[ویکی فقه] «عرفات»، نام منطقه وسیعی در حدود ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی مکه (در میان راه مکه و طائف) واقع است. این بیابان مسطح حدود ۱۸ کیلومتر مربع وسعت دارد و به وسیله کوه هایی که به شکل نیم دایره در اطرافش قراردارد، مشخص شده است. حاجیان در روز عرفه (نهم ذی الحجه)، از ظهر تا مغرب شرعی در این منطقه حضور می یابند؛ چرا که توقف در عرفات (وقوف) از ارکان حج است. البته حاجیان روز قبل از عرفه (روز هشتم ذی الحجه/ روز ترویه) به طرف عرفات حرکت می کنند تا برای وقوف در روز عرفه آماده باشند.
واژه «عرفات» از «عرف»، به معنای ادراک چیزی با تفکر در اثر آن است (واژه «عرف» اصله من «عرفت» ای اصبت عرفه ای رائحته، او من اصبت عرفه، ای خده.) و عرفات نام سرزمین مخصوصی در نزدیک مکه است.
وجه نامگذاری عرفات
در مورد علت نام گذاری آن چند مطلب نقل شده است:الف. سخن جبرئیل(علیه السّلام) به ابراهیم(علیه السّلام) که گفت: «اعترف بذنبک و اعرف مناسکک»؛ «به پیامد کارهای خود اعتراف کن و اعمال حج خویش را بشناس» پس نام گذاری عرفات اشاره به این سخن است. ب. برخی حکایت کرده اند که آدم و حوا در این سرزمین، همدیگر را شناختند؛ از این رو عرفات نامیده شد (یعنی سرزمین شناخت). ج. برخی از مفسران احتمال داده اند این نام گذاری اشاره به آن باشد که این سرزمین، محیط بسیار آماده ای برای معرفت پروردگار است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلّم) سه بار فرموده است: «الحج عرفات». این مطلب جایگاه بلند عرفات را در اعمال حج روشن می سازد. توقف در این سرزمین، معادل کل حج است؛ شاید این مطلب بدان جهت است که دعا و آمرزش خاص الهی و کمال و تعالی انسان، در این سرزمین به صورت ویژه تحقق می یابد.از پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) حکایت شده است: خداوند در عصر عرفه به خاطر اهل عرفه، به فرشتگان خود مباهات می کند و می فرماید: «به بندگانم بنگرید که ژولیده و غبار آلود، به سوی من آمده اند».
حکمت های وقوف در عرفات
درباره اسرار و حکمت های وقوف در عرفان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
← عرفات سرزمین امید و رحمت
...
واژه «عرفات» از «عرف»، به معنای ادراک چیزی با تفکر در اثر آن است (واژه «عرف» اصله من «عرفت» ای اصبت عرفه ای رائحته، او من اصبت عرفه، ای خده.) و عرفات نام سرزمین مخصوصی در نزدیک مکه است.
وجه نامگذاری عرفات
در مورد علت نام گذاری آن چند مطلب نقل شده است:الف. سخن جبرئیل(علیه السّلام) به ابراهیم(علیه السّلام) که گفت: «اعترف بذنبک و اعرف مناسکک»؛ «به پیامد کارهای خود اعتراف کن و اعمال حج خویش را بشناس» پس نام گذاری عرفات اشاره به این سخن است. ب. برخی حکایت کرده اند که آدم و حوا در این سرزمین، همدیگر را شناختند؛ از این رو عرفات نامیده شد (یعنی سرزمین شناخت). ج. برخی از مفسران احتمال داده اند این نام گذاری اشاره به آن باشد که این سرزمین، محیط بسیار آماده ای برای معرفت پروردگار است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلّم) سه بار فرموده است: «الحج عرفات». این مطلب جایگاه بلند عرفات را در اعمال حج روشن می سازد. توقف در این سرزمین، معادل کل حج است؛ شاید این مطلب بدان جهت است که دعا و آمرزش خاص الهی و کمال و تعالی انسان، در این سرزمین به صورت ویژه تحقق می یابد.از پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) حکایت شده است: خداوند در عصر عرفه به خاطر اهل عرفه، به فرشتگان خود مباهات می کند و می فرماید: «به بندگانم بنگرید که ژولیده و غبار آلود، به سوی من آمده اند».
حکمت های وقوف در عرفات
درباره اسرار و حکمت های وقوف در عرفان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
← عرفات سرزمین امید و رحمت
...
wikifeqh: واجب حج است که در روز عرفه در سرزمین عرفات انجام می شود. زمان واجب وقوف از ظهر تا مغرب شرعی است. توقف حداقلی آن از ارکان حج به حساب می آید.
عرفات سرزمینی به مساحت تقریبی ۱۸ کیلومتر مربع، در فاصله ۱۵/۵ کیلومتری شرق مسجد الحرام (متمایل به جنوب) است. عرفات در خارج از محدوده حرم است و فاصله آن تا مکه کمتر از مسافت شرعی است. در ادوار مختلف تاریخی و تا به امروز اطراف عرفات را با علائم و تابلو به طور دقیق مشخص کرده اند.
وقوف به معنای توقف و ماندن است. در حج دو وقوف رکنی وجود دارد: وقوف در عرفات و وقوف در مشعر. بیتوته در مشعر و منا نیز از جمله واجبات غیر رکنی حج است و در عمره هیچکدام از این وقوف ها وجود ندارد. در آیه ۱۹۸ سوره بقره به این وقوف اشاره شده است: فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَ فَاتٍ فَاذْکُرُ وا اللَّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَ امِ ۖ وَاذْکُرُ وهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِن کُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّینَ (ترجمه: و هنگامی که از «عرفات» کوچ کردید، خدا را نزد «مشعَر الحرام» یاد کنید! او را یاد کنید همان طور که شما را هدایت نمود و قطعاً شما پیش از این، از گمراهان بودید.)
عرفات سرزمینی به مساحت تقریبی ۱۸ کیلومتر مربع، در فاصله ۱۵/۵ کیلومتری شرق مسجد الحرام (متمایل به جنوب) است. عرفات در خارج از محدوده حرم است و فاصله آن تا مکه کمتر از مسافت شرعی است. در ادوار مختلف تاریخی و تا به امروز اطراف عرفات را با علائم و تابلو به طور دقیق مشخص کرده اند.
وقوف به معنای توقف و ماندن است. در حج دو وقوف رکنی وجود دارد: وقوف در عرفات و وقوف در مشعر. بیتوته در مشعر و منا نیز از جمله واجبات غیر رکنی حج است و در عمره هیچکدام از این وقوف ها وجود ندارد. در آیه ۱۹۸ سوره بقره به این وقوف اشاره شده است: فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَ فَاتٍ فَاذْکُرُ وا اللَّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَ امِ ۖ وَاذْکُرُ وهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِن کُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّینَ (ترجمه: و هنگامی که از «عرفات» کوچ کردید، خدا را نزد «مشعَر الحرام» یاد کنید! او را یاد کنید همان طور که شما را هدایت نمود و قطعاً شما پیش از این، از گمراهان بودید.)
wikishia: وقوف_در_عرفات