کلمه جو
صفحه اصلی

جابر بن یزید جعفی

دانشنامه عمومی

جابر بن یزید جعفی (به عربی: جابر بن یزید جُعْفی؛ ۵۰ هجری قمری – ۱۲۸ هجری قمری) اهل کوفه، کنیه اش ابومحمد، ملقب به جعفی الکوفی (به عربی: جُعفی الکوفی)، قدیم، عربی و فقیه، مفسر، محدث و از اصحاب نام دار محمد باقر و جعفر صادق و جزء تابعین است.
در متون تاریخی رجال و حدیث شیعه و سنی، اخبار متناقضی راجع به جابر ذکر شده است که برخی حاکی از مقام و منزلت رفیع او در نزد امامان هم عصرش است و برخی دلالت بر عدم وثاقت و حتی دیوانگی او می کند.
از جعفر صادق منقول است که منزلت جابر در نزد او همچون جایگاه سلمان در نزد پیامبر اسلام محمد است. همچنین او برای جابر طلب آمرزش کرده است و یکی از غالیان آن عصر را به خاطر نسبت دروغ بستن به جابر لعن کرده است.
زمانی که جابر در سال ۹۶ هجری قمری وارد مدینه شد به دیدار محمد باقر رفت و در این دیدار دو کتاب به او داد و از او خواست یکی از آن دو را تا زمانی که امویان بر منسب حکومت اند به کسی نگوید. اما پس از دولت آنان مطالب آن کتاب را به همگان اطلاع دهد. در صورتی که این نقل تاریخی صحیح باشد شاهدی بر مقام جابر نزد محمد باقر است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جابر بن یزید جُعْفی، فقیه، مفسر، محدّث، و از اصحاب نامدار امام باقر و امام صادق علیهماالسلام می باشد.
بر طبق گزارشی که از قول جابر نقل شده، وی در نخستین دیدار با امام باقر خود را کوفی و از خاندان جعفی معرفی نموده و انگیزه اش از سفر به مدینه را آموختن علم از ایشان بیان کرده است.

← توصیه امام به جابر
بر اساس گزارشی که ابن سعد نقل کرده، هر گاه عیسی بن مُسَیِّب، قاضیِ خالد بن عبداللّه قَسری، در کوفه به مَسندِ قضا می نشست جابر بن یزید کنار او می نشست.
این گزارش نیز مبیّن اهمیت جای گاه اجتماعی وی است.

فقاهت جابر
...


کلمات دیگر: