یکی از اقسام سه گانه حج
حج قران
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
حج قران. [ ح َج ْ ج ِ ق ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) یکی از اقسام سه گانه حج. رجوع به حج شود.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] حج قِران از اقسام حج است و از آن در باب حج سخن گفته اند.
حج بر سه قسم است: حج تمتع، حج افراد و حج قِران. علّت نامگذاری این قسم به قران، همراه آوردن قربانی هنگام احرام بستن است.
ویژگی حاجی در حج قران
حج قران، همچون حج افراد وظیفه اهالی مکه و کسانی است که در محدوده دوازده یا ۴۸ میلی مکه- بنابر اختلاف اقوال در مسئله- سکونت دارند ( آفاقی).
کیفیت حج قران
بنابر مشهور، مناسک و شرایط حج قران همانند حج افراد است، جز در قربانی که در حج افراد قربانی وجود ندارد، لیکن شرط حج قران همراه داشتن قربانی هنگام محرم شدن است. البته قربانی کردن در منی بر قارن مستحب است؛ لیکن اگر قربانی همراه آورده را اشعار یا تقلید کند قربانی در منیٰ واجب می گردد و تبدیل آن جایز نیست.
احکام حج قران
...
حج بر سه قسم است: حج تمتع، حج افراد و حج قِران. علّت نامگذاری این قسم به قران، همراه آوردن قربانی هنگام احرام بستن است.
ویژگی حاجی در حج قران
حج قران، همچون حج افراد وظیفه اهالی مکه و کسانی است که در محدوده دوازده یا ۴۸ میلی مکه- بنابر اختلاف اقوال در مسئله- سکونت دارند ( آفاقی).
کیفیت حج قران
بنابر مشهور، مناسک و شرایط حج قران همانند حج افراد است، جز در قربانی که در حج افراد قربانی وجود ندارد، لیکن شرط حج قران همراه داشتن قربانی هنگام محرم شدن است. البته قربانی کردن در منی بر قارن مستحب است؛ لیکن اگر قربانی همراه آورده را اشعار یا تقلید کند قربانی در منیٰ واجب می گردد و تبدیل آن جایز نیست.
احکام حج قران
...
wikifeqh: عمره تمتع عدول کند.
بنابر قول اکثر، بلکه مشهور حج گزارِ قارن مخیر است احرام را با یکی از این سه: تلبیه، اشعار و تقلید ببندد؛ لیکن در صورت اختیار تلبیه، اشعار یا تقلید مستحب است؛ چنان که در صورت بستن احرام با اشعار یا تقلید، تلبیه استحباب دارد.
بنابر قول اکثر، بلکه مشهور حج گزارِ قارن مخیر است احرام را با یکی از این سه: تلبیه، اشعار و تقلید ببندد؛ لیکن در صورت اختیار تلبیه، اشعار یا تقلید مستحب است؛ چنان که در صورت بستن احرام با اشعار یا تقلید، تلبیه استحباب دارد.
wikiahlb: خدا به اتمام برسانید!...هر کس با ختم عمره، حج را آغاز کند، آنچه از قربانی برای او میسر است (ذبح کند)!...(البته) این برای کسی است که خانواده او، نزد مسجدالحرام نباشد اهل مکه و اطراف آن نباشد ... .(در روایتی از امام رضا علیه السّلام نقل شده است: مراد از «اتموا الحج والعمرة»، غیر حج قران و افراد است. )
معنای تمام وکمال
تمام هر چیز عبارت است از آن جزئی که وقتی با سایر اجزا ضمیمه می شود آن چیز همان چیز می شود، و آثاری که دارد و یا آن آثار را از آن چیز انتظار داریم نیز مترتب می گردد، و تمام کردن آن چیز این است که، بعد از آنکه همه اجزای آن را جمع کردیم آن جزء آخری را هم بیاوریم تا آثار برآن چیز مترتب شود، این معنای کلمه تمام و اتمام است. و اما کمال هر چیزی آن حال و یا وصفی و یا امری است که وقتی موجودی آن را داشته باشد، دارای اثری علاوه می شود غیر آن اثری که بعد از تمامیت دارا باشد، مثلا منضم شدن اجزای بدن انسانی به یکدیگر عبارت است از تمامیت انسان، و اما عالم و یا شجاع و یا عفیف بودنش عبارت است از کمال انسان، از انسان تمام عیار و بی کمال آثاری بروز می کند، و از انسانی تمام و کامل آثاری دیگر ظهور می نماید.و چه بسا می شود که کلمه تمام در جای وصف کمال است اعمال می شود، و آن را استعاره از این می گیرند، به این ادعا که آن وصف زاید از بس مورد اعتنا و اهمیت است جزء ذات به حساب می آید و مثلا می خواهند بگویند انسانی که عالم نیست اصلا انسان تمام نیست تا به این تعبیر اهمیت علم را برسانند و مراد از اتمام حج و عمره همان معنای اول یعنی معنای حقیقی کلمه است، نه استعاره آن.
معنای حج
و اما اینکه کلمه حج به چه معنا است؟ معنای آن عبارت است از اعمالی که در بین مسلمین معروف است، و ابراهیم خلیل علیه السّلام آن را تشریع کرده، و بعد از آن جناب همچنان در میان اعراب معمول بوده و خدای سبحان آن را برای امت اسلام نیز امضا کرده، در نتیجه شریعتی شده که تا روز قیامت باقی خواهد بود. ابتدا، این عمل، احرام ، و سپس وقوف در عرفات، و بعد از آن وقوف در مشعر الحرام است. و یکی دیگر از احکام آن قربانی کردن در منا ، و سنگ انداختن به ستون های سنگی سه گانه است، و آنگاه طواف در خانه خدا، و نماز طواف ، و سعی بین صفا و مروه است البته واجبات دیگری نیز دارد.
اقسام حج
...
معنای تمام وکمال
تمام هر چیز عبارت است از آن جزئی که وقتی با سایر اجزا ضمیمه می شود آن چیز همان چیز می شود، و آثاری که دارد و یا آن آثار را از آن چیز انتظار داریم نیز مترتب می گردد، و تمام کردن آن چیز این است که، بعد از آنکه همه اجزای آن را جمع کردیم آن جزء آخری را هم بیاوریم تا آثار برآن چیز مترتب شود، این معنای کلمه تمام و اتمام است. و اما کمال هر چیزی آن حال و یا وصفی و یا امری است که وقتی موجودی آن را داشته باشد، دارای اثری علاوه می شود غیر آن اثری که بعد از تمامیت دارا باشد، مثلا منضم شدن اجزای بدن انسانی به یکدیگر عبارت است از تمامیت انسان، و اما عالم و یا شجاع و یا عفیف بودنش عبارت است از کمال انسان، از انسان تمام عیار و بی کمال آثاری بروز می کند، و از انسانی تمام و کامل آثاری دیگر ظهور می نماید.و چه بسا می شود که کلمه تمام در جای وصف کمال است اعمال می شود، و آن را استعاره از این می گیرند، به این ادعا که آن وصف زاید از بس مورد اعتنا و اهمیت است جزء ذات به حساب می آید و مثلا می خواهند بگویند انسانی که عالم نیست اصلا انسان تمام نیست تا به این تعبیر اهمیت علم را برسانند و مراد از اتمام حج و عمره همان معنای اول یعنی معنای حقیقی کلمه است، نه استعاره آن.
معنای حج
و اما اینکه کلمه حج به چه معنا است؟ معنای آن عبارت است از اعمالی که در بین مسلمین معروف است، و ابراهیم خلیل علیه السّلام آن را تشریع کرده، و بعد از آن جناب همچنان در میان اعراب معمول بوده و خدای سبحان آن را برای امت اسلام نیز امضا کرده، در نتیجه شریعتی شده که تا روز قیامت باقی خواهد بود. ابتدا، این عمل، احرام ، و سپس وقوف در عرفات، و بعد از آن وقوف در مشعر الحرام است. و یکی دیگر از احکام آن قربانی کردن در منا ، و سنگ انداختن به ستون های سنگی سه گانه است، و آنگاه طواف در خانه خدا، و نماز طواف ، و سعی بین صفا و مروه است البته واجبات دیگری نیز دارد.
اقسام حج
...
wikifeqh: حج_قران_(قرآن)
کلمات دیگر: