کلمه جو
صفحه اصلی

ناصر مکارم شیرازی

دانشنامه عمومی

ناصر مکارم شیرازی (زادهٔ ۵ اسفند ۱۳۰۵ در شیراز) مرجع تقلید شیعه، نویسنده، مفسر و مترجم قرآن است.
ممنوعیت برقراری ارتباط با رسانه ها و سایت های خارجی.
همان گونه که امام معصوم منصوب از جانب خداست، فقیهان از طرف امام معصوم منصوب عام به ولایت اند؛ و انتخاب فقیهی از میان فقیهان (بر اساس اولویت و افضلیت) برای ولایت -به عنوان تشخیص مصداق- باید به اهل خبره مراجعه کرد؛ ولی برای دفع تهمت استبداد و وسوسه های معاندان و برای اعتماد بیشتر مردم به حکومت اسلامی و مساعدت ایشان با آن، می توان به جهت حکم ثانویه ولی فقیه را با واسطه رأی مردم انتخاب نمود.
جواز ترک حجاب در ضرورت: به فتوای مکارم شیرازی، اگر دختران مسلمان در شرایطی قرار بگیرند که گذراندن دروس عالی جز با عدم رعایت حجاب امکان پذیر نباشد، به مقدار ضرورت می توانند حجاب اسلامی را رعایت نکنند. این فتوا در پاسخ به پرسشی دربارهٔ وظیفه دانشجویان زن مسلمان در کشورهایی مانند ترکیه صادر شده است. انتشار این فتوا در رسانه ها، برخی واکنش ها را در پی داشت. دفتر آیت الله مکارم شیرازی، در توضیحی، حجاب زنان در اسلام را از ضروریات دین اسلام دانست، اما در عین حال تأکید کرد که بنابر فتوای مذکور، در موارد ضرورت، اجازه ترک حجاب داده می شود.
ممنوعیت اخذ جریمه به دلیل دیرکرد در پرداخت وام.
خدمات اینترنتی پرسرعت تلفن همراه و تلفن همراه نسل سوم در صورت عدم نظارت بر خلاف موازین شرعی، اخلاقی و انسانی است.
برابر بودن دیه ی اهل کتاب (مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و…) با دیهٔ مسلمانان
جواز ورق بازی: اگر ورق بازی در عرف عام از حالت قمار خارج شده باشد، بازی بدون برد و باخت مالی آن اشکالی ندارد.
فتوای حرمت سیگار: هرگونه استعمال یا خرید و فروش سیگار به خاطر ضررهای آن حرام است.
فتوا برای موقوفه مجازی: در مورد مسئله مستحدثه وقف سایت و نرم افزار ایشان اینگونه وقف را بلا اشکال دانستند
خلق پول بانکی: خلق پول بانک ها کلاهبرداری و حرام هست.
وی روز جمعه ۲۲ شعبان ۱۳۴۵ قمری (۵ اسفند ۱۳۰۵ خورشیدی) در شیراز به دنیا آمد. پدرش حاج علی محمد و جدش حاج محمدکریم و جد اعلایش حاج محمدباقر و جد بالاتر حاج محمدصادق بوده اند.
پدربزرگش محمّدباقر در «سرای نو» شیراز تاجر بود، لباسی شبیه لباس روحانیّت می پوشید و پیوسته در مسجد مولای شیراز به جماعت حاضر می شد و محترم و معتمد بود. جدّش محمّد کریم فرزند محمّدباقر که او نیز عمّامه ای بر سر داشت و در بازار در اثنای کار، کلاه پوستینی بر سر می گذاشت، در سرای گمرک شیراز و سپس در بازار وکیل به تجارت مشغول بود و از مرتبطین و نزدیکان شیخ محمدجعفر محلاتی؛ پدر شیخ بهاءالدین محلاتی و سید محمد جعفر طاهری به حساب می آمد. پدر وی، علی محمد، از تجار معروف شیراز بود. مکارم شیرازی در مورد پدرش می گوید:
پدرم علاقه زیادی به آیات قرآن داشت در دورانی که در مدارس ابتدایی تحصیل می کردم، گاهی شبها مرا به اتاق خودش فرا می خواند و به من می گفت: ناصر! کتاب آیات منتخبه و ترجمه آن را برای من بخوان (این کتاب مجموعه آیاتی بود که در زمان رضاخان در مدارس به عنوان تعلیمات دینی تدریس می شد) من آیات و ترجمه آن را برای او می خواندم و او لذّت می برد. وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید؛ و سپس در سن ۱۴ سالگی مشغول تحصیلات دینی شد.

نقل قول ها

ناصر مکارم شیرازی(۴ دسامبر ۱۹۲۶، شیراز) فقیه شیعه، مدرس حوزوی، روزنامه نگار، مؤلف و شاعر ایرانی است.
• «انسانی که امیدوار به لطف خدا باشد و دارای قوت ایمان، اراده و تصمیم است هرگز خودکشی نمی کند.»• «کسانی که دنیا را به جنگ تهدید می کنند دیوانه اند.»• «ما فتوایی دربارهٔ سیگار دادیم و گفتیم کشیدن سیگار و دخانیات حرام است و دلیل ما نیز روشن است. اطباءیی که در این راه فعالیّت می کنند پیش ما آمده و گفته اند ۱۲۰ نوع بیماری است که بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می آید؛ برخی از این بیماری ها سرطان، گرفتگی عروق و سکته مغزی و سکته قلبی است. ما می گوییم قول اهل خبره بلکه اجماع آنها را باید در این مسئله پذیرفت و نیز می گوییم استعمال چیزی که این همه ضرر دارد باید حکم به حرمت آن داد. در فقه اگر مسئله ای خوف ضرر داشته باشد گفته می شود که انجام ندهید، چطور مسئله ای با این میزان از ضرر که اهل خبره به آن شهادت می دهند، نباید حکم به حرمت آن داد؟»• «اگر رئیس جمهوری قانون گریز باشد مردم آن جامعه نیز قوانین را نمی پذیرند؛ به سبب اینکه مسئولان به عنوان الگو برای مردم به شمار می روند.» -> در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۸۸.
• «امروز تربیت کردن فرزند کار آسانی نیست، عوامل فساد، ماهواره ها و رسانه های فاسد همگی امواج شیطانی در میان جوانان پخش می کنند.»• «امروز مسئله تشکیل خانواده و ازدواج جوانان به صورت یکی از پیچیده ترین مسائل حادّ اجتماعی درآمده است، و کمتر خانواده ای است که دارای دختر و پسر جوانی باشد و از این موضوع ناله نکند و رنج نبرد… انبوهی از مشکلات طاقتفرسا این مسئله مهم و در عین حال ساده زندگی را در کام خود فرو برده، و به صورت هیولائی وحشتناک درآورده است… و عجب اینکه این مسئله در خانواده های مرفّه و فقیر هر دو از امور پیچیده است! چرا که هرکدام کوهی از توقّعهای غلط را بر دوش دارند، و زیر آوار سنگینی از آداب و رسوم موهوم دست و پا می زنند… و اسفبارتر اینکه چون پایه ها از آغاز کج گذارده می شود، بنای بسیاری از خانواده ها تا گنبد دوّار کج می رود، و چون شالوده محکمی ندارد پیوسته دستخوش نوسانات و اضطرابات و ناراحتیها است.»• «بهزیستی سنگین ترین و پرافتخارترین کارهای اجتماعی را بر عهده دارد. بهزیستی سازمانی است که مرهم بر زخم های جانکاه جامعه می گذارد. بهزیستی کانونی است که شجاعانه با آسیب های جامعه مبارزه می کند.»• «باید از فرهنگ غربی دوری کرد و فکر نکنیم که هرچه از غرب آمد نشانه تمدن است.»• «بانکداری اسلامی نباید آرام آرام به بانکداری غربی کشیده شود، متأسفانه برخی از بانک ها به این سمت و سو می روند، این یک آفت و تهدید است که باید مراقب آن بود؛ چراکه اگر کسب حرام و مشکوک شد برکت از آن خارج می شود.»در دیدار مسؤولان بانک مهر اقتصاد: «۱۳۹۲/۰۲/۱۶»• «حزب الله لبنان چون از وطن خود دفاع کرده باید تروریست خطاب شود اما تروریست هایی که در سوریه کودک، بزرگ و زن و مرد را به خاک و خون می کشند و درمانگاه، مساجد و مراکز علمی و خانه های مردم را به ویرانه تبدیل کرده و می کنند تروریست نیستند و باید به آنها کمک کرد و سلاح های بیشتری در اختیارشان گذاشت!».• «حزب الله لبنان با شهامت کشور خود را در برابر رژیم غاصب اسرائیل حفظ کرده و شاخ آنها را شکسته است…».• «در صفحات تاریخ درس های عبرت آموز فراوان وجود دارد. امروز تخت جمشید خاموش و قصرهای کسانی که در گذشته قدرت بی حساب داشتند ویران شده و با زبان بی زبانی به همگان درس می دهد.»• «متاسفأنه هم اکنون خیابان ها از میدان جنگ هم خطرناک تر شده است … بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می شوند؛ اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد… گفته می شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است… باید فکری در این خصوص کرد و این خودرو به خودروی مناسبی تبدیل شود. از سوی دیگر اینکه علی رغم اینکه می گویند این خودرو ارزان است باید گفت که با تلفاتی که به بار می آورد اصلاً به صرفه نیست.• در پاسخ به استفتایی دربارهٔ «در مورد توهین کنندگان به محضر امام علی النقی علیه السلام»: «هر گونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم (علیهم السلام) و توهین به آن بزرگواران در صورتی که توهین کننده مسلمان باشد موجب ارتداد است و اگر مسلمان نباشد در حکم ساب النبی ﷺ است و این گونه افراد در اسلام مجازات بسیار سنگینی دارند. خداوند مسلمین و مخصوصاً پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را از شر دشمنان مصون و محفوظ دارد.»• «مسئله قدس نباید فراموش شود و این راهپیمایی هرساله، سبب تزریق خون تازه ای به رگ های مسلمین و جبهه مقاومت می شود.»• «حوزه باید مجتهد پرور باشد، از مجتهد متجزی شروع می شود و تجزی درجاتی دارد چون مسائل هرچه ساده تر باشد تجزی آسان تر است و هرچه رو به پیچیدگی رود سخت تر می شود تا مجتهد مطلق در تمام مسائل شود.»• «اقدامات غیر منطقی و غیرعاقلانه در چهارشنبه سوری هر ساله برای مردم و کشور ایجاد مشکل و بلا می کند. ما همواره نگران حوادث دردناکی هستیم که در چنین شبی رخ می دهد و در این باره تذکراتی داده ایم که مردم باید مراقب باشند. عده ای اصرار دارند بگویند این کارها سنت نیاکان است. این کارها متأسفانه تبدیل به خطر و تهدید شده است و خسارت های جانی و مالی بسیاری به خانواده ها و اجتماع وارد می کند که گاهی تا آخر عمر گرفتارند. اگر بخواهیم به نیاکان اقتدا کنیم آنها کارهای خیلی خوب زیادی داشته اند و برای تبعیت از آنان نیازی به این کارهای غیرعاقلانه نیست.»• «دشمنان از رسانه های مختلف نیز بهره می گیرند، متأسفانه برخی از رسانه های ما نیز در خواب هستند، وقتی گفته می شود که اینترنت را باید پاکسازی کرد تا بلای جان جوانان نشود، می گویند ما نمی توانیم جلوی پیشرفت را بگیریم و وقتی توسعه می دهند بیدار شده، می بینند چه بمب خطرناکی در خانه ها نصب کرده اند. دشمن از رسانه ها حداکثر استفاده را می برد، همچنین به وسیله برنامه های مفسد و فاسد خود می خواهند اخلاق جوانان را بهم بریزد؛ دشمنان از راه های مختلف می خواهند فساد را گسترش بدهند، حتی می خواهند جای منکر و معروف را عوض کنند، نباید جامعه تسلیم شگردهای دشمنان اسلام شود.»• «جهان تشنه پذیرش اسلام است ولی اندیشه تکفیری ها چهره اسلام را مشوح ساخته و بیان مشکلات کافی نیست، بلکه جستوجوی راهحل مناسب برای ریشه کنی این اندیشه ها لازم است.»• «این ها دست پروردگان خود شما هستند و همه نوع حمایت از آنها به عمل آوردید؛ کمک به جرم، جرم است؛ حالا قاضی شده اید و حکم به انحراف آنها می دهید. خارجی ها، غربی ها و آمریکایی ها برای این که اسلام را بدنام و لکه دار کنند اصرار دارند بگویند «دولت اسلامی داعش!» دولت اسلامی داعش، برای چه این کار را می کنند؟ این ها یک گروه و جمعیت تروریستی هستند که دولتی ندارند و کارشان جز تجاوز به نوامیس مسلمانان، تخریب، ایجاد نا امنی و رعب و وحشت نیست و هیچ سنخیتی با اسلام و آموزه های آن ندارند. این تعبیر آثار بدی برای اسلام و مسلمین دارد.»• «متأسفانه بر اثر غلبه فرهنگ غرب جامعه ما در لباس پوشیدن دچار مشکلات بسیاری شده است، برخی از لباس ها تصاویر نامناسبی دارد و یا خطوط لاتین در آن وجود دارد که نشان تهاجم فرهنگ بیگانه است و پوشیدن این لباس ها در شأن جوانان عزیز ما نیست. از سوی دیگر بعضی از لباس ها نیز رنگ های ناجور و زننده ای دارند و لباس های رنگ باخته و احیاناً پاره که در میان بعضی معمول شده یکی دیگر از انحرافات فرهنگی پوشش اسلامی است؛ آموزه های دینی و آیات قرآن تأکید دارند که لباس نشانه شخصیت است، اما این وضعی که مشاهده می شود نشانه غلبه فرهنگ مبتذل غرب است… رخی از لباس ها نیز به قدری تنگ است که فردی که آن را پوشیده قادر نیست به راحتی بنشیند، اینها لباس نیست، بلکه نوعی زندان است.»• «برخی از لباس ها نیز به گونه ای است که به صورت کامل بدن انسان را نمی پوشاند و مثلاً هنگامی که در مجلسی برای پذیرایی از مهمان کمی خم می شود بخش زیادی از بدن آنها نمایان می گردد و اسباب سخریه حاضران می شود. اینها چه لباس هایی است که برخی می پوشند؛ وضع لباس پوشیدن جامعه و مردم باید اصلاح شود.»

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه]
ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسمأ دروس دینی را در (مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم : صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند.سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند وبه خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال! به پایان رساندند. در همین سالها گروهی از طلاب حوزه علمیه شیراز را نیز با تدریس خود بهره مند می ساختند. انتقادها و نظرات معظم له در قم تدریس و یا اضافه نسبت به متون علمی حوزه ها، آینده درخشان علمی ایشان را قطعی می ساخت و در محافل علمی و روحانی آن دیار، استعداد، نبوغ، دقت و عمق تفکر معظم له درج می شد و کسی نمی توانست این فضیلت خدادادی را انکار کند. این ستاره فروزان ، در حالی که هنوز بیش از هیجده سال از عمر شریفش نگذشته بود با فکر نافذ وقلمی روان، حاشیه ای بر (کفایة الأصول ) نوشت که نقاط مبهمی از این کتاب را روشن می ساخت. ایشان در ۱۸ سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و قریب پنج سال از جلسات علمی و درس اساتید بزرگ آن زمان مانند حضرت آ یة الله العظمی بروجردی و آیات برزگ دیگر – (رضوان الله علیهم) بهره گرفتند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ یکی از حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۲۹هـ.ش وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون أیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر - قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند و حضرت آیت الله العظمی حکیم تقریظ کوتاه و پر محتوایی بر تقریرات ایشان از درس فقه (ابواب طهارت) نوشتند که بسیار ممتاز است. اقتباس و استفاضه از فیوض علمی دروس اساتید نجف همچنان ادامه داشت تا این که بر اثر نبود وسایل و امکانات، در ماه شعبان ۱۳۳۰ هـ.ش به ایران بازگشتند و در شهر مقدس قم که آن روز مشتاق رجال علمی بود مأوی گزیدند و در جمعی که باید بعدا اثری بس عظیم به وجود آوردند وارد شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج (اصول ) و فقه پرداختند و قریب ۵۷ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده میکنند. ایشان از آغاز دوران جوانی به تألیف کتاب در رشته های مختلف عقاید و عارف اسلامی و مسأله ولایت و سپس تفسیر و فقه و اصول پرداختند، که بسیاری از این کتب به زبانهای دیگر نیز ترجمه شده است که همین امر سبب شده که ایشان یکی از مؤلفان بزرگ جهان اسلام محسوب شوند.


کلمات دیگر: