( اسم ) جمع قاسط در حالت نصبی و جری ( در فارسی مراعات این قاعده نکنند )
قاسطین
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
قاسطین. [ س ِ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ قاسط در حالت نصبی و جری. رجوع به قاسط شود || ( اِخ ) لقب آن دسته از اهل صفین که در صف معاویه بودند دربرابر ناکثین یعنی اصحاب جمل و مارقین و مراد از ایشان اصحاب نهروان است. امیرالمؤمنین علی ( ع ) فرمایداُمرت بقتال الناکثین و القاسطین و المارقین. و این القابی است که گویند رسول خدا به آنان داده است. دریکی از روایات است که پیغمبر علی را گفت تو پس از من با قاسطین و ناکثین و مارقین جنگ خواهی کرد. ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید چ 3 چ بیروت ص 97 و 98 ).
فرهنگ عمید
طرفداران معاویه در مقابل علی بن ابی طالب.
دانشنامه آزاد فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] قسط با کسر حرف اوّل به معنی عدالت است و با فتح حرف اول به معنی ظلم و منحرف شدن از راه حق است. مفرد آن قاسط، و جمع آن قاسطین می آید.
در اصطلاح واژه قاسطین به جبهه معاویه و پیروان او گفته می شود که با حضرت علی (علیه السلام) مخالفت کرده و از امام حقّ منحرف شدند و ظالمانه به جنگ با آن حضرت برخاستند و نبرد صفین را به راه انداختند.
لفظ قاسطین در قرآن
لفظ قاسطین در قرآن به معنی ظلم و انحراف چنین آمده است:«وَامَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً» «لَمّا نَهَضْتُ بِاْلَامْرِ نَکَثَتْ طائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ اخْری، وَ قَسَطَ آخَرُونَ» «هنگامی که نهضتی را به منظور اداره امور ملت آغاز کردم، گروهی پیمان خود را شکستند (جنگ جمل را به وجود آوردند) و جمعی از دین خارج شدند (جبهه نهروان) و عدّه ای از حق دور شده و راه ظلم را پیش گرفتند. (جنگ صفین را برافروختند)»
در اصطلاح واژه قاسطین به جبهه معاویه و پیروان او گفته می شود که با حضرت علی (علیه السلام) مخالفت کرده و از امام حقّ منحرف شدند و ظالمانه به جنگ با آن حضرت برخاستند و نبرد صفین را به راه انداختند.
لفظ قاسطین در قرآن
لفظ قاسطین در قرآن به معنی ظلم و انحراف چنین آمده است:«وَامَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً» «لَمّا نَهَضْتُ بِاْلَامْرِ نَکَثَتْ طائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ اخْری، وَ قَسَطَ آخَرُونَ» «هنگامی که نهضتی را به منظور اداره امور ملت آغاز کردم، گروهی پیمان خود را شکستند (جنگ جمل را به وجود آوردند) و جمعی از دین خارج شدند (جبهه نهروان) و عدّه ای از حق دور شده و راه ظلم را پیش گرفتند. (جنگ صفین را برافروختند)»
wikifeqh: امام علی (ع). پس از بیعت مسلمانان با امام علی (ع)، چون آن حضرت معاویه را از حکومت شام خلع کرد، او علیه خلافت امام علی (ع) تمرد کرد و باعث برپا شدن جنگ صفین شد. در این جنگ حدود هفتاد هزار مسلمان کشته شد.
قاسط، اسم فاعل ثلاثی مجرد از مادۀ «ق ـ س ـ ط» است. این ماده در هیئت ثلاثی مزید(باب افعال: أَقْسَطَ یُقْسِطُ) به معنای دادگری و عدل و در هیئت ثلاثی مجرد (قَسَطَ یَقْسِطُ) به معنای ستمگری است. بدین سان، قاسط به معنای ستمگر و کلمه قاسطین که به لحاظ صرف و نحوی، جمع این کلمه در حالت جرّ و نصب است، به معنای گروه ستمگر است.
عنوان قاسطون(حالت رفعی قاسطین)، در قرآن کریم به کار رفته است: وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا (ترجمه: ولی منحرفان، هیزم جهنم خواهند بود.)
قاسط، اسم فاعل ثلاثی مجرد از مادۀ «ق ـ س ـ ط» است. این ماده در هیئت ثلاثی مزید(باب افعال: أَقْسَطَ یُقْسِطُ) به معنای دادگری و عدل و در هیئت ثلاثی مجرد (قَسَطَ یَقْسِطُ) به معنای ستمگری است. بدین سان، قاسط به معنای ستمگر و کلمه قاسطین که به لحاظ صرف و نحوی، جمع این کلمه در حالت جرّ و نصب است، به معنای گروه ستمگر است.
عنوان قاسطون(حالت رفعی قاسطین)، در قرآن کریم به کار رفته است: وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا (ترجمه: ولی منحرفان، هیزم جهنم خواهند بود.)
wikishia: شوال سال 36 ه. آغاز گشت و تا سال 37 ه. ادامه یافت. سرانجام نشانه های شکست کامل در لشکر معاویه هویدا گشت؛ امّا عمرو بن عاص نیرنگی زد و لشکر را از شکست رهانید.
او قرآن ها را بر نیزه کرد و گفت که خدا و قرآن باید میان دو لشکر داوری کنند. عده ای از لشکریان امام علیه السلام نیز فریب خوردند و خواهان آتش بس شدند.
امام علی علیه السلام بدانان فرمود که این نیرنگ است و سپاه شام پیرو قرآن نیست؛ امّا لشکریان و از جمله اشعث بن قیس کندی، نپذیرفتند و امام علیه السلام را مجبور کردند که از نبرد بازایستد و تن به «حکمیت» دهد. بدین سان، جنگ صفین - که کشتگان فراوانی بر جای نهاد - بدون نتیجه پایان یافت.
جمعی از نویسندگان، فرهنگ شیعه، ج1، ص 96.
او قرآن ها را بر نیزه کرد و گفت که خدا و قرآن باید میان دو لشکر داوری کنند. عده ای از لشکریان امام علیه السلام نیز فریب خوردند و خواهان آتش بس شدند.
امام علی علیه السلام بدانان فرمود که این نیرنگ است و سپاه شام پیرو قرآن نیست؛ امّا لشکریان و از جمله اشعث بن قیس کندی، نپذیرفتند و امام علیه السلام را مجبور کردند که از نبرد بازایستد و تن به «حکمیت» دهد. بدین سان، جنگ صفین - که کشتگان فراوانی بر جای نهاد - بدون نتیجه پایان یافت.
جمعی از نویسندگان، فرهنگ شیعه، ج1، ص 96.
wikiahlb: قاسطین
کلمات دیگر: