کلمه جو
صفحه اصلی

اکبر هاشمی رفسنجانی

نقل قول ها

اکبر هاشمی بَهرَمانی شهرت یافته به رفسنجانی ( تلفظ راهنما·اطلاعات؛ زادهٔ ۲۵ اوت ۱۹۳۴، رفسنجان - درگذشتهٔ ۸ ژانویه ۲۰۱۷، تهران) سیاستمدار برجسته، فقیه شیعه، خطیب جمعه و نویسندهٔ ایرانی و کنشگر سلطنت ستیز در هنگام دولت شاهنشاهی ایران بود. او سِمت های چهارمین رئیس جمهور ایران پس از علی خامنه ای و پیش از محمد خاتمی (از ۳ اوت ۱۹۸۹ تا ۳ اوت ۱۹۹۷)، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام (۶ فوریه ۱۹۸۹ – ۸ ژانویه ۲۰۱۷)، دومین رئیس مجلس خبرگان رهبری (۲۵ ژوئیه ۲۰۰۷ – ۸ مارس ۲۰۱۱)، اولین رئیس مجلس شورای اسلامی (۲۸ ژوئیه ۱۹۸۰ – ۳ اوت ۱۹۸۹) را داشت.
• «آیه فقط برای آن هایی نیست که ترازو دارند و به مردم کم می فروشند، مربوط به همهٔ طبقات است که وقتی می خواهند حق خود را بگیرند درست و کامل می گیرند، ولی موقعی که می خواهند حق مردم را بدهند درست نمی دهند. مثلاً همین جامعه روحانیت، آیا حق مردم را ادا می کند؟ یا فقط دلش می خواهد آنچه می گوید مردم گوش کنند و خمس و زکات بگیرد؟ و آیا چرا دربارهٔ مسائلی که مربوط به روز است می ترسند فتوا بدهند؟ بله، مراجع ما هم کم فروش اند. آیا دولت حق ملت را می دهد؟ حق رعیت را می دهد؟ آیا ملت حق دولت را ادا می کند؟ آیا این ها کم فروش نیستند؟ آیا ما، جامعه مسلمان، در مقابل برادران خود که در جبهه اسراییل خائن می جنگند و جان فدا می کنند، کم فروش نیستم؟ آن ها به خاطر اینکه شر اسراییل را از سر ما کوتاه کنند می جنگند، در حالی که ما از شنیدن اخبار آن هم ناراحت نمی شویم.»• «ما از اول پیروزی انقلاب همه صحبت مان این بود که حکومت صدام در عراق مشروع نیست و مردم عراق او را نمی خواهند قصد نداریم با جنگ حکومت صدام را ساقط کنیم این کاری است که مردم خود عراق باید انجام دهند.»• «اصلاً آتش بس برای ما هیچ مطرح نیست ما جنگ را شروع نکردیم و خواهان جنگ هم نبودیم و نیستیم مخصوصاً بین دو کشور مسلمان اما عراق با تحریک و خواست آمریکا به ما تجاوز کرد هم تجاوز ارضی و هم صدمات اقتصادی و جانی وارد کرد البته نتیجه و ثمره سوء این تجاوز به خودش برگشت و عراق بیشتر آسیب دید.»• «من با تصفیهٔ جامعهٔ روحانیت از روحانی نماها موافقم ولی نه به صورت های حاد و انتقام جویانه بلکه باید به تدریج افراد ناباب را معرفی کنیم و اصولاً می دانید که روحانی یک سمت انتصابی و تحمیلی نیست.»• «من طرفدار انحلال نیستم فکر می کنم آنها اگر حدود مقررات را مراعات کنند و حاضر باشند به عنوان یک گروه سیاسی نه نظامی و نه ضد انقلاب بلکه به عنوان یک گروهی که دارای یک ایده سیاسی و اجتماعی است فعالیت سالم بکنند و هم در نشریاتشان هم در اجتماعاتشان و هم در سخنرانی هایشان حاضر باشند معقول حرکت کنند من تضمین می دهم که بمانند… ولی اگر به این شکلی که در گذشته عمل کردند بخواهند در کردستان بجنگند هر جا آشوب می شود حضور داشته باشند به هر کسی می خواهند اهانت کنند و هر دروغی را می خواهند در نشریاتشان بنویسند و با نهادهای انقلابی درگیر شوند و در عمل با ضد انقلاب همکاری کنند این طبعاً یک فعالیت سالم سیاسی نیست و قابل تحمل نمی باشد .»• «در راه که می آمدم فکر می کردم با مردم جنگ زده و آسیب دیدهٔ دزفول چگونه صحبت کنم اما به شهر که رسیدم و مردم را دررفت وآمد و خریدوفروش و با روحیهٔ شاد دیدم مجبور شدم فکر خود را عوض کنم و با آن ها از نصرت و پیروزی صحبت کنم.»• «هیچ وقت نظر امام یا دیگران که اظهار کرده اند این نبوده است که ما با جنگ و دعوا می خواهیم انقلابمان را صادر کنیم. انقلاب ما یک انقلاب فکری و مکتبی است و ما باید فکر و مکتبمان را تبلیغ کنیم و از این که فکر ما داخل یک کشور دیگری ایجاد مزاحمت کند برای آن دولت ابایی نداریم.»• «جمهوری اسلامی موظف نیست و نمی تواند امکانات در اختیار گروه های مخالف و ضد انقلاب قرار دهد تا آنها افکارشان را ترویج دهند. این افراد می توانند با هزینهٔ شخصی و در حدود قوانین جمهوری اسلامی نظرات خود را ترویج دهند.»• «قانون اساسی محور وحدت ملت ما است و نباید اجازه داد این قانون تضعیف شود.»• «جمع افرادی که در مجلس حاضر بودند ۱۹۰ نفر. آرائی که موافق عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر به صندوق ریخته شده ۱۷۷ نفر. رای مخالف یک نفر آقایان دیگر از این به بعد آقای بنی صدر به عنوان رئیس جمهور از قاموس جمهوری اسلامی حذف شده .. رای ممتنع که به گلدان انداخته شده است یک نفر و یازده نفر هم که در مجلس حاضر بودند رای ندادند که آنها هم ممتنع بحساب می آیند؛ بنابراین، آقای ابوالحسن بنی صدر کفایت سیاسی جهت تصدی سمت ریاست جمهوریِ جمهوری اسلامی ایران را ندارد.»• «ابرقدرتهای جهان از دوستی ما رشک می برند و با همه قدرت تلاش خواهند کرد که ما دوست نباشیم و ما باید هشیارانه توطئه های آنان را خنثی کنیم و با همکاری جدی و منطقی از کشورهای جهان سوم نیروی عظیمی پدیدآوریم که بتواند در مقابل دو بلوک مقتدر جهان بایستد و در سیاست جهانی نقش داشته باشد .».• «این قابل قبول نیست که یک اقلیت محدود، اکثریت عظیم بشریت را در اسارت سیاسی، نظامی و فرهنگی خود داشته باشد .»• «مردم رشید و صبور هندوستان که ۳۵ سال پیش قدرت امپراطوری را در هم شکستند و مردم مسلمان ایران که ۴ سال پیش نیروی جهنمی آمریکا را در خاور میانه به زانو درآوردند اگر با سایر نیروهای سالم منطقه همکاری کنند یقیناً قدرتشان بیشتر از دو بلوک غرب و شرق خواهد بود.».• «ما در ایران مشغول آمریکائی زدائی هستیم و از هند نیز که دو قرن و نیم مورد ستم انگلیس بود انتظار داریم انگلیسی زدائی کند و برای قطع نفوذ استعمار به کنار گذاشتن زبان انگلیسی اقدام کند».• «ما به خود حق می دهیم بدون توسل به زور انقلاب را تبلیغ کنیم و نهضت های آزادی بخش را در صورت تمایلشان، به بحث دربارهٔ انقلاب اسلامی بپذیریم و اگر ابرقدرتها بخواهند کشورهای منطقه مارا تهدید کنند انقلاب اسلامی به خود حق می دهد از این کشورها دفاع کند، اما ما قصد دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را نداریم چه عقیده ما را بپذیرند و چه نپذیرند.»• «امروز همه انسان های با فضیلت و بشر دوست از مکتب های موجود مارکسیسم و امپریالیزم و ملی گرایی مأیوس هستند و باور ندارند که این مکتب ها بتوانند مشکلات بشر را حل کنند بلکه مشکلات جامعه ما معلول همین به اصطلاح مکتب ها است. بشریت به دنبال راهی است که بتواند بر این همه مصیبت که به نام حقوق انسان بر بشر تحمیل می شوند، پیروز شود. بی شک هر ایده و راهی که انسان را از خداوند دور کند با فطرت انسان سازگار نیست.»• «جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی وظیفه خود می داند که خواسته های مشروع بشری را در هر کجا تأیید کند و بر همین اساس کشور اسلامی ما نهضت های اسلامی خالص را در سراسر دنیا از هر نژاد و کشور و رنگی که باشند تأیید می کند و تا آن جا که بتواند امکانات خود را در اختیار آن ها می گذارد.»• «هدف ما مبارزه با تبعیض در دنیا است و این فکر بی شک نمی تواند در ایران محدود بماند.»• «ما نمی گذاریم که قسمت مملکت فعال ویا یک قسمت دیگر راکد و محروم باشد، این تبعیض ها باید از بین برود.»• «این احمق های منافق کجا هستند که ببینند شمال تهران در زعفرانیه جنگ چریکی کردن دفاع از خلق است یا خدمت به مردم محروم گناوه که ۳۰ شهید دادند و ۳۰۰ هزار تومان طلاجات به جبهه کمک کردند کدام دفاع از خلق است.»• «این انقلاب متکی به هیچ گروه و دسته و هیچ فردی حتی رهبر عظیم الشان مان هم نیست، انقلاب ما از اسلام ریشه می گیرد و در قلوب توده های مسلمان میلیونی ما جای گرفته و راه خود را ادامه می دهد .»• «امروز در دنیا آبرو و اعتباری برای طیف وسیع مخالفان جمهوری اسلامی نمانده است، منافقان، لیبرال ها، سلطنت طلب ها، سرمایه دارها، ولگردها و بی بند و بارها و دشمنان اسلام که همگی دست در این توطئه شوم داشتند امروز دارند جزای جنایات خود را می بینند.»• «به دنیا نگویید که ایران خطر است؛ ایران خطر نیست بلکه مُعین و یار عرب ها و یار اسلام و مسلمان هاست.»• «این ها نمی دانم چطور توی چشم مردم نگاه می کنند؟ این روزنامه نگارها را من نمی دانم فردا با چه آبرویی می آیند با یکی دیگر می خواهند مصاحبه کنند؟ این قلم ها چرا شکسته؟ این زبان ها چرا بسته شده؟ این دهان ها چرا خفه شده؟ این سیاستمدارها چرا این قدر بی انصافند، چرا این قدر بی وجدانند؟ دنیا چرا این قدر تاجر خون است؟»• «من ایمان دارم و با قَسَم جلاله تأکید می کنم که دستاوردهای انقلاب در تمام موارد مذکور در حدّ اعجازبوده است؛ و نه در منطقه، نه در اروپا، نه در آمریکا، بلکه در تاریخ دنیا با این خصوصیات بی نظیر بوده است.»• «این را قاطع می گویم و از آن در هر محفل بین المللی ای دفاع می کنم؛ دموکرات ترین کشور دنیا، با دموکراسی واقعی، ایران است و دموکراسی واقعی در تمام دنیا فقط در ایران است.»• «ما که اهل جنگ نیستیم، ما تجاوز نکرده و نخواهیم کرد و جنگ را به کشور دیگران تحمیل نخواهیم کرد، الان هم که می خواهیم وارد عراق بشویم اولا آن ها هنوز در خاک ما هستند و ثانیاً حقوقمان را می خواهیم.»• «جمهوری اسلامی اجازه نمی دهد حق یک کارگر زحمتکش به جیب کسانی برود که زحمت نمی کشند.»• «ما قبلاً هم اعلام کرده ایم که اگر بنا است غیر مستقیم با آمریکا درگیر شویم و مثلاً کشورهای دیگر را وادار کنند با ما بجنگند ترجیح می دهیم با خود آمریکا رو در رو شویم، ملت ما زمانی که مبارزه با آمریکا را شروع کرد خود را برای این طور کارها هم آماده کرد.».• «افتخار می کنیم اگر بچه های ما این قدر شهامت داشته باشند که مرز نشناسند و از مردم لبنان درآنجا حمایت کنند. ما اصلاً حرفی نداریم و از اول گفتیم با اسرائیل در جنگ هستیم؛ از این ابایی نداریم ولی واقعیت این نیست.»• «هدفگیری اسلام به سوی جامعه ای است که از لحاظ امکانات مرفّه باشد و از لحاظ توزیعِ امکانات، مستکبر و مستضعف در آن نباشد.»• «فرض کنید فلان کشتی گیری که دیگر نتوانسته مثل گذشته در اینجا زندگی کند، و آن منظره های لختی و کنار دریاها و مانند آن برایش مهیّا نبوده، دیگر نتوانسته بماند و می رود. خوب برود! خلبانی است که مایل است در جای دیگری به آزادی عیّاشی کند یا بیشتر حقوق بگیرد، خوب او هم برود. کسی که حاضر نیست حساب کند که چقدر این مملکت خرجش کرده تا این فن را یادگرفته، و این غارت و دزدی را می کند و می رود تا به دشمن کشورش خدمت کند، معلوم است چه تیپی است! وقتی هم که رفت، دورش جمع می شوند. نبودن این فرد در این مملکت باعث می شود که عدّه ای دیگرفساد نکنند.»• «ما نمی خواهیم از لحاظ انسانی دست رد به سینه آدم هایی که در این حالِ برزخ هستند، بزنیم و به گودال پرتشان کنیم. این کار را نمی خواهیم بکنیم؛ می خواهیم دستشان را بگیریم تا جلو بیایند، دراینجا زندگی کنند و کم کم با انقلاب خو بگیرند. من اگر می گویم آنهایی که به خارج رفتند بیایند، بدین جهت است. هر وقت هم مایل اند، بیایند، عجله ای هم نداریم. همان روز هم گفتم که اگر زودتر بیایید، قدری جلو هستید. اگر دیرتربیایید، ما این مملکت را می سازیم و شما هم که بعداً خواهید آمد اهلاً و سهلاً!»• «ما بنای بحران آفرینی نداریم بنای تشنج ایجاد کردن را نداریم، ما معتقدیم منطق حرف اول و آخر را می زند.»• «شکستن شیشهٔ عمر استکبار جهانی با در دست گرفتن کنترل تنگه هرمز برای ما مثل آب خوردن است.»• «ما در شرایطی قرار گرفته ایم که ان شاالله اگر آن نقطه مطلوب ما در جنگ پیش بیاید و شر حزب بعث عراق از منطقه کنده شود راه حکومت اسلام در منطقه باز می شود و راه سقوط اسرائیل و نجات مردم فلسطین هموار خواهد شد.»• «در گذشته، این گونه فکر می شد که هر مبارزه ای بخواهد در جهان موفق شود یا باید به شرق متکی باشد یا به غرب. به عبارت دیگر، یک دولت نیرومند خارجی در بلوک بندی های دنیا باید از آن حمایت کند. این مسئله پذیرفته شده ای بود. حتی در بیشتر نهضت های اسلامی منطقه، نوعی اتکای به جناح شرق دیده می شد و نشانه هایی از مارکسیسم بروز می دادند تا کمونیست ها از آن ها پشتیبانی کنند. جمهوری اسلامی با شیوهٔ مبارزه خاص و با شعار استقلال، آزادی و نیزشعار ثابت کرد که همین امروز که شبکه سرطانی شرق وغرب، همه جهان را گرفته است، ملتی می تواند انقلابی بکند که هم علیه شرق و هم علیه غرب و واقعاً مستقل و متکی به مردم باشد.» -> نه شرقی، نه غربی
• «اگر کشورهای منطقه، خودشان را به فرمانبرداری از آمریکا آلوده نکنند و نخواهند وسیله تحمیل حکومت جدیدی بر عراقی ها بشوند می توانند با ما در صلح و صفا زندگی کنند و مطمئن باشند که جمهوری اسلامی از حال تا همیشه، قصد تجاوز وتعدی به هیچ کشوری، به خصوص کشورهای همسایه را ندارد.»• «هیچ چیز به اندازه حادثهٔ فلسطین نمی تواند روشنگر شیطنت و رذالت و خوی استکباری دنیای غرب و خوی ریاکاری و دو رنگی دنیای شرق باشد.»• «ما با شیوه هایی غیر از تروریسم از آمریکا، فرانسه و ارتجاع عرب انتقام خواهیم گرفت.»• «تنها حرکت یک میلیارد مسلمان است که می تواند اسرائیل را نابود کند نه حرکت های سیاسی دولت های دست نشانده آمریکای جهانخوار.»• «به حامیان صدام و خود حزب بعث هم باز برای چندمین بار تذکر می دهیم که شما در طول دوران جنگ و قبل از جنگ رذالت و تجاوز و ظلم را آزمایش کردید و دیدید در هر مورد به ضرر خودتان تمام شد و انگیزه های قویتری به ملت ما و رزمندگان ما داد. به هر حال ما ملتی هستیم که انقلابمان براساس پاک کردن عوامل همین گونه جنایات رخ داده و تداوم دارد و ان شاءالله از راهی که انتخاب کرده ایم برنخواهیم گشت و ستم ها و جنایات نمی تواند ملت ما را آرام بکند.»• «اگر روزی ما به مردم القاء کردیم که فقط روحانیون حق تصمیم گیری دارند و مردم فقط آلت دستی هستند که باید مثل یک موجود بی اراده توی ماشین حرکت بکنند، طولی نمی کشد که هیچ چیز برای این انقلاب و برای این جمهوری نمی ماند.»• «کسانی در جاهایی گفته بودند که چون حکومت، حکومت خدا و حکومت امام زمان (عج) است و نایب حکومت، فقیه و مجتهد جامع شرایط است، با این استدلال می گویند این حق نایب امام زمان (عج) که مسأله انتخابات را هدایت کنند و نمی شود این مسأله به این مهمی را در اختیار افکار مردم کوچه و بازار گذاشت . این حرف عوامفریبانه است.»• «برای اقامه نماز جمعه، به دانشگاه رفتم. در خطبه دوم دربارهٔ مترو و فاضلاب تهران توضیح دادم و فواید فراوان این دو طرح را گفتم؛ بعضی ها با اجرای این طرح ها مخالفت دارند و به خصوص علیه مترو ، تبلیغ می کنند.»از خاطرات او• «مایل نبودیم که جنگ در منطقه و آن هم بین دو کشور اسلامی به وجود آید و حقاً این جنگ بر ما تحمیل شد و جنگ هم همراه خودش مشکلات و تلخی های فراوانی دارد.»• «انقلابی گری کله شقی متحجرانه نیست، بلکه تحول پذیری منطقی است. انسان انقلابی مقتدر است اما جمود و تعصب ندارد و وقتی حق را تشخیص داد - حتی خلاف نظرش - در مقابل حق خاضع است و می پذیرد. این بهترین مصداق انقلابی گری است که امروز امام ما آن را به منصه ظهور رساندند .»• «این مسایل (پاسداری از ارزش ها) در سراسر زندگی ما بوده و انگیزه ما هم همین است. جامعه روحانیت نیز در این وظیفه یاری می کند. دغدغه ما امروز این است که در دنیای پر از فساد امروز، جمهوری اسلامی چه اقداماتی برای حفاظت از اسلام دارد.»۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۸، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اش• «یک وقت صحبت از این است که ما ارزش ها و معارفی را که خارج از حوزه ی جغرافیایی خودمان به دست می آوریم، صرفاً به این علّت که از جای دیگری آمده نپذیریم و رد کنیم که این بسیار چیز بدی است، آدم مکتب را نپذیرد اما در محدوده ی جغرافیایی خودش هر ناپسندی را قبول کند. این بسیار بد است و ضدِّ ارزش است و راه تکامل انسان ها را می بندد. اما یک وقت انسان خودش را در چهاچوب آرمان های آن مکتبی که پذیرفته قرار می دهد و در همان چارچوب از وطنش و از میهنش و از آب و خاکش و چیزهای مربوط به خود دفاع می کند و به آن ها احترام می گذارد و آن ها را مقدّس می شمارد. این خود بسیار پسندیده است و امری است که در زندگی ممدوح بوده و نمی شود آن را منفی تلقی کرد.»(۲ ژانویه ۱۹۹۱/ ۱۲ دی ۱۳۶۹)• «آن ملّتی که در ایران انقلاب کرده، برای خودش هویتی قائل است که اگر آن هویت را نادیده بگیریم، رخنه انداختن در ارزش هاست و سست کردن خیلی چیزهاست.»(۲ ژانویه ۱۹۹۱/ ۱۲ دی ۱۳۶۹)• «ملی گرایی به این معنا که ما عظمت و اعتبار ایران را بخواهیم و اجازه ندهیم هیچ چیزی از جامعه ی ما به عنوان ایرانی کاسته شود، چیز با ارزشی است؛ اما اگر ملی گرایی معنی اش این باشد که مثلاً چون اسلام را یک عرب آورده ما نمی پذیریم، یا قرآن چون به زبان ما نسیت برای ما در مقام دوم قرار دارد، این ها غلط است و ما با این طور ملی گراها مخالیم. در عین حال، تعصب بی جا در مقابل علم، فضل، ادب و هنر و این طور امور اصلاً معنا ندارد و ما باید برای گرفتن چیزی که در زندگی با ارزش و مفید است، آماده باشیم.این خواست اسلام است. این جزء معارف دین ماست که اینگونه باشیم و این به معنای فراموش کردن هویّت ملّی خودمان و هویّت قومی خودمان نیست، بلکه همان مکتب به ما دستور می ردهد هویت ملّی تان را هم حفظ کنید و زبان خودتان را نگه دارید و در گرفتن علم و ادب و هنر از دیگران هم تعصب نداشته باشید.»(۲ ژانویه ۱۹۹۱/ ۱۲ دی ۱۳۶۹)• «ما از اینکه توانسته ایم در چهار سال گذشته از مقطع سخت انقلاب با موفقیت عبور کنیم و بسیاری از محرومیت ها را بطور جدی جبران نمائیم و خدمات شایسته ای را به مردم ارائه دهیم، در پیشگاه خداوند، حضرتعالی و مردممان سرفراز هستیم.»• «بر خلاف پیش بینی ناظران غربی که به غلط تصور می کردند ما تحت تأثیر فشارهای آنان از اصول اسلامی و انقلابی خود دست برمی داریم و یا تسلیم خواهیم شد، خوشبختانه تحلیل آنان غلط از آب درآمد و به شهادت آگاهان، دولت و مردم از این مرحله موفق بیرون آمدند.»• «گفتار نیک، پندار نیک و رفتار نیک از مشترکات اسلام و دین زرتشت است.»• «مصلحت هر کشور در ایجاد صمیمت، همکاری و زندگی محبت آمیز بین پیروان اقلیت های مذهبی با پیروان دین غالب و رسمی در آن کشور است که این همکاری و دسوتی به رفاه، توسعه و پیشرفت جامعه و ایجاد همبستگی و نزدیک شدن افکار و تقویت نقاط اشتراک می شود.»• «در حال حاضر ایرانِ اسلامی به دست ایرانی اداره و ساخته می شود و تصمیمات سیاسی کشور بدون هیچ گونه اعمال نفوذ بیگانگان بر اساس مصالح و منافع ملی مردم اتخاذ می شود که این مایهٔ افتخار و سربلندی مردم ایران است.»• «دانش آموزان همواره باید به این نکته توجه داشته باشند که شالودهٔ هر موفقیت و پیشرفتی بر پایه های اخلاق کریمه، بصیرت الهی و تلاش وتکاپو برای تحصیل علوم و فنون استوار است که کشور را مستقل تر، آبادتر و سرافرازتر خواهد کرد.»• «امنیت و آرامش سرمایهٔ اساسی رشد و پیشرفت جامعه است و در نظام مردمی جمهوری اسلامی، حمایت از منافع مردم و رعایت حقوقِ جامعه یک اصل مسلم است.»• «اگر موفق شویم از طریق شناساندن ارزش ها و ضد ارزش ها و اجرای شیوه های عالمانه مانع تأثیرپذیری جوانان مسلمان از فرهنگ منحرف غرب و رفتارها و کرداهای ناشایست شویم، موجب استحکام درونی شخصیت نسل جوان خود شده و بزرگترین خدمت را به بشریت کرده ایم.»• «موفقیت ما در اصلاح جامعه و تربیت انسان های برومند و شایسته در گِروی اجرای اصول اسلام ناب و بی پیرایه است و هر گونه افرط و تفریط در این زمینه آثار زیان باری در پی خواهد داشت.»• «ما به عنوان یک کشور مسلمان و دلسوز مثل کشورهای انحصارگر رفتار نخواهیم کرد که قصد داشته باشیم از امکاناتمان برای رسیدن به اهداف خاص بهره گیریم.»• «اینجانب از حقِّ شخصی خود گذشتم و با توجه به ابراز ندامت و ادعای پی بردن به اشتباهات از سوی مجرم، مایلم کمک شود تا فرد نادم به حیات خود دادمه دهد.»• «امروز ایران اسلامی با حاکمیت دین در زمینه های علم، صنعت و کشاورزی با کشورهای پیشرفته در حال رقابت است و در عصر اتم و ارتباطات جزء کشورهای پیشتاز جهان محسوب می شود.»• «ایران به رغم سپری کردن ۸ سال جنگ تحمیلی توانست در عرصه های صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و سیاسی موفقیت های بزرگی به دست آورد و امروز وضعیت اقتصادی و ارزی کشور بسیار مستحکم و مطلوب است.»• «گردونهٔ سازندگی در ایران هرگز از حرکت بازنمی ماند.»• «من حضور در امور کشور را ترک نمی کنم و تا زنده هستم برای مردم و انقلاب و اسلام کار می کنم.»• «بی ثباتی در خاورمیانه از شروعِ برنامهٔ یهودی سازی فلسطین آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. نسیم آرامش گاهی پیدا می شود ولی بقیه اش همیشه طوفان بی ثباتی است، به نظر نمی رسد تا حقِّ مردم فلسطین را ندهند، آرامش جدی پیدا شود. این ناآرامی ها را به هر جایی غیر از ماهیّتِ اسرائیل منتسب کردن، ندیده گرفتن واقعیت هاست.»• «ما به کلی اعتمادمان از حسن نیست آمریکا سلب شده است، تنها شرط برای رابطه این است که آمریکا باید رفتاری از خود نشان دهد که حسن نیتش را اثبات کند.»• «ما دعا می کنیم که عراقی ها درس گرفته باشند و دیگر مسائل گذشته تکرار نشود.»• «فکر می کنم آمریکا و اسرائیل ما را می شناسند و می دانند که هر اقدام تجاوزکارانه ای برایشان پشیمانی به بار می آورد. در گذشته های ایران، به اندازهٔ کافی نمونه هایی برای اینکه هوس نکند به ایران تجاوز بکند، هست.»• «ما متأسفیم که برادران عرب ما ترجیح داند که کفهٔ مخالفت با ایران را در مقابل اسرائیل سنگین تر کنند، این چیزی است که مردم عرب هم حتماً نمی پسندند.»• «آمریکا تناقض ها کم ندارد، آن موقعی که صحبت از دموکراسی می کند در کشورهایی که نه مجلس دارند و نه دموکراسی در آنجا راهی دارد، سرمایه گذاری می کند و آن ها را حمایت می کند، همان موقعی که ادعای مبارزه با تروریسم می کند چشم از تروهای دولت اسرائیل می بندد. تحلیل من است که اصل برای آمریکایی ها، منافع سیاسی و اقتصادی است، بقیهٔ ادعاها صحت ندارد.• «من فکر می کنم که فردِ انقلابیِ خوب، کسی است که وقتی کشورش تثبیت شد، تسلیمِ قانون شود و بگذارد مردم، بیشتر در صحنه بمانند. معمولاً بهانه می آورند که مثلاً آدم های قوی نیستند، ولی من این را قبول ندارم. وقتی که آزادی باشد، آدم های قوی هم پیدا و تقویت می شوند. واقعاً هم در ایران اکنون همهٔ سازمان های اداری آن چنان مستقر شده که با نبود یک فرد آسیبی نخواهد دید، بهترین خدمت من به مردم و کشورم این است که کمک کنم تا این روال دمکراتیک ادامه پیدا کند.»• «شاید برخی از شما در جلسات فقهی خود بگویید که حکومت حق علماست، ولی من به شما می گویم اگر مردم نباشند، این حق عملی نمی شود و هیچ وقت این گونه نبوده که روحانیت به زور بخواهد این کار را انجام دهد و در دین نیز این پذیرفته نیست؛ اگر حکومت زوری باشد، دینی نیست… اگر فکر کنیم با زور و کودتا می شود حکومت کرد باید دانست که این با اسلام سازگار نیست؛ چرا که ما با عقیده مردم کار داریم و اگر نتوانیم کاری انجام دهیم که مردم با اراده و اخلاص دینی فعالیت کنند، در واقع کاری نکرده ایم. ما در واقع با اختیار و قبول مردم سر و کار داریم و باید سعی کنیم این اصل در نظام ما حفظ شود و باید توجه داشت که دین اسلام با زور سازگار نیست.»ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، ۳۱ خرداد ۱۳۷۸.• «‬ما با آمریکا جنگی نداریم و امیدواریم آمریکایی ها، نادانی نکنند که دست خود را‮ (‬به جنگ‮) ‬آلوده سازند هرچند بعید است که آن ها، ‮ ‬تا این اندازه نادان باشند‮.» «جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در حالی صورت می گیرد که دنیا مدعی آزادی و حقوق بشر است و حتی برای حمایت از حیوانات نیز جمعیتهایی ایجاد می شود‮.» «آمریکا به طور مشخص از اسراییل حمایت و این رژیم را تأیید می کند و اوضاع اسف بار فلسطین از صحنه‮ ‬های بسیار زشت و تلخ این روزگار است‮.»در خطبهٔ دوم نماز جمعه، ۱۷ اسفند ۱۳۸۰/ ۸ مارس ۲۰۰۲• «‬مهمترین و مادر همه مسائل در دنیای امروز، ‮ ‬مسئله فلسطین است‮.»«‬این رژیم به عنوان پایگاهی برای تداوم استعمار در منطقه به وجود آمد‮.» «فکر نکنید اگر فلسطینی را از‮ ‬غزه و کرانه باختری بیرون کردید، ‮ ‬جنگ تمام می شود.»در خطبهٔ دوم نماز جمعه، ۸ آذر ۱۳۸۱/ ۲۹ نوامبر ۲۰۰۲• «ورزش به دلیل پیام های عمیق و انسان سازی که برای آحاد یک ملت دربردارد ازاهمیت به سزایی برخوردار است و شاید این بخش از مهمترین قسمت های جامعه می باشد که نوعاً انسانهای قابل قبول و دوست داشتنی درآن حضور دارند.»• «چهره های ورزشکاررشته مختلف ورزشی از نشانه های انسان های متکی به نفس و متدین به شمار می روند، که مطرح شدن آنان دراجتماع موجبات رونق کار، نشاط و فعالیت را فراهم خواهد آورد، درحقیقت روح مردانگی و امید با حضور ورزشکاران به جامعه تزریق می شود.»• «خدا نیامرزد کسانی را که به انقلاب تا این حد بدبین هستند و دستاوردهای آن را نادیده می گیرند.»• «وقتی به فکر راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی افتادیم برخی می گفتند لزومی به تأسیس این دانشگاه نیست. اما معتقد بوده و هستم که به هر میزان افراد عالم و آگاه در جامه بیشتر باشد، می توانند مسائل خود را بخوبی حل کرده و گامی در جهت توسعهٔ کشور باشند.»• «در زندگی خود جز خدمت به انقلاب، برای خود چیز دیگری نخواستم و می خواهم تا زمانی که زنده هستم برای انقلاب و ایران مفید باشم.»• «هرکس که در ایران رئیس جمهور شود، مجبور است که به مردم خدمت کند. البته انسان های ناباب، انتخاب نخواهند شد و مردم چشم بسته رای نخواهند داد… شخصی که رئیس جمهور می شود باید علاوه بر صلاحیت ادارهٔ کشور، مقبولیت عمومی نیز داشته باشد. اگر تصور کنیم که چنین انسان هایی وجود ندارند، به انقلاب جفا کرده ایم.»• «خود را وقف انقلاب کرده ام و هرجا که ضرورت ایجاب کند، با تمام وجود حضور خواهم یافت.»• «نگاه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای جهان سوم و مسلمان، نگاه دوستی و انسانی و بدون چشم داشت است.»• «هم به ایران می نازم و هم به اسلام و هرجا که احساس کنم وجودم باعث سربلندی ایران اسلامی است، دریغ نخواهم کرد.»• «هیچگاه جز به اعتلای ایران و اسلام نمی اندیشم و در این راه نه تنها از عافیت طلبی بیزارم، بلکه اگر لازم باشد ملاحظات حیثیتی را نیز در نظر نخواهم گرفت.»• «آرزوی همه ملت ایران، داشتن جامعه ای پیشرفته، عالم و مردم مرفه و قدرتمند است.»• «آخرین خدمت من به مردم و انقلاب این است که ترجیحاً راه حضور دیگران را در عرصه مدیریت بالای کشور هموار نمایم.»