کلمه جو
صفحه اصلی

با دعاى ندبه در پگاه جمعه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] با دعاى ندبه در پگاه جمعه (کتاب). «با دعای ندبه در پگاه جمعه (نقد و بررسی اشکالات سندی و محتوایی دعای ندبه)»، اثر علی اکبر مهدی پور ، تحلیلی است در باره متن و سند دعای ندبه و پاسخ به منتقدان آن که به زبان فارسی و در سال ۱۳۸۰ ش، نگارش یافته است.
ایجاد تردید و خدشه وارد کردن برخی در سند و محتوای دعای ندبه، مؤلف را واداشته تا با پژوهشی عمیق تر، به اشکالات وارد شده به این دعا بپردازد.
ساختار
کتاب با مقدمه مؤلف در مطرح کردن شبهاتی که در مورد این دعای شریف وجود دارد، آغاز شده و مطالب در پنج فصل، ارائه گردیده است. مؤلف در ابتدا، نگاهی اجمالی به تاریخ ندبه سرایی برای آخرین حجت الهی، حضرت مهدی علیه السّلام انداخته و بعد از پاسخ به شبهات موجود در این زمینه، به تفصیل سند دعای ندبه و برخی اشکالات محتوایی این دعا را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و با ارائه نمونه هایی از استنادات فقهای شیعه به دعای ندبه، مطالب را به پایان رسانده است. نویسنده، دعای ندبه را بیانگر تاریخ فشرده ای از حضور حجت ها و اولیای الهی بر پهنه خاک می داند که از آدم علیه السّلام شروع شده و تا آخرین حجت خدا ، حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف ادامه می یابد. از دیدگاه وی، ندبه برای امام زمان علیه السّلام دارای سابقه ای بس طولانی است و تمام انبیاء و ائمه علیه السّلام ، آمدن او را بشارت داده و در فراق او ندبه و زاری کرده اند.
گزارش محتوا
...


کلمات دیگر: