کلمه جو
صفحه اصلی

اخباریان

دانشنامه آزاد فارسی

اَخباریان
گروهی از علمای امامیه که برای دسترسی به احکام شرعی تنها به روایات و اخبار متوسل می شوند. بزرگ ترین نظریه پرداز اخباریگری در شیعه میرزا محمدامین استرآبادی (متوفی ۱۰۳۶ق) است. اخباریان معتقد بودند که: ۱. مراجعه به علم اصول موجب دورشدن از احادیث اهل بیت است، ۲. از نظر اخباریان مؤسس علم اصول علمای اهل سنّت هستند؛ طبعاً پذیرش علم اصول مساوی با پذیرش مکتب اهل سنت، درنتیجه استنباط احکام براساس علم اصول مخالف مذهب اهل بیت است، ۳. زیربنای مباحث اصولی، قواعد عقلی است، در حالی که ائمه، ما را از تفسیر به رأی، منع فرموده اند، پس تنها راه فهم مسائل شرعی روایات است. دو تفکر اصولی و اخباری دو روش تحقیق هستند که در عین مشترکات، اختلافات مهمی دارند. نیز می توان گفت اخباریان بیشتر در میان محدثان هستند. امروزه اخبارگری، پس از تلاش ها و انتقادهای وحید بهبهانی از آن، جریان علمی ضعیف و راکدی است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَخْباریان ، در فقه متأخر امامی گروهی که به پیروی از اخبار و احادیث اعتقاد دارند و روش های اجتهادی و اصول فقه را نمی پسندند. در مقابل آنان فقیهان هوادار اجتهاد قرار می گیرند که با عنوان «اصولی » شناخته می شوند.
بدون لحاظ عنوان های «اخباری» و «اصولی » تقابل ِ این دو گونه نگرش به فقه امامی در سده های نخستین اسلامی ریشه دارد. در مطالعه جناح بندی های مکاتب فقهی امامیه در ۳ قرن آغازین می توان جناح هایی را باز شناخت که در برابر پیروان متون ِ روایت به گونه هایی از اجتهاد و استنباط دست می زدند.
اوج قدرت مکتب حدیث گرا
سده ۴ ق /۱۰م را می توان اوج قدرت مکتب حدیث گرای قم محسوب داشت ، به گونه ای که فقیهان اهل استنباط چون ابن ابی عقیل عمانی و ابن جنید اسکافی در اقلیت قرار می گرفتند. از برجستگان فقیهان حدیث گرا در این دوره ، می توان کسانی همچون محمد بن یعقوب کلینی (د ۳۲۸ یا ۳۲۹ق /۹۴۰ یا ۹۴۱م )، علی ابن بابویه قمی (د ۳۲۸ ق )، ابن قولویه (د ۳۶۸ یا ۳۶۹ق /۹۷۹م ) و محمد ابن بابویه قمی (د ۳۸۱ق / ۹۹۱م ) را بر شمرد که در تألیف کهن ترین مجموعه های فقهی حدیثی نقش عمده ای ایفا نموده اند.
فقهای اصولگرا
از سوی دیگر با ظهور شیخ مفید (د ۴۱۳ق / ۱۰۲۲م ) و در پی او سید مرتضی (د ۴۳۶ق /۱۰۴۴م ) و شیخ طوسی (د ۴۶۰ق /۱۰۶۸م ) و تألیف نخستین آثار در اصول فقه امامیه ، حرکتی نوین در فقه امامی رخ داد که تا قرن ها گرایش فقها به استنباط را بر حدیث گرایی برتری داد. به هر روی تقابل این دو گرایش در جای جای آثار عالمان یاد شده ، به چشم می خورد. در اوائل المقالات شیخ مفید از فقیهان اهل استنباط با تعبیر مطلق «فقها» و از حدیث گرایان با تعبیرهای «اهل النقل »، «اصحاب الاثار» و تعبیرهای مشابه بارها یاد شده است . در رساله ای از سید مرتضی ، تعبیر فقیهان ِ «اصحاب حدیث » در مقابل فقیهانی به کار رفته است که روش اصولی داشته ، و مورد حمایت مؤلف بوده اند.
کاربرد اصطلاح اخباری
...


کلمات دیگر: