عرفان اسلامی (Islamic mysticism) را می توان به عرصه وسیعی تعبیر کرد که عرفان نظری و عملی و متعارف را دربر می گیرد و با طریقت تصوف هم آمیختگی دارد و در مواردی تلقی یکسان یا مختلطی از آندو می شود. با این حال عرفان اسلامی به طور خاص و مصطلح در عرصه علوم اسلامی مانند دیگر دانش های اسلامی چون فلسفه و کلام اسلامی و … مطرح می باشد.عرفان اسلامی را می توان معرفت، و دانشی دانست که بدان عنصر عشق، در مطابقت و همراهی با ساختار وحی در اسلام گره خورده است.
ابن عربی (متوفی ۶۳۸ق)،
سید بن طاووس (متوفی ۶۶۴ق)،
صدرالدین قونوی (متوفی ۶۷۳ق)،
علامه حلی (متوفی ۷۲۶ق)، شاگرد سید بن طاووس
سید حیدر آملی (متوفی ۷۸۷ یا ۷۹۴ق)،
ابن فهد حلی (متوفی ۸۴۱ق)،
جامی (متوفی ۸۷۱ق)، شاگرد شیخ احمد جام
جلال الدین دوانی (متوفی ۹۰۸ق)،
شهید ثانی (متوفی ۹۶۶ق)،
افضل الدین محمد ترکه اصفهانی (متوفی ۹۹۱ق)، شاگرد مقدس اردبیلی
مقدس اردبیلی (متوفی ۹۹۳ق)، شاگرد علامه دوانی
شیخ بهایی (متوفی ۱۰۳۰ق)، شاگرد پدرش
ملا صدرا (متوفی ۱۰۴۵ق) شاگرد شیخ بهایی - میرفندرسکی
میرفندرسکی (متوفی ۱۰۵۰ق)،
محمدتقی مجلسی (متوفی ۱۰۷۰ق)، شاگرد بابا رکن الدین بیضاوی - شیخ بهایی - میرفندرسکی
فیض کاشانی (متوفی ۱۰۹۰ق)، شاگرد ملاصدرا
سید صدرالدین کاشف دزفولی (متوفی ۱۱۷۴ق)، شاگرد بیدآبادی
آقامحمد بیدآبادی (متوفی ۱۱۹۸ق)، شاگرد قطب الدین نیریزی
مهدی نراقی (متوفی ۱۲۰۹ق)،
سید محمدمهدی بحرالعلوم (متوفی ۱۲۱۲ق)، شاگرد بیدآبادی
ملا محراب گیلانی (متوفی ۱۲۱۷ق)، شاگرد بیدآبادی -
محمدجعفر کبودرآهنگی (متوفی ۱۲۳۸ق)، شاگرد ملا محراب - قطب الدین نیریزی - بیدآبادی
ملااحمد نراقی (متوفی ۱۲۴۵ق)، پدرش و بحرالعلوم
سید علی شوشتری، (متوفی ۱۲۸۳ق) شاگرد جولا - کاشف دزفولی - بحرالعلوم
ملا هادی سبزواری، (متوفی ۱۲۸۹ق)، شاگرد ملا علی نوری (فیلسوف شاگرد بیدآبادی)
آقا محمدرضا قمشه ای (متوفی ۱۳۰۶ق)،
ملا حسینقلی همدانی (متوفی ۱۳۱۱ق)، شاگرد شوشتری - سبزواری
شیخ محمد بهاری (متوفی ۱۳۲۵ق)، شاگرد ملا حسین قلی همدانی
جهانگیر خان قشقایی، (متوفی ۱۳۲۸ق برابر ۱۲۸۹ش)، شاگرد آقا محمدرضا قمشه ای
آخوند ملا محمد کاشانی، (متوفی ۱۳۳۳ق برابر ۱۲۹۴ش) شاگرد حکیم قمشه ای
سید احمد کربلایی (متوفی ۱۳۳۲ق برابر ۱۲۹۳ش)، شاگرد حسینقلی
آقا نجفی اصفهانی (متوفی ۱۳۳۲ق برابر ۱۲۹۳ش)، شاگرد سید علی شوشتری
آنچه قیصری در تعریف اصطلاحی عرفان اسلامی بیان داشته عبارت است از: «علم به خدای سبحان از حیث اسماء و صفات و مظاهر آن و احوال مبدأ و معاد و حقایق عالم و کیفیت بازگشت آنها به حقیقت واحد یعنی ذات احدیت، و نیز معرفت طریق سلوک و مجاهده برای رهاسازی نفس از تنگناهای قید و بند جزئیت و پیوستنش به مبدأ خویش و اتصاف به نعت اطلاق و کلیّت.»
علیرغم نظرات انتقادی برخی از صوفیه نسبت به فلاسفه اسلامی، با گذشت زمان، بتدریج عرفان اسلامی با مفهوم فوق، به فلسفهٔ اسلامی نزدیک شده است.
عرفان رابطه درونی انسان با خداست و به عبارت دیگر معرفت و پرستش خداوند از طریق پاک کردن درون که اصطلاحا تزکیه نامیده می شود،است.عبدالرزاق کاشانی در تعریف عرفان می گوید:« عرفان حالتی است که از شناخت قلبی خداوند توسط عارف حکایت می کند»مرتضی مطهری به نقل از بوعلی سینا می گوید:« عارف کسی است که ضمیر خود را از توجه به غیر خدا باز دارد و متوجه عالم قدس نماید تا نور حق به آن بتابد.»
ابن عربی (متوفی ۶۳۸ق)،
سید بن طاووس (متوفی ۶۶۴ق)،
صدرالدین قونوی (متوفی ۶۷۳ق)،
علامه حلی (متوفی ۷۲۶ق)، شاگرد سید بن طاووس
سید حیدر آملی (متوفی ۷۸۷ یا ۷۹۴ق)،
ابن فهد حلی (متوفی ۸۴۱ق)،
جامی (متوفی ۸۷۱ق)، شاگرد شیخ احمد جام
جلال الدین دوانی (متوفی ۹۰۸ق)،
شهید ثانی (متوفی ۹۶۶ق)،
افضل الدین محمد ترکه اصفهانی (متوفی ۹۹۱ق)، شاگرد مقدس اردبیلی
مقدس اردبیلی (متوفی ۹۹۳ق)، شاگرد علامه دوانی
شیخ بهایی (متوفی ۱۰۳۰ق)، شاگرد پدرش
ملا صدرا (متوفی ۱۰۴۵ق) شاگرد شیخ بهایی - میرفندرسکی
میرفندرسکی (متوفی ۱۰۵۰ق)،
محمدتقی مجلسی (متوفی ۱۰۷۰ق)، شاگرد بابا رکن الدین بیضاوی - شیخ بهایی - میرفندرسکی
فیض کاشانی (متوفی ۱۰۹۰ق)، شاگرد ملاصدرا
سید صدرالدین کاشف دزفولی (متوفی ۱۱۷۴ق)، شاگرد بیدآبادی
آقامحمد بیدآبادی (متوفی ۱۱۹۸ق)، شاگرد قطب الدین نیریزی
مهدی نراقی (متوفی ۱۲۰۹ق)،
سید محمدمهدی بحرالعلوم (متوفی ۱۲۱۲ق)، شاگرد بیدآبادی
ملا محراب گیلانی (متوفی ۱۲۱۷ق)، شاگرد بیدآبادی -
محمدجعفر کبودرآهنگی (متوفی ۱۲۳۸ق)، شاگرد ملا محراب - قطب الدین نیریزی - بیدآبادی
ملااحمد نراقی (متوفی ۱۲۴۵ق)، پدرش و بحرالعلوم
سید علی شوشتری، (متوفی ۱۲۸۳ق) شاگرد جولا - کاشف دزفولی - بحرالعلوم
ملا هادی سبزواری، (متوفی ۱۲۸۹ق)، شاگرد ملا علی نوری (فیلسوف شاگرد بیدآبادی)
آقا محمدرضا قمشه ای (متوفی ۱۳۰۶ق)،
ملا حسینقلی همدانی (متوفی ۱۳۱۱ق)، شاگرد شوشتری - سبزواری
شیخ محمد بهاری (متوفی ۱۳۲۵ق)، شاگرد ملا حسین قلی همدانی
جهانگیر خان قشقایی، (متوفی ۱۳۲۸ق برابر ۱۲۸۹ش)، شاگرد آقا محمدرضا قمشه ای
آخوند ملا محمد کاشانی، (متوفی ۱۳۳۳ق برابر ۱۲۹۴ش) شاگرد حکیم قمشه ای
سید احمد کربلایی (متوفی ۱۳۳۲ق برابر ۱۲۹۳ش)، شاگرد حسینقلی
آقا نجفی اصفهانی (متوفی ۱۳۳۲ق برابر ۱۲۹۳ش)، شاگرد سید علی شوشتری
آنچه قیصری در تعریف اصطلاحی عرفان اسلامی بیان داشته عبارت است از: «علم به خدای سبحان از حیث اسماء و صفات و مظاهر آن و احوال مبدأ و معاد و حقایق عالم و کیفیت بازگشت آنها به حقیقت واحد یعنی ذات احدیت، و نیز معرفت طریق سلوک و مجاهده برای رهاسازی نفس از تنگناهای قید و بند جزئیت و پیوستنش به مبدأ خویش و اتصاف به نعت اطلاق و کلیّت.»
علیرغم نظرات انتقادی برخی از صوفیه نسبت به فلاسفه اسلامی، با گذشت زمان، بتدریج عرفان اسلامی با مفهوم فوق، به فلسفهٔ اسلامی نزدیک شده است.
عرفان رابطه درونی انسان با خداست و به عبارت دیگر معرفت و پرستش خداوند از طریق پاک کردن درون که اصطلاحا تزکیه نامیده می شود،است.عبدالرزاق کاشانی در تعریف عرفان می گوید:« عرفان حالتی است که از شناخت قلبی خداوند توسط عارف حکایت می کند»مرتضی مطهری به نقل از بوعلی سینا می گوید:« عارف کسی است که ضمیر خود را از توجه به غیر خدا باز دارد و متوجه عالم قدس نماید تا نور حق به آن بتابد.»
wiki: حسین انصاریان در ۱۲ جلد منتشر شده است.
عدم اشاره به صحت انتساب کتاب به جعفر صادق، رد کلی صوفیان و سپس استفاده از برخی نوشتارهای آنان در متن کتاب و عدم اشاره به شرح هایی که پیش از این بر کتاب نوشته شده است، از جمله انتقادات وارد بر کتاب است.
عدم اشاره به صحت انتساب کتاب به جعفر صادق، رد کلی صوفیان و سپس استفاده از برخی نوشتارهای آنان در متن کتاب و عدم اشاره به شرح هایی که پیش از این بر کتاب نوشته شده است، از جمله انتقادات وارد بر کتاب است.
wiki: عرفان اسلامی (کتاب)