• «اینکه برخی به این فکر بیفتند که آمریکا می خواهد ایران را از خود داشته باشد فکر خامی است. امروز نیروهای عظیم بسیجی، ارتش و سپاه آماده جهادند و اطلاعات ما تا عمق وجود آنها می رسد. ما حق نداریم احساس ضعف کنیم و در کنار آن دشمن باید هوشیار باشد که این ملت ذلیل نیست.»• «اگر بخواهیم نقش واقعی اسلام را احیا کنیم، چاره ای جز اتحاد، همدلی و همراهی با دنیای اسلام نداریم و اگر دنیای اسلام بخواهد منافع، مصالح، عافیت و عاقبت داشته باشد باید در ابتدا به فکر همدلی، همبستگی و اتحاد با اولین بخش از دنیا که مسلمانان هستند و در قدم بعدی با کشورهای غیرمسلمان که شریک ما در مظلومیت، محرومیت و چنبره استبداد و استثمار به شمار می روند، باشد.»• «جهانی شدن بطور طبیعی وجود دارد و بشر از غارنشینی به مجتمع های انسانی رسیده است. مرزها روز به روز ضعیف تر می شوند و حاکمیت ملی مقداری از اختیاراتش را به حاکمیت جهانی واگذار می کند. جهانی شدن از اقتضائات عصر ماست و کسی نمی تواند جلوی پرواز امواج و اطلاعات را بگیرد. دنیای اسلام در چنین فضایی باید برنامه ریزی کند.»• «کشور ما باید در دموکراسی و آزادی مثل همیشه پیشتاز باشد؛ چراکه انقلاب ما و حفظ آن مردمی بوده و به تدریج عمق اتکا به مردم افزایش می یابد.»• «اگر امروز استکبار و استعمار بتواند از وحدت جهان اسلام جلوگیری کند، قطعاً می تواند به سایر اهداف شوم خود برسد. در اصل بزرگ ترین حربهٔ استعمار، تفرقه است. سیاست استعماری امروز هنوز ادامه دارد اما باآگاهی و رشد فکری و شناخت توطئه و عکس العمل مناسب می توان این وحدت رو به افزایش جهان اسلام را حفظ کرد.»• «هیچ مسلمانی در جهان وجود ندارد که از اهانت به پیغمبر (ص) عصبانی نشود آن هم به اسم آزادی! اگر آزادی بیان تا این حد است که به مقدس ترین موجود مسلمانان اهانت شود در مقابل این آزادی باید وجود داشته باشد که در کل دنیا فشار مسلمانان علیه کسانی که چنین اقدامی کرده اند اعمال شود.»• «غربی ها باید بدانند که مسلمانان به عقایدشان بیش از آنچه آنها فکر می کنند، پایبند هستند.»• «آنها در محیط خود قصد دارند از مسلمانان یک جریان خشن و تروریست معرفی کنند تا تصمیمات شوم خود را علیه ما بگیرند اما نمی دانند که مردم از دین و عقایدشان دفاع می کنند و جلوی این تحریفات را می گیرند.»• «شما چه با ماهمکاری بکنید یا نکنید دنیای اسلام از راهی که وارد شده بر نمی گردد و باید بپذیرید که یک چهارم جمعیت دنیا حق دارد در مسایل جهانی حضور مؤثر داشته باشد.»• «فتنه انگیزی ها و تفرقه افکنی ها و تحریک احساسات میان شیعیان و سنّی ها در واقع جزو نغمه های شیطانی هستند و برماست که در برابر وسوسه های شیطان فریب نخوریم… کارهایی مردم عوام و افراطی های دو طرف انجام می دهند، نباید باعث ایجاد تفرقه در میان مسلمانان بشود… هدفمان پاسداری از اسلام است، این هدف به وحدت نیازمند است.» -> گفتگو با یوسف قرضاوی از سوی شبکهٔ الجزیره
• « فکر می کنم این موضوع جزو همان چیزهایی است که دشمنان به آن دامن می زنند. اگر زندگی خردمندان و اشخاص و حکومت ها و کشورها را ملاحظه کنید، می بینید که اموری وجود دارند که انسان نمی خواهد آنها را برملا کند، ازجنبهٔ قانونی هم می دانیم پاره ای از اسناد وجود دارندکه تنها بعد از سپری شدن مدّت زمانی کشف آنها جایز است، این معنای خردمندانهٔ تقیه است… سادگی است اگر مفهوم تقیه را به تحرکات سرّی نادرست تفسیر کنیم. تقیه ای که ما باور داریم موضوعی عاقلانه است و در میان شیعه و سنّی و تمامی حکومت ها وجود دارد.» -> گفتگو با یوسف قرضاوی از سوی شبکهٔ الجزیره
• «نباید خون یک مسلمان و حتی غیر مسلمان در عراق بر زمین ریخته شود، تمامی مردم عراق باید از طریق اجرای قانون از امنیت برخوردار شوند، امّا افراطی ها با هدف ویژه ای به عراق آمده اند؛ آمده اند تا مانع از آن شوند که مردم عراق خود زمامدار امور خود شوند، و اشغالگران آمریکایی نیز از چنین چیزی اظهار رضایت می نمایند، زیرا زمینه و بهانهٔ ادامهٔ حضورشان را فراهم می کند، به همین خاطر بر ما علمای شیعه و سنّی و تمامی مراکز و شخصیت های فکری و فرهنگی در جهان اسلام است که زمینه را برای مردم عراق فراهم کنیم تا زمام امور و سرنوشت خود ر ا بدست بگیرد. دیگر مسایل ارتباطی به ما ندارد زیرا خود آنان از رشد و خرد کافی برخوردارند.» -> گفتگو با یوسف قرضاوی از سوی شبکهٔ الجزیره

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اکبر هاشمی رفسنجانی»، در سال ۱۳۱۳ ش، در روستای سوق از توابع رفسنجان در خانواده ای روحانی متولد شد.
خود در این باره چنین می گوید:«تاریخ تولد شناسنامه ای من ۱۳۱۳ است. من در سن پنج سالگی به همراه برادرم حاج قاسم که دو سال از من بزرگ تر بود، تحصیل را شروع کردم. آنچه در مکتب خانه به ما می آموختند، همان کتاب های مدرسه رسمی بود، به اضافه قرآن و چیزهایی مثل گلستان، نصاب و... از هفت سالگی علاوه بر مکتب، از معلومات پدر (حاج میرزا علی هاشمی بهرمانی) نیز استفاده کردم. رفته رفته مکتب خانه نمی توانست جواب گوی نیاز ما باشد. چهارده ساله بودم که به پیشنهاد پسرعمویم، محمد، تصمیم گرفتیم که همراه کاروان جهت تحصیل علوم دینی به قم سفر کنیم».آقای هاشمی رفسنجانی با بهره گیری از اساتید مختلف، مدارج آموزشی و مراحل کسب علوم حوزوی را یکی پس از دیگری طی کرد؛ به طوری که کتاب « صرف میر » را نزد پسرعمویش شیخ محمد که از نظر درس از وی جلوتر بود، فراگرفت و این درس را با آقای شیخ جعفر شجونی بحث کرد. در ادامه تحصیل، باقی مانده « جامع المقدمات » و سطح متوسط؛ یعنی کتاب های « سیوطی »، «حاشیه»، « معالم »، « مغنی »، « مطول » و « شرح لمعه » را نزد آقایان شهید سید محمدرضا سعیدی، محمدی گیلانی،علوی بروجردی ، آیینه وند، نعمت الله صالحی نجف آبادی، دکتر محسن جهانگیری،امام موسی صدر و شیخ حسن شب زنده دار تحصیل نمود.برای فراگیری سطح عالی فقه و اصول ( رسائل ، مکاسب و کفایه )، از حضرات آیات منتظری ، مشکینی ، سید محمدباقر سلطانی طباطبایی، شهید صدوقی ، فکور، صالحی نجف آبادی، شیخ مصطفی اعتمادی،نوری همدانی ، مجاهدی و آیت الله تبریزی استفاده کرد و همچنین درس خارج فقه و اصول را از آیت الله بروجردی ،امام خمینی رحمة الله علیه ، آیت الله گلپایگانی، آیت الله شریعتمداری، آیت الله محقق داماد ، آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی و آیت الله مرعشی نجفی آموخت. همچنین چون محل سکونتش در سال های اول اقامت در قم، در مقابل بیت امام خمینی رحمة الله علیه ، واقع شده بود، او توفیق پیدا کرد که علاوه بر فراگیری فقه، اصول و فلسفه، در مبانی سیاسی، اجتماعی، عرفانی و اخلاقی نیز از ایشان کسب فیض کند.در فلسفه و تفسیر از علامه طباطبایی و آقایان میرزا ابوالفضل زاهدی و منتظری بهره جست و در مسافرتی که به نجف اشرف داشت، در درس خارج آیات عظام: خویی، آمیرزا باقر زنجانی، حکیم و شاهرودی شرکت کرد و از آنها استفاده علمی برد و سرانجام به درجه رفیع اجتهاد نایل آمد.
زندگی نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی، ص۳
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای مؤثر و برجسته شورای انقلاب بوده و سپس فعالیت های خود را در عرصه های گوناگون پی گیری کرده اند، از جمله فعالیت ها و سمت های وی عبارتند از:۱. عضویت در حزب جمهوری.۲. سرپرست وزارت کشور.۳. ریاست مجلس شورای اسلامی.۴. امام جمعه موقت تهران.۵. جانشین فرماندهی کل قوا.۶. نیابت ریاست مجلس خبرگان.۷. ریاست جمهوری .۸. ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی.۹. ریاست شورای عالی امنیت ملی.۱۰. ریاست مجلس خبرگان رهبری.ایشان هم اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارند. آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی عناوین افتخاری متعددی از مجامع علمی مختلف دنیا کسب کردند و دانشگاه تهران نیز عنوان دکترای افتخاری علوم سیاسی را به ایشان اهدا کرده است.
آثار
هاشمی رفسنجانی طی دوران مسئولیت ریاست مجمع، با استفاده از فراغتی که از امور اجرایی پیدا نمود، علاوه بر اهتمام به تکمیل مجموعه های «تفسیر راهنما» و « فرهنگ قرآن »، مجموعه های کاملی از خاطرات خویش را تحت عناوین «دوران مبارزه»، «انقلاب و پیروزی»، «انقلاب در بحران»، «عبور از بحران»، «آرامش و چالش»، «به سوی سرنوشت» و «امید و دلواپسی» نوشته و منتشر نموده است.
زندگی نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی، ص۱۳.
...


کلمات دیگر: