[ویکی فقه] ضروری به دو معنای بدیهی، لازم و هر آنچه چاره ای از آن نیست. ضروری به معنای نخست، مقابل نظری در کلمات
فقها با اضافه
به دین و مذهب به کار رفته است.
مراد از ضروری دین آن بخش از آموزه های دینی اعم از اصول و فروع است که ثبوت آن در دین مسلم و بدیهی است و نیازی به
استدلال ندارد و هر مسلمانی اعم از خواص و عوام آن را می داند، مانند
معاد ، وجوب
نماز ،
روزه و
حج ، و مراد از ضروری مذهب اصول و فروع بدیهی و مسلم
شیعه دوازده امامی است، از قبیل
امامت امامان معصوم علیهم السّلام،
مشروعیت متعه (ازدواج موقت) و
حرمت قیاس.
کاربرد فقهی
از احکام آن در باب های طهارت ، شهادات و
حدود سخن گفته اند.
ضروری دین
شکی در وجوب تصدیق و اعتراف به ضروری دین؛ اعم از اصول و فروع نیست. چنان که شکی در تحقق
کفر با انکار ضروری دین فی الجمله نمی باشد؛ لیکن اختلاف در این است که آیا انکار ضروری دین سببی مستقل برای تحقق کفر است، آن سان که انکار
ربوبیت خدا و
رسالت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله چنین است، یا این که انکار ضروری سببی مستقل نیست، بلکه به جهت بازگشت آن به انکار رسالت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و تکذیب آن حضرت موجب کفر می گردد؟ بنابر قول نخست، انکار ضروری مطلقا موجب کفر است؛ انکار کننده عالم باشد یا جاهل. جاهل نیز قاصر باشد یا مقصّر، مگر آن که احتمال برود انکار کننده به لحاظ تازه
مسلمان بودن یا سکونت و نشو و نما در
بلاد کفر ، به ضروری بودن حکم جاهل بوده است، که در این صورت به گفته بسیاری، انکار ضروری موجب کفر نمی شود. در مقابل، برخی انکار ضروری را سببی مستقل برای تحقق کفر ندانسته و گفته اند:در صورتی موجب کفر می شود که به انکار رسالت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و تکذیب او برگردد. برخی بین اصول و
فروع دین تفصیل داده و انکار ضروری از اصول دین همچون جسمانی بودن معاد را مطلقا موجب کفر دانسته اند؛ اما در فروع دین بین جاهل قاصر و مقصر تفصیل داده و انکار ضروری از فروع دین را در صورت جهل از روی قصور موجب کفر ندانسته اند.
ضروری مذهب
...