کلمه جو
صفحه اصلی

تفسیر عیاشی

دانشنامه عمومی

تفسیر عیاشی، از تفسیرهای کهن تشیع در عصر غیبت صغرا تألیف ابونصر محمد بن مسعود سمرقندی عیاشی. مؤلف این تفسیر محمد بن مسعود سمرقندی (عیاشی) است. اول مذهب تسنن داشت و بعد به تشیع گرایید. معاصر شیخ کلینی است.
این تفسیر که به شیوه و سبک روائی تالیف گردیده است در تفسیر آیات قرآنی، مناقب اهل بیت را با ذکر ماثوره درج کرده است. و به دلیل توجه مؤلف به آیات الاحکام ویژگی فقهی این تفسیر بیشتر از دیگر تفاسیر کهن امامیه همچون تفسیر فرات کوفی و تفسیر علی بن ابراهیم قمی است.
در تفسیر عیاشی علاوه بر مطالب تفسیری و فقهی به مسائل کلامی نیز پرداخته شده است مثلا عیاشی در بحث از جبر و تفویض روایاتی دال بر «امر بین أمرین» ارائه کرده است.
جلد اول این تفسیر که شامل سوره حمد تا آخر سوره الکهف است در دسترس قرار دارد. جلد دوم این تفسیر از کتب مفقوده به حساب می آید. دو نسخه قدیمی از این تفسیر از کتب مفقوده به حساب می آید. دو نسخه قدیمی از این تفسیر را علامه مجلسی دیده است که مانند نسخه های موجود در حال حاضر اسناد آن حذف شده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفسیر عَیّاشی، از تفسیرهای کهن امامی متعلق به عصر غیبت صغری (۲۶۰ـ۳۲۹)، تألیف ابونصر محمد بن مسعود عیّاشی می باشد.
مؤلف:ابو النضر محمد بن مسعود بن عیاش سمرقندی، معروف به عیاشی (قرن سوم) می باشد.
معرفی کتاب
این تفسیر در اصل دو جلد بوده که دانشمندان و علمای تفسیر از او روایت می کرده اند; اما متأسفانه در طی قرون و اعصار قسمت دوم این تفسیر مفقود می شود و لذا کتاب موجود، که در دو مجلد منتشر شده، فقط تا آخر سوره کهف است. از طرف دیگر، نسخه موجود بدون اسناد راویان آن می باشد. عیاشی نخست چند بخش از علوم قرآن را به عنوان مقدمه برگزیده است. روش او در این مباحث، مانند دیگر تفاسیر مأثور، نقلی است; به این معنا که از خود چیزی بر آن نمی افزاید. اهم این مباحث به این قرار است: فضل قرآن، ملاک حجیت روایات مطابق بودن با قرآن است، محتوای قرآن و تقسیم بندی آن، ناسخ و منسوخ، ظاهر و باطن ، محکم و متشابه، جایگاه اهل بیت - علیهم السلام - ، علم اهل بیت - علیهم السلام - به تأویل قرآن، مذمت تفسیر به رأی و... .منقولات تفسیری و توضیحی این تفسیر، برخلاف تفسیر فرات بسیار است. سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان، مجلسی در بحارالانوار و فیض کاشانی در تفسیر صافی، از این تفسیر بسیار نقل کرده اند.علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان، مقدمه ای بر این کتاب نگاشته و اهمیت و جایگاه این تفسیر را بیان کرده است. ایشان می نویسند: قسم به جانم! می توانم بگویم که این کتاب بهترین اثری است که در زمان خود تألیف شده است و اطمینان آمیزترین مجموعه ای است که از پیشینیان ما در زمینه کتاب تفسیری مأثور به ارث رسیده است. روش عیاشی به مانند دیگر کتابهای تفسیری مأثور در قرون نخستین، چنین است که در ذیل هر سوره، فضیلت و اجر و ثواب قرائت آن را بیان کرده و سپس به ترتیب آیات، روایاتی که به مناسبت آیه ای رسیده، نقل کرده است.
ویژگی تفسیر عَیّاشی
در تفسیر عیّاشی، همچون دیگر آثار امامیه این دوره، جنبه روایی غالب است؛ با این حال، به دلیل توجه مؤلف به آیات الاحکام ، ویژگی فقهی این تفسیر بیش تر از دیگر تفاسیر کهن امامیه، همچون تفسیرِ فرات کوفی و تفسیرِ علی بن ابراهیم قمی ، است.
محتوی مقدمه تفسیر عَیّاشی
...


کلمات دیگر: