ابوالمجد بن آدم شاعر و عارف معروف ایرانی قرن ششم . ( و . غزنین اواسط یا اوایل نیمه دوم قر. ۵ - ف. بین ۵۲۵ و ۵۴۵ ه.ق . ) او پس از رشد در شاعری بدستگاه غزنویان راه جست و مسعود بن ابراهیم و بهرامشاه بن مسعود را یاد و مدح کرد ولی نصیبی نبرد و از ممدوحان رضایتی نیافت و دردناک و مستمند در چنگ آز گرفتار بود تا دست بدامن عرفان زد و از جهان و جهانیان دست شست چنانکه بهرامشاه از پی اعزاز او خواست تا خواهر خود بدو دهد نپذیرفت . وی چند سال از دوره جوانی خود را درشهرهای بلخ و سرخس و هرات ونیشابود گذرایند وگویا در همان ایام که در بلخ بود راه کعبه پیش گرفت . بعد از بازگشست از سفر مکه شاعرمدتی در بلخ بسر برد و از آنجا بسرخس و مرو و نیشابور رفت و هر جا چندی در سایه تعهد و نیکو داشت بزرگان محل بسر برد تا در حدود سال ۵۱۸ بغزنین باز گشت . یادگار این سفر دراز مقداری از قصاید و اشعار سنائی است که در خراسان سروده و کارنامه بلخ که در شهر بلخ ساخته . تغییر حال و مجذوب شدن او نیز در اثنای همین سفر رخ داده وی از شاگرد و پیرو ابو یوسف یعقوب همدانی دانسته اند . سنائی پس از بازگشت بغزنین تا پایان حیات در آن شهر بگوشه گیری و عزلت گذراند . در همین دوره است که بنظم مثنوی [ حدیقه - الحقیقه ] پرداخت . آرامگاه سنائی در غزنین زیارتگاه است . وی دوستدار آل علی بود . سنائی در تغییر سبک شعر فارسی و ایجاد تنوع و تجدد در آن موثر بوده است . در آثار او دو سبک مختلف مربوط بدو دوره زندگانی او دیده میشود.در مرحله نخستین سنائی شاعری درباری و لهو پیشه بود و برای تحصیل دینار از مدح کس امتناع نداشت . در مرحله دوم شاعرافکار اخلاقی و عرفانی خود را اظهار داشته و سبک حقیقی خویش را بدین وسیله ایجاد کرده است. از آثار اوست : حدیقه الحقیقه طریق التحقیق سیرالعباد الی المعاد کارنامه بلخ .
حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنائی شاعر عالیقدر و عارف بلند مقام قرن ششم و از استادان مسلم شعر فارسی است .
حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنائی شاعر عالیقدر و عارف بلند مقام قرن ششم و از استادان مسلم شعر فارسی است .