم ( ع )

(تلفظ: havā) (عربی) نخستین انسان ماده در مذاهب سامی؛ (در نجوم) مارافسا (صورت فلکی) ؛ (در اعلام) نام همسر حضرت آدم (ع).


فرهنگ فارسی

نخستین زن بروایت تورات زوجه آدم .
۱ - ( صفت ) مونث احوی زن گندمگون . ۲ - ( اسم ) از اعلام زنان است .
تلفظ فارسی حوائ مادر آدمیان زوجه آدم اسمی که آدم زوجه خود را بدان نامید و بمعنی زندگی است و بدان واسطه حوا بام البشر ملقب و چون حوا اطاعت امر حضرت اقدس الهی را بنمود خداوند عالم غم و حزن او را دو چندان ساخت گفتند که بزحمت اولاد ها خواهی زایید و اشتیاق تو بشوهرت خواهد بود و او بر تو تسلط خواهد داشت .

فرهنگ معین

(حَ وّ ) [ ع . ] (ص . ) زن گندمگون .

لغت نامه دهخدا

حوا. [ ح َوْ وا ]( اِخ ) تلفظ فارسی حواء مادر آدمیان. زوجه آدم. اسمی است که آدم زوجه خود را بدان نامید و به معنی زندگی است و بدان واسطه حوا به ام البشر ملقب شد و چون حوا اطاعت امر حضرت اقدس الهی را ننمود، خداوند عالم غم و حزن او را دوچندان ساخت. گفتند که بزحمت اولادهاخواهی زایید و اشتیاق تو بشوهرت خواهد بود و او بر تو تسلط خواهد داشت. ( قاموس کتاب مقدس ) :
بارت خبر آرد از آب حیوان
برگت خبر آرد ز روی حوا.
ناصرخسرو.
سعدی خویشتنم خوان که به معنی بتوام
گر بصورت نسب از آدم و حوا دارم.
سعدی.
حدیث عشق اگر گویی گناه است
گناه ، اول ز آدم بود و حوا.
سعدی.
رجوع به حواء شود.

فرهنگ عمید

۱. نخستین انسان ماده در ادیان سامی: حدیث عشق اگر گویی گناه است / گناه اول ز حوا بود و آدم (سعدی۲: ۴۸۲ ).
۲. از صورت های فلکی نیمکرۀ شمالی، به صورت مردی که ماری در دست گرفته، مارافسا.

دانشنامه عمومی

حَوّا (در عبری: חַוָּה به معنی زنده یا زندگی) بر پایه اساطیر سامی نخستین زن و دومین انسان آفریده شده توسط خداوند می باشد. آدم همسر او است.
کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید، ترجمه فاضل خان همدانی، ویلیام گلن، هنری مرتن، تهران: اساطیر، ۱۳۷۹، شابک ‎۹۶۴-۳۳۱-۰۶۸-X
آکادمی فانتزی، «اسطورهٔ لیلیث»؛ علی رضا قسمتی
آپسو و تیامات اساطیر سومری اصل آدم و حوای تورات و یمه و یمی اوستا و وداها هستند، اخبار روز
در روایات تورات و تلمود خدا وی را از دنده آدم آفرید. بر اساس عهد عتیق؛ چون حوا نخست از میوه درخت معرفت نیک و بد خورد، بین نسل او و مار (ابلیس) دشمنی ابدی به وجود آمد، دچار درد زایمان گردید و شوهرش بر وی تسلط ابدی یافت. در ادیان ابراهیمی حوا و آدم فرزندانی به نام های هابیل، قابیل، اقلیما، لوذا، شیث، یافث و … داشتند.فریب خوردن آدم و حوا هم در قرآن و هم در کتاب مقدس ذکر شده است. در عهد عتیق، مار که از زیرکترین حیوانات بود به فریب دادن آدم و حوا می پردازد؛ بنابراین آدم از حوا فریب نخورد بلکه هر دو از مار فریب خوردند؛ ولی در قرآن «ابلیس» به فریب دادن آدم و حوا می پردازد. البته طبق گزارش کتاب مقدس مار ابتدا حوا را فریب می دهد.
اسطوره شناسان، تیامات در اساطیر سومری را ریشه حوا می دانند.
در روایاتی لیلیت نخستین زن آفریدهٔ خدا بود که همسر آدم نیز شد.

حوا (فیلم ۱۹۶۸). حوا (انگلیسی: Eve) فیلمی به کارگردانی رابرت لین است که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد.

دانشنامه آزاد فارسی

حَوّا (Eve)
در عهد عتیق، نخستین زن، همسر آدم (و مادر هابیل و قابیل و شیث). شیطان در هیئت ماری او را به خوردن میوۀ ممنوعه از درخت معرفت خیر و شر اغوا کرد و سپس حوا نیز آدم را به خوردن آن وسوسه کرد که باعث رانده شدن هردو از بهشت عَدْنشد. دو روایت از قصۀ آفرینش در کتاب مقدس وجود دارد. در یکی حوا هم زمان با آدم آفریده می شود، در دیگری از دندۀ آدم خلق می شود. در متون عبری مشهور به میدراش، نخستین همسر آدم لیلیت است (و فرزندان او به همسری پسران حوا، هابیل و قابیل، درمی آیند). در قرآن، ضمن بیان داستان آفرینش آدم، به خلقت حوا نیز اشاره می شود امّا او را نه از دندۀ آدم (یا دندۀ چپ آدم) بلکه از جنس آدم معرّفی می کند: همۀ شما را از یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قراردادیم» (نساء، ۱) از سوی دیگر، آن جا که وسوسۀ شیطان مطرح می شود، قرآن تصریح می کند که: شیطان «آن دو» را وسوسه کرد و «آن دو» را به فریب راهنمایی کرد و در برابر «هر دو» سوگند یاد کرد که جز خیر آن ها را نمی خواهد (اعراف، ۲۰ـ۲۲) قرآن نه حوا را به عنوان مسئول اصلی معرفی می کند و نه او را از حساب خارج می کند. مفسران از این آیات نتیجه گرفته اند که اولاً زن و مرد هر دو از یک طینت و سرشت اند و نظریه های تحقیرآمیز نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت، از دیدگاه قرآن باطل است؛ ثانیاً، از نظر قرآن جنس زن از این اتهام که عنصر وسوسه و گناه است، مبرّاست. نیز ← آدم

حوا (صورت فلکی). حَوّا (صورت فلکی)(Ophiuchus)
حَوّا
(یا: مارافسای) صورت فلکی بزرگی در امتداد استوای آسمانی (← کرۀ آسمانی) . به مار افسای نیز معروف است، زیرا صورت فلکی مار بر گرد آن پیچیده شده است. خورشید در آذر ماه هر سال از حوا گذر می کند، اما این صورت فلکی بخشی از منطقه البروج (بُرجگاه) نیست. ستارۀ بارنارد در صورت فلکی حوا قرار دارد.

فرهنگ فارسی ساره

مشیانه


فرهنگستان زبان و ادب

{Ophiuchus, Oph, Serpent Bearer} [نجوم] صورت فلکی بزرگ استوای آسمان در همسایگی شمالی صورت عقرب، که به شکل مردی ماربه دست تصور می شود

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حَوّا، نخستین زن، همسر حضرت آدم و مادر نسل بشر است.
این نام در عهد عتیق به عبری به صورت (حَوّاه) آمده است.این واژه در ترجمه یونانیِ تورات، Evαو در لاتینی، Heva بوده و از لاتینی نیز به صورت Eve وارد زبانهای غربی شده است.درباره ریشه شناسی واژه حوا اختلاف هست؛ چنان که نُه ریشه محتمل برای آن ذکر کرده اند.
← نظریه اول
در منابع واژهشناسی زبان عربی نیز درباره اشتقاق حوّاء اختلاف هست که ذیل دو ریشه «حوو» و «حوی» به آن اشاره کرده اند؛ در عین حال، حوّاء در نظر لغت شناسان اسم خاص است و در معنای آن بدون بیان هرگونه وجه و ارتباط لغوی، فقط عبارت «زوج آدم» را آورده اند. به طور کلی صورت نوشتاری واژه حَوّاء در زبان عربی در چند معنای اصلی یافت میشود: یکی ذیل مادّه «ح و و» (دالّ بر سیاه شبیه به سبز یا قرمز مایل به سیاه)، مؤنث أحوی، صفت چیزی یا زنی که رنگ تیره و مایل به سیاه دارد دیگری ذیل مادّه «ح ی ی» (با دو دلالت زندگی و مار)، به معنای مارگیر. همچنین ابن منظور حَوّاء به همراه الف لام را نام یک اسب دانسته است (شاهد شعری آن در اشعار شاعران آمده است.).
نام حوا در فرهنگ عربی پیش از اسلام
در فرهنگ عربی پیش از اسلام، از نام حوّاء برای نامگذاری زنان استفاده می شده و به گزارش ابن سعد، نام همسر یکی از صحابیان پیامبر حوّاء بوده است.به نظر هوروویتس، این کاربرد در فرهنگ عربی لزوماً برگرفته از نام حوّاء در فرهنگ یهودی ـ مسیحی نیست و ممکن است صرفاً مؤنث أحوی باشد. هرچند حوّاء به عنوان نام همسر آدم در شعری از فرزدق (متوفی ۱۱۰) آمده است.
حوّا در سنّت یهودی
...

پیشنهاد کاربران

حوا : حَوّاء همسر آدم ( ع ) - باغ پر درخت - زندگی - متمایل به سیاه .

ب معنای پاک و بی آلایش

حوا محیا اسم خواهرزاده های عزیزمه به معنی زندگی وسرزنده وشاد.

آسمونی و پاک

حوا به معنای پاکی / آرامش و به معنای همسر حضرت آدم می باشد
حورا / هانا از اسم های مشابهحوا هستند

آدم و حوایی وجود نداره.
انسان ها تکامل یافته ی موجودات پیش از خودشون هستن.
نه این که خدا ابتدا آدم رو از گل بوجود بیاره بعد از اضافه مونده گل حوا رو برای رفع نیاز های عاطفی و جنسی آدم و اطاعت از دستور های اون بوجود بیاره.
این کامنت ها مسخره ترین چیز هایی هستن که من خوندم.

آدم وحوا چگونه عاشق شدند
حوّا هم چنان به گفتگوی خداوند با آدم گوش می دهد و منتظر شنیدن پاسخ آدم است؛ زیرا او نیز در وجود خود نسبت به آدم محبت و انس فطری و واقعی احساس می کند. یک باره متوجه می شود که آدم با خوشحالی به پیام وحی الهی چنین لبیک می گوید: بله ای پروردگارم! همانا من هم به سبب این کار تا زمانی که زنده ام شکرگزار و ثنا گویت خواهم بود.
امام صادق علیه السلام: هر که به خانواده ‏اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید.

جام خانواده؛



خداوند سبحان از قسمت‏هاى سخت و نرم، و شیرین و شور زمین خاکى را جمع کرد و بر آن آب پاشید تا پاک و خالص گردید، آنگاه آن ماده‏ى خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده در آورد، سپس از آن گل صورتى پدید کرد داراى جوانب گوناگون و پیوستگى‏ها، و اعضاى مختلفه و گسیختگى‏ها، آن صورت را خشکانید تا خود را گرفت و محکم و نرم ساخت تا محکم و سفالین شد، و آن را تا زمان معین و وقت مقرر به حال خود گذاشت سپس از نفخه خود بر آن ماده شکل گرفته دمید تا به صورت انسانى زنده در آمد، داراى اذهان و افکارى که در جهت نظام حیاتش بکار گیرد و اعضائى که به خدمت در آورد، و ابزارى که زندگى را بگرداند، و معرفت و شناختى که میان حق و باطل را تمیز دهد، و مزه‏ها و بوها و رنگ‏ها و جنس‏هاى گوناگون را از هم بشناسد، در حالى که این موجود معجونى بود از طینت رنگ‏هاى مختلف و همسان‏هائى نظیر هم، و اضدادى مخالف یکدیگر و اخلاطى متفاوت با هم، از گرمى و سردى و رطوبت و خشکى و ناخوشى و خوشى.



حوا همسر آدم هم بنا بر جمله‏ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها به صورتى که آدم آفریده شد به وجود آمد، این حقیقتى است که در روایات هم به طور صریح به آن اشاره شده است:

عن الباقر ( ع ) انها خلقت من فضل طینة آدم عند دخوله الجنة؛ از حضرت باقر ( ع ) روایت شده: حوا از اضافه‏ ى گلى که آدم از آن آفریده شد ساخته شد و این هنگام ورود آدم به بهشت بود.










روایاتى هم در برخى از کتاب‏ها آمده که حوا از دنده چپ آدم آفریده شده که اینگونه روایات مخالف با متن آیه شریفه و در تضاد با روایات استوارى است که آفرینش حوا را از اضافه‏ى گل آدم مى‏داند، بنابراین روایات مقبولى نیست و چه بسا ساخته‏ى بازرگانان حدیث و برگرفته از افسانه‏هاى یهود باشد، یک بار دیگر به متن آیه دقت کنید: خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها شما را از عنصر واحده آفرید و زوج را نیز از همان عنصر پدید آورد.



در تأیید این معنا و این برداشت درستى که از آیه‏ى شریفه مى‏شود به روایت زیر دقت کامل بنمائید:

عمرو بن ابى‏المقدام از پدرش روایت مى‏کند که گفته‏است از حضرت باقر ( ع ) پرسیدم خداوند حوا را از چه چیز آفرید؟ فرمود این مردم در این مسئله چه مى‏گویند؟ گفتم: مى‏گویند خداوند او را از دنده‏اى از دنده‏هاى آدم آفرید، فرمود: دروغ مى‏گویند، آیا خداوند از آفریدن حوا از غیر دنده آدم ناتوان بود؟!

گفتم پسر پیامبر فدایت شوم حوا را از چه چیز آفرید فرمود پدرم زین‏ العابدین از پدرش روایت کرد که رسول خدا فرمود: خداوند مشتى خاک برگرفت، و آن را با دست قدرتش به هم آمیخت و آدم را از آن آفرید، بخشى از آن اضافه آمد پس حوا را از آن وجود به وجود آورد.



با دمیده شدن روح در وجود حوا، زندگانی او آغاز می گردد؛ پس از گشودن چشم، به اطراف می نگرد؛ با دیدن فرشتگان و باغ پر طراوت، بر یگانگی خداوند اقرار می کند؛ ناگهان بالای سر خود جوان رشید و خوش سیمایی را مشاهده می کند که در حال استراحت است با دیدن وی به سرعت از زمین بر می خیزد، و به دستور خداوند حکیم و مهربان به سمتی دیگر حرکت می کند.

بر خاستن و حرکت حوا همان و بیدار شدن آدم همان. زمانی که آدم چشمانش را باز می کند، در مقابل خود انسان با حیا و زیبایی را می بیند که تا آن لحظه در باغ ندیده بود؛ آن هم مخلوقی که از جنس او بوده و مثل فرشتگان نیست؛ بلکه از جهت شکل و شمایل و نوع رفتار، با اندک تفاوتی همانند خود اوست.










از آنجا که در این مدت، هم صحبت و دوستان آدم گروه فرشتگان بوده و فردی مثل خود را ندیده بود، طبیعتا با مشاهده فردی مشابه خود امید و نشاطی تازه سراپای وجودش را فرا می گیرد؛ به طوری که ناخودآگاه نسبت به حوا انس قلبی و روحی پیدا می کند. به راستی این محبت فطری تولدی دیگر و سر آغاز زندگی جدیدی برای هر دو نفرشان خواهد بود.

آدم به فکر فرو رفته است؛ گویا برای رسیدن به حقیقت و آشنایی با حوّا چاره ای جز سؤال ندارد. با کمال حیا و متانت می پرسد: تو کیستی؟

حوّا نیز با کمال عفت و شرم پاسخ می دهد: همان طور که میبینی، من هم مثل تو مخلوقی هستم که خداوند آفریده است.

در این هنگام آدم عرضه می دارد: پروردگارا! این مخلوق نیکو و زیبا کیست که با نگاه به وی، آن چنان انس و آرامشی در قلبم ایجاد می شود که وحشت و غمم بر طرف می گردد؟

خداوند دانا و رحیم می فرماید: این کنیز من حوّا می باشد.










آیا دوست داری که با تو باشد؛ با وی انس و محبت بگیری و او نیز با تو سخن بگوید و دستورات تو را اطاعت و اجرا کند؟

حوّا هم چنان به گفتگوی خداوند با آدم گوش می دهد و منتظر شنیدن پاسخ آدم است؛ زیرا او نیز در وجود خود نسبت به آدم محبت و انس فطری و واقعی احساس می کند. یک باره متوجه می شود که آدم با خوشحالی به پیام وحی الهی چنین لبیک می گوید: بله ای پروردگارم! همانا من هم به سبب این کار تا زمانی که زنده ام شکرگزار و ثنا گویت خواهم بود.



خداوند برای رضایت و خشنودی و کامل شدن آدم و حوّا و برای شکوفا شدن استعدادهای آنان ابتدا راز آفرینش را به این اولین مرد و زن بشری یادآوری می کند و می فرماید: ای آدم این حوّا کنیز من، و تو نیز عبد من می باشی؛ شما را برای خانه ای آفریده ام که نامش بهشت است. برای ورود به بهشتم، تسبیح حمد مرا نیکو بجای آورید. آنگاه مسئله تشکیل خانواده را به آنان چنین بشارت می دهد: ای آدم! او را از من خواستگاری کن تا شما دو نفر را به همسری یکدیگر در آورم. آدم، در حالی که مزه تلخ تنهایی و مجرّدی را به خوبی چشیده بود، با قلبی آکنده از شکر رضایت خود را این گونه اعلام می دارد: پروردگارا من او را از تو خواستگاری می کنم. خداوندا در برابر این نعمتی که به من می دهی و او را بر من حلال می کنی به چه چیزی از من راضی می شوی؟

خداوند از میان همه اشیاء و کارها فقط یک کار را به عنوان مهریه و صداق انتخاب می کند و می فرماید: ای آدم! خشنودی من در این است که احکام دینم را به او بیاموزی.










آدم که پیشتر معلم ملائکه شده بود، از پیشنهاد خداوند دانا و مهربان بسیار شادمان گردید و گفت: آفریدگارا! حال که چنین می پسندی، من نیز علاوه بر آن تا زنده ام به درگاه عنایتت سپاس خواهم گفت. شور و حال عجیبی در بین فرشتگان ایجاد شده بود؛ امّا سیمای آدم و حوّا بیش از پیش این خوشحالی را منعکس می کرد. حال پس از خواستگاری، معین شدن مهریه و رضایت قلبی و قولی حوّا و آدم به امر مقدّس ازدواج، سفره عقد و جشن گسترانده می شود تا خداوند در حضور فرشتگانش بین این بنده های صالح و برگزیده پیوند همسری و زوجیت بر قرار کند. در یک سو حوّا با کمال حیا نشسته است و در دیگر سو آدم. همگان به برگزاری مراسم عقد توسط آفریدگار مهربان چشم دوخته و لحظه شماری می کنند. یک باره کلام مبارک و نورانی الهی در آسمان و زمین طنین انداز می شود که: ای آدم به راستی که من همین" تعلیم معارف دینی " را از تو می خواهم و از همین الان حوّا را به ازدواج تو در آوردم؛ پس او را با خود ببر که اکنون، حلال و همسر توست. گل لبخند بر لبان این دختر و پسر شکوفا می شود و بهار عشق سرزمین دلهایشان را بیش از پیش معطّر می سازد و دریای موّاج روحشان به آرامش و سکون وصف ناپذیری می رسد.



حوّا هم چنان منتظر آدم است. گویا آدم نیز چون او می اندیشد؛ با لبخند و مهربانی به حوّا می گوید: نزد من بیا!

حوّا پس از شنیدن صدای شوهرش، در خود احساس شرم می کند. عرض می کند: تو به سوی من بیا!

در همین موقع خداوند حکیم به آدم دستور می دهد که به طرف حوّا برود؛ از این رو، آدم بر می خیزد و لبخند زنان به نزد همسرش می رود. . . . .

پس از تمایل قلبی و روحی آن دو به یکدیگر و برقراری زوجیت، خداوند در وجود آنان "غریزه جنسی" را نیز ایجاد می کند تا این پیوند محکم شده و به نتایج مطلوب برسد. /

حَوّاء : حوا به معنای : همسر حضرت آدم ( ع ) - باغ پر درخت - زندگی - حیات
حوا : بانو ی زیباو نیکو وبدون حسادت وبانوی با ایمان وآرامش.
محیا آوا نوا حورا حوریا هما هدا حنا هنا هانا ضحا حسنا زهرا حلما هلیا هلما حدیث هیوا سما اسما مشابه اسم حوا هست

دراصل حی ( با تشدید روی حرف ی ) میباشد که از اسامی خداوند است به معنی زنده کننده و آفریننده که در عربی گاهی اوقات ی را و هم میگویند که میشود حوا مانند ذی القرنین یا ذوالقرنین

حَوّا ❤️


حوا نخستین زن ، �دومین انسان آفریده شده توسط خدا ، همسر�حضرت آدم�و مادر�نسل بشر است


حَوّا در زبان عبری گاها به صورت حواء و به معنی زنده یا�زندگی امده است

این واژه در�ترجمه�یونانیِ تورات Evα
و در لاتینی Heva
بوده است
از زبان لاتین نیز به صورت Eve ( ایوا ) وارد زبانهای غربی شده است

درباره�ریشه شناسی واژه�حوا اختلاف های زیادی وجود دارد


▪️ حوا ممکن است تغییریافته کلمه حَیَّاه ( به معنای زنده/ حیّ ) در زبان عربی باشد

▪️ برخی حوا را به�حیّ� ( به معنای�طایفه ) ربط داده
و آن را حاکی از اندیشه ای مادرسالارانه دانسته که در آن حوّا مظهر خویشاوندی کسانی است که مادر مشترک دارند

▪️ سومین ریشه پیشنهادی مبتنی بر شباهت آوایی واژه حوّا با واژه آرامی حیوی یا حِویا به معنای�مار�است
بنابراین ریشه شناسی وجه تسمیه حوا این است که او در�فریفتن آدم مانند مار عمل کرد
همانطور که مار موجب هلاکت حوّا شد ، حوّا هم مارِ همسرش شد
در�قرن�گذشته با کشف یک لوح مخطوط فینیقی ، این ریشه شناسی با پیوند دادن کلمه حوّا به واژه�حوت ( hwt ) رب النوع مار�فینیقیان دوباره مطرح شد
یک شاهد دیگر وجود�قبیله ها�یا�خاندان هایی�است که�نسب اولیه خود را به مار ها می رسانند
به این ترتیب، برخی از محققان معاصر معتقدند که حوّا به معنای مار است و شواهدی نیز در�سفر�پیدایش یافته اند مبنی بر این که زندگی روی�زمین�با مار آغاز شده است
چنانکه در�اسطورهای آفرینش�بابلی همه چیز از�اژدهایی�به نام�تیامات�به وجود آمده است

▪️ در منابع واژهشناسی�زبان عربی� دو ریشه حوو ( سیاه شبیه به سبز ) و حوی ( زندگی ) برای حوا ذکر شده است





در روایات�تورات�و�تلمود�خدا وی را از دنده�آدم�آفرید
بر اساس�عهد عتیق
چون حوا نخست از�میوه درخت معرفت نیک و بد�خورد
بین نسل او و�مار� ( ابلیس ) دشمنی ابدی به وجود آمد
دچار درد زایمان گردید و شوهرش بر وی تسلط ابدی یافت
در ادیان ابراهیمی حوا و آدم فرزندانی به نام های�هابیل ، �قابیل ، �اقلیما ، �لوذا ، �شیث ، �یافث�و … داشتند

فریب خوردن آدم و حوا هم در�قرآن�و هم در�کتاب مقدس ذکر شده است

در�عهد عتیق مار�که از زیرکترین حیوانات بود به فریب دادن آدم و حوا می پردازد
بنابراین آدم از حوا فریب نخورد بلکه هر دو از مار فریب خوردند
ولی در قرآن ابلیس به فریب دادن�آدم�و حوا می پردازد
البته طبق گزارش کتاب مقدس مار ابتدا حوا را فریب می دهد

از حوا در کتب مقدس یهودی - مسیحی نام برده شده است
اما در�قرآن�نام حوا ذکر نشده و فقط با عنوان همسر آدم به او اشاره می شود

درباره محل دفن حوا اختلاف است
ابن مجاور�بنای اولین آرامگاه بر قبر حوا را که در�جده عربستان�بوده ، به ایرانیان نسبت داده و از نابودی آن در سده هفتم قمری سخن گفته است
در سال ۱۳۴۴ قمری با تسلط حکومت منتسب به وهابی ها بر جده ، این آرامگاه ویران شد


حَوّا ❤️ Havva

به معنی زنده یا زندگی با ریشه عبری
نخستین انسان ماده در مذاهب سامی و نام همسر حضرت آدم ( ع )



کلمات دیگر: