[ویکی فقه] سوره معارج، هفتادمین سوره قرآن بوده و نام دیگر آن سوره سأل است.
«معارج» جمع «معرج» و از ریشه «عروج» به معنای محل یا وسیله صعود است. منظور از معارج دراین سوره، کرات بالا و آسمان ها و یا مراتبی است که در مسیر تکامل انسان برای تقرب به خدا وجود دارد.در آیات ۳ و ۴ این سوره، از خدا با نام «صاحب معارج» که فرشتگان و روح به سوی او بالا می روند یاد شده است. آری! خداوند برای معراج و تعالی انسان ها برنامه های تربیتی فراوانی (در تکوین و تشریع ) قرار داده است.واژه «معارج» دو بار در قرآن به کار رفته است: آیه ۳۳ سوره زخرف و آیه ۳ سوره معارج که نام این سوره از آن گرفته شده است.
محور اصلی سوره
محور اصلی سوره معارج، قیامت و معاد، این اصل اعتقادی دگرگون ساز و تربیت کننده است. آنچه سیاق این سوره دست می دهد این است که می خواهد روز قیامت را توصیف کند به آن عذاب هایی که در آن برای کفار آماده شده، از همان آغاز، سخن از عذاب دارد. و سؤال سائلی را حکایت می کند که از عذاب الهی کفار پرسیده، و اشاره می کند به این که این عذاب آمدنی است، و هیچ مانعی نمی تواند از آمدنش جلوگیر شود، و نیز عذابی است نزدیک، نه دور که کفار می پندارند، آن گاه به صفات آن روز و عذابی که برای آنان تهیه شده پرداخته، مؤمنین را که به انجام وظائف اعتقادی و عملی خود می پردازند استثنا می کند.
مکی یا مدنی بودن سوره
...
«معارج» جمع «معرج» و از ریشه «عروج» به معنای محل یا وسیله صعود است. منظور از معارج دراین سوره، کرات بالا و آسمان ها و یا مراتبی است که در مسیر تکامل انسان برای تقرب به خدا وجود دارد.در آیات ۳ و ۴ این سوره، از خدا با نام «صاحب معارج» که فرشتگان و روح به سوی او بالا می روند یاد شده است. آری! خداوند برای معراج و تعالی انسان ها برنامه های تربیتی فراوانی (در تکوین و تشریع ) قرار داده است.واژه «معارج» دو بار در قرآن به کار رفته است: آیه ۳۳ سوره زخرف و آیه ۳ سوره معارج که نام این سوره از آن گرفته شده است.
محور اصلی سوره
محور اصلی سوره معارج، قیامت و معاد، این اصل اعتقادی دگرگون ساز و تربیت کننده است. آنچه سیاق این سوره دست می دهد این است که می خواهد روز قیامت را توصیف کند به آن عذاب هایی که در آن برای کفار آماده شده، از همان آغاز، سخن از عذاب دارد. و سؤال سائلی را حکایت می کند که از عذاب الهی کفار پرسیده، و اشاره می کند به این که این عذاب آمدنی است، و هیچ مانعی نمی تواند از آمدنش جلوگیر شود، و نیز عذابی است نزدیک، نه دور که کفار می پندارند، آن گاه به صفات آن روز و عذابی که برای آنان تهیه شده پرداخته، مؤمنین را که به انجام وظائف اعتقادی و عملی خود می پردازند استثنا می کند.
مکی یا مدنی بودن سوره
...
wikifeqh: سوره های مَکّی قرآن که در جزء ۲۹ قرآن جای گرفته است. معارج یعنی «درجات»، این سوره را به این دلیل مَعارج می نامند که این کلمه در آیه ۳ این سوره آمده است. سوره معارج با نقل داستان کسی آغاز می شود که از خدا برای خود عذاب خواست. سپس خصوصیات قیامت و برخی از اوصاف و احوال مؤمنان و وضعیت کافران را بیان می کند و در آخر به مشرکان و کافران بیم می دهد و از قیامت می گوید.
در شأن نزول آیات ۱ تا۳ سوره معارج آمده است، این آیات مربوط به واقعه غدیر و فردی است که ولایت امام علی(ع) را نپذیرفت. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر کس سوره معارج را قرائت کند، خداوند به او ثواب کسانی را می دهد که رعایت امانت و عهدهای خود را می کنند و کسانی که بر نمازهای خود مواظبت می کنند.
این سوره را مَعارِج می نامند، به این مناسبت که این کلمه در آیه ۳ این سوره آمده است و این آیه، خداوند را ذی المعارج (صاحب درجات) شمرده است. این سوره را سَألَ یا واقع نیز نامیده اند؛ زیرا این دو واژه در آیه اول آمده است (سأل سائل بعذاب واقع).
در شأن نزول آیات ۱ تا۳ سوره معارج آمده است، این آیات مربوط به واقعه غدیر و فردی است که ولایت امام علی(ع) را نپذیرفت. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر کس سوره معارج را قرائت کند، خداوند به او ثواب کسانی را می دهد که رعایت امانت و عهدهای خود را می کنند و کسانی که بر نمازهای خود مواظبت می کنند.
این سوره را مَعارِج می نامند، به این مناسبت که این کلمه در آیه ۳ این سوره آمده است و این آیه، خداوند را ذی المعارج (صاحب درجات) شمرده است. این سوره را سَألَ یا واقع نیز نامیده اند؛ زیرا این دو واژه در آیه اول آمده است (سأل سائل بعذاب واقع).
wikishia: مدینه نازل شده است.
این سوره در ترتیب مصحف هفتادمین سوره و در ترتیب نزول هفتاد و نهمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره الحاقه و پس از آن سوره نبا نازل شده است.
این سوره شامل چهل و چهار آیه است از نظر غیر شامی و چهل و سه آیه است از نظر شامی.اختلاف در آیه «أَلْفَ سَنَةٍ» است که از نظر غیر شامی یک آیه است.
ابی بن کعب از پیامبر صلی الله علیه و آله گوید: پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: کسی که قرائت کند « سَأَلَ سائِلٌ» را خداوند به او عطا کند ثواب کسانی که رعایت امانت و عهدشان نموده و ثواب کسانی که نمازشان را محافظت نموده اند.
و جابر از امام باقر علیه السلام روایت نموده که فرمود هر که قرائت این سوره را ادامه دهد خداوند در روز قیامت از گناه عملش نمی پرسد و او را در بهشت با محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم ساکن نماید.
آنچه سیاق این سوره دست می دهد این است که می خواهد روز قیامت را توصیف کند به آن عذابهایی که در آن برای کفار آماده شده، از همان آغاز، سخن از عذاب دارد. و سؤال سائلی را حکایت می کند که از عذاب الهی کفار پرسیده، و اشاره میکند به اینکه این عذاب آمدنی است، و هیچ مانعی نمی تواند از آمدنش جلوگیر شود، و نیز عذابی است نزدیک، نه دور که کفار می پندارند، آن گاه به صفات آن روز و عذابی که برای آنان تهیه شده پرداخته، مؤمنین را که به انجام وظائف اعتقادی و عملی خود می پردازند استثنا می کند
این سوره در ترتیب مصحف هفتادمین سوره و در ترتیب نزول هفتاد و نهمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره الحاقه و پس از آن سوره نبا نازل شده است.
این سوره شامل چهل و چهار آیه است از نظر غیر شامی و چهل و سه آیه است از نظر شامی.اختلاف در آیه «أَلْفَ سَنَةٍ» است که از نظر غیر شامی یک آیه است.
ابی بن کعب از پیامبر صلی الله علیه و آله گوید: پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: کسی که قرائت کند « سَأَلَ سائِلٌ» را خداوند به او عطا کند ثواب کسانی که رعایت امانت و عهدشان نموده و ثواب کسانی که نمازشان را محافظت نموده اند.
و جابر از امام باقر علیه السلام روایت نموده که فرمود هر که قرائت این سوره را ادامه دهد خداوند در روز قیامت از گناه عملش نمی پرسد و او را در بهشت با محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم ساکن نماید.
آنچه سیاق این سوره دست می دهد این است که می خواهد روز قیامت را توصیف کند به آن عذابهایی که در آن برای کفار آماده شده، از همان آغاز، سخن از عذاب دارد. و سؤال سائلی را حکایت می کند که از عذاب الهی کفار پرسیده، و اشاره میکند به اینکه این عذاب آمدنی است، و هیچ مانعی نمی تواند از آمدنش جلوگیر شود، و نیز عذابی است نزدیک، نه دور که کفار می پندارند، آن گاه به صفات آن روز و عذابی که برای آنان تهیه شده پرداخته، مؤمنین را که به انجام وظائف اعتقادی و عملی خود می پردازند استثنا می کند
wikiahlb: سوره_معارج