ابو علی خازن احمد بن محمد بن یعقوب ( ف . ۴۲۱ ه . ق ٠ ) بنابه نقل مورخان وی یا پدر او در آغازامر زرتشتی بود و سپس اسلام آورد ٠ ابو علی نخست در خدمت ابو محمد مهلبی وزیر معز الدوله ( ف . ۳۵۲ ) بسر میبرد و بعد از آن نزد ابن العمید رفت و خازن کتب او بود ٠ پس از وفات ابن العمید چندی در خدمت عضد الدوله دیلمی و صمصام الدوله گذراند٠ ابو علی به علوم اوایل معرفت بسیار داشت و از آن جمله به فلسفه و طب و کیمیا بیش از همه مایل بود ٠ وی از نویسندگان و مورخان مشهور اسلامی محسوب می شود ٠ از جمله آثار فلسفی او که در دست است کتب ذیل را نام میبریم : الطهاره فی علم الاخلاق کتاب فی جواب المسائل الثلاث ( در سه مساله : اول در اثبات صانع دوم در نفس و احوال آن سوم در نبوات ) تهذیب الاخلاق آداب العرب و الفرس ( ه . م ٠ ) جاویدان خرد کتاب العاده تجارب الامم ( ه . م ٠ ) ابن مسکویه در ما بعد الطبیعه سه مساله اثبات وجود صانع و نفس و نبوت را با روش تازهای مورد مطالعه قرار داده است ٠
ابوعلی مسکویه
فرهنگ فارسی
دانشنامه عمومی
ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مَسکَوَیه رازی (۳۲۰یا۳۲۶–۴۲۱ هجری) دانشمند ایرانی از اهالی ری و زاده در شهر پرندک شهرستان زرندیه بود. (بخشِ آخرِ این نام، مانند آخرِ نام های سیبویه و ابن بابویه تلفظ می شود، اما در عربی مسکَوَیه Maskawaih گفته می شود). وی در دربارِ آل بویه در بغداد، ری، شیراز و اصفهان خدمت کرد و در اصفهان درگذشت. نگارش کتاب های «الفوز الاکبر»، «تجارب الامم»، «انس الفرید»، «ترتیب السعادات»، «جاودان خرد» و «الجامع» را به او نسبت داده اند. وی علاوه بر فلسفه، طب و کیمیا به شاعری نیز گرایش داشت، و تعدادی از شعرهایِ وی را ثعالبی نقل کرده است.
الطهاره فی علم الاخلاق
فی جواب المسایل الثلث
الفوز الاصغر
احوال المتقدمین و صفات انبیا اسافلین و احوالهم
تجارب الامم
کتاب السعاده
دفع الهم عند وقوع الموت
الفوز الاکبر
فیلسوفان صاحب نامی چون ابوسلیمان سجستانی و ابوحیان توحیدی ـ که از معاصران مسکویه بوده ـ دانش فراوان، هوش سرشار و سیرت نیکوی او را ستوده اند. سجستانی در کتاب صوان الحکمة، پس از تجلیل از مقامات علمی و عملی مسکویه، به خوانندگان خود وده می دهد که رساله ای جداگانه در شرح احوال وی بنگارد. ابوحیان نیز متواضعانه پرسش های مکتوب خود را با مسکویه در میان می گذارد و پاسخ هایی مفصل دریافت می دارد.
ابن مسکویه در حدود ۳۲۰ یا ۳۲۶ هجری در شهر باستانی مشکویه متولد شد. در همان کودکی علومِ مقدماتی را فراگرفت، و به سرعت در طبیعیات و الهیات و ریاضیات و طب عالمی سرشناس شد. از تحقیقات چنین برمی آید که ابن مسکویه تاریخ طبری را نزد ابو احمد علی بن کامل قاضی آموخته. وی در آغاز زردشتی و بعد اسلام آورد و مدتی در استخدام محمد بن المهلبی وزیر معزالدوله بود و سپس نزد ابن العمید، وزیرِ رکن الدوله دیلمی، به سمت کلیددارِ کتاب خانهٔ وی بود. اما پس از کشته شدنِ وی، به خدمتِ عضدالدوله رسید. او در دربارِ دیلمیان صاحبِ مقام و منزلت والایی بود، چنان که خود را از صاحب بن عباد کم تر نمی دانست. ابن مسکویه در ۴۲۱ هجری درگذشت و وی را در تخت فولاد اصفهان به خاک سپردند.
ابن مسکویه در این موضوع پیرویِ ارسطو کرد. چنان که می گفت جنبش و حرکت که همان تغییر می باشد، در تمامیِ چیزها وجود دارد. اما این حرکت، ذاتیِ چیزها نیست، چون این که اندامِ انسان نیز به خودیِ خود حرکتی ندارد.
الطهاره فی علم الاخلاق
فی جواب المسایل الثلث
الفوز الاصغر
احوال المتقدمین و صفات انبیا اسافلین و احوالهم
تجارب الامم
کتاب السعاده
دفع الهم عند وقوع الموت
الفوز الاکبر
فیلسوفان صاحب نامی چون ابوسلیمان سجستانی و ابوحیان توحیدی ـ که از معاصران مسکویه بوده ـ دانش فراوان، هوش سرشار و سیرت نیکوی او را ستوده اند. سجستانی در کتاب صوان الحکمة، پس از تجلیل از مقامات علمی و عملی مسکویه، به خوانندگان خود وده می دهد که رساله ای جداگانه در شرح احوال وی بنگارد. ابوحیان نیز متواضعانه پرسش های مکتوب خود را با مسکویه در میان می گذارد و پاسخ هایی مفصل دریافت می دارد.
ابن مسکویه در حدود ۳۲۰ یا ۳۲۶ هجری در شهر باستانی مشکویه متولد شد. در همان کودکی علومِ مقدماتی را فراگرفت، و به سرعت در طبیعیات و الهیات و ریاضیات و طب عالمی سرشناس شد. از تحقیقات چنین برمی آید که ابن مسکویه تاریخ طبری را نزد ابو احمد علی بن کامل قاضی آموخته. وی در آغاز زردشتی و بعد اسلام آورد و مدتی در استخدام محمد بن المهلبی وزیر معزالدوله بود و سپس نزد ابن العمید، وزیرِ رکن الدوله دیلمی، به سمت کلیددارِ کتاب خانهٔ وی بود. اما پس از کشته شدنِ وی، به خدمتِ عضدالدوله رسید. او در دربارِ دیلمیان صاحبِ مقام و منزلت والایی بود، چنان که خود را از صاحب بن عباد کم تر نمی دانست. ابن مسکویه در ۴۲۱ هجری درگذشت و وی را در تخت فولاد اصفهان به خاک سپردند.
ابن مسکویه در این موضوع پیرویِ ارسطو کرد. چنان که می گفت جنبش و حرکت که همان تغییر می باشد، در تمامیِ چیزها وجود دارد. اما این حرکت، ذاتیِ چیزها نیست، چون این که اندامِ انسان نیز به خودیِ خود حرکتی ندارد.
wiki: ابوعلی مسکویه
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] احمد بن محمد رازی (د ۴۲۱ ق/ ۱۰۳۰ م)، مورخ، فیلسوف، پزشک و ادیب پرآوازه ایرانی می باشد.
عنوان پارسی او اصلا مشکویه و معرب آن مسکویه است و یکی از توابع ری نیز همین نام را داشته است. وی در برخی آثار خویش از نام و نسب خود به شکل «احمد بن محمد مسکویه» یا «احمد بن یعقوب مسکویه» یاد کرده و این سبب اشتباه در نوشته های متاخران و گاه معاصرانش شده است که او را به خطا «ابن مسکویه» نوشته اند، یعنی «مسکویه» را عنوان پدر یا جد او دانسته اند. ابوعلی در مواضع متعددی از آثار دیگرش مانند العقل و المعقول، «الشوامل»، رسالة فی اللذات و الآلام و مقالة فی النفس و العقل، خود را «ابوعلی مسکویه» خوانده، یعنی مسکویه را عنوان خویش نوشته است. معاصران و دوستانش نیز، همچون ابوحیان توحیدی «مسکویه» را عنوان وی دانسته اند.
تاریخ تولد
از تاریخ تولد ابوعلی مسکویه اطلاعی در دست نیست. اما از آنجا که او خود در تجارب الامم به «طول مصاحبت و کثرت مجالسات» خود با ابومحمد مهلبی، وزیر معز الدوله بویهی (وزارت: ۳۳۹- ۳۵۲ ق) اشاره کرده، یادآور می شود که یکی از منابع او در وقایع سال ۳۴۰ ق به بعد، اطلاعات شفاهی مهلبی از وقایع روزگار وزارتش بوده است و در جای دیگر ذیل وقایع مربوط به مهلبی در ۳۴۱ ق، خود را مصاحب وزیر در همان تاریخ می شمارد- و البته بعید است که در آن تاریخ سن او کمتر از ۲۰ سال بوده باشد- می بایست در حوالی سال ۳۲۰ ق زاده شده باشد.بنابراین، با توجه به تاریخ درگذشت او در ۴۲۰ ق (قفطی، ۳۳۲) یا صفر ۴۲۱ ، می بایست حدود یک سده زیسته باشد.
مذهب
مسکویه را مجوسی نو مسلمان خوانده است، اما با توجه به نام پدرش- محمد- بعید است که ابوعلی خود مسلمان زاده نشده باشد. خاصه آنکه در هیچ منبع دیگری این معنی یاد نشده است (نک: بدوی، ۱۵). به هر حال بسیاری از نویسندگان متاخرتر، ابو علی مسکویه را شیعه مذهب دانسته و بر تشیع او استدلال کرده اند.
دوران زندگی
...
عنوان پارسی او اصلا مشکویه و معرب آن مسکویه است و یکی از توابع ری نیز همین نام را داشته است. وی در برخی آثار خویش از نام و نسب خود به شکل «احمد بن محمد مسکویه» یا «احمد بن یعقوب مسکویه» یاد کرده و این سبب اشتباه در نوشته های متاخران و گاه معاصرانش شده است که او را به خطا «ابن مسکویه» نوشته اند، یعنی «مسکویه» را عنوان پدر یا جد او دانسته اند. ابوعلی در مواضع متعددی از آثار دیگرش مانند العقل و المعقول، «الشوامل»، رسالة فی اللذات و الآلام و مقالة فی النفس و العقل، خود را «ابوعلی مسکویه» خوانده، یعنی مسکویه را عنوان خویش نوشته است. معاصران و دوستانش نیز، همچون ابوحیان توحیدی «مسکویه» را عنوان وی دانسته اند.
تاریخ تولد
از تاریخ تولد ابوعلی مسکویه اطلاعی در دست نیست. اما از آنجا که او خود در تجارب الامم به «طول مصاحبت و کثرت مجالسات» خود با ابومحمد مهلبی، وزیر معز الدوله بویهی (وزارت: ۳۳۹- ۳۵۲ ق) اشاره کرده، یادآور می شود که یکی از منابع او در وقایع سال ۳۴۰ ق به بعد، اطلاعات شفاهی مهلبی از وقایع روزگار وزارتش بوده است و در جای دیگر ذیل وقایع مربوط به مهلبی در ۳۴۱ ق، خود را مصاحب وزیر در همان تاریخ می شمارد- و البته بعید است که در آن تاریخ سن او کمتر از ۲۰ سال بوده باشد- می بایست در حوالی سال ۳۲۰ ق زاده شده باشد.بنابراین، با توجه به تاریخ درگذشت او در ۴۲۰ ق (قفطی، ۳۳۲) یا صفر ۴۲۱ ، می بایست حدود یک سده زیسته باشد.
مذهب
مسکویه را مجوسی نو مسلمان خوانده است، اما با توجه به نام پدرش- محمد- بعید است که ابوعلی خود مسلمان زاده نشده باشد. خاصه آنکه در هیچ منبع دیگری این معنی یاد نشده است (نک: بدوی، ۱۵). به هر حال بسیاری از نویسندگان متاخرتر، ابو علی مسکویه را شیعه مذهب دانسته و بر تشیع او استدلال کرده اند.
دوران زندگی
...
wikifeqh: مسکویه_رازی
پیشنهاد کاربران
ابو علی مسکویه. ابو علی الخازن احمد بن محمد بن یعقوب معروفِ به ابن مسکویه، و ابوعلی مسکویه رازی، از سال 320 تا نهم صفر سال 421 ه. ق. می زیسته. وی متولّد شهر ری، تهران، می باشد ولی در اصفهان می زیسته و وفات یافته است. او مدتی به همراه ابو ریحان بیرونی، ابو علی سینا ( ابن سینا ) ، ابوالخیر خمار و ابوسهل مسیحی در دربار ابو العباس مأمون خوارزمشاه بسر برده است. نگارش کتابهای الفوز الاکبر، تجارب الامم، انس الفرید، ترتیب العادات، جاودان خرد و الجامع را به او نسبت داده اند. گفته اند که وی در ابتدا زرتشتی بوده و بعداً به اسلام شیعی گرویده است، ولی بعضی این گفته را بی پایه و اساس خوانده اند.
بر اطلاعات بیشتر رجوع شود به "ابو علی مسکویه"، بقلم فرشته آذر شب، در مجله کیهان فرهنگی ( صفحات 38 تا 41 ) ، و همچنین به "ابو علی بن مسکویه" در نور پرتال.
بر اطلاعات بیشتر رجوع شود به "ابو علی مسکویه"، بقلم فرشته آذر شب، در مجله کیهان فرهنگی ( صفحات 38 تا 41 ) ، و همچنین به "ابو علی بن مسکویه" در نور پرتال.
کلمات دیگر: