کلمه جو
صفحه اصلی

انحصارطلبی مسیحیان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انحصارطلبی مسیحیان (قرآن). در آیات ۱۱۱ و ۱۱۳ سوره بقره به انحصارطلبی مسیحیان اشاره شده است.
نصارا به حقانیت انحصاری آیین خویش اعتقاد دارند.«... وقالت النصـری لیست الیهود علی شیء...»؛ یهودیان گفتند: «مسیحیان هیچ موقعیتی (نزد خدا ) ندارند»، و مسیحیان نیز گفتند: « یهودیان هیچ موقعیتی ندارند (و بر باطلند)»؛ در حالی که هر دو دسته، کتاب آسمانی را می خوانند (و باید از این گونه تعصبها برکنار باشند) افراد نادان (دیگر، همچون مشرکان ) نیز، سخنی همانند سخن آنها داشتند! خداوند، روز قیامت ، در باره آنچه در آن اختلاف داشتند، داوری می کند.
شان نزول
جمعی از مفسران از ابن عباس چنین نقل کردند: هنگامی که گروهی از مسیحیان" نجران " خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند، عده ای از علمای یهود نیز در آنجا حضور یافتند، بین آنها و مسیحیان در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله نزاع و مشاجره در گرفت، " رافع بن حرمله " یکی از یهودیان رو به جمعیت مسیحیان کرد و گفت:آئین شما پایه و اساسی ندارد و نبوت عیسی و کتاب او انجیل را انکار کرد، مردی از مسیحیان نجران نیز عین این جمله را در پاسخ آن یهودی تکرار نمود و گفت آئین یهود پایه و اساسی ندارد، در این هنگام آیه فوق نازل شد و هر دو دسته را بخاطر گفتار نادرستشان ملامت نمود.
تضادهای ناشی از انحصارطلبی
در آیات گذشته گوشه ای از ادعاهای بی دلیل جمعی از یهود و نصاری را دیدیم آیه مورد بحث نشان می دهد که وقتی پای ادعای بی دلیل به میان آید نتیجه اش انحصارطلبی و سپس تضاد است.می گوید: " یهودیان گفتند: مسیحیان هیچ موقعیتی نزد خدا ندارند، و مسیحیان نیز گفتند: یهودیان هیچ موقعیتی ندارند و بر باطلند" (و قالت الیهود لیست النصاری علی شی ء و قالت النصاری لیست الیهود علی شی ء).جمله" لیست... علی شی ء" اشاره به این است که آنها در پیشگاه خدا مقامی ندارند، یا اینکه دین و آئین آنها چیز قابل ملاحظه ای نیست.سپس اضافه می کند: " آنها این سخنان را می گویند در حالی که کتاب آسمانی را می خوانند"! (و هم یتلون الکتاب).یعنی با در دست داشتن کتابهای الهی که می تواند راهگشای آنها در این مسائل باشد این گونه سخنان که سرچشمه ای جز تعصب و عناد و لجاج ندارد بسیار عجیب است.سپس قرآن اضافه می کند: " مشرکان نادان نیز همان چیزی را می گفتند که اینها می گویند" (با اینکه اینها اهل کتابند و آنها بت پرست) (کذلک قال الذین لا یعلمون مثل قولهم).این آیه سرچشمه اصلی تعصب را، جهل و نادانی معرفی کرده، چرا که افراد نادان همواره در محیط زندگی خود محصورند و غیر آن را قبول ندارند، به آئینی که از کودکی با آن آشنا شده اند هر چند خرافی و بی اساس باشد سخت دل می بندند، و غیر آن را منکر می شوند.در پایان آیه آمده است" خداوند داوری این اختلاف را در قیامت به عهده خواهد گرفت" (فالله یحکم بینهم یوم القیامة فیما کانوا فیه یختلفون).آنجا است که حقایق روشنتر می شود و اسناد و مدارک هر چیز آشکار است، کسی نمی تواند حق را منکر شود و به این ترتیب اختلافات بر چیده خواهد شد، آری یکی از ویژگیهای قیامت، پایان یافتن اختلافات است.ضمنا آیه فوق به مسلمانان دلگرمی می دهد که اگر پیروان این مذاهب به مبارزه با آنها برخاسته اند و آئین آنها را نفی می کنند، هرگز نگران نباشند، آنها خودشان را هم قبول ندارند، هر یک چوب نفی بر دیگری می زند، و اصولا جهل و نادانی سرچشمه تعصب و تعصب سرچشمه انحصارگری است.
انحصار بهشت
...


کلمات دیگر: