کلمه جو
صفحه اصلی

زیدیه

فرهنگ فارسی

فرقه ای از شیعه که بامامت زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (۴ ) بعد از وفات امام زین العابدین قایلند زید در عقاید خود میانه رو بود و بهمین سبب امامت مفضول را با وجود افضل جایز شمرده و گفته است که اگر چه علی بن ابی طالب افضل از شیخین بود با این حال خلافت آن دو صحیح است . امامت بنص نیست و برای تعیین امام نزول وحی لازم نمیباشد بلکه هر فاطمی عالم زاهد شجاع سخی و قادر بر جنگ در راه حق که برای مطالبه حق قیام بسیف کند میتواند امام باشد مشروط بر آنکه بر امرا و سلاطین در طلب خلافت خروج کند . سرزمین یمن امروز مرکز مهم شیعه زیدیه است .
زیدیه فرقه از شیعه که به زید ابن علی بن بن الحسین ( ع ) ملقب به زین العابدین منسوبند .

لغت نامه دهخدا

زیدیة. [ زَ دی ی َ ] (اِخ ) دهی است به بغداد. (منتهی الارب ) (آنندراج ). قریه ای از سواد بغداد از اعمال بادوریا. ابوبکر محمدبن یحیی بن محمد الشوکی بدان منسوب است . (از معجم البلدان ). || آبی است مر بنی نمر را. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (از معجم البلدان ).


زیدیه . [ زَ دی ی َ ] (اِخ ) زیدیة. فرقه ای از شیعه که به زیدبن علی بن الحسین (ع ) ملقب به زین العابدین منسوبند و آنان سه طایفه اند: جاروریة ، سلیمانیة و بتیریة. (از اقرب الموارد). اسم عمومی جمیع فرقی که بعد از حضرت امام علی بن حسین زین العابدین (ع ) بجای امام محمد باقر (ع ) پسر دیگر آن حضرت یعنی زیدبن علی را امام می دانستند و چون زیدبن علی شاگرد واصل بن عطاء معتزلی بود، زیدیه در اصول پیرو اهل اعتزال شده اند. (از خاندان نوبختی اقبال ص 256). اصحاب زیدبن علی اند که بروزگار بنی امیه ظهور کرد... و بنای مذهب ایشان آن است که پس از علی و حسن و حسین سلام اﷲ علیهم هر علوی که معصوم باشد شاید که امامت طلب کند و باید که از فرزندان علی باشد و پارسا و معصوم . و ایشان پنج فرقه اند: مغیریة، جارودیة، ذکریة، خشبیة و خلفیة. (از بیان الادیان ، یادداشت بخط مرحوم دهخدا).
گروهی از شیعه اند که منسوب به زیدبن علی بن الحسین علیهم السلام میباشند و آنان سه فرقه هستند:
اول جارودیه ، اصحاب ابی الجارود که حضرت امام محمد باقر علیه السلام نام اورا سرحوب نهاده بود یعنی شیطان علیه اللعنة و الخذلان ، و میفرمود که مکان او در دریاست . این فرقه به نص فرمایش پیغمبر صلی اﷲ علیه و آله و سلم امامت را بعداز پیمبر، مخصوص امیر مؤمنان علی بن ابیطالب و سیدی شباب اهل الجنة امام حسن و امام حسین علیهم السلام میدانند. و یاران پیمبر را چون اقتدا به امیر مؤمنان نکردند کافر میشناسند و پس از حسنین ، امامت را بر طریق شوری ، بین اولاد آن دو وجود مقدس واجب میشمارند، بدین طریق که هر یک از فرزندان آن دو بزرگوار داناتر و پهلوانتر بود و با شمشیر و قهر و غلبه بر دیگران خروج کرد و غلبه یافت امامت او راست . و در امام منتظراختلاف کرده اند که آیا او محمدبن عبداﷲبن الحسین بن علی است که زنده است و کشته نشده ، یا محمدبن القاسم بن علی بن الحسین ، یا یحیی بن عمر صاحب کوفه میباشد (از احفاد امام زین العابدین علیه السلام ).
فرقه ٔ دوم سلیمانیه ، یاران سلیمان بن جریرکه گفته اند امامت باید در بین خلق بطریق شوری صورت گیرد و عقد امامت بدو مرد از خیار مسلمانان باید منعقد شود. و امامت مفضول بر فاضل صحیح و درست باشد. و ابوبکر و عمر هر دو امام بوده اند. و هرچند امت در بیعت با آن دو با وجود امیر مؤمنان خطایی را مرتکب شده اند، اما نظر به آنکه این خطا به فسق منجر نشده ، خطای آنان قابل عفو و چشم پوشی است و عثمان و طلحه و زبیر و عایشه را تکفیر کرده اند.
فرقه ٔ سوم بتیریه ، یاران بتیر ثومی میباشند. با سلیمانیه در عقیده موافقت دارند، جز آنکه درباره ٔ عثمان متوقف شده اند. این بود سه فرقه ٔ زیدیه و بیشتر آنان در زمان ما مقلد میباشند و در اصول عقاید به مذهب اعتزال و در فروع به مذهب حنفیه مراجعه کنند، جز در اندکی از مسائل . کذا فی شرح المواقف . (از کشاف اصطلاحات الفنون ).
... پس از کشته شدن زیدبن علی پسرش یحیی بن زید به امامت برخاست و به خراسان رفت و جمعی بر او بگرویدند ولی عاقبت کشته شد. زیدیه بر چند فرقه منقسم بوده اند مانند جارودیه و خشبیه ... و در بعضی عقاید میان آنان اختلاف بوده است . از امامهای زیدیه دو تن قابل ذکرند یکی حسن بن زید معروف به داعی کبیر که دولت علویان طبرستان را تأسیس کرد (در حدود 250 هَ . ق .) و دیگری قاسم رَسّی متوفی به سال 246 هَ . ق . که خود و جانشینانش اصول عقاید یگانه مذهب زیدی موجود را تدوین کردند و آن در اصول مذهب معتزلی است ، بعلاوه سخت با تصوف ناسازگار می باشد... اما در عبادات زیدیان در بعضی از مسائل که مایه ٔ تمایز شیعه و سنی است روش شیعه را دارند مانند «حی علی خیرالعمل » گفتن در اذان ، پنج بار تکبیر گفتن در نماز میت ، نخوردن ذبیحه ٔ نامسلمان و غیره . زناشویی با غیرزیدی و زواج متعه را جایز نمیدانند. شرایط اصلی امام در مذهب زیدیه عبارت است از اینکه از اهل بیت پیغمبر باشد (خواه از نسل امام حسن خواه از نسل امام حسین ) و لهذا امامت ارثی نیست . امام بشخصه باید قادر به جنگ یا دفاع باشد و به همین جهت کودک یا مهدی غایبی را به امامت قبول ندارند. امام باید عالم در علم دین باشد... در نتیجه ٔ این شرایط نزد زیدیه ، کوشش شخصی عامل قطعی برای رسیدن به مقام امامت بوده است و سلسله ٔ پیوسته از امامان پیدا نشده و حتی زیدیه گاه بی امام بوده اند و گاه وجود بیش از یک امام را در یک وقت پذیرفته اند... زیدیه در دو ناحیه به قدرت سیاسی رسیدند یکی در سواحل دریای خزر از زمان داعی کبیر تا حدود 520 هَ . ق . که در آنجا قریب 20 امام و داعی پیداشدند که گاه میان آنان دوره های فترت حاصل می شد، و گاه همزمان با یکدیگر بودند و کارشان به کشمکش می انجامید. پس از آن زیدیه ٔ طبرستان و گیلان در فرقه ٔ نقطویه مستحیل شدند. دوم در یمن که یحیی بن حسین متوفی به سال 298 هَ . ق . نواده ٔ قاسم رَسّی پیشوای گروهی اندک ولی بسیار مؤمن و فداکار زیدیه در مدینه با جمعی از پیروان خود بعنوان جهاد به جانب جنوب جزیرةالعرب براه افتادند و بر یمن مستولی شدند و حکومتی دینی درآن ناحیه تأسیس کردند. امامان زیدی یمن در داخل و خارج کشمکش ها داشتند و پس از استیلای ترکان عثمانی بریمن چند بار با ترکان جنگیدند... سلطنت جدید یمن را امام المتوکل یحیی تأسیس کرد که در سال 1904 م . با ترکان جنگید و در 1918 صنعا را بطور قطعی بدست آورد. (از دایرة المعارف فارسی ). رجوع به خاندان نوبختی اقبال و عیون الاخبار ج 2 ص 145 و ضحی الاسلام و غزالی نامه و البیان و التبیین ج 3 ص 53 و الوزراء و الکتاب و زیدیون و زیدبن علی شود.


( زیدیة ) زیدیة. [ زَ دی ی َ ] ( اِخ ) دهی است به بغداد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). قریه ای از سواد بغداد از اعمال بادوریا. ابوبکر محمدبن یحیی بن محمد الشوکی بدان منسوب است. ( از معجم البلدان ). || آبی است مر بنی نمر را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از معجم البلدان ).
زیدیه. [ زَ دی ی َ ] ( اِخ ) زیدیة. فرقه ای از شیعه که به زیدبن علی بن الحسین ( ع ) ملقب به زین العابدین منسوبند و آنان سه طایفه اند: جاروریة ، سلیمانیة و بتیریة. ( از اقرب الموارد ). اسم عمومی جمیع فرقی که بعد از حضرت امام علی بن حسین زین العابدین ( ع ) بجای امام محمد باقر ( ع ) پسر دیگر آن حضرت یعنی زیدبن علی را امام می دانستند و چون زیدبن علی شاگرد واصل بن عطاء معتزلی بود، زیدیه در اصول پیرو اهل اعتزال شده اند. ( از خاندان نوبختی اقبال ص 256 ). اصحاب زیدبن علی اند که بروزگار بنی امیه ظهور کرد... و بنای مذهب ایشان آن است که پس از علی و حسن و حسین سلام اﷲ علیهم هر علوی که معصوم باشد شاید که امامت طلب کند و باید که از فرزندان علی باشد و پارسا و معصوم. و ایشان پنج فرقه اند: مغیریة، جارودیة، ذکریة، خشبیة و خلفیة. ( از بیان الادیان ، یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
گروهی از شیعه اند که منسوب به زیدبن علی بن الحسین علیهم السلام میباشند و آنان سه فرقه هستند:
اول جارودیه ، اصحاب ابی الجارود که حضرت امام محمد باقر علیه السلام نام اورا سرحوب نهاده بود یعنی شیطان علیه اللعنة و الخذلان ، و میفرمود که مکان او در دریاست. این فرقه به نص فرمایش پیغمبر صلی اﷲ علیه و آله و سلم امامت را بعداز پیمبر، مخصوص امیر مؤمنان علی بن ابیطالب و سیدی شباب اهل الجنة امام حسن و امام حسین علیهم السلام میدانند. و یاران پیمبر را چون اقتدا به امیر مؤمنان نکردند کافر میشناسند و پس از حسنین ، امامت را بر طریق شوری ، بین اولاد آن دو وجود مقدس واجب میشمارند، بدین طریق که هر یک از فرزندان آن دو بزرگوار داناتر و پهلوانتر بود و با شمشیر و قهر و غلبه بر دیگران خروج کرد و غلبه یافت امامت او راست. و در امام منتظراختلاف کرده اند که آیا او محمدبن عبداﷲبن الحسین بن علی است که زنده است و کشته نشده ، یا محمدبن القاسم بن علی بن الحسین ، یا یحیی بن عمر صاحب کوفه میباشد ( از احفاد امام زین العابدین علیه السلام ).
فرقه دوم سلیمانیه ، یاران سلیمان بن جریرکه گفته اند امامت باید در بین خلق بطریق شوری صورت گیرد و عقد امامت بدو مرد از خیار مسلمانان باید منعقد شود. و امامت مفضول بر فاضل صحیح و درست باشد. و ابوبکر و عمر هر دو امام بوده اند. و هرچند امت در بیعت با آن دو با وجود امیر مؤمنان خطایی را مرتکب شده اند، اما نظر به آنکه این خطا به فسق منجر نشده ، خطای آنان قابل عفو و چشم پوشی است و عثمان و طلحه و زبیر و عایشه را تکفیر کرده اند.

فرهنگ عمید

فرقه ای از شیعه که معتقد به امامت زید فرزند امام زین العابدین هستند.

دانشنامه عمومی

زیدیه یکی از فرقه های شیعه است که نامشان را از زید بن علی گرفته اند. زیدیان برخلاف دوازده امامی ها، زید بن علی را به جای برادرش محمد باقر امام پنجم می دانند و در امامت علی بن ابی طالب، حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن حسین با دیگر شیعیان هم نظرند. یحیی بن زید دیگر امام معروف زیدیه است.نبو
در دوران معاصر مهمترین سکونتگاه زیدیان کشور یمن است که حدود ۴۵٪ جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند. مکتب فقهی زیدیان به مذهب حنفی نزدیک است و شباهت هایی هم با مذهب جعفری دارد. در کلام و الهیات به معتزله نزدیک اند. یکی از اختلاف های مهم زیدیان و دوازده امامی ها این است که به عصمت امامان معتقد نیستند و معتقدند هر یک از فرزندان حسن و حسین می تواند به مقام امامت برسد. پس امامت را ارثی نمی دانند. همچنین معتقدند امام باید قادر به جنگ و دفاع باشد بنابراین امامت کودک و مهدی غایب را نمی پذیرند. مهم ترین شرط امامت را کوشش شخص دانسته و وجود بیش از یک امام در یک زمان و نبودن امام در زمانی دیگر را می پذیرند.
شیخ مفید در مورد زیدیه چنین آورده است: «زیدیه به امامت علی، حسن، حسین و زید بن علی قائل هستند و نیز به امامت هر فاطمی ای که به خود دعوت کند و در ظاهر، عادل و اهل علم و شجاعت باشد و با او بر شمشیر کشیدن برای جهاد بیعت شود.» در کتاب التحف شرح الزلف، پس از شمردن محمد بن عبدالله، علی بن ابی طالب، حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن حسین و زید بن علی، تا بیش از ۱۱۰ امام برای زیدیه، شمرده شده است. زیدیه دو بار در تاریخ به قدرت رسیدند یکی در طبرستان و دیلمان و گیلان از حدود ۲۵۰ ه‍.ق که داعی کبیر حکومت علویان طبرستان را تأسیس کرد تا حدود سال ۵۲۰ ه‍.ق و دیگری در یمن که یحیی بن حسین در حدود سال ۲۹۸ آن را تصرف کرد و تا دوران معاصر برای تصاحب قدرت سیاسی در این منطقه با خلفای مصر و خلفای عثمانی رقابت داشتند.
در ابتدا زیدیه در نتیجه ادغام دو جریان تشیع کوفی؛ جارودیه و بطریه شکل گرفت. جارودیه به نام جارود زیاد بن منذر یکی از یاران سابق محمد باقر، برادر زید، نامگذاری شده که وقتی بیشتر پیروان باقر از گرد او پراکنده شده بودند حامی قیام او بود. آنان برخی عناصر رادیکال تعالیم باقر را به زیدیه آوردند. آنان امامت سه خلیفه پیش از علی را رد کرده و بر این اعتقاد بودند که علی را پیغمبر به عنوان وصی و به طور ضمنی جانشین خود تعین کرده است. آنان با محکوم کردن اکثریت صحابه و جامعه اسلامی به دلیل تنها گذاشتن امام برحق، سنت حقوقی نقل شده توسط سنت مداران سنی را نفی کرده و انتقال قوانین مذهبی را تنها از طریق آل پیامبر مشروع می دانستند. آنان در تضاد با امامیه اقتدار تعلیم حقوقی را منحصر به امام نمی دانستند ولی در اصول تعالیم هر یک از اهل بیت را شایان یادگیری مذهبی می دانستند. بطریه در ابتدا گروهی از شیعیان میانه رویی بودند که نسبت به برخی تعالیم باقر نقد داشتند و او را امام خود نمی دانستند. آنان علی را عالیترین مسلمان پس از پیامبر می دانستند ولی عموماً امامت پیشینانش را تأیید می کردند زیرا او تابع آنان بود. آنان برای آل پیامبر هیچ دانش مافوقی قائل نبودند ولی دانش مذهبی رسیده به دست جامعه مسلمان را معتبر می دانستند و اجازه اجتهاد به رأی و قیاس را می دادند. بطریه بخشی از جنبش کلی سنت گرای کوفی بود. با جذب شدن سنت گرایی کوفی در تسنن در قرن سوم هجری، دیدگاه های جارودیه در بین زیدیه غالب شد.

دانشنامه آزاد فارسی

زِیدیِّه
از فرق شیعه و معتقد به امامت زید بن علی بن حسین (ع ). پس از قیام زید بن علی در کوفه، در ۱۲۲ ق، نخستین دودستگی در میان صفوف متحد شیعیان به وجود آمد. براساس عقاید زیدیه، هرگاه یکی از فرزندان عالم، زاهد، شجاع و بخشنده امام حسن (ع) و یا امام حسین (ع) دعوی امامت می کرد و شخصاً قادر به جنگ و دفاع بود، اطاعت از او واجب می آمد. بدیهی است که تفسیری این چنین از امامت ، به رغم آراء دیگر شیعیان ، ضمن انکار نصّ، امامت را از انحصار خاندان حسینی (ع ) خارج می کرد و به پیروان خود اجازه می داد که گاهی هیچ امامی نداشته و گاهی بیش از یک امام داشته باشند. بر مبنای همین عقیده ، به رغم حضور امام باقر (ع ) و امام صادق (ع )، گروهی زید را امام دانستند و بعد از او نیز فرزندش، یحیی بن زید، را که در خراسان قیام کرده بود، به امامت شناختند و از تشیع امامی فاصله گرفتند. گذشت زمان و تفاوت اوضاع زمانی و مکانی ، به تدریج اختلاف نظر میان زیدیان را افزایش داد و منجربه انشعاب این فرقه به چندین فرقه چون جارودیه ، بتریه ، نعیمیه و جز آن گردید. چون زید شاگرد واصل بن عطا، از رهبران معتزله، بود اصول عقاید این مذهب به شدت متأثر از تعالیم معتزله بود و نخستین بار به همت قاسم بن ابراهیم رَسّی ( ـ ۲۴۶ق) تدوین و تنظیم شد. سیر تکامل این فرقه سه دورۀ تقریباً متمایز را شامل است : نخست دورۀ کوفی که از آغاز تا اوایل قرن ۳ ق را دربرمی گیرد و در واقع دورۀ تکوین آن است که با تلاش های قاسم رسّی به کمال رسید و با ترویج عقاید زیدی توسط شاگردان قاسم در طبرستان و یمن ، دو کانون مستحکم ، در مبارزه با خلفای عباسی ، برای زیدیان به دست آمد. دورۀ دوم ، زمان اقتدار زیدیان در طبرستان است که با تأسیس حکومت علویان در آن منطقه (ح ۲۵۰ق) توسط حسن بن زید معروف به داعی کبیر، و ترویج این مذهب در میان دیلمیان غیرمسلمان ، به اوج خود رسید (ح ۵۲۰ق). ولی با اقتدار تشیع امامی و بعدها فرَق صوفی مشرب حروفی و نقطوی ، در قرون بعد به تدریج ضعیف و مستحیل شد. دورۀ سوم ، عصر گسترش این مذهب در یمن است که در اواخر قرن سوم توسط یحیی بن حسین ( ـ ۲۹۸ق) آغاز گردیده و به عنوان آخرین کانون ، با استحکام بیشتری نسبت به سایر نقاط ، مذهب زیدی را تا زمان معاصر حفظ کرده است . امامان زیدی قرن ها بر تمام یا قسمتی از یمن حکمفرمایی داشتند تا آن که در ۱۹۶۲ پس از استقرار نظام جمهوری در یمن، قدرت خود را ازدست دادند. کتب فقهی چون مجمع الحدیث و مجمع الفقه (هر دو با نام مجمع الکبیر) از کتاب های قدیم این فرقه است. زیدیه در برخی از فروع دین ازجمله گفتن «حی علی خیرالعمل» در اذان و پنج بار تکبیرگفتن در نماز میت موافق شیعه امامیه اند، ولی در مواردی ازجمله ازدواج موقت مخالف امامیه اند و آن را جایز نمی دانند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یاران زید بن علی بن الحسین (علیه السلام) را گویند که پس از امام زین العابدین پسرش زید را امام دانستند. زید بن علی شاگرد واصل بن عطا پیشوای معتزله بوده است و اصول آنها همان اصول معتزله است مگر در مسأله امامت.
تاریخ پیدایش زیدیه، به قرن دوم هجری باز می گردد. آنان پس از شهادت امام حسین ، زید شهید، فرزند امام زین العابدین را امام می دانند. و امام زین العابدین را تنها پیشوای علم و معرفت می شمارند، نه امام به معنی رهبر سیاسی و زمامدار اسلامی. زیرا ، یکی از شرایط امام از نظر آنان، قیام مسلحانه بر ضد ستمگران است. اکثر نویسندگان زیدی، امام زین العابدین را در شمار امامان خود ندانسته و به جای او حسن مثنی ، فرزند امام حسن مجتبی را امام خود می دانند.
ولادت و شهادت
مورخان، در تاریخ ولادت و شهادت زید بن علی اختلاف کرده اند، از سالهای ۷۵، ۷۸ و ۸۰ هجری به عنوان تاریخ ولادت، و از سالهای ۱۲۰، ۱۲۱ و ۱۲۲ به عنوان سالهای شهادت او یاد شده است. ولی مشهور این است که مجموع دوران زندگی او ۴۲ سال بوده است. این مدت با دو قول در تاریخ ولادت و شهادت او هماهنگ است: یکی با (۱۲۰- ۷۸) و دیگری با (۱۲۲- ۸۰) و قول اخیر معروف تر است.
دیدگاه دانشمندان شیعی
دانشمندان امامیه شخصیت زید را ستوده و او را به علم و دانش، تهجد و تقوا، زهد و پرهیزگاری، شجاعت و ظلم ستیزی وصف کرده اند. مرحوم شیخ مفید درباره او گفته است:«زید بن علی بن الحسین پس از حضرت باقر علیه السلام شخصیت ممتاز در میان برادران خود بود. فردی عابد، پرهیزگار، فقیه، سخاوتمند و شجاع به شمار می رفت و به انگیزه امر به معروف و نهی از منکر و خونخواهی جدش حسین بن علی علیه السلام قیام کرد. کثرت انس او با قرآن سبب توصیف او به «حلیف القرآن » (هم پیمان با قرآن) شده بود» . این نگرش ستایش آمیز شیعه درباره به زید از موضع و دیدگاه تکریم آمیز ائمه اهل بیت علیهم السلام در مورد او سرچشمه می گیرد.
← دیدگاه شیخ بهایی
...

[ویکی شیعه] زیدیه یکی از فِرَق شیعه است که پیروان آن معتقدند پس از امامت حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و زید بن علی، امامت به هر مردی از اولاد حضرت فاطمه(س) می رسد که مردم را به امامت خود دعوت کند و در ظاهر، عادل، عالم و شجاع‏ باشد و مومنان با او برای جهاد بیعت‏ کنند. این فرقه در سال های آغازین قرن ۲ هجری قمری/هشتم میلادی از شیعه منشعب شد. اعتقاد به قیام و مبارزه از ویژگی های مهم زیدیه است. زیدیان در طول تاریخ در طبرستان، مغرب، یمن حکومت تشکیل دادند. امامان زیدیه در یمن در حدود یازده قرن بر یمن حکومت کردند. آخرین دولت امامان زیدیه در یمن در کودتای جمهوری خواهان و سکولارها در سال ۱۹۶۲میلادی از بین رفت و جمهوری یمن تشکیل شد.
یمن اقامتگاه اصلی زیدیان در دوره کنونی (سده ۱۵ قمری) است. بر اساس برخی منابع حدود ۴۵ درصد جمعیت یمن، زیدی مذهب هستند. اما منابع دیگری معتقدند این جمعیت مربوط به یمن شمالی است و به زمانی‎ برمی‎گردد که یمن به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شده بود و پس از اتحاد دو یمن، پیروان زیدیه حدود ۳۵ درصد جمعیت کل یمن را تشکیل می‎دهند. آنان بیشتر دراستان‎های صعده، حجه، ذمار و صنعا سکونت دارند.
زیدیان پس از این کودتا تا دو دهه در انزوا بودند اما رفته رفته وارد عرصه‎های فرهنگی و سیاسی شده و احزاب و تشکیلات متعددی را در یمن تأسیس کردند. جنبش انقلابی انصارالله، جریان زیدیه محافظه‎کار و جریان روشنفکری، جریان‎های فعال زیدیه در یمن به شمار می روند.

[ویکی اهل البیت] «زیدیه» یکی از فرقه های اصلی شیعه می باشد که معتقد به امامت زید بن­ علی ­بن ­حسین علیه السلام است. شیخ مفید در معرفی زیدیه می نویسد: «زیدیه به امامت امام علی و امام حسن و امام حسین و زید بن علی علیهم السلام قائل هستند و نیز به امامت هر فاطمی که به خود دعوت کند و در ظاهر عادل، اهل علم و شجاعت باشد و با او بر شمشیر کشیدن برای جهاد بیعت شود».
زید بن­ علی در سال 122 ه.ق در زمان حکومت هشام ­بن ­عبدالملک، با وجود منع برادش امام باقر علیه السلام، بر ضد حکومت ظالم قیام نموده و به شهادت رسید.
عقاید خاص او از جمله، قیام و خروج علیه ظالمان در هر شرایطی امکان امامت بدون برخورداری از علم غیب و عصمت و نگرش مثبت او نسبت به شیخین، سبب شد که علی رغم این که خود زید مدعی امامت نبود، پیروان او زید را امام دانسته و بعد از شهادت او در کوفه و عراق و سپس در ایران و یمن مذهب زیدیه را تشکیل داده و دست به قیام هایی زدند.
پیروان ابی­جارود با این اعتقاد که پیامبر تصریح بر امامت علی، حسن و حسین علیهم السلام به صورت وصفی و بدون ذکر اسم دارد؛ امامت از اولاد فاطمه خارج نمی شود؛ شیخین کافرند.
پیروان سلیمان ­بن ­جرید که قائلند علی افضل صحابه بود و خطای صحابه از روی اجتهاد بوده ولذا گناهکار نمی باشند؛ تبری از عثمان لازم است؛ جنگ کنندگان با علی کافرند؛ بداء و تقیه جایز نیست؛ امامت در فرزندان فاطمه منحصر نیست.
پیروان حسن­ بن ­صالح که معتقدند: علی افضل صحابه و اولی به امامت است اما بیعت با ابوبکر به خاطر رضایت امام علی علیه السلام خطا نبوده است؛ هر یک از فرزندان حسین قیام به شمشیر کند امام است؛ علم غیب امام نفی می شود؛ درباره عثمان باید سکوت کرد.
در قرن سوم فرقه «هادویه»، «ناصریه» و «قاسمیه» شکل گرفت که عقاید نزدیک به امامیه بودند. فرقه هادویه توسط یحیی ­بن ­حسین در یمن، فرقه ناصریه توسط حسن­ بن ­علی در ایران و فرقه قاسمیه توسط قاسم ­بن ­ابراهیم رسی در یمن پایه گذاری شدند.


کلمات دیگر: